• Anonym (För sjuk för att få leva)

    Kan inte existera

    Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

  • Svar på tråden Kan inte existera
  • Emiz

    Sorgligt att din man inte ser er som ett team. Tycker man hjälps åt och stöttar varann. Typ "mitt är ditt och ditt är mitt". Att han inte vill säga vad han tjänar och planera med dig så ni kan ta er framåt är synd. Hur kan han med att se dig hungra efter mat.. ? Hemskt faktiskt. Stackars dig. Varför har du ingen SGI när du ändå haft en inkomst? Jag vet såna som fått lägsta ersättning från försäkringskassan

  • Anonym (Grattis Sherlock!)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:35:37 följande:
    Nja. Det har varit mycket skrik från feministerna i Sverige om att det ska vara delad ekonomi, mannen och kvinnan ska båda försörja sig själva, barnen ska vara på dagis hela dagen från tidig ålder, och föräldraledighet och VAB ska man dela lika på. 

    I Tyskland, Österrike, Schweiz, Storbritannien, USA (i alla fall många stater) och många andra länder där många kvinnor är hemmafruar, hade TS' man inte kommit undan med det här. Och han hade nog inte kommit på tanken heller, för han hade inte känt att han hade rätten med sig. Som nog en del män gör nu, trots formuleringarna i Äktenskapsbalken. 

    Feministerna har förstört för andra kvinnor.
    Så det är feministernas fel att TS man inte följer svensk lagstiftning? 
  • Anonym (S)

    Här kommer djävulens advokat!
    Alla svär på ts' man, ger honom alla möjliga epitet! Men vad vet vi egentligen?? Vad är egentligen ts för sjuk om mannen, som ändå bör vara den som lever närmast henne och älskar henne över allt annat anser att hon kan jobba??? Han om någon borde ju kunna se om hon är så utslagen så hon verkligen inte kan ta något som helst jobb på arbetsmarknaden? Tycker sjukdomen verkar suspekt och nu kan ts inte gå till läkaren för att hon inte har råd eller har någon telefon? Hur är det med rehabilitering/habilitering, både AF och FK brukar vara snabba med arbetsträning, praktiker, "Återgång i arbete" etc? Absolut ingenting någonstans?? Finns det någon plan för sjukdomen? Diskuteras sjukersättning om du nu är SÅ sjuk och har varit så länge? Vad får du för behandlingar? Mediciner? Har du ens varit i kontakt med AF mer än konstaterat att du inte har rätt till a-kassa? Alfa-kassa, som någon skrev?
    Jag tycker det känns som mannen gett upp? Annars borde han väl i alla fall kunnat betala hennes läkarbesök, eller ett Hallon/Vimla-abonnemang till telefonen så att mail och bank-id och sånt fungerar??

    Antingen är ts' man en snål egoistisk skit, annars så vet han saker som inte framgår i tråden?

  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 18:04:49 följande:

    Här kommer djävulens advokat!
    Alla svär på ts' man, ger honom alla möjliga epitet! Men vad vet vi egentligen?? Vad är egentligen ts för sjuk om mannen, som ändå bör vara den som lever närmast henne och älskar henne över allt annat anser att hon kan jobba??? Han om någon borde ju kunna se om hon är så utslagen så hon verkligen inte kan ta något som helst jobb på arbetsmarknaden? Tycker sjukdomen verkar suspekt och nu kan ts inte gå till läkaren för att hon inte har råd eller har någon telefon? Hur är det med rehabilitering/habilitering, både AF och FK brukar vara snabba med arbetsträning, praktiker, "Återgång i arbete" etc? Absolut ingenting någonstans?? Finns det någon plan för sjukdomen? Diskuteras sjukersättning om du nu är SÅ sjuk och har varit så länge? Vad får du för behandlingar? Mediciner? Har du ens varit i kontakt med AF mer än konstaterat att du inte har rätt till a-kassa? Alfa-kassa, som någon skrev?
    Jag tycker det känns som mannen gett upp? Annars borde han väl i alla fall kunnat betala hennes läkarbesök, eller ett Hallon/Vimla-abonnemang till telefonen så att mail och bank-id och sånt fungerar??

    Antingen är ts' man en snål egoistisk skit, annars så vet han saker som inte framgår i tråden?


    Varken fk eller arbetsförmedlingen har ju med saken att göra eftersom ts inte har någon ersättning. Det är ju vårdens plan. 
    Alfakassan funkar ju inte om ts inte kan söka jobb. 

    Givetvis finns det grader av sjukdom. Vi får väl lov att lita på ts läkare som sjukskrivit.
  • Anonym (Grattis Sherlock!)
    Anonym (Grattis Sherlock!) skrev 2023-08-11 18:07:32 följande:

    Jag förstår inte varför du inte får sjukpenning. 


    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/enskild-firma/sjukpenning-for-dig-med-enskild-firma


    Var det så, TS, att du slutade jobba innan du blev sjukskriven? Så att du gick utan inkomst utan formellt skäl ett tag och då förlorade din SGI? 


    (mitt spydiga nick är INTE riktat till dig, TS)

  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2023-08-11 18:28:21 följande:
    Varken fk eller arbetsförmedlingen har ju med saken att göra eftersom ts inte har någon ersättning. Det är ju vårdens plan. 
    Alfakassan funkar ju inte om ts inte kan söka jobb. 

    Givetvis finns det grader av sjukdom. Vi får väl lov att lita på ts läkare som sjukskrivit.
    Fast de hjälper till att få in en person i arbetslivet. Har man handikapp/diagnoser etc kan man få en SIUS-konsulent t.ex. Det är ett samarbete mellan myndigheter. Fast man måste ju kontakta dem för att få hjälp, kan inte bara sitta hemma och känna hur sjuk man är. Låter konstigt om det inte finns minsta plan. Och att mannen anser att hon bör kunna jobba. Han om någon borde ju veta om hon är sängliggande, smärtpåverkad etc.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 20:56:11 följande:
    Fast de hjälper till att få in en person i arbetslivet. Har man handikapp/diagnoser etc kan man få en SIUS-konsulent t.ex. Det är ett samarbete mellan myndigheter. Fast man måste ju kontakta dem för att få hjälp, kan inte bara sitta hemma och känna hur sjuk man är. Låter konstigt om det inte finns minsta plan. Och att mannen anser att hon bör kunna jobba. Han om någon borde ju veta om hon är sängliggande, smärtpåverkad etc.

    Har du halkat utanför systemet är det svårt att få hjälp. Mitt ex blev utbränd och sa upp sig. Han har pengar att leva på och ville inte känna stress över att komma tillbaka men så här i efterhand inser man ju att det hade varit mycket bättre om han varit kvar och blivit sjukskriven för då hade arbetsgivaren haft ett ansvar att hjälpa honom med rehabilitering mm. Nu har han varit tvungen själv att hålla alla kontakter med vården vilket inte är det enklaste när man är utbränd. Mycket av den typ av stöd som finns hos företagshälsovården finns heller inte i den vanliga vården. 


    Är man egenföretagare måste man se till att bygga upp skyddsnät runtomkring sig ifall något sånt här händer. Jag hade eget AB och betalade en rejäl slant varje månad för att ha motsvarande skydd vid sjukdom som jag skulle haft som anställd plus sjukvårdsförsäkring så jag snabbt skulle kunna få vård vid behov eftersom verksamheten då skulle ligga helt nere. Att inte budgetera för sånt och sen klaga över att samhället inte hjälper till är naivt och anser man att man inte har råd med det har man inte en tillräckligt bra affärsidé för att köra eget.

  • Anonym (M)
    Anonym (?2) skrev 2023-08-11 07:37:24 följande:

    Utdelning är inte SGI-grundande så det kan vara så hon gjort istället för att ta ut lön. Det blir mycket lägre skatt att ta utdelning än att ta ut lön så många gör så, men om man ska våga sumpa sin SGI helt så bör man nog ha en ordentlig buffert. TS kanske återkopplar?

    https://www.dorunner.se/blog/ska-jag-ta-ut-lon-eller-utdelning-fran-mitt-aktiebolag/ 


    Jag vet att utdelning inte är SGI-grundande det var en undring från mig om det kanske är så den andre i tråden menar att TS kanske har gjort. Vi vet inte ens om TS har AB. Pratar man om att man har eget brukar man väl ofta mena EF kanske?
    Men TS borde ha haft möjlighet att ha en SGI.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nja) skrev 2023-08-12 08:47:13 följande:

    Har du halkat utanför systemet är det svårt att få hjälp. Mitt ex blev utbränd och sa upp sig. Han har pengar att leva på och ville inte känna stress över att komma tillbaka men så här i efterhand inser man ju att det hade varit mycket bättre om han varit kvar och blivit sjukskriven för då hade arbetsgivaren haft ett ansvar att hjälpa honom med rehabilitering mm. Nu har han varit tvungen själv att hålla alla kontakter med vården vilket inte är det enklaste när man är utbränd. Mycket av den typ av stöd som finns hos företagshälsovården finns heller inte i den vanliga vården. 


    Är man egenföretagare måste man se till att bygga upp skyddsnät runtomkring sig ifall något sånt här händer. Jag hade eget AB och betalade en rejäl slant varje månad för att ha motsvarande skydd vid sjukdom som jag skulle haft som anställd plus sjukvårdsförsäkring så jag snabbt skulle kunna få vård vid behov eftersom verksamheten då skulle ligga helt nere. Att inte budgetera för sånt och sen klaga över att samhället inte hjälper till är naivt och anser man att man inte har råd med det har man inte en tillräckligt bra affärsidé för att köra eget.


    Fast socialbidrag (försörjningsstöd) får man ju. Problemet här är att TS inte kan få det för att hon är gift (och samma hade gällt om hon bara varit sambo), samtidigt som hennes man inte vill ta ansvar för henne. Felet här är TS' man. ÄVEN om TS kunde ha sett om sitt hus bättre, eller kanske tänkt sig för mer innan hon startade eget överhuvudtaget, så borde TS' man vara på hennes sida, och ta hand om henne. Han är ju ett egoistiskt svin! ...förutom då, att det han gör är olagligt. 

    TS: om du läser här, som första åtgärd måste du ringa närmaste tingsrätt och stämma din man på underhåll. Det är jättetråkigt, men det finns inget annat sätt. Och sedan måste du börja planera för att lämna honom. Men skilj dig inte förrän du vet att du har en bostad och en annan inkomst (även om det är socialbidrag), för då försvinner hans försörjningsskyldighet för dig. Sambos har ingen försörjningsskyldighet utom inför soc, d.v.s. du kan inte få dig tilldömt något underhållsbidrag när ni inte är gifta längre. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-12 12:38:08 följande:
    Fast socialbidrag (försörjningsstöd) får man ju. Problemet här är att TS inte kan få det för att hon är gift (och samma hade gällt om hon bara varit sambo), samtidigt som hennes man inte vill ta ansvar för henne. Felet här är TS' man. ÄVEN om TS kunde ha sett om sitt hus bättre, eller kanske tänkt sig för mer innan hon startade eget överhuvudtaget, så borde TS' man vara på hennes sida, och ta hand om henne. Han är ju ett egoistiskt svin! ...förutom då, att det han gör är olagligt. 

    TS: om du läser här, som första åtgärd måste du ringa närmaste tingsrätt och stämma din man på underhåll. Det är jättetråkigt, men det finns inget annat sätt. Och sedan måste du börja planera för att lämna honom. Men skilj dig inte förrän du vet att du har en bostad och en annan inkomst (även om det är socialbidrag), för då försvinner hans försörjningsskyldighet för dig. Sambos har ingen försörjningsskyldighet utom inför soc, d.v.s. du kan inte få dig tilldömt något underhållsbidrag när ni inte är gifta längre. 
    Felet är bådas. Ts borde ha planerat bättre men när det nu skitit sig ska så klart maken hjälpa till. Finns det pengar i familjen ska man inte gnälla på att samhället inte kliver in.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nja) skrev 2023-08-12 12:43:13 följande:
    Felet är bådas. Ts borde ha planerat bättre men när det nu skitit sig ska så klart maken hjälpa till. Finns det pengar i familjen ska man inte gnälla på att samhället inte kliver in.
    ...och dom har ju gemensamma barn också. Han låter sina barns mor svälta..? Och hur mår barnen av att se det..? Han kan ju inte vara riktig i huvudet. Konstigt att TS inte har märkt att han var så här tidigare - de har ju ett vuxet eller nästan vuxet barn redan...
  • No Logo
     Makar har enligt lag försörjningsplikt för varandra. Det innebär att om du eller din make saknar möjlighet att bidra ekonomiskt till det gemensamma hushållet samt personliga behovet så är den andre maken skyldig att försörja er båda.
  • Anonym (?2)
    Anonym (M) skrev 2023-08-12 12:18:46 följande:
    Jag vet att utdelning inte är SGI-grundande det var en undring från mig om det kanske är så den andre i tråden menar att TS kanske har gjort. Vi vet inte ens om TS har AB. Pratar man om att man har eget brukar man väl ofta mena EF kanske?
    Men TS borde ha haft möjlighet att ha en SGI.
    Har man eget bolag som enda inkomstkälla så borde man fixat så man har SGI ja, oavsett bolagsform. Sen vet jag inte om jag håller med om att uttrycket eget skulle vara enskild firma? Är i en bransch där många kör eget företag men då är det aktiebolag som gäller. Men det kanske är olika i olika branscher?
  • Agda90
    Anonym (?2) skrev 2023-08-17 08:15:29 följande:
    Har man eget bolag som enda inkomstkälla så borde man fixat så man har SGI ja, oavsett bolagsform. Sen vet jag inte om jag håller med om att uttrycket eget skulle vara enskild firma? Är i en bransch där många kör eget företag men då är det aktiebolag som gäller. Men det kanske är olika i olika branscher?
    Det finns ju olika former av bolag, enskild firma, aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag. Alla former är "eget" men fungerar olika. Inom vissa branscher är det AB det bästa alternativet, men inte alla. 
Svar på tråden Kan inte existera