• Anonym (För sjuk för att få leva)

    Kan inte existera

    Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

  • Svar på tråden Kan inte existera
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-08-10 22:37:56 följande:
    TS har förmodligen inte plockar ut lön i företaget.
    Hur klarade hon sig innan hon blev sjuk, i så fall? 
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-08-10 22:37:56 följande:
    TS har förmodligen inte plockar ut lön i företaget.
    TS skriver att hon inte kunde ta ut lön för företaget drog inte in pengar, för att hon var sjuk. Men allt det händer ju EFTER att man sjukanmält sig. Eller skulle ha sjukanmält sig. Plockade hon inte ut någon lön innan hon blev sjuk heller, så blir trådstarten obegriplig för mig, för TS framställer det som att problemen började på grund av sjukdomen.
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2023-08-10 22:59:03 följande:
    TS skriver att hon inte kunde ta ut lön för företaget drog inte in pengar, för att hon var sjuk. Men allt det händer ju EFTER att man sjukanmält sig. Eller skulle ha sjukanmält sig. Plockade hon inte ut någon lön innan hon blev sjuk heller, så blir trådstarten obegriplig för mig, för TS framställer det som att problemen började på grund av sjukdomen.
    Ja, fast hon skriver att hon inte har sgi, det kan jag inte tolka på annat vis än att hon inte haft inkomst.
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2023-08-10 22:49:03 följande:
    Hur klarade hon sig innan hon blev sjuk, i så fall? 
    Plockat ut en del hon fått in i företaget men inte som lön?
  • Anonym (Piff)

    Sök Alfa-kassa och kontakta din läkare och berätta att du inte har en telefon så att ni kan lösa kontakten emellan er på annat sätt. Låna dator på biblioteket eller gå till mottagningen och boka in en tid. 

    Och din man skulle behöva en rejäl tillsägelse, för är man gifta så finns man där i nöd och lust oavsett om man har delad ekonomi. Framförallt borde han finnas där som stöd. Jag förstår att du måste ha det kämpigt och det är så synd att sådana som gör rätt för sig och kämpar inte får ta del av skattepengarna medan de som inte inbringar en enda krona till vårt sk välfärdssystem får allt serverat. 

  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-08-10 23:54:59 följande:
    Plockat ut en del hon fått in i företaget men inte som lön?

    Har TS AB då eller? Eller hur blir det annars skillnad på att plocka ut lön och plocka ut ?en del hon fått in i företaget?. ? Menar du typ aktieutdelning eller hur plockar hon ut det?


    Jag kanske har fel men har man EF så har man inte lön, utan gör alltid uttag. Men visst, TS kallar det för lön, så det kanske är AB hon har.

    Men den här diskussionen känns ganska meningslös utan att TS svarar på det jag frågade, ska vi två diskutera det så blir det ju bara spekulationer och gissningar.

  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-08-10 23:54:18 följande:
    Ja, fast hon skriver att hon inte har sgi, det kan jag inte tolka på annat vis än att hon inte haft inkomst.
    Och har hon inte haft inkomst innan heller, så kan ju inte problemet vara att hon blev sjuk.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2023-08-10 23:54:59 följande:
    Plockat ut en del hon fått in i företaget men inte som lön?
    TS förklarar ju problemet med att hon inte kan ta ut lön längre på grund av sin sjukdom. Jag tycker då det verkar långsökt att tolka det på något annat sätt än att hon tidigare tagit ut lön, fram till dess att hon blev sjuk och företaget gick åt skogen. Har hon inte SGI på grund av att hon inte haft lön ens när hon var frisk, då borde det väl ha framkommit i trådstarten, men istället förklarar TS det med att företaget gick i konkurs. Och det på grund av att hon blev sjuk. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 11:55:43 följande:
    Nej det har vi inte, när hyran är betald har vi 2000 kvar och vi har två barn som ska ha mat. Han betalar ?sitt? med sina pengar och är arg för att jag inte bidrar till hyra och mat 
    I så fall ska ni ju få pengar från soc - komplettering upp till normen. Du får överklaga! Eller är det så att ni sitter på någon tillgång (ägd bostad, sommarstuga, bil, båt...) som ni inte vill sälja? Det måste ni helt enkelt göra, i så fall. 

    Din man är för övrigt inte klok! Det är självklart att man har alla pengar tillsammans när man är gifta (utom eventuell förmögenhet från tiden före äktenskapet, eller som ärvts under äktenskapet för den delen, som kan vara enskild egendom). Det finns inget som heter "vill inte försörja" inom ett äktenskap. Är ni gifta så ska ni leva på samma nivå i vardagen. Det står i Äktenskapsbalken. 

    Den där mannen är inget att ha! Jag skulle skilja mig. Och gör du det, så får du ju socialbidrag. Men först efter ett halvår, för under det halvåret som är obligatorisk betänketid när man har gemensamma barn under 12 år, är han försörjningsskyldig för dig. Dock bör du kunna driva in detta belopp lättare ifrån honom, när ni inte bor ihop länger, och om det blir fastställt av en domstol. Kontakta en advokat - om du har hjälp med rättskostnader som en del av din hemförsäkring. Annars borde du kunna få rättshjälp från samhället. Så där ska du ju inte ha det. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-10 12:36:00 följande:

     


    Blir så extremt ledsen av att läsa sånthär. Att vara gifta (eller ja, jag tycker såhär även om man valt att leva ihop och bara är sambos) innebär att man tar hand om varandra. Man HJÄLPS ÅT. Jag kommer aldrig förstå mig på separat ekonomi. När jag pluggade på universitetet fick min sambo sitt första jobb. Vi levde på hans lön för att jag skulle slippa ta studielån. I det långa loppet, just eftersom vi valt att leva med varandra och vill ha ett gemensamt liv, slapp ju han också ett lån. För även om det lånet hade stått på mig ville vi ha gemensam ekonomi så det hade blivit bådas lån. 


    Jag är verkligen ledsen för din skull.. 😢 Och chockad. Ni är gifta. Du måste prata med honom, och han måste förstå att ni båda kan göra situationen bättre tillsammans. Han behöver även vara ärlig mot dig vad han tjänar, vad han har för egna utgifter osv. så ni kan planera mer.


    Håller med här, jag har heller aldrig förstått mig på det där med delad ekonomi - i alla fall inte om alla barnen är gemensamma. 

    I och med att de är gifta har makarna dessutom LAGLIG SKYLDIGHET att lämna varandra besked om sin ekonomi. 
Svar på tråden Kan inte existera