• Anonym (...)

    Preventivmedel

    Hej .

    Jag och frugan har ett problem, 
    Hon vill inte ta några preventivmedel, och varken hon eller jag vill ha sex med kondom , då den intima känslan försvinner, och det är helt enkelt inte roligt med kondom, 
    Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Preventivmedel
  • Anonym (Barn)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:00:09 följande:

    Vi har ingen lösning tyvärr 


    Då får ni sluta ha sex. Om ni inte vill riskera att få fler barn, men inte vill skydda er med något av de preventivmedel som finns och ni inte känner er redo för att sterilisera er, så är ju tyvärr alternativen slut just nu. Ja, frånsett att ni gör abort om ni blir gravida men det är ju en rätt drastisk lösning.
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:05:19 följande:

    Har nån prova natural cycles som preventivmedel för att inte bli gravid?


    NC är inte ett preventivmedel och man kan aldrig vara 100 % säker på när man har ägglossning. Det är långt från säkert, upp till 9 % blir gravida inom ett år och om man inte följer instruktionerna exakt så är det så klart ännu fler. www.nhs.uk/conditions/contraception/natural-family-planning/ Den enda "säkra" perioden att ha sex är dagarna före mens, men då måste man veta säkert att man redan haft ÄL, eller första dagarna av mensen. Kul att kladda runt i sånt och bara kunna ha sex en handfull dagar i månaden...

    Om ni inte vill riskera graviditet kan ni inte använda NC. Om du verkligen inte kan tänka dig att bli pappa så måste du vägra det. Många kvinnor säger att de ska göra abort om det blir något, inte lika lätt när de väl står där! "Åh men det är så svårt, det är ju mitt barn, sista chansen att bli mamma igen" osv osv. 
  • Anonym (Du då)

    Varför ska det bara vara hennes ansvar att hitta en lösning? Du kan göra en vasektomi. Litet ingrepp och ger betydligt mindre biverkningar än preventivmedel för kvinnor. 

  • Anonym (...)

    Vi vill ha mer barn om nått år inte nu , så vasektomi är inget alternativ 

  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:17:45 följande:

    Vi vill ha mer barn om nått år inte nu , så vasektomi är inget alternativ 


    Ja, då återstår kopparspiral, pessar, sex under mens eller inget sex alls. Fråga damen vilket hon föredrar.
  • Anonym (Pessar)

    Usch kopparspiral, bara för de som vill ha för mycket koppar i kroppen och blöda ner sig totalt. Pessar funkar dock bra för alla de som jag vet har det och är ett ofta bortglömt alternativ. Enda nackdelen är att det tar bort lite av spontaniteten men det kan det väl vara värt?

  • Anonym (R)

    Jag förstår din fru.

    Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu när jag inte kör med några preventivmedel överhuvudtaget (och jag har provat kopparspiral. Hemskt. Aldrig igen). 

    Så i framtiden ligger det väl till hands att jag eller min man steriliserar oss. 

  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Pippi) skrev 2023-08-11 09:21:32 följande:

    Pessar? 


    Detta var en fråga till TS, alltså, inte inlägget ovan. Vi skrev visst samma förslag samtidigt. :) 
  • Anonym (S)
    Anonym (Pessar) skrev 2023-08-11 09:20:27 följande:

    Usch kopparspiral, bara för de som vill ha för mycket koppar i kroppen och blöda ner sig totalt. Pessar funkar dock bra för alla de som jag vet har det och är ett ofta bortglömt alternativ. Enda nackdelen är att det tar bort lite av spontaniteten men det kan det väl vara värt?


    För mycket koppar, vad dillar du om...? Kopparen tas inte upp av kroppen och spiral är helt ofarlig på så sätt. Inte alla heller får ökade blödningar, många har helt vanlig mens, en del blöder till och med mindre.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 09:25:34 följande:
    För mycket koppar, vad dillar du om...? Kopparen tas inte upp av kroppen och spiral är helt ofarlig på så sätt. Inte alla heller får ökade blödningar, många har helt vanlig mens, en del blöder till och med mindre.
    Nä, det var jag som hade fel! Ser att man visst kan få överskott av koppar. Men pessar är nog bästa alternativet.
  • Anonym (sexy)

    Hej livet är fullt av risktagande och kompromisser det gäller bara att välja vad man vill riskera och vad man är villig att avstå från.
    Min första tjej ville inte använda hormoner så vi använde kondom men efter ett tag så tyckte hon att att vi skulle köra utan kondom.
    Jag var mer än tveksam men hon insisterade på att vi skulle prova NC eller säkra perioder med några extra säker hets dagar i början och slutet.
    Första gången vi hade sex var jag skit nervös när det började närma sig utlösning för mig.
    Men det fungerade super bra men hon hade sten koll på sin mens cykel 

  • Anonym (Pessar/femcap)

    Jag förstår din fru. Preventivmedel har så många biverkningar vi kvinnor inte ens noterar för vi börjar med dom redan i tonåren. Har man inte levt utan biverkningarna så vet man ju liksom inte riktigt att mam har dom...

    Kanske pessar eller femcap skulle vara något. Jag köpte ett femcap förut men hann inte börja använda det för att jag steriliserade mig istället.

  • Anonym (Hervor)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 08:32:21 följande:
    Preventivmedel

    Hej .

    Jag och frugan har ett problem, 
    Hon vill inte ta några preventivmedel, och varken hon eller jag vill ha sex med kondom , då den intima känslan försvinner, och det är helt enkelt inte roligt med kondom, 
    Vad ska vi göra?


    Förstår henne. Har knappt ätit p-piller pga biverkningar. Nu har varken jag eller min man haft problem med kondom men i så fall hade min man valt att sterilisera sig. Det är mycket enklare på män och kan vad jag förstår gå att reparera om man ångrar sig (går inte på kvinnor). 
  • Anonym (S)
    Anonym (Hervor) skrev 2023-08-12 08:57:31 följande:
    Förstår henne. Har knappt ätit p-piller pga biverkningar. Nu har varken jag eller min man haft problem med kondom men i så fall hade min man valt att sterilisera sig. Det är mycket enklare på män och kan vad jag förstår gå att reparera om man ångrar sig (går inte på kvinnor). 
    Går att reparera men inte garanterat!
  • Kaede

    Kopparspiral kan påverka kroppen genom kopparöverskott vilket i sin tur muckar med östrogennivåerna och därmed ger en hormoniell påverkan. Dessutom skapar man en konstant inflammation i livmodern. Typ. Så läs noga på om kopparförgiftning och de besvär många faktiskt drabbas av innan ni mixtrar med det. 


    Det år ett stort problem att den ena parten förväntas ta allt ansvar för att inte bli gravid och dessutom utsätta kroppen för hormoner och påverkan (att tex småblöda, tappa sexlust och liknande är ju helt normalt???). 


    Vasektomi är ju ett alternativ. alt sterilisering men den kvinnliga varianten är ett större ingrepp och dessutom kan hälften av vasektomier repareras har jag läst men ingen forskning på det.

    pessar är ett annat. rekommenderar då caya som passar de flesta och ska användas med en gel samt föras in minst tio minuter innan vagibal utlösning. Detta kräver ju då att du inte kommer direkt den har försts in men vi tycker den är smidig. Tränar man in det är den på plats inom 30 sekunder. Dvs vi har ett skydd som inte är hormoner, inte känns för mig(ibland beroende på var i cykeln jag är kan han känna dem men tycker inte att det är oskönt) och som är lätt att använda. Ska sitta sex timmar efter utlösning. Kan sitta ett dygn. 


    Kombinera det med en fertilitetsmonitor och mät ägglossning några månader är ett tips. Då får ni svart på vitt hur cykeln fungerar och kan se om det stämmer med natural cycles. Att kombinera pessar med att mäta ägglossning tycker jag är smart för då lär hon sig samtidigt sin kropp. Sen kan ni också så klart skippa utlösning i hennes snippa också. 

  • Anonym (Tips)

    Enbart oralsex och fingrar fungerar också. Vi körde så länge efter första barnet.

Svar på tråden Preventivmedel