• mandelskrutten

    Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?

    Äter en multivitami kvinna varje dag med varierande kost.

    Något jag lagt märke till är att den innehåller hög dos av alla vitaminer utom kalcium.

    Kalcium är väll viktigt för oss kvinnnor så det är märkligt att det är minimal dos av det i tabletten.

    Varför?

  • Svar på tråden Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?
  • LFF
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 13:10:44 följande:

    Hur mycket messmör behöver man äta för att komma upp i de nivåer av kalcium som behövs? 


    En enkel googling bort på "RDI Kalcium" och denna sida kommer upp (www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalcium) med denna tabell:
    Det rekommenderade intaget per dag varierar med kön och ålder:


    Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat intagSpädbarn 6-11 månader

    540 milligram

    Barn 1-5 år

    600 milligram

    Barn 6-9 år

    700 milligram

    Barn, tonåringar 10-17 år

    900 milligram

    Vuxna

    800 milligram

    Gravida och ammande

    900 milligram 

  • LFF
    mandelskrutten skrev 2023-08-30 13:10:44 följande:

    Hur mycket messmör behöver man äta för att komma upp i de nivåer av kalcium som behövs? 


    Så om du behöver 800 milligram kalcium (som vuxen) så behöver du äta nästan 300g messmör (om messmör är din enda kalciumkälla. Enkel matematik (800mg/280mg=2,8 andelar messmör a 100g eller 2,8*100=280g)
  • LFF

    Som svar på din fråga om varför multivitamin innehåller så lite kalcium så är det så att man inte bara ska få i sig sina vitaminer och mineraler via multivitamintabletter utan genom en väl avvägd kost. Äter man allsidigt behövs sällan multivitaminer alls.

  • TvillingmammaVästgöte
    BeautifulLiz skrev 2023-08-30 12:45:41 följande:
    Vet inte, men det hjälper mot restless legs som jag drabbades av för ca ett år sedan.
    Höll på att bli galen när jag inte kunde somna för att benen vägrade, det ville helst springa kändes det som.
    Sen fick jag tips om magnesium och då var snart problemet borta.
    Hjälper mig mot nattlig kramp i benen och är allmönt lugnande och muskelavslappnande. 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-30 11:45:01 följande:
    Jag äter en Berocca om dagen, innehåller magnesium men inget kalcium. Vid behov tar jag extra magnesium. 
    Är 420 mg magnesium ok för en som kvinna?
  • LFF

    En fråga, äter du väldigt ensidigt eller väldigt lite eftersom du anser att du behöver multivitaminer och vill få i dig allt via tabletter? Eller har du bristsjukdomar? I det sistnämnda fallet så är det ju en läkare och eventuellt en dietist som ska hjälpa dig. Att laborera med mineraler och vitaminer på egen hand kan vara förenat med livsfara för alla vitaminer och mineraler går inte ut med urinen om man får i sig för mycket.

  • TvillingmammaVästgöte
    LFF skrev 2023-09-01 09:32:59 följande:

    En fråga, äter du väldigt ensidigt eller väldigt lite eftersom du anser att du behöver multivitaminer och vill få i dig allt via tabletter? Eller har du bristsjukdomar? I det sistnämnda fallet så är det ju en läkare och eventuellt en dietist som ska hjälpa dig. Att laborera med mineraler och vitaminer på egen hand kan vara förenat med livsfara för alla vitaminer och mineraler går inte ut med urinen om man får i sig för mycket.


    Ja vissa vitaminer skall man vara väldigt försiktig med, det gäller framförallt de fettlösliga som inte utsöndras I urinen om man har överskott. Vitamin A, D, E är fettlösliga.

    Vitamin A och E ser jag till att aldrig få i mig via tillskott, däremot äter jag vitamin D dagligen september till april, urstansa vitamin D mår jag inte bra på vintern, blir trött , sjuk och deprimerad. Men der gäller att ha koll på dosen och inte äta för mycket.
    Läkare är svårt att engagera i dessa frågor , jag har gjort håranalys via min kiropraktor och fick mer info om mina brister. Man kan också beställa prover via Werlabs, Blodkollen eller liknande och kolla om man tex har brist på vitamin D.

    Jag är övertygad om att många har brist på vitamin D idag. 

    Vi sitter mycket inne med skärmar
    Vi solar inte och när vi solar har vi stark solkräm och solglasögon
    Sommaren regnade bort och utan sol ingen vitamin D
    Många är överviktiga och då behöver man mer vitamin D
    Om man är mörkhyad har man svårt att bilda vitamin D i den svaga svenska sommarsolen
    Många äter inte så mycket lax, sill, gös  och kantarell som är naturligt rika på vitamin D
    Många äter inte så mycket mejeriprodukter som är berikade på vitamin D

    I höst efter den regniga sommaren tror jag många har brist på vitamin D , vilket kan leda till mer infektioner och sjukdomar än vanligt under hösten , vintern och vårvintern. 

  • Pixie99

    Tvärtom mot vad tillverkare och säljare av kosttillskott försöker påstå, så är brist på magnesium extremt ovanligt i Sverige.

    Man får i sig mycket snabbt de nödvändiga 300-350 mg om man äter något slags kött, fisk, baljväxter, fullkorn eller grönsaker samt dricker åtmonstone ett eller två glas vanligt kranvatten om dagen (som också innehåller magnesium). De enda som i praktiken kan lida av brist på magnesium är äldre, ofta dementa, personer med ofrivillig näringsrestriktion, samt om man har vissa typer av sjukdomar (som man då redan bör känna till).

    Men magnesiumtabletter är bland de allra billigaste att tillverka och företag kan alltså tjäna enorma pengar på att sälja dessa, oftast helt onödiga preparat.

  • mandelskrutten
    Pixie99 skrev 2023-09-01 09:53:08 följande:

    Tvärtom mot vad tillverkare och säljare av kosttillskott försöker påstå, så är brist på magnesium extremt ovanligt i Sverige.

    Man får i sig mycket snabbt de nödvändiga 300-350 mg om man äter något slags kött, fisk, baljväxter, fullkorn eller grönsaker samt dricker åtmonstone ett eller två glas vanligt kranvatten om dagen (som också innehåller magnesium). De enda som i praktiken kan lida av brist på magnesium är äldre, ofta dementa, personer med ofrivillig näringsrestriktion, samt om man har vissa typer av sjukdomar (som man då redan bör känna till).

    Men magnesiumtabletter är bland de allra billigaste att tillverka och företag kan alltså tjäna enorma pengar på att sälja dessa, oftast helt onödiga preparat.


    Magnesium är viktigt mot depression och mycket annat. Pms etc. Insomnia
  • Pixie99
    mandelskrutten skrev 2023-09-01 09:56:54 följande:
    Magnesium är viktigt mot depression och mycket annat. Pms etc. Insomnia
    Jag menar inte att magnesium inte är viktig för kroppens funktioner. Vad jag menar är att såvida man inte uteslutande lever på arraksbollar, så behöver man inte köpa magnesiumtillskott. Ät en skinksmörgås med ost och drick ett glas kranvatten till, så har du fått i dig dagsbehovet av magnesium.
  • mandelskrutten
    Pixie99 skrev 2023-09-01 10:04:14 följande:
    Jag menar inte att magnesium inte är viktig för kroppens funktioner. Vad jag menar är att såvida man inte uteslutande lever på arraksbollar, så behöver man inte köpa magnesiumtillskott. Ät en skinksmörgås med ost och drick ett glas kranvatten till, så har du fått i dig dagsbehovet av magnesium.
    Trodde det behövs mer mg än så. Räcker en ostsmörgås och vatten? 
  • Pixie99
    mandelskrutten skrev 2023-09-01 10:09:58 följande:
    Trodde det behövs mer mg än så. Räcker en ostsmörgås och vatten? 
    Det beror på bröd såklart, men 100 gram Wasa knäckebröd utan något till innehåller redan halva dagsbehovet.
  • Mrs Moneybags

    Det viktigaste är allsidig kost. Man ska vara lite försiktig med tillskott om man inte har någon uttalad brist. 

    För oss som har haft cancer ska man vara särskilt försiktig med tillskott med antioxidanter som vitamin C och E t ex eftersom även tumörer mår bra av dessa vitaminer. 

    Tyvärr vet man ju inte i förväg om man har en cancertumör i kroppen, så det är dumt att mata dem oavsiktligt.

  • exandthecity
    Pixie99 skrev 2023-09-01 10:04:14 följande:
    Jag menar inte att magnesium inte är viktig för kroppens funktioner. Vad jag menar är att såvida man inte uteslutande lever på arraksbollar, så behöver man inte köpa magnesiumtillskott. Ät en skinksmörgås med ost och drick ett glas kranvatten till, så har du fått i dig dagsbehovet av magnesium.
    Tror faktiskt att du får ganska ordentligt med magnesium från arraksbollar, i.a.f. om det är rejält med kakao i dom.
  • Pixie99
    exandthecity skrev 2023-09-01 11:25:04 följande:
    Tror faktiskt att du får ganska ordentligt med magnesium från arraksbollar, i.a.f. om det är rejält med kakao i dom.
    Ja skulle egentligen bara raljera, men du har faktiskt helt rätt. Flört
  • Pixie99
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-01 11:03:53 följande:

    Det viktigaste är allsidig kost. Man ska vara lite försiktig med tillskott om man inte har någon uttalad brist. 

    För oss som har haft cancer ska man vara särskilt försiktig med tillskott med antioxidanter som vitamin C och E t ex eftersom även tumörer mår bra av dessa vitaminer. 

    Tyvärr vet man ju inte i förväg om man har en cancertumör i kroppen, så det är dumt att mata dem oavsiktligt.


    Ja absolut. Ta hand om dig! {#emotions_dlg.flower}
  • TvillingmammaVästgöte
    Pixie99 skrev 2023-09-01 09:53:08 följande:

    Tvärtom mot vad tillverkare och säljare av kosttillskott försöker påstå, så är brist på magnesium extremt ovanligt i Sverige.

    Man får i sig mycket snabbt de nödvändiga 300-350 mg om man äter något slags kött, fisk, baljväxter, fullkorn eller grönsaker samt dricker åtmonstone ett eller två glas vanligt kranvatten om dagen (som också innehåller magnesium). De enda som i praktiken kan lida av brist på magnesium är äldre, ofta dementa, personer med ofrivillig näringsrestriktion, samt om man har vissa typer av sjukdomar (som man då redan bör känna till).

    Men magnesiumtabletter är bland de allra billigaste att tillverka och företag kan alltså tjäna enorma pengar på att sälja dessa, oftast helt onödiga preparat.


    Om man lever med hård stress förbrukar man dock mycket mer magnesium.
Svar på tråden Varför innehåller multivitamin kvinna så liten dos av viktiga kalcium?