• Anonym (jj)

    Föräldraledig men jobba helg

    Hej hopp!
    Jag slänger ut en fråga här och hoppas kanske någon är i samma sits som mig eller någon vet svaret på min fråga. 


    Det är så att jag är gravid och har inte sagt till min chef ännu (är inte långt gången än).

    Men det är så att jag är fast anställd och har heltid. Och jag skulle vilja forsätta jobba mina jobbhelger som jag har i nu även när jag är föräldrarledig. 
    Har jag rätt till att be om dom? Eller kan min chef neka mig? 


    Alltå jag är föräldrarledig mån-fre sen jobba lör-sön ena veckan och andra veckan föräldrarledig mån-sön. Så det rullar på så. 


    Men kan min chef säga nej till det? 

    tacksam För svar

  • Svar på tråden Föräldraledig men jobba helg
  • Anonym (Ellen)

    Det skulle räknas som att du är föräldraledig på deltid. Och där säger lagen att det är ditt önskemål om förläggning av arbetstid som ska gälla.
    Så länge du håller dig till lagens regler om när du ska ansöka, hur du kan återgå i tjänst och att ni är överens om schemat så ska du ha rätt att göra så.

    Du kanske vill vara helt ledig först i x antal månader. Då söker du den ledigheten minst 2 mån innan (kollektivavtal kan säga 3 mån).

    Antingen så har du då redan från början sökt en deltidsledighet i direkt anslutning där du räknat ut hur stor sysselsättningsgrad i % som helgerna utgör.

    Till exempel:
    1 november 2023 - 31 mars 2024 100% ledig
    ! april 2023 tom 25 februari 2025 76% ledig

    Eller så söker du 100% för en längre period och sen hör du av dig och bryter ledigheten när du känner att du vill gå i tjänst. Då skapar du mer flexibilitet för dig själv, för du kanske känner efter ett tag att det inte funkar att gå tillbaka, att du vill vara helt ledig längre än du tänkt. Eller tvärtom, att du redan efter två månader vill komma in och jobba dina helger.
    Din arbetsgivare kan skjuta på återgången max en månad. Och du behöver fortfarande följa reglerna om när ny ansökan måste ske.

    Men alternativ 1 är ju mer schysst mot arbetsgivaren om man vet att du är borta helt x antal månader och sen kommer tillbaka. Då blir det lättare för dem att planera än om du söker helt ledigt och sen (även om du har lagstöd för det) kommer tillbaka redan efter 4 mån.
    Beror också på hur flexibel arbetsgivare man har.

    Ta stöd av ditt fackförbund och HR också.

Svar på tråden Föräldraledig men jobba helg