• Tjoppa12

    Berätta om era förlossningar!

    Hej! Har bf om 3 dagar med andra barnet. Blev igångsatt med första på bf+10 och hoppas på att denna drar igång av sig själv.

    Tycker det är så kul att läsa om andras förlossningar, hur och när de började, så om ni vill dela med er så läser jag med nöje i väntan på bebis Skrattande

    Min lilla ligger rörlig där inne, då känns det automatiskt som förlossningen är långt borta, men är det någon som varit med om att förlossningen börjat trots rörligt huvud på bebis?

  • Svar på tråden Berätta om era förlossningar!
  • Maymom

    Tror det är vanligt för omföderskor att barnet inte fixerar sig innan förlossningen. 


    Jag hade precis som du igångsättning med första barnet så är också nyfiken på om det kommer igång av sig självt denna gången. V34 nu.


    första förlossningen:
    Testade först ballongkateter vilket inte gjorde nån skillnad, den trillade inte ut. Sen blev det Angusta tabletter en dag och vid 22 på kvällen började värkarna, regelbundna direkt. Vid 5 började krystvärkarna och vid 6 var bebis ute. Vattnet gick efter att krystvärkarna börjat. Moderkakan tog ytterligare en timme innan den kom ut så då fick jag lite extra oxytocin mm. Fick ett litet klipp och en grad 1 bristning.


    Var mycket nöjd med igångsättningen men är nyfiken på att få en mer spontan förlossning. Jag tänker att det borde kunna gå nu när kroppen redan gjort det en gång och det borde öppna sig lite mer av sig självt nu.

  • Tjoppa12
    Maymom skrev 2023-10-02 13:11:46 följande:

    Tror det är vanligt för omföderskor att barnet inte fixerar sig innan förlossningen. 


    Jag hade precis som du igångsättning med första barnet så är också nyfiken på om det kommer igång av sig självt denna gången. V34 nu.


    första förlossningen:
    Testade först ballongkateter vilket inte gjorde nån skillnad, den trillade inte ut. Sen blev det Angusta tabletter en dag och vid 22 på kvällen började värkarna, regelbundna direkt. Vid 5 började krystvärkarna och vid 6 var bebis ute. Vattnet gick efter att krystvärkarna börjat. Moderkakan tog ytterligare en timme innan den kom ut så då fick jag lite extra oxytocin mm. Fick ett litet klipp och en grad 1 bristning.


    Var mycket nöjd med igångsättningen men är nyfiken på att få en mer spontan förlossning. Jag tänker att det borde kunna gå nu när kroppen redan gjort det en gång och det borde öppna sig lite mer av sig självt nu.


    Ja, det är tydligen vanligt. Men tänker om bebis inte ska sjunka ner så pass så hon blir ruckbar iallafall? Men men, kanske det inte är så!

    Hm, har inte läst något om ballongkateter, bara hört om. Åt mig tog dom hinnorna och gasade på med dropp direkt, hon var ute 11 timmar efter vi fick rummet

    Jag är också nöjd, även om jag önskar en förlossning nu som inte är av "konstgjorda" värkar. Vill ha spontant!! :D
  • Maymom
    Tjoppa12 skrev 2023-10-02 18:16:11 följande:
    Ja, det är tydligen vanligt. Men tänker om bebis inte ska sjunka ner så pass så hon blir ruckbar iallafall? Men men, kanske det inte är så!

    Hm, har inte läst något om ballongkateter, bara hört om. Åt mig tog dom hinnorna och gasade på med dropp direkt, hon var ute 11 timmar efter vi fick rummet

    Jag är också nöjd, även om jag önskar en förlossning nu som inte är av "konstgjorda" värkar. Vill ha spontant!! :D
    Förstår det. Jag var glad att slippa dropp. Min oro för igångsättning var att man skulle få värkstimulerande och sen behöva bromsa och sen stimulera igen och hålla på och hatta...

    Tabletterna kunde jag ta hemma, även ballongen kunde jag gå hem med, så det var skönt att slippa vara inlåst på ett rum på sjukhuset i väntan. Skönare att hänga i trädgården.😁

    Ja jag vill också ha spontant 😊
    Och det hade ju varit skönt att veta att huvudet ligger neråt när det är dags. Men jag tänker att även om de är ruckbara så kanske det ska mycket till för att de ska vända sig sista veckorna?
  • Tjoppa12
    Maymom skrev 2023-10-02 18:36:04 följande:
    Förstår det. Jag var glad att slippa dropp. Min oro för igångsättning var att man skulle få värkstimulerande och sen behöva bromsa och sen stimulera igen och hålla på och hatta...

    Tabletterna kunde jag ta hemma, även ballongen kunde jag gå hem med, så det var skönt att slippa vara inlåst på ett rum på sjukhuset i väntan. Skönare att hänga i trädgården.😁

    Ja jag vill också ha spontant 😊
    Och det hade ju varit skönt att veta att huvudet ligger neråt när det är dags. Men jag tänker att även om de är ruckbara så kanske det ska mycket till för att de ska vända sig sista veckorna?
    Vad skönt att du fick vara hemma ändå :)
    Ja jag är inte så rädd att hon ska vända sig ändå för legat rätt har hon gjort länge. Bara att jag av någon konstig anledning fått för mig att hon inte tänker komma ut sålänge hon är rörlig haha! Men nää det borde väl inte påverka..
  • Anonym (Två förlossningar)

    Båda mina barn har varit ruckbara in i det sista, men fick ändå två helt olika förlossningar. Ska försöka hålla mig kort nu..,

    Första barnet, fick hinnsvepning på förmiddagen, värkarna började vid kl 19, vattnet gick vid kl 03, på sjukhuset kl 04 och var öppen 6cm, sedan helt öppen vid kl 10 och han är utplockad med snitt kl 15. Så totalt 20h från första värken till bebis ute. Fick gå omkring i flera timmar och göra knäböj etc för att han inte ville ner med huvudet i "kanalen". Fick ryggmärgsbedövning och det gjorde att värkarna stannade upp, så fick värkstimulerande men det funkade inte. Efter att ha varit helt öppen i 4h så beslutade de om snitt och han var sedan ute på några minuter.

    Andra barnet, fick hinnsvepning på torsdag e.m.. Kände ingenting och trodde inte det skulle hjälpa. Lördag kl 06.30 vaknade jag av kraftiga värkar, det gick från ingenting till 3 värkar på 10min på en timme. Inne på sjukhuset kl 8.00, var öppen 1cm. Kul :-/ Men fick ryggmärgsbedövning och vid kl 12 tog de hål på hinnorna. Satt på en boll och studsade med vatten forsande ur mig medan vi väntade. Vid kl 13 började krystvärkarna och jag var helt öppen och vid kl 14.20 var han ute. Totalt 8 h från första värken till bebis ute.

    Helt olika upplevelser Men när jag gått igenom andra förlossningen så förstår jag ju mer om den första, då fick jag inte ens krystvärkar. Första barnet är född på 40+4 och andra på 40+2.

    Nu tjatar jag på sambon om barn nr 3. Finns väl risk att hen kommer på 4 timmar då, de säger ju att vid varje förlossning halveras tiden :P

  • Tjoppa12
    Anonym (Två förlossningar) skrev 2023-10-02 21:23:35 följande:

    Båda mina barn har varit ruckbara in i det sista, men fick ändå två helt olika förlossningar. Ska försöka hålla mig kort nu..,

    Första barnet, fick hinnsvepning på förmiddagen, värkarna började vid kl 19, vattnet gick vid kl 03, på sjukhuset kl 04 och var öppen 6cm, sedan helt öppen vid kl 10 och han är utplockad med snitt kl 15. Så totalt 20h från första värken till bebis ute. Fick gå omkring i flera timmar och göra knäböj etc för att han inte ville ner med huvudet i "kanalen". Fick ryggmärgsbedövning och det gjorde att värkarna stannade upp, så fick värkstimulerande men det funkade inte. Efter att ha varit helt öppen i 4h så beslutade de om snitt och han var sedan ute på några minuter.

    Andra barnet, fick hinnsvepning på torsdag e.m.. Kände ingenting och trodde inte det skulle hjälpa. Lördag kl 06.30 vaknade jag av kraftiga värkar, det gick från ingenting till 3 värkar på 10min på en timme. Inne på sjukhuset kl 8.00, var öppen 1cm. Kul :-/ Men fick ryggmärgsbedövning och vid kl 12 tog de hål på hinnorna. Satt på en boll och studsade med vatten forsande ur mig medan vi väntade. Vid kl 13 började krystvärkarna och jag var helt öppen och vid kl 14.20 var han ute. Totalt 8 h från första värken till bebis ute.

    Helt olika upplevelser Men när jag gått igenom andra förlossningen så förstår jag ju mer om den första, då fick jag inte ens krystvärkar. Första barnet är född på 40+4 och andra på 40+2.

    Nu tjatar jag på sambon om barn nr 3. Finns väl risk att hen kommer på 4 timmar då, de säger ju att vid varje förlossning halveras tiden :P


    Så det startade av hinnsvepning båda gångerna åt dig alltså? Jag har en hinnsvepning på måndag om det ser bra ut och om hon är kvar. Men ansåg man att det hade startat med andra, eller hade du typ haft pinvärkar ?

    Ja det där med att tiden halverats har nog stämt iallafall med min systers tre barn :) på gott och ont låter det som
  • Anonym (Två förlossningar)
    Tjoppa12 skrev 2023-10-02 21:46:44 följande:
    Så det startade av hinnsvepning båda gångerna åt dig alltså? Jag har en hinnsvepning på måndag om det ser bra ut och om hon är kvar. Men ansåg man att det hade startat med andra, eller hade du typ haft pinvärkar ?

    Ja det där med att tiden halverats har nog stämt iallafall med min systers tre barn :) på gott och ont låter det som
    Jag skulle säga att det startade med hinnsvepning båda gångerna, även om hon sa att tappen (eller va de nu tittar på) var helt omogen med andra barnet. Hon sa att hon inte kunde göra hinnsvepningen pga det men körde runt så gott hon kunde med typ fingerspetsen. Och det satte igång 40h efter, de säger ju att hinnsvepning kan sätta igång det inom 48h :)

    Tjatade till mig hinnsvepning så fort som möjligt, hon sa att hon kunde göra tidigast dagen efter BF. Så jag fick den på 40+1. Hade pinvärkar 4 dagar tidigare, började på natten och trodde det var på gång. Men då gick det över med två alvedon, en varm dusch och att somna på soffan. Nu gick det inte överså jag ringde sjukhuset och de sa kom in om jag vill. Var bara 1cm öppen, men de sa att jag fick stanna och sedan gick det ju fort, öppnade mig de återstående 9 cm på 5h.

    Sedan vet jag inte om det påverkade, men jag googlade runt lite om sådant som kan sätta igång förlossningen (jag vet att det inte funkar, bebis kommer när bebis är redo, men tänkte att det kan ju inte skada) så testade lite sådant kvällen innan det satte igång också. För mig inkluderar det att stimulera bröstvårtorna, körde några minuter per bröst och sedan växlade jag. Gav mig lite sammandragningar, men de slutade så fort jag slutade stimulera. Sedan, jag vet inte ens om jag vågar erkänna det, men jag gav jag mig själv en orgasm innan jag sov på kvällen, det verkar ha gjort tricket för mig. Om man är desperat så testar man lite olika saker...

  • Tjoppa12
    Anonym (Två förlossningar) skrev 2023-10-02 22:18:30 följande:
    Jag skulle säga att det startade med hinnsvepning båda gångerna, även om hon sa att tappen (eller va de nu tittar på) var helt omogen med andra barnet. Hon sa att hon inte kunde göra hinnsvepningen pga det men körde runt så gott hon kunde med typ fingerspetsen. Och det satte igång 40h efter, de säger ju att hinnsvepning kan sätta igång det inom 48h :)

    Tjatade till mig hinnsvepning så fort som möjligt, hon sa att hon kunde göra tidigast dagen efter BF. Så jag fick den på 40+1. Hade pinvärkar 4 dagar tidigare, började på natten och trodde det var på gång. Men då gick det över med två alvedon, en varm dusch och att somna på soffan. Nu gick det inte överså jag ringde sjukhuset och de sa kom in om jag vill. Var bara 1cm öppen, men de sa att jag fick stanna och sedan gick det ju fort, öppnade mig de återstående 9 cm på 5h.

    Sedan vet jag inte om det påverkade, men jag googlade runt lite om sådant som kan sätta igång förlossningen (jag vet att det inte funkar, bebis kommer när bebis är redo, men tänkte att det kan ju inte skada) så testade lite sådant kvällen innan det satte igång också. För mig inkluderar det att stimulera bröstvårtorna, körde några minuter per bröst och sedan växlade jag. Gav mig lite sammandragningar, men de slutade så fort jag slutade stimulera. Sedan, jag vet inte ens om jag vågar erkänna det, men jag gav jag mig själv en orgasm innan jag sov på kvällen, det verkar ha gjort tricket för mig. Om man är desperat så testar man lite olika saker...

    Men jag har fuuuull förståelse! Jag håller på lika nu haha! Och jaaa bebis kommer när den är redo, men när man ändå går och väntar, varför inte roa sig med att försöka olika metoder.. jag äter dadlar, har ätit ananas i massor, gått i trappor, vilat flera dagar, badat, färdknäppt (aldrig mer, jag är för osmidig..) , stimulerar bröstvårtor, och även ditt sistnämnda haha! Men än så länge utan resultat. Känns skönt när jag känner av förvärkar, då får jag upp hoppet lite
  • dameke

    Mina tre första bebisar låg högt uppe/var rörliga när förlossningarna startade.
    Första barnet startade förlossningen på morgonen dagen innan bf med värkar, regelbundna värkar direkt med 2-3 minuter mellan, var hemma 4 timmar. 3 cm öppen när vi kom in, badade en stund. Satt och tog värkar några timmar, testade lustgas och fick muskelavslappnande så bebis skulle få hjälp att sjunka ner. Fick eda runt klockan 22, sov i två timmar, vattnet gick och allt blev sjukt intensivt med noll värkpaus. Bebis föddes efter 41 minuters krystande. Kände inga krystvärkar bara ett enormt tryck neråt konstant. Från första värk tog det 17 timmar.


    Med barn 2 startade förlossningen 5 dagar över tiden också den på morgonen. En lugn värk innan det drog igång med full fart. Gick inte att klocka värkarna för de kom konstant, utan paus och vi skyndade iväg till förlossningen så jag skulle få smärtlindring. När vi kom in var det bara en kant kvar så bm tog hål på hinnorna och 8 minuter senare var bebis ute. Från första värken tog det 3 timmar, vi hann vara 15 minuter på förlossningen innan han var ute.

  • Älskadelillaliv

    Första barnet prematur v 32+2 fick värkar kl 05 på morgonen. Kl 09:45 är hon född. Ingen bristning 


    andra kände bara obehag ingen smärta. Åkte in och var öppen 5 cm. Fick stanna under natten men inget ont eller liknande. vet att när värkarna kom och tills hon var ute 1 timma och 30 min. Ingen bristning 

    tredje vaknade jag 05 med värkar fick komma in direkt och 06:15 är hon född. Ingen bristning 


    så super snabba förlossningar med lustgas som smärtlindring. tycker mina har gått för fort och de har skrämt mig lite. hinner inte andas emellan alls. 

  • Tjoppa12
    dameke skrev 2023-10-03 09:33:03 följande:

    Mina tre första bebisar låg högt uppe/var rörliga när förlossningarna startade.
    Första barnet startade förlossningen på morgonen dagen innan bf med värkar, regelbundna värkar direkt med 2-3 minuter mellan, var hemma 4 timmar. 3 cm öppen när vi kom in, badade en stund. Satt och tog värkar några timmar, testade lustgas och fick muskelavslappnande så bebis skulle få hjälp att sjunka ner. Fick eda runt klockan 22, sov i två timmar, vattnet gick och allt blev sjukt intensivt med noll värkpaus. Bebis föddes efter 41 minuters krystande. Kände inga krystvärkar bara ett enormt tryck neråt konstant. Från första värk tog det 17 timmar.


    Med barn 2 startade förlossningen 5 dagar över tiden också den på morgonen. En lugn värk innan det drog igång med full fart. Gick inte att klocka värkarna för de kom konstant, utan paus och vi skyndade iväg till förlossningen så jag skulle få smärtlindring. När vi kom in var det bara en kant kvar så bm tog hål på hinnorna och 8 minuter senare var bebis ute. Från första värken tog det 3 timmar, vi hann vara 15 minuter på förlossningen innan han var ute.


    Fasen vad tufft att inte få någon värkpaus. Och vad alla minns sina förlossningar väl, känns som jag glömt bort såååå mycket! Det ger mig också lite hopp att min bebis fortfarande är rörlig..

    Men shit vad intensivt!
  • Tjoppa12
    Älskadelillaliv skrev 2023-10-03 09:50:14 följande:

    Första barnet prematur v 32+2 fick värkar kl 05 på morgonen. Kl 09:45 är hon född. Ingen bristning 


    andra kände bara obehag ingen smärta. Åkte in och var öppen 5 cm. Fick stanna under natten men inget ont eller liknande. vet att när värkarna kom och tills hon var ute 1 timma och 30 min. Ingen bristning 

    tredje vaknade jag 05 med värkar fick komma in direkt och 06:15 är hon född. Ingen bristning 


    så super snabba förlossningar med lustgas som smärtlindring. tycker mina har gått för fort och de har skrämt mig lite. hinner inte andas emellan alls. 


    Jäklar vad det gått undan då. Känns ju som man vill hinna med också! När kom dina andra två, innan eller efter bf?
  • Älskadelillaliv
    Tjoppa12 skrev 2023-10-03 16:35:04 följande:
    Jäklar vad det gått undan då. Känns ju som man vill hinna med också! När kom dina andra två, innan eller efter bf?
    Den andra kom innan bf 38+ något och den tredje efter 40+4 tror jag de var 

    ja man hinner inget och värkarna går i ett känns det som. Sista kom med segerhuva
  • Flerabarnsmamma

    Min första kom på BF+8. Värkar startade kl 20 på kvällen, kom oregelbundet men fortsatte hela natten, vid 05 åkte vi in till FL. Var öppen 3 cm. Fick prova bada men jag klarade inte av att ligga kvar i vattnet, hade jätte svårt att hantera värkarna. Kl 9.48 föddes sonen efter 25 minuters krystvärkar. 

    Barn 2 kom på BF-6. Värkarna startade på natten, jag drömde att jag hade värkar och vaknade sedan vid 4-5 snåret och insåg att jag hade regelbundna värkar, jag tog ett bad hemma som tog bort dom falska värkarna. Jag började packa om BB väskan av någon anledning och tog det lugnt. Vid 8.30 åkte vi in till FL. Sonen föddes 11.16 efter på två krystvärkar. 

    Barn 3 kom på BF-3 Värkarna började kl 12 på dagen, dom kom tätt direkt. Jag ställer mig och lagar lunch till storebröderna. Vaggar mig igenom värkarna framför spisen. Sedan börjar jag blöda, blev orolig och åkte in och tur var väl det för efter 35 minuter på FL så föddes dottern. Kl 14.19 samma dag. 

    Barn 4 kom på BF-11. Här provade vi färdknäppen bara för skojs skull. Jag måste verkligen ha varit helt mogen där nere för värkarna började 10 minuter senare. Efter ytterligare 10 minuter gick mitt vatten och sen kom krystvärkarna. Vi åkte med ilfart till FL och sonen föddes efter 1 minut på en krystvärk. Han kom alltså 1h 10 min efter första värk. Hade jag inte hållt emot krystvärkarna som jag gjorde så hade han kommit i bilen. Jag knep in i det sista, så när jag la mig på britsen och fick godkänt att krysta så släppte jag bara ut honom. Bm hann få på sig en handske.

    Jag väntar nu barn 5 med BF i november. Jag kommer få åka in på en tidig kontroll denna gång för att minimera hemmafödsel. Jag hoppas att jag kommer vara mogen då och få vara kvar, för jag är livrädd för att föda hemma. 

  • Anonym (4)

    Första barnet gick vattnet på morgonen när jag klev ur sängen, 12 dagar innan bf. Tog några timmar innan värkarna drog igång, öppen 4 när jag kom till förlossningen och vi kämpade på. Det drog ut på tiden, jag badade, tog epidural (vilken lättnad) och trodde jag skulle dö. Testade även akupunktur, men trodde jag skulle kasta tillbaka nålarna på sköterskan. 20 timmar senare kom han ut med hjälp av sugklocka till mynning och så tryckte jag sista själv. Rätt hemsk upplevelse men bra bemötande så jag mådde bra efteråt! 


    Andra barnet började vattnet sippra på fredag, inne på kontroll men vi skulle avvakta tills det drog igång eller 48 timmar. Äcen här innan bf. Inget mer hände så 48 timmar senare blev jag igångsatt med ballong. Fungerade kanon och efter 4 timmar ploppade ballongen ut och värkar körde igång. Badade även denna förlossning men skippade epiduralen. Ville ha mer kontroll på min krystningar som jag kände jag förlorat sist. Hade läst massor förlossningsberättelser och ville ha revansch. Jag la tid på min andning och att hitta ett lugn i smärtan. 8 timmar totalt, sen var han ute! En underbar förlossning.

    Tredje barnet, luringen. Ca en vecka innan bf så fick jag svaga sammandragningar men efter några timmar med regelbundna om än svaga värka ringde jag förlossningen. Vi hade då flyttat och hade en timma att köra. De tyckte att iom att det var tredje barnet så skulle vi börja ta oss in. Lämnade av syskon och åkte, kom in relativt lugnt på förlossningen. Höll på att bli inskrivna när en dundervärk (den enda riktigt onda) kom och sen var hon ute 10 minuter senare.

    Fjärde barnet var tungt. Mycket sammandragningar tidigt i graviditeten och olika oroande symtom. Två veckor innan bf fick jag en kväll regelbundna, lätt smärtsamma värkar som höll i sig. Efter ett antal timmar ringde vi in och fick då komma. Inget var på gång men däremot hade jag högt blodtryck och blodvit i urinen som tydde på havandeskapsförgiftning. Fick åka hem igen med ny tid ett par dagar senare och samma resultat då. Fick återigen åka hem med funderingar på igångsättning pga mitt blodtryck. Den natten, lördag till söndag vaknade jag med en stor blodfläck i sängen så det var bara att hoppa in i bilen och åka de 7 milen igen. Blodet stillade sig och förlossningen var full så vi fick en tid för igångsättning morgonen efter. Måndag morgon åkte vi så igen. Fortfarande högt blodtryck men annars inga direkta symtom. Blev diagnostiserad med havandeskapsförgiftning i allafall och igångsättning med ballong började kl 14. Vid 16 åkte ballongen ur. Alltid drömt om att föda i vatten och de hade utbildad personal för det så vi bestämde oss för att göra det men sen drog värkarna igång fort och 17.50 var hon ute! Så blev ingen vattenförlossning och ni var det färdigfött så får vara nöjd ändå!

  • Tjoppa12

    Tack för att ni delar med er av era berättelser!! Tycker det är så spännande att läsa. Idag har jag BF, nu blir det spännande framöver 

Svar på tråden Berätta om era förlossningar!