• HejUkay

    Iris eller Ilse till en flicka?

    Hej hej!

    Vilket är finast av dessa två namn - Iris eller Ilse?

  • Svar på tråden Iris eller Ilse till en flicka?
  • OlgaElvira

    Iris eller Ilse, två fina namn. Vikket passar bäst med eftenamnet? Jag är själv rätt svag för flicknamn som avslutas med konsonant, tycker att de ger ett kraftfullare intryck. En stark liten tjej, en framgångsrik kvinna.
    Ilse är mjukare ligger i tiden, senast modernt på 20-talet (förra alltså). Det kommer nog inte att bli flera i samma klass som heter Ilse, finns kanske risk för det med Iris.


  • yny

    Jag älskar båda namnen! Skull själv ha haft svårt att bestämma mig 😅 Iris funkar kanske lite bättre internationellt? Vilket är en viktig aspekt för mig när min sambo är från ett engelsktalande land. Så jag röstar på Iris men som sagt, älskar båda namnen!

  • trollhona
    HejUkay skrev 2023-10-16 13:01:47 följande:
    Iris eller Ilse till en flicka?

    Hej hej!

    Vilket är finast av dessa två namn - Iris eller Ilse?


    Ilse, klassiskt och vackert, passar både en flicka och en vuxen kvinna.
    Iris är fint men lite uttjatat. Ilse är mer unikt.
  • Cathariiina

    Jag gillar egentligen inget av dem, jag ser dem som tantnamn - men det kan vara en generationsfråga. Ilse är ett tyskt smeknamn, Iris är ett riktigt namn (blomman), så av den anledningen gillar jag Iris mer. Iris är rätt fint när man smakar på det... jag tänker på en värdig och sirlig gammal dam som går ut i trädgården och klipper snittblommor att ta in för att arrangera på middagsbordet! Glad

  • Blue Waffle
    HejUkay skrev 2023-10-16 13:01:47 följande:
    Iris eller Ilse till en flicka?

    Hej hej!

    Vilket är finast av dessa två namn - Iris eller Ilse?


    Ilse helt klart av de två
  • Blue Waffle
    Lugnoro skrev 2023-10-21 18:07:30 följande:

    Jag älskar namnet Ilse, men sambon säger nej. 


    Taskig sambo. Vad gillar han istället?
  • Lugnoro
    Blue Waffle skrev 2023-10-23 13:08:01 följande:
    Taskig sambo. Vad gillar han istället?
    En av hans absoluta favoriter är Runa. Men det gillar inte jag. 
  • Cathariiina
    Lugnoro skrev 2023-10-23 13:45:57 följande:
    En av hans absoluta favoriter är Runa. Men det gillar inte jag. 
    Synd, Runa är ett gammalt fornnordiskt namn med lite mystisk, sagoaktig klang! Dessutom lättuttalat och lättstavat, alltså problemfritt... och ovanligt utan att för den skull vara osvenskt eller knasigt. Och inte det minsta trashigt!
  • Auditanne

    Iris, även om namnet är mindre unikt än Ilse. Det senare namnet får mig bara att associera till arga människor. Kanske för att Ilse låter så likt ilska. 

    Runa känns som en manlig variant av Rune. Lite som Herberta av Herbert. Namn som (i mina öron) är lite för maskulina för att låta fint i feminin form. 

  • Cathariiina
    Auditanne skrev 2023-10-24 00:11:47 följande:

    Iris, även om namnet är mindre unikt än Ilse. Det senare namnet får mig bara att associera till arga människor. Kanske för att Ilse låter så likt ilska. 

    Runa känns som en manlig variant av Rune. Lite som Herberta av Herbert. Namn som (i mina öron) är lite för maskulina för att låta fint i feminin form. 


    Fast det är faktiskt fler kvinnor som sysslat med runor - i deras magiska användningsområde - än män.
  • Auditanne
    Cathariiina skrev 2023-10-24 00:28:27 följande:
    Fast det är faktiskt fler kvinnor som sysslat med runor - i deras magiska användningsområde - än män.
    Jo, men samtidigt finns det avsevärt fler män med namnet Rune. Antagligen därför jag själv uppfattar det som ett maskulint namn, även om man bytte ut den sista vokalen. 
    Lite på samma vis som Abertina eller Herberta. Också kvinnliga namn som inte låter så särdeles feminina. Men det är bara min åsikt. Finns nog många som skulle uppskatta namnet Runa. Det är ju lite eget och annorlunda iaf.
  • Cathariiina
    Auditanne skrev 2023-10-24 00:42:31 följande:
    Jo, men samtidigt finns det avsevärt fler män med namnet Rune. Antagligen därför jag själv uppfattar det som ett maskulint namn, även om man bytte ut den sista vokalen. 
    Lite på samma vis som Abertina eller Herberta. Också kvinnliga namn som inte låter så särdeles feminina. Men det är bara min åsikt. Finns nog många som skulle uppskatta namnet Runa. Det är ju lite eget och annorlunda iaf.
    Håller med om Albertina och Herberta. Där känns det som att man bara tagit ett mansnamn och slängt på ett -a. Och även i Roberta, Alberta, Fredrika, Augusta, Karla och Gustava. 

    Men i andra namn funkar det ju. Eller har du något emot Martina, Michaela, Erika, Louisa, Carolina, Josefina, Julia, Junia eller Tora..?
  • Auditanne
    Cathariiina skrev 2023-10-24 01:05:02 följande:
    Håller med om Albertina och Herberta. Där känns det som att man bara tagit ett mansnamn och slängt på ett -a. Och även i Roberta, Alberta, Fredrika, Augusta, Karla och Gustava. 

    Men i andra namn funkar det ju. Eller har du något emot Martina, Michaela, Erika, Louisa, Carolina, Josefina, Julia, Junia eller Tora..?
    Det allra sista namnet tyckte jag lät lite maskulint. Men detta kan, återigen, bero på att jag aldrig stött på någon Tora ännu. Däremot många Erika, Martina, Michaela etc. Vad är den maskulina formen av Junia? Junius? Båda namn är ganska udda för mig. 

    Karla är ett vackert namn. Tycker det låter feminint av nån anledning. Särskilt när det stavas med C istället för K. 
  • Lugnoro

    Kunde inte citera. Men detta är svar till Cathariiina: 

    Ja, jag ser fördelarna med namnet men tycker helt enkelt inte att det låter fint. 

  • Blue Waffle
    Lugnoro skrev 2023-10-23 13:45:57 följande:
    En av hans absoluta favoriter är Runa. Men det gillar inte jag. 
    Runa är fint, men det faller inte alla i smaken. 
    Kanske Disa eller Idun skulle vara ett alternativ för er, fornnordiskt men klassiskt och inte lika "hårt" om du inte får igenom Ilse.
  • Xenia

    Svår fråga. Egentligen gillar jag namnet Ilse bättre, låter mjukare. Men samtidigt har det för mig personligen en association till tysk kvinnlig koncentrationsvakt (Ilse Koch). Men det är ju inget som hennes jämnåriga kommer att associera till.

    Iris låter lite hårdare pga R-ljudet men samtidigt associerar jag till en vacker blå blomma, så jag skulle personligen välja det namnet.

    Är Elsa för vanligt? Är Iselin för ovanligt?

  • Mortiscia80

    Det beror på om barnet är svenskt (Iris) eller norskt/danskt (Ilse/Iris). Jag skulle personligen välja Iris. Ser bättre ut när man skriver det och låter mer naturligt här. Dessutom en vacker blomma :)

Svar på tråden Iris eller Ilse till en flicka?