Jag har varit chef i många år och lärt mig mycket om detta.
Några av mina erfarenheter.
Obs! Min upplevelse är absolut inte generell, det ser olika ut i olika branscher, olika organisationer (offentlig-privat) etc.
Jag har erfarenhet från offentlig sektor, sociala området, relativt låga utbildningskrav.
1) Lön är inte absolut rättvis i varje given situation. Detta behöver man förstå, acceptera och göra det bästa av. När man rekryterar kan konkurrenssituationen se helt annorlunda ut än den gjorde några år tidigare. Att en nyanställd får en högre ingångslön än några kollegor kan vara ett rimligt beslut.
Löneprocessen ska däremot vara saklig, systematisk och skillnader ska rättas till över tid. Det ska finnas en plan och ett öppet samtal runt detta men man behöver ha tålamod med detta som anställd eller välja att byta jobb.
Det finns alltid några som ligger högre än de borde av olika skäl (de har fått med sig lön från en tidigare tjänst, blivit för högt värderade av tidigare chef eller annat. Kanske har man varit högpresterande tidigare men tröttnat etc.).
Eftersom löneutrymmet är begränsat och man inte sänker människors lön är det ett löpande arbete att rätta till.
2) Lönesamtalet är "målsnöret" i samtalsmodellen, den innebär inte förhandling (vilket en del felaktigt tror). Vill du ha ett bättre utfall behöver du läsa på och kanske ta hjälp av facket inför nästa år. Du har rätt att få veta vad du behöver göra för att få en större del av löneutrymmet nästa år, en kompetensutvecklingsplan med uppföljning under året. Jobba hårt och tydligt för att förbättra din arbetsprestation, dokumentera själv ditt jobb så du kan göra chefen medveten om detta om hen inte själv kan se det.
3) Fokusera dina tankar och samtal mer på uppdraget och din arbetsprestation, mindre på rättvisa, vad andra får och annat. Jag har mött många medarbetare genom åren som är missnöjda med sin lön men som inte riktigt har koll på sin arbetsprestation. De kan vara ganska medelmåttiga, lite lata men uppfattar sig själva som ryggraden i arbetslaget. Kanske har man ett litet ansvarsområde som man sköter men resten av arbetet blir lidande.
Var lite ödmjuk och lyssna in vad du behöver utveckla och bli bättre på.
4) Många har bristande kunskap om lönesystemet. En del chefer är oerfarna eller brister i kompetens, fackombuden är oftast erfarna men inte alltid, kollegor som snackar i fikarummet kanske inte har koll (även om mansplainar och vill tro det själva). Läs på själv!! Det finns kunskap hos arbetsgivaren, hos facken, på nätet.
Kunskap är kung.
Be inte om ursäkt för din existens men fokusera på rätt saker och ställ frågor, lyssna in hur det funkar. En del tror att ett lönesamtal är att "sälja in" sig själv och prata sig till en högre lön.
Om det är en fungerande organisation och en vettig chef så handlar det om att ha koll på sitt jobb, ha koll på vad man gör och levererar samt kunna dokumentera detta och beskriva för chefen. Tänk på att löneperioden sätts på hela året. Vissa tror det räcker att skärpa sig lite sista månaden innan löneöversyn, ungefär som att köra hårt med tandtråd dagen innan man ska till tandläkaren.
5) När det gäller att byta arbetsgivare skulle även jag säga att det tyvärr är den snabbaste vägen att höja sin lön, om man verkligen är kompetent och har med sig utbildning etc. Jag har varit med om medarbetare som bytt jobb och sedan kommit tillbaka efter ett tag. Gräset var inte grönare och de värderades inte så högt som de trodde.
I mitt fall har jag alltid försökt att göra en skälig, saklig fördelning av löneutrymmet. Strävat efter att de som bidrar med den bästa prestationen hamnar högst på lönelistan etc.
Jag har aldrig ändrat en värdering utifrån påtryckning/"hot" om att någon skulle byta jobb. Tvärtom uppmuntrar jag människor att prova nytt, lära sig, utvecklas och inte fastna. Även om det är en jättebra medarbetare så är människan viktigare än arbetet.
Men, ett litet tips. Hota inte med att byta jobb om du inte har något nytt på gång och är beredd att flytta på dig. Risken är att du förlorar i förtroende när det visar sig att du blir kvar, kanske smått bitter och missnöjd. Du kommer kanske inte trivas så bra i fortsättningen och kanske inte heller få så mycket mer i nästa löneöversyn.
Om du inte trivs eller är nöjd med något (lön, chef, arbetsmiljö, kollegor) och inte tror på en förbättring snart: kolla marknaden, sök nytt jobb.