• Anonym (TS)

    Nyanställda får högre lön...

    Jag arbetar inom social arbete. Började mitt jobb för 3 år sedan och insåg ganska snabbt att andra som började samtidigt fick högre lön än mig. Trots att jag hade tidigare erfarenhet på samma arbetsplats, 7 år i branchen och 6 år sedan examen.
    Nu när det gått 3 år ligger jag efter i lön med flera tusen. Nyanställda och helt nyutexaminerade får flera tusen högre i lön än mig. Facket säger att det är svårt att få upp lönen och att de typ rekommenderar mig att byta jobb och komma tillbaka.. Är det rimligt?

  • Svar på tråden Nyanställda får högre lön...
  • Anonym (Lokalfacklig)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-08 15:24:31 följande:
    Tack för ett utförligt svar.
    Men vad menar du med "Vi utgår ifrån det underlag medlemmen ger oss". Vad är det för underlag? Mitt fack har aldrig inhämtat något underlag från mig inför lönerevision. Jag ligger bland de lägsta på arbetsplatsen och det handlar egentligen om att jag är dålig på att förhandla och har svårt att se mitt egna värde. 
    Däremot så nu efter 3 år så har jag otroligt mycket extra uppdrag. Är brandombud på arbetsplatsen, mentor till nyanställda och har övriga planerings- och mentorsroller. Går ibland in för chef på vissa möten etc och jobbar rent av häcken av mig med olika sidouppdrag och gör det extra för mina kollegor. Jag är en väldigt uppskattad medarbetare men får ingen bra ökning. Jag tror det grundar sig mycket i att jag är för dålig på att prata för mig själv, men jag har blivit bättre på det senaste året. Förra året fick jag till mig att jag fick högsta ökningen på arbetsplatsen. 800:- och skrev under lönen, men sedan när jag fick ut lönelistorna hade andra kollegor fått upp till 2000:- i ökning. Kollegor som redan ligger högt i lön. Upplever att det föreligger en tystnadskultur på jobbet och de som inte ifrågasätter eller säger emot chefen belönas med högre ökningar. Jag som är en trogen anställd. Jobbar övertid, utför alla arbetsuppgifter etc men säger ifrån ibland upplever att jag inte får samma ökning. Jag utför själv vissa arbetsuppgifter som andra på arbetsplatsen inte kan vilket jag känner borde vara av vikt för arbetsgivaren att jag är kvar. Jag tänker att de borde tjäna mer på att ge mig en större ökning för att ha kvar mig jämfört med att bekosta en ny rekrytering som ändå skulle lönesatts högre än mig...
    Det finns olika löneförhandlingsmodeller. Det kan t.ex. vara rent facklig förhandling. Då har medarbetarna bara lönesamtal utan siffror och lönen förhandlas för alla medlemmar av de fackliga ombuden. Då behövs underlag från medlemmarna för att de fackliga representanterna ska kunna göra ett bra jobb.

    Det kan även vara lönesättande samtal. Ofta går de samtalen till så att medarbetare och chef pratar om nya lönen och ska komma överens. Gör de inte det kan det antingen gå till ett förstärkt samtal där fackligt ombud är med och/eller facklig förhandling. Går det till facklig förhandling vill vi ha underlag från medlemmen så vi kan argumentera för personens löneanspråk.
  • Mrs Moneybags
    fribygg skrev 2023-11-08 17:27:00 följande:

    Nog fungerar det ibland att säga upp sig  med anledningen att man är felbetald för att få upp lönen, lyckas det är det bra och annars skaffar man ju ett nytt bättre betalt jobb. Är man lättersättlig eller obekväm får man räkna med att arbetsgivaren accepterar uppsägningen och skaffar nån annan att utföra jobbet.


    Oavsett är det en win-win situation. Den anställda får en bättre lön på sitt nya jobb och chefen får behålla sin låga lön med en ny person. 

    Hur som helst lönar det sig att byta jobb. 
  • fribygg
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-09 08:51:09 följande:
    Oavsett är det en win-win situation. Den anställda får en bättre lön på sitt nya jobb och chefen får behålla sin låga lön med en ny person. 

    Hur som helst lönar det sig att byta jobb. 
    Organisationer som inte betalar befintlig personal rimligt riskerar ju att mista kompetens och få högre kostnader då nyanställda kräver mer betalt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lokalfacklig) skrev 2023-11-08 17:47:01 följande:
    Det finns olika löneförhandlingsmodeller. Det kan t.ex. vara rent facklig förhandling. Då har medarbetarna bara lönesamtal utan siffror och lönen förhandlas för alla medlemmar av de fackliga ombuden. Då behövs underlag från medlemmarna för att de fackliga representanterna ska kunna göra ett bra jobb.

    Det kan även vara lönesättande samtal. Ofta går de samtalen till så att medarbetare och chef pratar om nya lönen och ska komma överens. Gör de inte det kan det antingen gå till ett förstärkt samtal där fackligt ombud är med och/eller facklig förhandling. Går det till facklig förhandling vill vi ha underlag från medlemmen så vi kan argumentera för personens löneanspråk.
    Vi har ett löneförberedande samtal med chefen. Inget med facket, inget underlag till facket eller liknande. Det är väl om de får ta del av underlaget från löneförberedande samtalet? Men där är ju endast chefens bedömning som man kanske inte alltid håller med om. Den anställdas inställning finns inte med där. 
  • Anonym (JB)

    Du behöver bli bättre på att argumentera och löneförhandla. 
    Meddela din chef att du är på väg därifrån. Om hen frågar varför säger du att det beror på skillnaden i lön. Sen får vi se hur chefen agerar. 

  • Anonym (Jill)
    Anonym (Juli) skrev 2023-11-08 15:32:07 följande:

    Jag vet en som gick till sin chef och sa att antingen kunde hon byta jobb en tag och sen komma tillbaka och då få en lika hög lön som övriga nyanställda, eller så kunde chefen ge henne en rättvis lön direkt utan allt det strul byte av tjänst skulle betyda för både henne och chefen. Det blev en bra löneökning. 


    Jag gjorde precis samma sak och lyckades.

    Många år senare gick jag en kortare elteknisk utb. Fick sommarjobb på ett stort företag, därefter vikariat. Efter ett år ville de anställa mig med, som jag tyckte, dålig lön men som facket tyckte var bra. Talade om för chefen vad jag ville ha med motiveringen "Du vet vad du får för pengarna", fick det.
  • Anonym (Göran)

    Min erfarenhet säger mig att chefen tyvärr inte uppskattar dig byt arbete. Jag har själv varit med om samma sak.

  • Anonym (Lovisa)

    Har varit med om liknande och det är tyvärr inte ovanligt. Antar du jobbar i offentlig sektor? Vi fick hjälp av facket. Det man måste göra är att ligga lite före, går ej att ändra lönen vid lönesamtalet oftast för då är lönerna redan satta och "det finns inte mer pengar". Man måste ta det när facket förhandlar om nästa år. Då kan man t ex påtala osakliga löneskillnader och göra en lönekartläggning så att det från början avsätts pengar för att jämna ut osakliga löneskillnader. När jag frågade min chef vad jag kan göra för att få upp min lön kunde hon inte svara på det, jag gjorde redan ett jobb hon var nöjd med. Så jag tog det med chefen över och facklig ombudsman, inte det lokala fackliga ombudet, de kan oftast inte så mycket, utan med central fackligt ombud som jobbar övergripande med de här frågorna. Jag fick upp min lön tack vare det, extra pengar avsattes för nästa år. Det går faktiskt att göra saker även om chefen säger att det inte gör det och pengar finns för det finns ju när de nyanställer. Klarar men inte lösa det i samtal med sin chef kan man gå ett steg högre. Går inte det så är det byta jobb som gäller.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-19 08:10:47 följande:

    Har varit med om liknande och det är tyvärr inte ovanligt. Antar du jobbar i offentlig sektor? Vi fick hjälp av facket. Det man måste göra är att ligga lite före, går ej att ändra lönen vid lönesamtalet oftast för då är lönerna redan satta och "det finns inte mer pengar". Man måste ta det när facket förhandlar om nästa år. Då kan man t ex påtala osakliga löneskillnader och göra en lönekartläggning så att det från början avsätts pengar för att jämna ut osakliga löneskillnader. När jag frågade min chef vad jag kan göra för att få upp min lön kunde hon inte svara på det, jag gjorde redan ett jobb hon var nöjd med. Så jag tog det med chefen över och facklig ombudsman, inte det lokala fackliga ombudet, de kan oftast inte så mycket, utan med central fackligt ombud som jobbar övergripande med de här frågorna. Jag fick upp min lön tack vare det, extra pengar avsattes för nästa år. Det går faktiskt att göra saker även om chefen säger att det inte gör det och pengar finns för det finns ju när de nyanställer. Klarar men inte lösa det i samtal med sin chef kan man gå ett steg högre. Går inte det så är det byta jobb som gäller.


    Det är det centrala fackliga representanten som råder mig att byta jobb...
  • Anonym (Göran)

    Min erfarenhet är att den lön företaget ger sällan speglar kunskap. Dessutom så får oftast samma personer mest ökning. ?Potten? används oftast till ett fåtal och majoriteten får bara det som måste ges. 


    jag arbetar inom industrin. 


    även facket har sin favoriter och hackkycklingar. Ofta så är det vissa av de fackliga representanterna som tillhör gullegrisarna. 


    det är ju uppenbart att det är ?belöningar? för att blunda för brister och fel.  


    har inget förtroende varken för facket eller arbetsgivaren numera. 

  • Hjelm

    Det är fel i sig - erfarenhet och lojalitet borde belönas.
    Men det är oftast så det är.
    Byta arbetsplats är ofta det enda sättet att höja sin lön markant.

  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-20 19:03:12 följande:
    Det är det centrala fackliga representanten som råder mig att byta jobb...
    Då kan ombudet inte sitt jobb. Eller så har du en usel arbetsgivare. Eller så finns det inga osakliga löneskillnader. Har man gjort en lönekartläggning? Det kan man kräva. Med fackets hjälp. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-20 19:56:53 följande:
    Då kan ombudet inte sitt jobb. Eller så har du en usel arbetsgivare. Eller så finns det inga osakliga löneskillnader. Har man gjort en lönekartläggning? Det kan man kräva. Med fackets hjälp. 
    De påstår att de gjort en lönekartläggning och sett att cheferna justerat löner under RALS för andra och att det inte är acceptabelt. De ser skeva löner men det är svårt när man pratar om individuell lön. Att det är ett sätt där arbetsgivaren att kunna ha skeva löner typ. Jag jobbar statligt. Har försökt få till detta med en separat korrigering av lönen men facket menar att det endast görs om man varit tjänstledig och missat revision eller varit sjukskriven under lång tid.
  • fribygg
    Anonym (TS) skrev 2023-11-21 18:43:32 följande:
     Har försökt få till detta med en separat korrigering av lönen men facket menar att det endast görs om man varit tjänstledig och missat revision eller varit sjukskriven under lång tid.
    Sök då tjänstledighet för att prova annat jobb eller för att studera, får du inte upp lönen behöver du ju byta jobb.
  • Anonym (erfaren chef)

    Jag har varit chef i många år och lärt mig mycket om detta.
    Några av mina erfarenheter.

    Obs! Min upplevelse är absolut inte generell, det ser olika ut i olika branscher, olika organisationer (offentlig-privat) etc. 
    Jag har erfarenhet från offentlig sektor, sociala området, relativt låga utbildningskrav.


    1) Lön är inte absolut rättvis i varje given situation. Detta behöver man förstå, acceptera och göra det bästa av. När man rekryterar kan konkurrenssituationen se helt annorlunda ut än den gjorde några år tidigare. Att en nyanställd får en högre ingångslön än några kollegor kan vara ett rimligt beslut.


    Löneprocessen ska däremot vara saklig, systematisk och skillnader ska rättas till över tid. Det ska finnas en plan och ett öppet samtal runt detta men man behöver ha tålamod med detta som anställd eller välja att byta jobb.
    Det finns alltid några som ligger högre än de borde av olika skäl (de har fått med sig lön från en tidigare tjänst, blivit för högt värderade av tidigare chef eller annat. Kanske har man varit högpresterande tidigare men tröttnat etc.).
    Eftersom löneutrymmet är begränsat och man inte sänker människors lön är det ett löpande arbete att rätta till.


    2) Lönesamtalet är "målsnöret" i samtalsmodellen, den innebär inte förhandling (vilket en del felaktigt tror). Vill du ha ett bättre utfall behöver du läsa på och kanske ta hjälp av facket inför nästa år. Du har rätt att få veta vad du behöver göra för att få en större del av löneutrymmet nästa år, en kompetensutvecklingsplan med uppföljning under året. Jobba hårt och tydligt för att förbättra din arbetsprestation, dokumentera själv ditt jobb så du kan göra chefen medveten om detta om hen inte själv kan se det.


    3) Fokusera dina tankar och samtal mer på uppdraget och din arbetsprestation, mindre på rättvisa, vad andra får och annat. Jag har mött många medarbetare genom åren som är missnöjda med sin lön men som inte riktigt har koll på sin arbetsprestation. De kan vara ganska medelmåttiga, lite lata men uppfattar sig själva som ryggraden i arbetslaget. Kanske har man ett litet ansvarsområde som man sköter men resten av arbetet blir lidande.
    Var lite ödmjuk och lyssna in vad du behöver utveckla och bli bättre på.


    4) Många har bristande kunskap om lönesystemet. En del chefer är oerfarna eller brister i kompetens, fackombuden är oftast erfarna men inte alltid, kollegor  som snackar i fikarummet kanske inte har koll (även om mansplainar och vill tro det själva). Läs på själv!! Det finns kunskap hos arbetsgivaren, hos facken, på nätet.


    Kunskap är kung.
    Be inte om ursäkt för din existens men fokusera på rätt saker och ställ frågor, lyssna in hur det funkar. En del tror att ett lönesamtal är att "sälja in" sig själv och prata sig till en högre lön.


    Om det är en fungerande organisation och en vettig chef så handlar det om att ha koll på sitt jobb, ha koll på vad man gör och levererar samt kunna dokumentera detta och beskriva för chefen. Tänk på att löneperioden sätts på hela året. Vissa tror det räcker att skärpa sig lite sista månaden innan löneöversyn, ungefär som att köra hårt med tandtråd dagen innan man ska till tandläkaren.


    5) När det gäller att byta arbetsgivare skulle även jag säga att det tyvärr är den snabbaste vägen att höja sin lön, om man verkligen är kompetent och har med sig utbildning etc. Jag har varit med om medarbetare som bytt jobb och sedan kommit tillbaka efter ett tag. Gräset var inte grönare och de värderades inte så högt som de trodde.


    I mitt fall har jag alltid försökt att göra en skälig, saklig fördelning av löneutrymmet. Strävat efter att de som bidrar med den bästa prestationen hamnar högst på lönelistan etc. 
    Jag har aldrig ändrat en värdering utifrån påtryckning/"hot" om att någon skulle byta jobb. Tvärtom uppmuntrar jag människor att prova nytt, lära sig, utvecklas och inte fastna. Även om det är en jättebra medarbetare så är människan viktigare än arbetet.


    Men, ett litet tips. Hota inte med att byta jobb om du inte har något nytt på gång och är beredd att flytta på dig. Risken är att du förlorar i förtroende när det visar sig att du blir kvar, kanske smått bitter och missnöjd. Du kommer kanske inte trivas så bra i fortsättningen och kanske inte heller få så mycket mer i nästa löneöversyn.


    Om du inte trivs eller är nöjd med något (lön, chef, arbetsmiljö, kollegor) och inte tror på en förbättring snart: kolla marknaden, sök nytt jobb. 

  • Anonym (Göran)

    Att sätta löner är svårt. Systemet som finns idag är orättvist och individualliserat. det finns en pott som förhandlats fram. 


    företagen skjuter nästan aldrig till pengar utöver potten. 


    i en del avtal garanteras alla minst 1/3 av potten. Sen får företaget fritt fördela 2/3 av potten som de vill. 


    alla kan få lika mycket. Några få kan få dela på övrigas 2/3 delar. Det skapar stora löneskillnader och splittring. 


    så fungerade inte lönesättningen när jag som ung kom ut i arbetslivet. Idag kan det skilja flera 1000-lappar i månadslön även om man har samma uppgifter på samma avdelning 

    min erfarenhet är att ofta får samma personer alltid mer än den garanterade 1/3.  Samma personer får bara det som garanteras. Ofta är det de som är tysta jobbar på bra men håller en låg profil. 


    de som får mest är fräcka tar för sig sprider rykten om andra 
    smickrar cheferna och är ofta inte så omtyckta av kollegerna 

  • EpicF
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-20 19:56:53 följande:
    Då kan ombudet inte sitt jobb. Eller så har du en usel arbetsgivare. Eller så finns det inga osakliga löneskillnader. Har man gjort en lönekartläggning? Det kan man kräva. Med fackets hjälp. 
    L Eller så är det helt enkelt det ts behöver göra för att få en högre lön och en bra löneökning.
  • Sunflora

    För att få så hög lön så möjligt bör man byta jobb med jämna mellanrum stannar man kvar som du gör blir lönen lägre det är priset man betalar för bekvämligheten. Facket kan inte göra något åt det om det är individuell lönesättning.

Svar på tråden Nyanställda får högre lön...