• Anonym (Lagom)

    Hur stort lån är lagom

    Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 


    Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.


    Jag tjänar ca 50 000 i månaden. 
    Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till


    Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? 

  • Svar på tråden Hur stort lån är lagom
  • Anonym (Abc)

    Jag har ca 15000 högre lön än dig och har tänkt för mig själv att 3 miljoner är min maxgräns för lån om jag blev ensamstående. Ev 3,5 (satte gränsen 3 när jag tjänade något mindre). Baserat på det skulle jag med din lön nog sätta runt 2,5 miljoner som gräns.

  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Husägare) skrev 2023-11-13 08:50:50 följande:

    Precis, det beror på hur man prioriterar. Lånet blir ju en del av en helhet. Är också själv med tre barn och hus, och jag tänker att en bra riktlinje är att försöka lägga sig under amorteringskraven. Belåningsgrad Max 50%, lån på Max 4.5 ggr bruttoinkomsten.


    Sen har jag själv försökt hålla bostadskostnaden på 25-30% av inkomsten vilket gick bra ett antal år. Nu när räntor och el ökat så mycket så ligger jag snarare på 40% för ränta och drift. Har fortfarande marginaler för sparande och oförutsedda utgifter så det är ändå OK. 


    Sen är det ju en tidsaspekt också, det är ju skillnad om barnen är i tonåren och man tänker sig att bo kvar några år eller om barnen är små och man vill bo kvar kanske 15 år.


    Bra input. Jag tänker att jag vill bo kvar minst 8 år. Sen får vi se. 
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 08:58:09 följande:
    Då ifrågasätter jag verkligen poängen med att leva väldigt snålt och ammortera massor nu med tre barn hemma för att sen ha låga omkostnader och ett stort kapital om 10 år när barnen är på väg ut. Det är nu som cash är viktigt

    Vad ska du använda kapitalet och dina låga omkostnader till om 10 år?
    Bra tanke. Ja om 10 - 20 år är det väl i så fall att hjälpa barnen att köpa egna bostäder. Men då kanske det även är aktuellt att jag flyttar till mindre. Jag vill verkligen prioritera att leva livet med mina barn. Tiden går så fort. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-13 18:34:03 följande:
    Bra tanke. Ja om 10 - 20 år är det väl i så fall att hjälpa barnen att köpa egna bostäder. Men då kanske det även är aktuellt att jag flyttar till mindre. Jag vill verkligen prioritera att leva livet med mina barn. Tiden går så fort. 
    Amortera inte så mycket då! Prioritera det viktiga, dina barns uppväxt.
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 21:46:30 följande:
    Amortera inte så mycket då! Prioritera det viktiga, dina barns uppväxt.
    Tack det ska jag ta till mig. 
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 08:58:09 följande:
    Då ifrågasätter jag verkligen poängen med att leva väldigt snålt och ammortera massor nu med tre barn hemma för att sen ha låga omkostnader och ett stort kapital om 10 år när barnen är på väg ut. Det är nu som cash är viktigt

    Vad ska du använda kapitalet och dina låga omkostnader till om 10 år?
    Är inte TS. Men jag vill inte ha för stort lån för att ha valmöjligheter när alla dom där åren gått förbi, antingen att bo kvar fast man får mycket lägre inkomst som pensionär, eller downsiza boendet för att få loss cash till barnen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Husägare) skrev 2023-11-16 08:57:39 följande:
    Är inte TS. Men jag vill inte ha för stort lån för att ha valmöjligheter när alla dom där åren gått förbi, antingen att bo kvar fast man får mycket lägre inkomst som pensionär, eller downsiza boendet för att få loss cash till barnen.
    Har man som TS en belåninggrad på ca 50% ser jag inga stora probelm att minska på amorteringen en del, spara mer på annat sätt samt se till att det finns pengar att spendera på barnen.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (?) skrev 2023-11-16 09:17:59 följande:
    Har man som TS en belåninggrad på ca 50% ser jag inga stora probelm att minska på amorteringen en del, spara mer på annat sätt samt se till att det finns pengar att spendera på barnen.
    I sig sant. Men situationen beror också på hur stort lånet är, när man går i pension minskar ju inkomsten rätt dramatisk. Planerar man ändå för att flytta, fine. Men jag vill inte hamna i läget att jag måste flytta vid pension för att lånet är för stort. Jag gillar mitt hus.
  • Anonym (?)
    Anonym (Husägare) skrev 2023-11-16 11:17:41 följande:
    I sig sant. Men situationen beror också på hur stort lånet är, när man går i pension minskar ju inkomsten rätt dramatisk. Planerar man ändå för att flytta, fine. Men jag vill inte hamna i läget att jag måste flytta vid pension för att lånet är för stort. Jag gillar mitt hus.
    Bra tänkt. Men allt kapital behöver inte bindas i fastigheten. Det kan vara en bra idé att även spara i någon annan form. Då kan man välja vid pension, göra en stor amortering, använda för att täcka löpande kostander eller göra en investering i huset.

    TS ursprungliga plan var att amortera massor under några år, leva väldigt snålt,  inget annat sparande, tre barn.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (?) skrev 2023-11-13 08:58:09 följande:
    Då ifrågasätter jag verkligen poängen med att leva väldigt snålt och ammortera massor nu med tre barn hemma för att sen ha låga omkostnader och ett stort kapital om 10 år när barnen är på väg ut. Det är nu som cash är viktigt

    Vad ska du använda kapitalet och dina låga omkostnader till om 10 år?
    Instämmer helt i det. Vi har beslutat att minska vår amortering nu när räntorna går upp för att vi är mer intresserade av att ha tillgång till pengarna nu när vi är en hel familj som vi försörjer framför om 10 år är det bara är vi två. (Och när jag hur som helst räknar med att vi kommer flytta till billigare boende). Är mycket möjliga att vi är helt lånefria till pensionen helt utan att amortera mer (har 50% belåningsgrad) utan bara genom att vi kommer bo mindre och på annan plats som inte behöver ligga så nära allt som man värdesätter med barn i familjen. 
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (?) skrev 2023-11-16 11:26:41 följande:
    Bra tänkt. Men allt kapital behöver inte bindas i fastigheten. Det kan vara en bra idé att även spara i någon annan form. Då kan man välja vid pension, göra en stor amortering, använda för att täcka löpande kostander eller göra en investering i huset.

    TS ursprungliga plan var att amortera massor under några år, leva väldigt snålt,  inget annat sparande, tre barn.
    Tänker att hon kanske är ung och ska lägga om planen om tre år. Jag är 55+, sparar i ISK, sparkonto, pensionsförsäkringar. Men jag amorterar också.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 11:40:35 följande:
    Hur stort lån är lagom

    Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 


    Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.


    Jag tjänar ca 50 000 i månaden. 
    Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till


    Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? 


    Svårt att säga vad ett lagom stort lån är men om du tjänar 50 000kr i månaden skulle jag själv i din sits inte vilja lägga mer än 10 000kr i ränta varje månad. Med en rörlig ränta på 5% och sedan 30% skatteavdrag skulle det motsvara ca 1,7mkr.

    Dock skulle jag i din situation inte amortera något just nu när räntorna är höga. Pausa amorteringen och använd de pengarna till annat om du behöver det, eller lägg upp en egen buffert på ett konto, så kan du fokusera på att betala räntan nu och sedan ta upp amorteringen igen när räntan går ner.
Svar på tråden Hur stort lån är lagom