• Anonym (Sjukskriven)

    Återgång efter sjukskrivning

    Hej, 
    jag har varit sjukskriven ett par veckor nu och blev förlängd till 6e december. Min läkare ska ringa mig den 6e december och utvärdera och se om jag mår bättre eller vill vara fortsatt sjukskriven. Men om jag skulle vilja återgå till jobbet, är det inte försent att ha läkarkontakt samma dag som sjukskrivningen löper? Kan jag bara dyka upp på jobbet 7e december? 
    Ska inte läkaren ringa upp kanske veckan innan så jag kan kontakta min arbetsgivare? Min arbetsgivare har inte hört av sig alls under min sjukskrivning utan vet bara att den är förlängd till 6e.
    utsökta om det blir rörigt men har aldrig varit sjukskriven innan så vet inte hur det går till :)

  • Svar på tråden Återgång efter sjukskrivning
  • EpicF

    Du måste ha en dialog med din arbetsgivare. Och ja, det är vanligt att man har läkarkontakt samma dag som sjukskrivningen går ut. 

    Men du borde veta några dagar innan den 6 december om du kommer att klara gå tillbaka till jobbet eller kommer att vara fortsatt sjukskriven. Då kan du prata med din arbetsgivare redan då. 

  • Anonym (Sjukskriven)

    Tack GladHur funkar det om jag vill komma tillbaka och jobba 50% i början? Är det läkaren som godkänner det eller arbetsgivaren? 

  • Anonym (Sjukskriven)
    EpicF skrev 2023-11-12 21:59:24 följande:

    Du måste ha en dialog med din arbetsgivare. Och ja, det är vanligt att man har läkarkontakt samma dag som sjukskrivningen går ut. 

    Men du borde veta några dagar innan den 6 december om du kommer att klara gå tillbaka till jobbet eller kommer att vara fortsatt sjukskriven. Då kan du prata med din arbetsgivare redan då. 


    Tack GladHur funkar det om jag vill komma tillbaka och jobba 50% i början? Är det läkaren som godkänner det eller arbetsgivaren? 


  • Sylvestra
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2023-11-12 22:13:36 följande:

    Tack GladHur funkar det om jag vill komma tillbaka och jobba 50% i början? Är det läkaren som godkänner det eller arbetsgivaren? 


    Det är läkaren som ska sjukskriva dig på 50 % i så fall. 
  • Anonym (Sjukskriven)
    Sylvestra skrev 2023-11-12 22:20:17 följande:
    Det är läkaren som ska sjukskriva dig på 50 % i så fall. 
    Tack Glad men jag kommer isåfall inte veta om läkaren sjukskriver mig 50% innan jag  börjar den 7e (kommer föreslå det, vet inte om läkare kan neka). Är det något jag kan ta upp för chefen när jag kommer till jobbet? 
  • Sylvestra
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2023-11-12 22:42:37 följande:
    Tack Glad men jag kommer isåfall inte veta om läkaren sjukskriver mig 50% innan jag  börjar den 7e (kommer föreslå det, vet inte om läkare kan neka). Är det något jag kan ta upp för chefen när jag kommer till jobbet? 
    Det är läkaren som bestämmer, så ja, läkaren kan neka om denne anser att du är frisk nog att jobba heltid. Har du kontakt med läkaren den 6e så vet du ju den 7e om du är sjukskriven eller inte :)

    Pratar du med arbetsgivaren innan du hunnit träffa läkaren så föreslår jag att du talar om för arbetsgivaren att du tänker föreslå åt läkaren att du vill jobba 50 %, men att det är läkaren som bestämmer. 
  • Anonym (Ella)

    Du har all rätt i världen att gå tillbaka på den % som du klarar av.
    Alltså - läkaren skriver intyg (underlag) på hur hen bedömer din arbetsförmåga. Säg att du har ett intyg som stödjer 100% sjukskrivning. Men det är max. Känner du sista veckan där att jag klarar nog av 50% arbete så hör du bara av dig till arbetsgivaren och säger det. Och börjar jobba. Sen söker du bara 50% sjukpenning den veckan.
    Och i dialog med läkare kan ni komma överens om att du får en 50% sjukskrivning från den 7 och framåt.

    Jag vill bara förmedla att det läkarintyget säger inte är skrivet i sten. Vill man jobba och klarar av det så "får" man förstås det.

    Och det är märkligt att inte arbetsgivaren hört av sig alls. Det ska ingå i chefsansvaret och har man varit borta en tid så att återgången kan kräva något slags anpassning eller förändring av arbetsuppgifter för att man ska kunna komma tillbaka och/eller situationen ska bli hållbar på sikt (beroende på varför man varit sjukskriven förstås) så måste man ha en dialog kring det. 

Svar på tråden Återgång efter sjukskrivning