• ODuracell

    Hur ser man inte sambanden mellan vad som händer och vad som diskuteras?

    Som vi alla vet så står Sverige inför åtskilliga allvarliga problem, inte bara inom det kriminalpolitiska området där Sverige börjar bli som Mexiko där gängkriminella äter sig in i kommuner och politiken.


    Vi har inflationen som väldigt lätt har kunnat kopplas till de ökade elpriserna och bränslepriserna, där bränslepriserna utgörs av hela 60 % skatt.


    Vi har enorma brister inom infrastrukturen när det gäller tåg och tågbanor.


    Vi har alla problem i skolan, ett enormt bidragsberoende och nästan noll integration för folk som väljer att komma hit. Inga krav har funnits på att lära sig svenska eller ens skaffat sig ett jobb.

    De flesta som deltar i yrken och får ersättningen för det jobbar ibland så lite som 1 dag i veckan.


    Man skyfflar iväg miljarder både inrikes och utrikes på alla möjliga slags klimatbidrag, EU-avgifter och bistånd. Bara dom tre sistnämnda posterna uppgår posterna tillsammans på upp till 100 miljarder, det är alltså 1/20 av statsbudgeten.


    Och då har vi inte räknat in hur mycket det kostar att 


    ständigt hålla på att lagföra brottslingar som släpps 


    in och ut ur arresten som en svängdörr, p.g.a. våra 


    hån till straff.


     


    Alltså det som ska avskräcka brottslingar från att 


    första början begå brott.


     


    Med det ligger så klart dom inhemska bidragen bidragen


    kvar o tickar hur många miljarder som helst per år.


     


    Eller varför inte de (500!) myndigheter med alla 


    dess tjänstefolk, chefer osv. som drar pengar utav 


    staten.


     


    Vi har alltså ett läge i Sverige där länder runt omkring 


    oss har en ENAD bild av Sverige, men där svenskar 


    själva inte tycks veta vad som händer?


     


    Min fråga är bara till alla där ute: Hur kan ni missa alla 


    dessa problem? Hur är det ens möjligt att missa vad 


    debatten har handlat om i nästan 30 ÅRS TID nu.


     


    Man häpnar.


     


    Vad jag har nämnt ovan kan kollas upp och det skrivs 


    artiklar varje dag om dessa problem, ändå går folk 


    o röstar på den vänstra blockhalvan...??


     


    För vad? Högre inflation? Mer folk att ta hand om?


    Ingen välfärd som fungerar? Mer brottslighet och 


    gängkriminalitet?


     


    Hur fan tänker ni egentligen?

  • Svar på tråden Hur ser man inte sambanden mellan vad som händer och vad som diskuteras?
  • Tecum

    Vilka vi? Ni bytte ju regering i höstas för att få ordning på allt och hur bra gick det? Inga vallöften uppfylls, Löften om lag och ordning var bara tomma ord, alla såg inflationen komma men ingen gjorde något, slöseriet med bidrag fortsätter, M och SD sitter passiva medan gängkriminella har vårt välfärdssystem som sin största inkomstkälla.
    Nu har SD makten men det gjorde ingen skillnad, precis som väntat. De är en del av systemet och systemet accepterar allt det du räknar upp. Vad ska en vanlig människa göra?

  • Ekdahl
    Tecum skrev 2023-11-15 17:44:29 följande:

    Vilka vi? Ni bytte ju regering i höstas för att få ordning på allt och hur bra gick det? Inga vallöften uppfylls, Löften om lag och ordning var bara tomma ord, alla såg inflationen komma men ingen gjorde något, slöseriet med bidrag fortsätter, M och SD sitter passiva medan gängkriminella har vårt välfärdssystem som sin största inkomstkälla.
    Nu har SD makten men det gjorde ingen skillnad, precis som väntat. De är en del av systemet och systemet accepterar allt det du räknar upp. Vad ska en vanlig människa göra?


    Det tar säkert 30 år att få ordning på ett land, om ens det räcker. Ditt inlägg vittnar egentligen bara om okunskap.
  • Tecum
    Ekdahl skrev 2023-11-15 17:55:38 följande:
    Det tar säkert 30 år att få ordning på ett land, om ens det räcker. Ditt inlägg vittnar egentligen bara om okunskap.
    Första förutsättningen är att man sätter igång, vilket inte skett. Nästa steg är att ta radikala beslut och slutar behandla kriminella med silkesvantar. Att det ska behöva ta 30 år att få bukt med de värsta avarterna är nonsens. Jag säger max fem år. Fortare om vi har en regering som vågar regera. Du är alldeles för uppgiven då du är besviken på att högern inte gör något.
  • Ekdahl
    Tecum skrev 2023-11-15 18:56:15 följande:
    Första förutsättningen är att man sätter igång, vilket inte skett. Nästa steg är att ta radikala beslut och slutar behandla kriminella med silkesvantar. Att det ska behöva ta 30 år att få bukt med de värsta avarterna är nonsens. Jag säger max fem år. Fortare om vi har en regering som vågar regera. Du är alldeles för uppgiven då du är besviken på att högern inte gör något.
    Jag är inte det minsta besviken. Politikerna oavsett om de är vänster eller höger gör så gott de kan. De har ofta en svår situation där de ska jämka mellan medier och befolkning.

    Det tar tid att åstadkomma större samhällsförändringar. De positiva förändringarna vi ser är frågor man i vissa fall jobbat på 50 år. De negativa kan härledas mlinst då långt bak i tiden också.

    Man brukar tala om att det krävs stt tre generationer i nedanstående led arbetar för en viss fråga för att åstadkomma viktiga bestånde förändringar. Det är närmare 100 år. Något jag håller med om. Man ser till exempel hur positiva förändringar återgått gång efter annan i länder som Ryssland och Israel. Detta trots att man dessförinnan sett decennier av framgång.
  • ODuracell
    Tecum skrev 2023-11-15 17:44:29 följande:

    Vilka vi? Ni bytte ju regering i höstas för att få ordning på allt och hur bra gick det? Inga vallöften uppfylls, Löften om lag och ordning var bara tomma ord, alla såg inflationen komma men ingen gjorde något, slöseriet med bidrag fortsätter, M och SD sitter passiva medan gängkriminella har vårt välfärdssystem som sin största inkomstkälla.
    Nu har SD makten men det gjorde ingen skillnad, precis som väntat. De är en del av systemet och systemet accepterar allt det du räknar upp. Vad ska en vanlig människa göra?


    Jag är ingen som håller på M eller lovordar dom, jag tycker inte de är kapabla utan drar grejer i långbänk men jag hade inte förväntat mig nåt annat av dom.


    SD har ju stuckit iväg på sitt håll många ggr. men det kanske inte är så bra heller för samarbetet att klaga för mycket i början. Kanske är det bättre att göra politik av det när dagen är kommen o få över många moderata väljare till SD innan nästa val.


    SD har ju som krav att få sitta i regering senast 2026. Då kanske det händer mer snabbare, vi har ju dock fortsatt samma höga invandring och där kan man faktiskt utlysa ett totalstopp innan de rätta reglerna är på plats. Det är lite konstigt att det inte har hänt än, men igen, det handlar nog om taktik från SDs håll.


    Man vill sitta lugnt i båten just precis efter ett vunnet val och inte köra full fart med kraven på sina nya samarbetspartners. Den taktiken kan jag förstå men jag kan inte förstå om man låter det gå flera år till med samma höga invandring, det måste ju till ett stopp snart!


    Att skriva lagar tar lång tid dock... det är inget man kan göra nåt åt tyvärr. 


    Igen.. det är M som sitter o styr först o främst, inte SD. Hade SD styrt först o främst hade vi sätt en mycket mycket högre fart nu på flera områden.

  • LinusPåLinjen85

    Verkar inte spela någon roll vilken regering vi har. Det blir ungefär som det alltid blir.

    Egentligen är det väl en aning naivt att tro på en förändring utifrån vallöften.

  • Tecum
    ODuracell skrev 2023-11-18 10:44:55 följande:

    Jag är ingen som håller på M eller lovordar dom, jag tycker inte de är kapabla utan drar grejer i långbänk men jag hade inte förväntat mig nåt annat av dom.


    SD har ju stuckit iväg på sitt håll många ggr. men det kanske inte är så bra heller för samarbetet att klaga för mycket i början. Kanske är det bättre att göra politik av det när dagen är kommen o få över många moderata väljare till SD innan nästa val.


    SD har ju som krav att få sitta i regering senast 2026. Då kanske det händer mer snabbare, vi har ju dock fortsatt samma höga invandring och där kan man faktiskt utlysa ett totalstopp innan de rätta reglerna är på plats. Det är lite konstigt att det inte har hänt än, men igen, det handlar nog om taktik från SDs håll.


    Man vill sitta lugnt i båten just precis efter ett vunnet val och inte köra full fart med kraven på sina nya samarbetspartners. Den taktiken kan jag förstå men jag kan inte förstå om man låter det gå flera år till med samma höga invandring, det måste ju till ett stopp snart!


    Att skriva lagar tar lång tid dock... det är inget man kan göra nåt åt tyvärr. 


    Igen.. det är M som sitter o styr först o främst, inte SD. Hade SD styrt först o främst hade vi sätt en mycket mycket högre fart nu på flera områden.


    Om en ny regering verkligen vill ha en tydlig förändring är det totalt fel taktik att sitta stil i båten i början. Det är då man måste agera, dels för att visa trovärdighet, dels för att kunna skörda frukterna innan nästa val. Och för att väljarna ska hinna glömma om något går fel... Att dra i långbänk och begrava åtgärder i utredningar innebär att inget händer och man kommer förlora nästa val.
  • Jemp

    Oj vad du viftar vilt. 


    Du tror alltså att välfärden blir bättre med mindre pengar och genom att utvisa personalen? 


    Du tror att inflationen enbart sker i Sverige? 


    Vilken anser du vara den ?samlade bilden? av Sverige? Enligt vem då? 


    Vad vill högern göra för att förbättra integrationen? 


    Är du medveten om att vi även hämtar hem en del pengar från EU? Att vi kommer få böta då
    vi inte lever upp till klimatåtaganden? 

  • Jemp

    För att inte tala om alla pengar som behövs till klimatanpassning eftersom det inte görs tillräckligt för att stoppa.

  • Tukt

    Det är ganska lätt att sätta sig på åskådarbänken och veta precis hur spelet ska spelas.
    Det finns mycket som kan vara bättre än det är i dag. Men det betyder inte att det är dåligt eller än mindre så värdelöst som det beskrivs i TS. Allt handlar om hur man lyfter upp och skruvar saker att matcha de känslostormar som tycks råda i vissa hjärnor.

  • LinusPåLinjen85
    Jemp skrev 2023-11-18 17:01:20 följande:

    För att inte tala om alla pengar som behövs till klimatanpassning eftersom det inte görs tillräckligt för att stoppa.


    Vet du hur liten del av världens utsläpp Sverige står för? Vad menar du att vi ska göra som gör stor skillnad?
  • Jemp
    LinusPåLinjen85 skrev 2023-11-18 17:13:57 följande:
    Vet du hur liten del av världens utsläpp Sverige står för? Vad menar du att vi ska göra som gör stor skillnad?
    Ja det gör jag. Vet du hur högt Sverige ligger per capita? Hur många länder som är mindre än Sverige? Hur de svenska högerpartierna håller emot internationell klimatpolitik? 
Svar på tråden Hur ser man inte sambanden mellan vad som händer och vad som diskuteras?