• Uno333

    Omhändertaget barn LVU

    Hej alla här.

    Detta har inte hänt mig förut och är helt novis på LVU.

    Mitt barnbarn har blivit omplacerad enligt LVU §2
    Min son har inte gett full orsak om varför, Han har delad vårdnad med sin fd sambo.
    Ingen av dom har tydligen rätt att ha sin flicka, jag som farfar saknar hennes upptåg när hon varit på besök.
    Nu har min son träffat en annan kvinna i sitt liv och är rädd för att Socialen ska komma och ta nya barnet om dom skulle skaffa tillsammans.
    Min son tror att han är jagad och är under uppsikt av socialen.
    Kan någon kanske någon socialarbetare / F.d socialarbetare som kan ge sken om hur de är?

    Tack för mig

    Håll god ton i tråden tack!

  • Svar på tråden Omhändertaget barn LVU
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 16:55:34 följande:
    Bara jag får tag i alla papper så kan jag göra mig insatt i situationen och se om jag kan hjälpa min son på något sätt. Förstår dock att sånt här tar tid.
    Det tar inte tid för honom att fixa fram papper om han vill   
  • Anonym (?)

    Varför tror han att han jagad av socialen? Under uppsikt?

  • Anonym (,)
    Uno333 skrev 2023-11-20 16:55:34 följande:
    Bara jag får tag i alla papper så kan jag göra mig insatt i situationen och se om jag kan hjälpa min son på något sätt. Förstår dock att sånt här tar tid.

    Hjälpa din son som verkar övergett ett barn???


     


    Ja, får socialen nys om detta kommer de vara under extra uppsikt på BB.

  • Uno333

    Jag har fått tag på lite papper äntligen.
    Det står att Min son är enligt soc torftig mot sitt barn. påstår också att min son lägger allt ansvar på sitt barn då de gäller kompisar, fritidsaktiviteter, min son har enligt soc spartanskt inredning i sin lägenhet, pyntar aldrig inför jul, påsk, etc.
    barnet äter *choklad och strössel till frukost* .( *den informationen vet jag är en ganska dålig lögn, då mitt barnbarn är totalt förälskad i vetekaka och salami med vanlig hushållsost.)
    Mitt barnbarn ligger ju dock lite över gränsen till övervikt och är i samma utveckling som en 5 åring. 
    Där påstår socialen att min son inte gör tillräckligt och att de inte skett framsteg över loppet av 2 månader, Jag kan intyga att mitt barnbarn pratar mer nu än förut.
    Börjar nästan vara i samma klass som sin farmor, jag får nästan blod i öronen.

  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:08:22 följande:

    Jag har fått tag på lite papper äntligen.
    Det står att Min son är enligt soc torftig mot sitt barn. påstår också att min son lägger allt ansvar på sitt barn då de gäller kompisar, fritidsaktiviteter, min son har enligt soc spartanskt inredning i sin lägenhet, pyntar aldrig inför jul, påsk, etc.
    barnet äter *choklad och strössel till frukost* .( *den informationen vet jag är en ganska dålig lögn, då mitt barnbarn är totalt förälskad i vetekaka och salami med vanlig hushållsost.)
    Mitt barnbarn ligger ju dock lite över gränsen till övervikt och är i samma utveckling som en 5 åring. 
    Där påstår socialen att min son inte gör tillräckligt och att de inte skett framsteg över loppet av 2 månader, Jag kan intyga att mitt barnbarn pratar mer nu än förut.
    Börjar nästan vara i samma klass som sin farmor, jag får nästan blod i öronen.


    Problemet är din son som inte verkar ta sitt pappaansvar.

    Vad spelar det för roll om barnet älskar vetekaka om pappan ger choklad? 

    Har du varit hemma hos honom? Hur funkar han som pappa?
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-22 17:21:48 följande:
    Problemet är din son som inte verkar ta sitt pappaansvar.

    Vad spelar det för roll om barnet älskar vetekaka om pappan ger choklad? 

    Har du varit hemma hos honom? Hur funkar han som pappa?
    Min son och mitt barnbarn är nötallergiker båda två.
    Dom äter sällan godis hemma, är de snacks så blir de mest popcorn.
    Jag har varit hemma hos dom några gånger, fick sova hos dom medans min fru var bortrest med jobbet och jag anlitat en firma att renovera efter en vattenskada i mitt hus. jag har under den tiden inte sett ett spår av choklad eller strössel.

    Vars tar inte sonen ett föräldraansvar, jag vet dom har jämna möten med logoped, dom rör på sig mycket hemma, pratar med läkare om övervikten.
    Min son är ingen av dom här som riktigt fastnat för datorspel eller tvspel, han har inte ens något, en bärbar dator som han använder inom jobbet sitt.
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:30:12 följande:
    Min son och mitt barnbarn är nötallergiker båda två.
    Dom äter sällan godis hemma, är de snacks så blir de mest popcorn.
    Jag har varit hemma hos dom några gånger, fick sova hos dom medans min fru var bortrest med jobbet och jag anlitat en firma att renovera efter en vattenskada i mitt hus. jag har under den tiden inte sett ett spår av choklad eller strössel.

    Vars tar inte sonen ett föräldraansvar, jag vet dom har jämna möten med logoped, dom rör på sig mycket hemma, pratar med läkare om övervikten.
    Min son är ingen av dom här som riktigt fastnat för datorspel eller tvspel, han har inte ens något, en bärbar dator som han använder inom jobbet sitt.
    Ett samtal med sonen tillsammans med hans ombud vore nog inte dumt.  För att gå igenom utredning och dom
  • SmulanFnulan

    Barnet är överviktigt. Barnet stimuleras inte. Barnet ligger efter i utvecklingen. Barnet äter choklad till frukost... Tror du barnet är orsaken till detta eller kan det vara så att både din son och mamman brister i sitt föräldraansvar? Hmmm.

  • Uno333
    SmulanFnulan skrev 2023-11-22 17:36:13 följande:

    Barnet är överviktigt. Barnet stimuleras inte. Barnet ligger efter i utvecklingen. Barnet äter choklad till frukost... Tror du barnet är orsaken till detta eller kan det vara så att både din son och mamman brister i sitt föräldraansvar? Hmmm.


    Barnet äter INTE choklad till frukost.
    Mamman är utomlands just nu, dom har separerat.
    Vad jag vet gör han vad han kan, dom har ett aktivt uteliv oavsett väder.
    Jag ska ringa socialen imorgon och höra om jag får komma förbi och prata med dom om situationen och kanske dom kan få redogöra mer ingående än de som står på dom papper jag fått.
  • SmulanFnulan
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:43:27 följande:
    Barnet äter INTE choklad till frukost.
    Mamman är utomlands just nu, dom har separerat.
    Vad jag vet gör han vad han kan, dom har ett aktivt uteliv oavsett väder.
    Jag ska ringa socialen imorgon och höra om jag får komma förbi och prata med dom om situationen och kanske dom kan få redogöra mer ingående än de som står på dom papper jag fått.
    Hur vet du det? Är du med barnet 24/7? Annars är det bara ett antagande från din sida.

    Jag förstår att det är omtumlande och att man lätt hamnar i självförnekelse. Men de flesta får inte sina barn omhändertagna utan det beror så klart på omständigheter som redovisas ovan.
  • Uno333
    SmulanFnulan skrev 2023-11-22 17:47:09 följande:
    Hur vet du det? Är du med barnet 24/7? Annars är det bara ett antagande från din sida.

    Jag förstår att det är omtumlande och att man lätt hamnar i självförnekelse. Men de flesta får inte sina barn omhändertagna utan det beror så klart på omständigheter som redovisas ovan.
    Och du kan inte anta att barnet är helt frisk då?
    kanske ligger en medicinsk förklaring till att barnet inte följer utvecklingen eller?
  • Anonym (S)

    Förlåt men varför är det inte din son och mamman som strider emot detta LVU om inget i utredningen stämmer? 
    Istället börjar han fundera på att skaffa barn med en ny när hans dotter är LVUad...
    Och mamman har dragit utomlands...
    Det låter lite märkligt om du frågar mig...

    Jag tror inte de tjänar på att du börjar lägga dig i och ta samtal med socialtjänsten. Det kommer bara bekräfta deras bild av att han oförmögen..
    Stötta istället din son att överklaga domen eller jobba på eventuella de brister.

    Om han inte vill/orkar så måste du ju respektera det. Kanske är det faktiskt så att det finns omsorgsbrist och att även om han gör så gott han kan så räcker det inte?

    Kanske är det barnet som faktiskt beskrivit att hon får strössel/choklad till frukost och att hon känner en utsatthet då hon inte får stöd av sina föräldrar i det sociala umgänget med kamrater.
    Om det är så blir det ju att svika ditt barnbarn om du blundar för sonens tillkortakommanden

  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:53:17 följande:
    Och du kan inte anta att barnet är helt frisk då?
    kanske ligger en medicinsk förklaring till att barnet inte följer utvecklingen eller?
    Men då lär det finnas läkarintyg mm

    Men oavsett, kan inte din son ta sitt pappaansvar med skolgång, kompisar, stimulans mm är det inte bra. 

    Soc kommer inte ge dig information.  Prata med sonen, be att få se utredning och dom, ta kontakt med hans ombud
  • Uno333
    Anonym (S) skrev 2023-11-22 18:10:24 följande:

    Förlåt men varför är det inte din son och mamman som strider emot detta LVU om inget i utredningen stämmer? 
    Istället börjar han fundera på att skaffa barn med en ny när hans dotter är LVUad...
    Och mamman har dragit utomlands...
    Det låter lite märkligt om du frågar mig...

    Jag tror inte de tjänar på att du börjar lägga dig i och ta samtal med socialtjänsten. Det kommer bara bekräfta deras bild av att han oförmögen..
    Stötta istället din son att överklaga domen eller jobba på eventuella de brister.

    Om han inte vill/orkar så måste du ju respektera det. Kanske är det faktiskt så att det finns omsorgsbrist och att även om han gör så gott han kan så räcker det inte?

    Kanske är det barnet som faktiskt beskrivit att hon får strössel/choklad till frukost och att hon känner en utsatthet då hon inte får stöd av sina föräldrar i det sociala umgänget med kamrater.
    Om det är så blir det ju att svika ditt barnbarn om du blundar för sonens tillkortakommanden


    Vad jag vet har dom redan varit i förvaltningsrätten och kammarrätten, enligt min son har advokaten efter förvaltningsrätten pratat om överklagan till kammarrätten, men inte hört av sig om överklagan till högre instans, men jag vet inte hur länge staten betalar advokaten. Eller om de kanske inte är någon idé överklaga längre?

    Och dom har vad jag vet inte planerat att skaffa något mer barn i nuläget, då kvinnan han träffat nyligen börjat studera till kirurg och vill fokusera på det innan hon vill tänka på barn.
  • Anonym (Nej)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:43:27 följande:
    Barnet äter INTE choklad till frukost.
    Mamman är utomlands just nu, dom har separerat.
    Vad jag vet gör han vad han kan, dom har ett aktivt uteliv oavsett väder.
    Jag ska ringa socialen imorgon och höra om jag får komma förbi och prata med dom om situationen och kanske dom kan få redogöra mer ingående än de som står på dom papper jag fått.
    De kommer inte att säga ett pip till dig. De har sekretess. Det enda som händer är att du drar ännu mer uppmärksamhet till fallet! Förvärrar det, med andra ord!

    Varifrån har de fått idén att barnet äter choklad och strössel till frukost...? Och hur kommer det sig att barnet är överviktigt om hen äter så himla nyttigt och rör på sig så mycket...?

    Att ha spartanskt hemma är inget brott, men kan förstå att det framstår som torftigt utifrån. Sådana detaljer som egentligen inte betyder ett skit men som soc kan anse ingår i ett "mönster". Vad är det för utveckling de menar att de inte har sett de senaste månaderna? Vad förväntade de sig?

    Sedan att din son har förföljesetankar är ju en stark varningsflagga förstås... 

    Hur gammalt är barnet? Hur menar soc att din son lägger allt socialt ansvar på barnet? Varför hjälper inte pappan till att aktivera barnet eller initiera kontakt med hens vänner?

    Att barnet pratar mer nu än för ett tag sedan spelar tyvärr ingen roll... Det är en helhetsbild man tittar på.
  • Anonym (S)
    Uno333 skrev 2023-11-22 18:16:34 följande:
    Vad jag vet har dom redan varit i förvaltningsrätten och kammarrätten, enligt min son har advokaten efter förvaltningsrätten pratat om överklagan till kammarrätten, men inte hört av sig om överklagan till högre instans, men jag vet inte hur länge staten betalar advokaten. Eller om de kanske inte är någon idé överklaga längre?

    Och dom har vad jag vet inte planerat att skaffa något mer barn i nuläget, då kvinnan han träffat nyligen börjat studera till kirurg och vill fokusera på det innan hon vill tänka på barn.
    Då missförstod jag din trådstart, där du skriver att din son uttryckt oro att skaffa barn med den nya.
    Lite märkligt är det kanske att han då pratar om sådan oro när det inte är aktuellt att skaffa barn...

    Du skriver att barnet blivit omplacerad. Menar du att LVUt blivit omprövat (som sker efter 6 månader) och är det i såfall detta som blivit överklagat upp till kammarrätten eller var det första beslutet som överklagades?

    Högsta förvalningsdomstolen som är efter kammarrätten tar endast upp fall som kan bli prejudicerade och det är ganska svårt att få prövningstillstånd.

    Har socialtjänsten föreslagit något som sonen kan göra. Föräldraskapsutbildning eller liknande?

    Du skrev även att modern bedömts olämplig. Varför? Var det bara skolgången eller annat?
    Hur ställde sig sonen till hennes krav om hemskolning?

    Jag tycker det är jättefint att du vill stötta din son men jag tror inte att den bästa vägen är att kontakta socialtjänsten.
    Låt sonen och mamman sköta den kontakten.
    Du signalerar att inte heller du tror att han klarar av sig själv och sitt liv...
Svar på tråden Omhändertaget barn LVU