• Anonym (Petra)

    Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50

    Min sambo jobbar oregelbundna tider vilket medför att jag ofta är hemma med vårt barn hela eftermiddagen och kvällen  efter att ha hämtat.  Jag Blir låst till hemmet. 


    Han betalar inte mer omkostnader , vi delar 50/50 på allt . Jag är student.


    Han har möjlighet att spara .


    När jag påpekar att det är lite orättvist att jag är


    Låst till hemmet så ofta säger han


    ?Jag kan Gärna vara hemma med vårt barn om du vill jobba istället inga problem , om du vill jobba?


    Samtidigt som han säger att han måste ställa upp och visa att han vill jobba mkt så att han får mer pass och kan inte tacka nej hur som helst. 


    Så tror inte det är det enklaste om jag ska komma med ett schema från mitt eventuella jobb. 


     


    Hade varit en annan sak om han var den som försörjde oss , och jag då var hemma med barnet . 


    Men nu delar vi på kostnader och då är det ju bara att jag är hemma mest men får ingen ekonomisk kompensation.


     


    Han menar att jag borde vara glad som


    Får spendera så mkt tid med barnet vilket jag ju är men det är också ganska utmattande särkilt när jag pluggar. 


    Samtidigt som han är trött och utmattad hela tiden


    Pga att han jobbar så mkt Så tiden vi får


    Tillsammans är han trött och att jobba på relationen har han ingen ork med. Han har ett tungt fysiskt jobb och hintar om hur jag bara sover och tar det lugnt hemma. 


     


    Jag har anpassat mig till att det är så hans jobbsituation ser ut men det skaver ändå att han har möjlighet att spara till sig själv och att han tycker det är givet att vi ska betala 50/50.


     


    Han menar på att jag kommer få ett bra jobb så jag behöver inte oroa mig ekonomiskt , pga det jag studerar till. 


    Men jag kämpar ju för det och inget kommer gratis. 



    är det här rättvist!?

  • Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50
  • Anonym (B)
    Anonym (hm) skrev 2023-12-01 15:45:18 följande:

    Rättvist nej, samtidigt inte en helt ovanlig uppdelning i familjen. Har ni kommit överens om att ni ska betala halva halva är det ju det som gäller. Så har vi det också. Vi har två barn och är gifta. Jag var den som pushade mer på barn än han, så jag ser egentligen inga problem med att jag är hemma med barnen till 90 % mer än honom. Att han kan spara mer till sig själv beror helt enkelt på att han arbetar mer, har gått utbildningar för att få högre lön och har ett mer välbetalt jobb.

    Jag har valt min karriär och mitt jobb, vilket ger mig mer hemmatid, men lägre lön. Den är hemmatiden just jag prioriterar, medan han prioriterar jobbet och den högre lönen, men samtidigt älskar sin familj och är hemma all ledig tid. Jag har lite svårt för konceptet att den ena ska betala mer för att denna tjänar mer.

    Pengarna är inte en gåva från arbetsgivaren, utan ett bevis på all tid man har lagt ner på sitt yrke. Att du valt att studera nu med små barn innebär inte att den andra personen har skyldighet att väga upp för din förlorade inkomst. Jag vet att MÅNGA inte håller med mig, men jag har ingen skyldighet att försörja honom och han ingen skyldighet att försörja mig. Vi är vuxna och reder vår egen ekonomi. 


    Jag tar för givet att ni har äktenskapsförord. 
  • Liniss
    Anonym (Omg) skrev 2023-12-03 11:03:13 följande:
    Ditt svar är så löjligt att jag knappt vet vart jag ska börja. Men jag kan svara på en sak du diskuterar - jag har och skulle GLADELIGEN fortsätta betala för min partner och mamma till mina barn, eftersom jag vill att hon ska må bra. Att se henne som i TS fall gå på knäna ekonomiskt medans jag är tät är inte kärlek.

    Men om vi återgår till att diskutera TS situation - för det är det tråden handlar om och inte din skeva, ekonomiska syn: Nej, upplägget är inte rimligt eller rättvist. Det enda rättvisa är - alla pengar in i en pott. Betala räkningar utifrån det och dela på resten.

    För övrigt borde du läsa på om vad ekonomiskt våld innebär, för det är INTE ekonomiskt våld att alla i hushållet ska ha samma ekonomiska förutsättningar utifrån vad som kommer in i det gemensamma hushållet!

    Länk så att du kan utbilda dig:
    kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/

    Vad bra för dig. Vill du ta ett större ekonomiskt ansvar än din partner så varsågod, jag tänker inte stoppa dig. Det betyder dock inte att de flesta andra vill eller kan göra det. Och du, bara för att man pluggar som ts gör, så betyder det inte att man rent ekonomiskt går på knäna. Det är inte heller kärlek att kräva att ens partner ska betala mer bara för att denne råkar tjäna mer. Jag tycker inte att min partner ska betala mer bara för att han tjänar mer, jag är med honom för att jag älskar honom, inte för att han ska behöva betala mer.

    Uppenbarligen har folk olika syn på detta men du verkar vara av åsikten att du har rätt och alla andra som tycker något annat har fel. Lär dig att acceptera andras åsikter och inse att människor tycker olika. Lever man däremot med en partner som har andra ekonomiska värderingar än en själv så kanske man inte ska vara i det förhållandet dock.

    En person skrev att det är ekonomiskt våld att -snylta- på den som tjänar mindre och vilja att man betalar 50/50, då skrev jag att detsamma gäller om man snyltar på den som tjänar mer. Kan omöjligt bara gälla åt det ena hållet. 
    Det är inte ekonomiskt våld att inte vilja betala mer än partnern bara för att man själv råkar tjäna mer. Finns inget i din länk som påstår det heller. Gör om, gör rätt.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Omg) skrev 2023-12-03 11:03:13 följande:
    Ditt svar är så löjligt att jag knappt vet vart jag ska börja. Men jag kan svara på en sak du diskuterar - jag har och skulle GLADELIGEN fortsätta betala för min partner och mamma till mina barn, eftersom jag vill att hon ska må bra. Att se henne som i TS fall gå på knäna ekonomiskt medans jag är tät är inte kärlek.

    Men om vi återgår till att diskutera TS situation - för det är det tråden handlar om och inte din skeva, ekonomiska syn: Nej, upplägget är inte rimligt eller rättvist. Det enda rättvisa är - alla pengar in i en pott. Betala räkningar utifrån det och dela på resten.

    För övrigt borde du läsa på om vad ekonomiskt våld innebär, för det är INTE ekonomiskt våld att alla i hushållet ska ha samma ekonomiska förutsättningar utifrån vad som kommer in i det gemensamma hushållet!

    Länk så att du kan utbilda dig:
    kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/

    Menar du nu att det är ekonomiskt våld att vilja att man betalar 50/50 även om den ena tjänar lite mer och har lite högre lön? Det är det verkligen inte. Finns inget i ts som tyder på att hon är utsatt för ekonomiskt våld. Det är absolut inte ekonomiskt våld att inte vilja betala mer än partnern bara för att man själv har högre lön. Det är inte ekonomiskt våld att vilja ha en 50/50 fördelning. 


    Från kronofogdens hemsida, exempel på ekonomiskt våld:


    tvingar en annan person att förfalska en namnteckning, skaffar sig åtkomst till hens Bank-id, mejl och mobiltelefon, eller lånar och tar krediter i hens namn

    tvingar en annan person att skuldsätta sig genom lån och krediter

    tvingar en annan person att starta bolag

    kontrollerar hur den andra personen använder sina pengar

    gömmer undan gemensamma pengar

    tvingar den andra personen att medverka i ekonomiska brott som penningtvätt och att vara styrelsemålvakt i ett företag. En styrelsemålvakt är en person som ingår i en styrelse eller som är verkställande direktör för ett företag eller ekonomisk förening utan att ta del av verksamheten

    skriver över tillgångar, som bilar och hus, på den andra personen



    Framgår ingenstans i ts att det är så här hemma hos dem. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Omg) skrev 2023-12-03 11:03:13 följande:
    Ditt svar är så löjligt att jag knappt vet vart jag ska börja. Men jag kan svara på en sak du diskuterar - jag har och skulle GLADELIGEN fortsätta betala för min partner och mamma till mina barn, eftersom jag vill att hon ska må bra. Att se henne som i TS fall gå på knäna ekonomiskt medans jag är tät är inte kärlek.

    Men om vi återgår till att diskutera TS situation - för det är det tråden handlar om och inte din skeva, ekonomiska syn: Nej, upplägget är inte rimligt eller rättvist. Det enda rättvisa är - alla pengar in i en pott. Betala räkningar utifrån det och dela på resten.

    För övrigt borde du läsa på om vad ekonomiskt våld innebär, för det är INTE ekonomiskt våld att alla i hushållet ska ha samma ekonomiska förutsättningar utifrån vad som kommer in i det gemensamma hushållet!

    Länk så att du kan utbilda dig:
    kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/
    Men du säger inte åt personen som började prata om våld, personen som började påstå att det är en typ av våld att inte vilja betala mer än den som tjänar mindre? För detta är inte heller en typ av våld, så varför säger du då inte också åt personen som började prata om det? Det är inte en typ av våld att inte vilja betala mer bara för att man tjänar mer.
  • Anonym (M)

    Det är väl inte ekonomiskt våld att inte vilja betala den andres utgifter. Med reservation för att man tex valt ett dyrare boende än vad partnern har råd med eller egentligen vill lägga pengarna på. Hur skulle partnern betala sina utgifter om den var singel?

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 14:27:12 följande:

    Det är väl inte ekonomiskt våld att inte vilja betala den andres utgifter. Med reservation för att man tex valt ett dyrare boende än vad partnern har råd med eller egentligen vill lägga pengarna på. Hur skulle partnern betala sina utgifter om den var singel?


    Nej självklart är det inte det. Ekonomiskt våld är en hittepå term från första början som sedan felaktigt börjat användas av de som inte har råd att leva i samma tempo som sin respektive.och som i och med det även vägras snålskjuts. 
  • Anonym (Blä)

    Så sjukt att ens tänka att ens stora kärlek skulle snylta bara för att hon tjänar mindre eller valt ett låglöneyrke. Herregud, tacka vet jag redigt folk som ser värdet i en familj med gemenskap och ett Vi-tänk. Gemensam ekonomi och se till att båda kan stå på fötterna vid en eventuell separation om det finns gemensamma barn med i bilden. Rent krasst är det ju så att vi ska vara jävligt glada att det finns människor som väljer att jobba i det många ser som låglöneyrken. Alla kan inte vara advokater, läkare och Vd eller ingenjörer. Alla yrken behövs. Är man så gniden att man tänker att ens partner är en parasit som snyltar då kan man hålla sig till sin yrkeskategori eller vara singel. Tips till alla är att prata om syn på ekonomi tidigt i relationen och definitivt innan ni skaffar barn med en gniden typ. Se också till att äga halva bostaden. Vardera. 

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Blä) skrev 2023-12-03 16:26:57 följande:

    Så sjukt att ens tänka att ens stora kärlek skulle snylta bara för att hon tjänar mindre eller valt ett låglöneyrke. Herregud, tacka vet jag redigt folk som ser värdet i en familj med gemenskap och ett Vi-tänk. Gemensam ekonomi och se till att båda kan stå på fötterna vid en eventuell separation om det finns gemensamma barn med i bilden. Rent krasst är det ju så att vi ska vara jävligt glada att det finns människor som väljer att jobba i det många ser som låglöneyrken. Alla kan inte vara advokater, läkare och Vd eller ingenjörer. Alla yrken behövs. Är man så gniden att man tänker att ens partner är en parasit som snyltar då kan man hålla sig till sin yrkeskategori eller vara singel. Tips till alla är att prata om syn på ekonomi tidigt i relationen och definitivt innan ni skaffar barn med en gniden typ. Se också till att äga halva bostaden. Vardera. 


    Vem i tråden har sagt att man snyltar bara för att man tjänar mindre eller har valt ett låglöneyrke? Tror att du har missförstått. Någon påstod att det är fel att kräva att den som tjänar mindre ska betala hälften och att det är detsamma som att snylta på den med lägre inkomst, men om man ser det som att man snyltar på den med lägre inkomst för att man vill att denne ska betala hälften så kan man ju även se det som så att den som tjänar mindre och inte vill betala hälften snyltar på den som tjänar mer. Det kan ju inte bara gälla åt det ena hållet.

  • ITrust

    Ekonomiska diskussioner och vilken slags syn man har på ekonomin, vad pengarna ska gå till med mera bör man rimligtvis ha innan man väljer att bo ihop med personen, och definitivt innan man skaffar barn. Har man inte haft en sådan diskussion så får man skylla sig själv om det uppstår konflikter sedan, till följd av att man har helt olika tänk. Eller om man till och med har haft ekonomiska diskussioner där det framkom att man var oense men ändå valde att flytta ihop och skaffa barn.. ja då får man verkligen också skylla sig själv. 

  • Anonym (D)
    Anonym (Blä) skrev 2023-12-03 16:26:57 följande:

    Så sjukt att ens tänka att ens stora kärlek skulle snylta bara för att hon tjänar mindre eller valt ett låglöneyrke. Herregud, tacka vet jag redigt folk som ser värdet i en familj med gemenskap och ett Vi-tänk. Gemensam ekonomi och se till att båda kan stå på fötterna vid en eventuell separation om det finns gemensamma barn med i bilden. Rent krasst är det ju så att vi ska vara jävligt glada att det finns människor som väljer att jobba i det många ser som låglöneyrken. Alla kan inte vara advokater, läkare och Vd eller ingenjörer. Alla yrken behövs. Är man så gniden att man tänker att ens partner är en parasit som snyltar då kan man hålla sig till sin yrkeskategori eller vara singel. Tips till alla är att prata om syn på ekonomi tidigt i relationen och definitivt innan ni skaffar barn med en gniden typ. Se också till att äga halva bostaden. Vardera. 


    Väldigt väldigt få, gudskelov tycker så om sin partner. Det är ett sätt att uttrycka en teoretisk åsikt mot andra pars ekonomiska uppgörelse.
  • Anonym (Fokus)
    Anonym (Petra) skrev 2023-12-01 14:36:42 följande:
    Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50

    Min sambo jobbar oregelbundna tider vilket medför att jag ofta är hemma med vårt barn hela eftermiddagen och kvällen  efter att ha hämtat.  Jag Blir låst till hemmet. 


    Han betalar inte mer omkostnader , vi delar 50/50 på allt . Jag är student.


    Han har möjlighet att spara .


    När jag påpekar att det är lite orättvist att jag är


    Låst till hemmet så ofta säger han


    ?Jag kan Gärna vara hemma med vårt barn om du vill jobba istället inga problem , om du vill jobba?


    Samtidigt som han säger att han måste ställa upp och visa att han vill jobba mkt så att han får mer pass och kan inte tacka nej hur som helst. 


    Så tror inte det är det enklaste om jag ska komma med ett schema från mitt eventuella jobb. 


     


    Hade varit en annan sak om han var den som försörjde oss , och jag då var hemma med barnet . 


    Men nu delar vi på kostnader och då är det ju bara att jag är hemma mest men får ingen ekonomisk kompensation.


     


    Han menar att jag borde vara glad som


    Får spendera så mkt tid med barnet vilket jag ju är men det är också ganska utmattande särkilt när jag pluggar. 


    Samtidigt som han är trött och utmattad hela tiden


    Pga att han jobbar så mkt Så tiden vi får


    Tillsammans är han trött och att jobba på relationen har han ingen ork med. Han har ett tungt fysiskt jobb och hintar om hur jag bara sover och tar det lugnt hemma. 


     


    Jag har anpassat mig till att det är så hans jobbsituation ser ut men det skaver ändå att han har möjlighet att spara till sig själv och att han tycker det är givet att vi ska betala 50/50.


     


    Han menar på att jag kommer få ett bra jobb så jag behöver inte oroa mig ekonomiskt , pga det jag studerar till. 


    Men jag kämpar ju för det och inget kommer gratis. 


    är det här rättvist!?


    Låter som du bråkar om något som är helt onödigt. 

    Du borde fokusera på din relation med barnet och pappan istället för att gå efter millimeterrättvisa. Jag antar att ni tänker hålla ihop och då spelar några tusen hit eller dit ingen roll.
Svar på tråden Han jobbar mycket men ändå betalar vi 50/50