• Karl Alexander

    Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

    Först och främst: trevlig Lucia!

    Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

    Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

  • Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Linnea) skrev 2023-12-23 06:41:49 följande:
    Man har ju slutat med skönhetstävlingar. Förr fanns ju fröken Sverige.
    Nej, finns Miss Europe t ex.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 06:48:56 följande:
    Nej, finns Miss Europe t ex.
    Ja, det känner DU säkert till!  Tungan ute
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Linnea) skrev 2023-12-23 06:41:49 följande:
    Man har ju slutat med skönhetstävlingar. Förr fanns ju fröken Sverige.
    Skönhetstävlingarna har ju spårat ur även på grund av den anledningen, att det är så få som vill delta i dem numera. D.v.s. det finns många mycket vackrare kvinnor i respektive länder, som har andra ambitioner. Så de som ställer upp - och vinner, eftersom det inte finns någon snyggare att välja - ser ofta inte alls särskilt bra ut.

    Kommer ihåg att jag såg Miss Sweden-tävlingen på TV ett år (tillsammans med en mansperson som absolut ville se det, naturligtvis), och det var nästan lyteskomik. Helt bisarrt att dom tjejerna själva trodde att de var snyggast i Sverige...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 07:08:39 följande:
    Ja, det känner DU säkert till!  Tungan ute
    Ja, jag läste om det i nån tidning nyligen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 07:13:56 följande:
    Skönhetstävlingarna har ju spårat ur även på grund av den anledningen, att det är så få som vill delta i dem numera. D.v.s. det finns många mycket vackrare kvinnor i respektive länder, som har andra ambitioner. Så de som ställer upp - och vinner, eftersom det inte finns någon snyggare att välja - ser ofta inte alls särskilt bra ut.
    Folk har olika smak. Det är därför det är så bra att vuxna ägnar sig åt att tävla i vem som är snyggast. Det gör vuxna även irl. Och tävlar vem som har snyggast bil, finast hus, rest mest, legat mest osv.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 07:37:00 följande:
    Folk har olika smak. Det är därför det är så bra att vuxna ägnar sig åt att tävla i vem som är snyggast. Det gör vuxna även irl. Och tävlar vem som har snyggast bil, finast hus, rest mest, legat mest osv.
    Fast det jag såg i Miss Sverige handlade inte om "olika smak". Det var tjejer som var direkt alldagliga, men inbillade sig att de var bland världens vackraste kvinnor, och inte förstod att de befann sig i finalen enbart för att de verkligt vackra kvinnorna inte hade ställt upp, då de hade viktigare saker för sig. Jag tror att tiden är ute för skönhetstävlingar, helt enkelt.

    Den sista Miss Sweden som var värd titeln var Yvonne Ryding. De som har vunnit efter henne har i bästa fall haft ett behagligt utseende, men ingen av dem har varit vacker på den nivån som skönhetsmisserna var tidigare (och fortfarande är i vissa länder, t.ex. de latinamerikanska och östeuropeiska).
  • Anonym (Sara)
    Cathariiina skrev 2023-12-23 04:44:43 följande:
    Men exakt. Luciaval hör inte hemma i skolan eller på arbetsplatser (eller andra ställen där folk MÅSTE befinna sig), utan det ska i så fall vara i sammanhang där folk själva VÄLJER att ställa upp. Typ Sveriges lucia eller stadens lucia. 

    Och även då är det onödigt att röstetalen för alla blir offentlig information. Det räcker att man får veta vem som blev vald. Möjligen även vem som kom tvåa respektive trea. Men det är helt oacceptabelt att annonsera vem som fick färst (ja det ordet är korrekt!) röster. 

    Jag kan faktiskt inte fatta detta, att trots att det EGENTLIGEN finns en medvetenhet om att många barn och unga mår dåligt, så fortsätter de obligatoriska skolorna, där ungarna TVINGAS att vistas, att servera tillfällen för kränkande behandling. Jag tänker även på alla de här tillfällena där eleverna ska välja varandra för par- och grupparbeten... och så sitter det en unge där, som inte har någon självklar kamrat att vara med, och läraren måste truga grupperna att ta honom eller henne. "Vi vill inte ha henne, vi hade henne förra gången." Allmän förnedring de lux. Men ändå fortsätter det i våra skolor, år efter år. 

    Och ännu värre dessa skolresor med övernattning, där de ska välja vilka de ska dela rum eller tält med. Hur kan det få förekomma? Men lärare har tyvärr ofta lika mycket empati som en lobotomerad groda... Man skulle nästan kunna tro, att det är ett krav för att få anställning som lärare. Kräks
    Med arrangemang menade jag som man själv sökt sig till för att man var med i offentligt Luciaframträdande, Då är det okej med röstning i tex media. Men jag visste inte att man brukar presentera antalet röster. Det är ju ointressant, syftet var ju att välja ut en Lucia. Då räcker det att presentera vem som blev Lucia, de andra tjejerna blev tärnor.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 07:52:05 följande:
    Fast det jag såg i Miss Sverige handlade inte om "olika smak". Det var tjejer som var direkt alldagliga, men inbillade sig att de var bland världens vackraste kvinnor, och inte förstod att de befann sig i finalen enbart för att de verkligt vackra kvinnorna inte hade ställt upp, då de hade viktigare saker för sig. Jag tror att tiden är ute för skönhetstävlingar, helt enkelt.

    Den sista Miss Sweden som var värd titeln var Yvonne Ryding. De som har vunnit efter henne har i bästa fall haft ett behagligt utseende, men ingen av dem har varit vacker på den nivån som skönhetsmisserna var tidigare (och fortfarande är i vissa länder, t.ex. de latinamerikanska och östeuropeiska).
    Jag tyckte Petra Hultgren var het.
  • Anonym (Given)

    För att alla fula tjejer missunnar dom som dog vinstlotten i genlotteriet.
    Genom att protestera mot allt som har med skönhet och hälsa att göra, har dom därmed inlett ett liv som går ut på att förstöra för alla som har det roligare/bättre än dom på något sätt. 

  • Anonym (Given)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 09:46:11 följande:
    Det är fel när det är kvinnor som bedöms. Det bidrar till utseendehets hos kvinnor.
    Va?
    Det är ju bara kvinnor som gnäller. 
    Fula kvinnor förvisso. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Given) skrev 2023-12-26 01:21:12 följande:

    För att alla fula tjejer missunnar dom som dog vinstlotten i genlotteriet.
    Genom att protestera mot allt som har med skönhet och hälsa att göra, har dom därmed inlett ett liv som går ut på att förstöra för alla som har det roligare/bättre än dom på något sätt. 


    Jag hoppas att du inte arbetar med barn och unga på något sätt.
  • AnnaSturesson

    På grundskolor typ åk9 brukar man väl lotta bland de som är intresserade, brukar inte vara så många.
    På gymnasiet sköttes det av kören och där fick man rösta på kandidater.

    Sen när det gäller andra lucia tåg typ "staden Lucia" eller Lions lucia tåg så är det väl helt utdött?

    Mina barn har bara tycker det är tråkigt och töntigt med lucia och inget som de egentligen vill vara med på.

Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?