• Smulan1234

    Vega

    Har precis fått en dotter och funderar på att döpa henne till Vega. Vad tycker ni om det namnet?

  • Svar på tråden Vega
  • Emala

    Helt ok namn, även om jag kanske inte skulle välja det själv.
    Det viktigaste är vad ni tycker!    
    Det är inget namn som utmärker sig negativt eller är för vanligt eller så.

  • OlgaElvira

    Ett vackert namn som börjar bli vanligare idag. Jag tänker direkt på en av dess gamla betydelser. I poetiska Eddan är Vega vanernas namn på jorden. Ett namn med tradition, det är annat än alla nya  hitta-på-namn. Lycka till med dottern. Det blir en stark och modig tjej med det namnet.

  • trollhona
    Smulan1234 skrev 2023-12-19 00:12:40 följande:
    Vega

    Har precis fått en dotter och funderar på att döpa henne till Vega. Vad tycker ni om det namnet?


    Har haft en stadig uppgång de senaste åren och börjar bli lite åt det uttjatade hållet. Men om du gillar det så är det ju upp till dig och ingen annan.
    Lite övriga liknande tips i samma stil: Velma, Vanna, Veira, Vivika, Irma, Elvy, Ilse, Stella, Alba, Saga
  • Cathariiina

    Nä. Vega är dels ett namn på en stjärna, och dels ett vanligt fartygsnamn. Har för mig att det finns en fyrbåk med det namnet också. Det är i vilket fall som helst inte ett människobarn.

  • Holaquetal12

    Nej, det var inte fint. Lpter som en kladdig vegoprodukt eller kosttillskott. Dessutom inte sp originellt som du kanske vill göra gällande. Det är beklagligt nog jämförbar med namnet Nova. Väldigt vanligt men inte snyggt. Kör på nåt finare, finns väldigt många fina namn.  

  • Holaquetal12

    Eller ok fair enough låter man det lands lite på tungan ett tag inte värsta namnet kanske. Inte speciellt sött, lite tänker man på det utsatta explosiva barnet i parallellklassen med funktionsvariationer, men samtidigt pondus. blir tveksam.

  • söderortsböna

    Tycker det är ett stabilt och fint namn. Tänker typ att det är en ovanligare form av Vera. Samma kategori som Alba som i mitt huvud är en ovanligare form av Alva. Jag är egentligen mer team Vera och Alva. :) 


    Känner till två barn som heter Vega så i min värld är det varken superunikt eller konstigt! 

  • Holaquetal12
    söderortsböna skrev 2023-12-22 10:30:01 följande:

    Tycker det är ett stabilt och fint namn. Tänker typ att det är en ovanligare form av Vera. Samma kategori som Alba som i mitt huvud är en ovanligare form av Alva. Jag är egentligen mer team Vera och Alva. :) 


    Känner till två barn som heter Vega så i min värld är det varken superunikt eller konstigt! 


    Alba är snyggt helt annan grej, Alva är tjatigt. Vera samma kategori som Margareta typ tantigt 
  • Xenia

    Jag tycker Vega är rätt fint. Att det associerar till en stjärna på himlavalvet är väl bara positivt.

Svar på tråden Vega