• Perka85

    Betala mer i Boendekostnader för barn

    Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

    Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

    Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

    Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

    Hur ser ni på det?

  • Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn
  • Anonym (XXX)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-12-29 20:24:20 följande:

    https://lawline.se/answers/forsorjningsskyldighet-for-sambos-barn


    kan bli försörjningsskyldig


    Där ser man. Det hade jag ingen aning om! Konstig lag. Undrar om styvpappor (för handen på hjärtat så är det ju oftast så det ser ut - en man som tjänar mycket mer än den ensamstående mor som han flyttar ihop med), är medvetna om detta när de väljer att gifta sig eller skaffa gemensamma barn? Jag tycker att den lagen strider emot den allmänna rättsuppfattningen. Vart blev pappan till barnet av, liksom?

    Det jag alltid har hört, är att styvpappan inte får någon försörjningsskyldighet förrän han adopterar styvbarnet som sitt. Och i de fallen finns det oftast ingen biopappa (som någon känner till). 
  • Perka85

    Många och varierande svar.

    Ska försöka svara alla i ett inlägg.

    Vi är båda två höginkomsttagare och min sambo tjänar något mer än jag.
    Efter separationen med min dotters mamma tog jag över huset vi nu ska flytta ifrån.

    Huset min sambo och jag nu köpt är större än det gamla, dottern har haft ett eget rum och kommer ha ett eget rum i det nya huset.
    Valet av nytt hus var av kärlek till huset och läget, sen att det råkade vara större tog vi ingen hänsyn till.

    Min grundinställning är väl kanske gammalmodig men min sambo har ju flyttat ihop med mig trots att jag har barn. 
    Bor man tillsammans och har likvärdiga inkomster så tycker jag att dela på kostnaderna ska vara en självklarhet.

    Jag lägger till extra för hygien och mat enligt gällande tabeller för kostnader.
    Kan gå med på att när min dotter blir tonåring så lär det bli att lägga till lite extra pga ökad duschning och annat.

    Kan ärligt säga att det ska vara en ickefråga och jag känner att vi står på helt olika håll kring värderingar med barn inblandat.

    Har många funderingar nu kring vårt förhållande då jag får en känsla av att min dotter är en belastning vilket är helt oacceptabelt.

    Har även ett annat exempel på ekonomispåret.
    Jag har en bil sedan tidigare och kör till jobbet varje dag.
    Hämtar min sambo från sitt jobb (hon har inget körkort).
    Vi åker väldigt mycket bil till vänner och gemensamma nöjen, summan av körning är 50/50.

    Jag föreslog som motförslag till boendekostnaden att eftersom nyttjandet av bilen är likvärdigt för båda så bör hon vara med och dela på bilkostnaderna också och inte bara halva bränslekostnaden per månad.
    Dock inte amortering på bilen då jag äger den.

    Kan milt utrycka att förslaget inte togs emot särkilt väl...
    Hon släppte dock boendekostnadsfrågan och tycker att det är helt orimligt att hon ska betala halva bilkostnaderna för att jag äger den.

    Så tills vidare betalar jag extra för bilen, mat och hygien.
    Funderar på att sälja bilen och köpa en ny tillsammans.

    Sånna här frågor är grymt tärande men samtidigt vill jag inte lägga mig platt och bara gå med på vad som helst.

  • Anonym (Let´s Pök)
    Perka85 skrev 2023-12-29 22:58:07 följande:

    Många och varierande svar.

    Ska försöka svara alla i ett inlägg.

    Vi är båda två höginkomsttagare och min sambo tjänar något mer än jag.
    Efter separationen med min dotters mamma tog jag över huset vi nu ska flytta ifrån.

    Huset min sambo och jag nu köpt är större än det gamla, dottern har haft ett eget rum och kommer ha ett eget rum i det nya huset.
    Valet av nytt hus var av kärlek till huset och läget, sen att det råkade vara större tog vi ingen hänsyn till.

    Min grundinställning är väl kanske gammalmodig men min sambo har ju flyttat ihop med mig trots att jag har barn. 
    Bor man tillsammans och har likvärdiga inkomster så tycker jag att dela på kostnaderna ska vara en självklarhet.

    Jag lägger till extra för hygien och mat enligt gällande tabeller för kostnader.
    Kan gå med på att när min dotter blir tonåring så lär det bli att lägga till lite extra pga ökad duschning och annat.

    Kan ärligt säga att det ska vara en ickefråga och jag känner att vi står på helt olika håll kring värderingar med barn inblandat.

    Har många funderingar nu kring vårt förhållande då jag får en känsla av att min dotter är en belastning vilket är helt oacceptabelt.

    Har även ett annat exempel på ekonomispåret.
    Jag har en bil sedan tidigare och kör till jobbet varje dag.
    Hämtar min sambo från sitt jobb (hon har inget körkort).
    Vi åker väldigt mycket bil till vänner och gemensamma nöjen, summan av körning är 50/50.

    Jag föreslog som motförslag till boendekostnaden att eftersom nyttjandet av bilen är likvärdigt för båda så bör hon vara med och dela på bilkostnaderna också och inte bara halva bränslekostnaden per månad.
    Dock inte amortering på bilen då jag äger den.

    Kan milt utrycka att förslaget inte togs emot särkilt väl...
    Hon släppte dock boendekostnadsfrågan och tycker att det är helt orimligt att hon ska betala halva bilkostnaderna för att jag äger den.

    Så tills vidare betalar jag extra för bilen, mat och hygien.
    Funderar på att sälja bilen och köpa en ny tillsammans.

    Sånna här frågor är grymt tärande men samtidigt vill jag inte lägga mig platt och bara gå med på vad som helst.


    Ni har helt enkelt lite olika syn på ekonomi och pengar.

    Kan nog tycka att det där med att du ska betala mer är underligt. Tycker hon om både dig och din dotter så borde det inte vara något att prata om.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-29 22:44:44 följande:
    Det är väl klart att den andra biologiska föräldern kommer undan en del av sitt försörjningsansvar, om det i stället blir styvföräldern som får chippa in. Därmed inte sagt att den andra biologiska föräldern ska betala amorteringar på hus för sitt ex och dennes nya partner. Men då får dessa ju avstå från att köpa hus, om det inte går på annat sätt.
    Hade barnet bott hos den ena föräldern på heltid i så fall ja, men har man barnen på halvtid har ju båda föräldrarna ungefär halva kostnaden för barnet. Båda föräldrarna behöver ju extra utrymme för barnet i sina hem. Vad exet väljer för partner och vad dem tillsammans väljer för boende och vilka utgifter de har, har ju inte den andre föräldern något med att göra alls. Att ena förälderns partner väljer att betala gynnas ju endast den ena föräldern av. Det gynnar ju inte den andre föräldern något, den föräldern betalar ju knappast sitt ex kostnader annars. Så hur du tänker förstår jag inte.
  • Pehrmedh

    Jag tycker det är snålt, småaktigt (eller vad jag nu ska kalla det).

    Det jämnar väl ut sig i långa loppet och resonemanget för tankarna till de som sitter och räknar ut exakt milkostnad när några har åkt en längre sträcka i bil tillsammans.

    (Typ bränsleförbrukning x körsträcka x literpris. Hörde talas om en sådan nhistoria).

    Dessutom så bor inte ditt barn hos er på heltid utan halvtid. Ditt barn ingår i paketet och ska inte utgöra en extrakostnad för dig, tycker jag.

  • Core
    Anonym skrev 2023-12-29 20:14:03 följande:

    Ja
    Ni ska dela alla kostnader i tre delar. Du ska betala 2/3 och din sambo betala 1/3.


    Ska? Vad är facit? Då innebär det att han får 2/3 delar av en eventuell vinst då också eller?
  • Pehrmedh
    Core skrev 2023-12-30 21:42:05 följande:
    Ska? Vad är facit? Då innebär det att han får 2/3 delar av en eventuell vinst då också eller?
    Relevant fråga och så skulle man kunna tolka det.
    Han har betelat mer i boendekostnad och får då även mer av en eventuell vinst.

    Ska den som tittar mest på TV betala mer än den andre för Public service-avgiften och streamingkanaler?
  • Anonym (Allan)
    Perka85 skrev 2023-12-29 03:05:00 följande:
    Betala mer i Boendekostnader för barn

    Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

    Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

    Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

    Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

    Hur ser ni på det?


    Ni borde fundera över om ni verkligen skall flytta ihop. Med så olika inställningar till hur ni skall hantera den gemensamma ekonomin riskerar det att bli ett kort och stormigt förhållande.
  • Anonym (Göran.)

    Träffar man någon med barn är det naturligt att även betala det barnets kostnader. Man kan ju inte göra skillnad. 


     

  • Pehrmedh
    Anonym (Göran.) skrev 2023-12-31 22:51:36 följande:

    Träffar man någon med barn är det naturligt att även betala det barnets kostnader. Man kan ju inte göra skillnad. 


     


    Det barnets boendekostnad.
  • Spucks

    Jag tycker det inte alls konstig att man betalar mer om man är fler personen. Att alltså TS betalar mer för sig själv och sin dotter än sambon betalar enbart för sig själv. Varför ska sambon betalar barnets boendekostnader? Barnet har två föräldrar som ska stå för barnets kostnader.

    Det jag däremot tycker är väldigt konstigt är att detta diskuteras EFTER husköpet, n
    ågra dagar innan man ska flytta in.

  • Mrs Moneybags
    Spucks skrev 2024-01-01 09:40:28 följande:

    Jag tycker det inte alls konstig att man betalar mer om man är fler personen. Att alltså TS betalar mer för sig själv och sin dotter än sambon betalar enbart för sig själv. Varför ska sambon betalar barnets boendekostnader? Barnet har två föräldrar som ska stå för barnets kostnader.

    Det jag däremot tycker är väldigt konstigt är att detta diskuteras EFTER husköpet, några dagar innan man ska flytta in.


    Precis.

    Som ofta är fallet handlar detta om brister i kommunikationen. Hon borde ha sagt till om detta innan ni ens började titta på hus. Då kunde du ha anpassat köpet efter din inkomst så att ni kanske köpte ett mindre och billigare hus där din extra del av utgiften inte sänkte din ekonomi. 

    Det är inte konstigt att du ska betala för det din dotter behöver, men om du känner att du inte har råd så får ni väl sälja huset och hitta ett annat, alternativt bo kvar där ni är.

    Det finns många fördelar med att vara särbo också. Tyvärr går även hon miste om fördelarna med att bo i hus och dela sina omkostnader med någon då, men det är ett val hon gör i så fall. 
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn