• Pollen

    Hur klara av arbetslöshet

    Jag pluggar nu och kommer snart vara klar med min utbildning. Jag har ännu inget jobb och kommer därför vara arbetslös. Det gör mig livrädd, hur ska jag psykiskt ska klara av det. Jag är en rätt tragiskt person redan, inga vänner, ingen hobby. Har iaf två barn varannan vecka, så dom veckorna blir lättare. Eftersom mina enda sociala kontakter sker genom jobb/skola har det varit upplyftande, men nu kommer dessa försvinna också.   


    Jag har tyvärr en skada som gör att jag är begränsad i mitt jobbsökande, annars hade jag sökt allt. 


    Jag håller på att falla in i en depression pga detta och behöver alla tips som finns för att försöka skapa ett så meningslöst liv som det går 

  • Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet
  • Anonym (Ninni)

    Vad pluggar du till?

    Att plugga ökar ju chansen att få ett jobb, så om det du pluggat nu inte leder till något så kan du ju plugga vidare? Jag gissar nu att du kanske läst upp betyg eller liknande eftersom du inte skriver hur marknaden ser ut för den inriktning du pluggat till.

    Så kan du fortsätta läsa till något som ger jobb vore det ju superbra. Mitt tips är att kolla yh. Dessa utbildningar finns inom bristyrken och man har ofta mycket praktik vilket gör att man får in en fot både för extrajobb inom pluggtiden och även jobb efter. Gör du en bra praktik kan de ju vilja anställa dig eller så kan de vara referenser när du söker jobb.

  • Pollen
    Anonym (S) skrev 2024-01-06 11:30:31 följande:

    Skapa rutiner så att du äter, sover och motionerar vid ungefär samma tider varje dag och inte vänder på dygnet. Handla lite varje dag och använd bemannad kassa, även om det finns självutcheckning, så att du åtminstone får säga hej till någon.


    Rutiner är jätteviktig, så det ska jag fokusera på. 


    Vilket bra tips med bemannad kassa, det ska jag börja med Glad

  • Anonym (skola)

    Det enkla svaret är att du ska plugga vidare. Om det går.

    Då behåller du dina sociala kontakter och du kan rikta in dig på en utbildning mot ett bristyrke så kommer du att få ett jobb.

  • Anonym (Stina)

    Ta ett enklare jobb så länge. Även om du har en skada borde det finnas något du kan klara av. Jobb finns.

  • Pollen

    Det är en YH jag läst och jag kommer ha bra referenser från min praktik. Tyvärr har de inte möjlighet att anställa mig. 


    Ska kolla upp om det finns några fler kurser inom samma område jag kan söka, men tror inte det finns. 

  • Anonym (skola)
    Pollen skrev 2024-01-06 13:49:09 följande:

    Det är en YH jag läst och jag kommer ha bra referenser från min praktik. Tyvärr har de inte möjlighet att anställa mig. 


    Ska kolla upp om det finns några fler kurser inom samma område jag kan söka, men tror inte det finns. 


    OK, YH är bra utbildningar. De riktar sig direkt mot arbetsmarknaden. Du har redan utbildat dig mot ett bristyrke.

    Du får bra betyg från din praktik men de kan inte anställa dig. Ja, tiderna är tråkiga för många just nu med konkurser, neddragningar och arbetslöshet.

    Jag tänker att det måste finnas andra arbetsgivare i samma bransch och om det absolut inte går så studera något som på något sätt kompletterar din nuvarande utbildning och sök jobb under tiden.

    Hellre plugga något, nästan vad som helst, än att bli arbetslös.
  • Pollen
    Anonym (skola) skrev 2024-01-06 13:55:04 följande:
    OK, YH är bra utbildningar. De riktar sig direkt mot arbetsmarknaden. Du har redan utbildat dig mot ett bristyrke.

    Du får bra betyg från din praktik men de kan inte anställa dig. Ja, tiderna är tråkiga för många just nu med konkurser, neddragningar och arbetslöshet.

    Jag tänker att det måste finnas andra arbetsgivare i samma bransch och om det absolut inte går så studera något som på något sätt kompletterar din nuvarande utbildning och sök jobb under tiden.

    Hellre plugga något, nästan vad som helst, än att bli arbetslös.
    Ja arbetsmarknaden är väl inte den bästa just nu, men jag vet att jobben finns och att det kommer ordna sig. Det är mest hur jag psykiskt ska klara av arbetslösheten som jag känner är det största problemet. 
  • Anonym (Ninni)
    Pollen skrev 2024-01-06 14:05:19 följande:
    Ja arbetsmarknaden är väl inte den bästa just nu, men jag vet att jobben finns och att det kommer ordna sig. Det är mest hur jag psykiskt ska klara av arbetslösheten som jag känner är det största problemet. 
    Din praktikplats kanske har kontakter? Även om inte de kam anställa dig så kolla runt.
    Tex dina kurskamraters praktikplatser kanske behöver anställa en eller flera?
  • Anonym (Ninni)

    Ett tips i arbetslösheten är väl annars att voluntärarbeta?

    Kolla tex äldrevården, katthem osv. Gå och dricka kaffe och prata med gamla människor eller gosa med katter som behöver hem. Bor du i större stad finns det säkert något för hemlösa.
    Voluntärarbete gör att du kommer ut socialt, kan knyta kontakter, och du får ytterligare något att sätta på ditt CV.

  • Pollen

    Volontär ska jag kolla upp. Fint att hjälpa andra. 


    Min utbildning är på distans, så mina kurskamrater finns över hela Sverige. Så kan tyvärr inte använda dem, annars var det ett bra tips. Ska höra runt lite på min egen praktik. 

  • Anonym (skola)
    Pollen skrev 2024-01-06 14:05:19 följande:
    Ja arbetsmarknaden är väl inte den bästa just nu, men jag vet att jobben finns och att det kommer ordna sig. Det är mest hur jag psykiskt ska klara av arbetslösheten som jag känner är det största problemet. 
    Och jag tänker att du kanske inte behöver vara arbetslös om du kan "brygga över" tiden mellan YH och jobb med någon annan utbildning.

    Men är man arbetslös är det väl aktiviteter på/via arbetsförmedlingen som gäller så du bör ju ha att göra ändå.

    Sedan är väl AF ett ställe där det generellt är ganska deppig stämning, är min erfarenhet, så det kanske inte är toppen för det allmänna, psykiska välbefinnandet. Men vad vet jag?
  • Pollen
    Anonym (skola) skrev 2024-01-06 17:01:46 följande:
    Och jag tänker att du kanske inte behöver vara arbetslös om du kan "brygga över" tiden mellan YH och jobb med någon annan utbildning.

    Men är man arbetslös är det väl aktiviteter på/via arbetsförmedlingen som gäller så du bör ju ha att göra ändå.

    Sedan är väl AF ett ställe där det generellt är ganska deppig stämning, är min erfarenhet, så det kanske inte är toppen för det allmänna, psykiska välbefinnandet. Men vad vet jag?
    Har skrivit in mig på AF. Det enda jag ska göra är att rapportera vilka jobb jag sökt. 

    Ska googla eventuella kurser jag kan söka 
Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet