• Pollen

    Hur klara av arbetslöshet

    Jag pluggar nu och kommer snart vara klar med min utbildning. Jag har ännu inget jobb och kommer därför vara arbetslös. Det gör mig livrädd, hur ska jag psykiskt ska klara av det. Jag är en rätt tragiskt person redan, inga vänner, ingen hobby. Har iaf två barn varannan vecka, så dom veckorna blir lättare. Eftersom mina enda sociala kontakter sker genom jobb/skola har det varit upplyftande, men nu kommer dessa försvinna också.   


    Jag har tyvärr en skada som gör att jag är begränsad i mitt jobbsökande, annars hade jag sökt allt. 


    Jag håller på att falla in i en depression pga detta och behöver alla tips som finns för att försöka skapa ett så meningslöst liv som det går 

  • Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet
  • Anonym (Ninni)

    Vad pluggar du till?

    Att plugga ökar ju chansen att få ett jobb, så om det du pluggat nu inte leder till något så kan du ju plugga vidare? Jag gissar nu att du kanske läst upp betyg eller liknande eftersom du inte skriver hur marknaden ser ut för den inriktning du pluggat till.

    Så kan du fortsätta läsa till något som ger jobb vore det ju superbra. Mitt tips är att kolla yh. Dessa utbildningar finns inom bristyrken och man har ofta mycket praktik vilket gör att man får in en fot både för extrajobb inom pluggtiden och även jobb efter. Gör du en bra praktik kan de ju vilja anställa dig eller så kan de vara referenser när du söker jobb.

  • Pollen
    Anonym (S) skrev 2024-01-06 11:30:31 följande:

    Skapa rutiner så att du äter, sover och motionerar vid ungefär samma tider varje dag och inte vänder på dygnet. Handla lite varje dag och använd bemannad kassa, även om det finns självutcheckning, så att du åtminstone får säga hej till någon.


    Rutiner är jätteviktig, så det ska jag fokusera på. 


    Vilket bra tips med bemannad kassa, det ska jag börja med Glad

  • Anonym (skola)

    Det enkla svaret är att du ska plugga vidare. Om det går.