• Julmust90

    Hur tänker ni om djur- och pälsindustrin i Sverige?

    Jag kommer från Japan och skriver åt en liten japansk tidskrift om Sverige. Många japoner är väldigt intresserad av Sverige!
     
    I nästa nummer ska jag skriva om vad folk i Sverige tycker om djur- och pälsindustrin. Veganism är nytt i Japan och många vill veta mer om hur ni tänker omkring detta.
     
    - Så vad tycker ni om djur(kött)industrin? 
    - Är ni vegetarianer/veganer, och varför/varför inte?
    - Vad tycker ni om att ha päls och pälskläder?
    - Vad säger ni om ull kläder?
     
    Jag skulle uppskatta all slags input om det här ämnet!
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hur tänker ni om djur- och pälsindustrin i Sverige?
  • Anonym (?)
    Julmust90 skrev 2024-01-30 10:15:47 följande:
    Hur tänker ni om djur- och pälsindustrin i Sverige?
    Jag kommer från Japan och skriver åt en liten japansk tidskrift om Sverige. Många japoner är väldigt intresserad av Sverige!
     
    I nästa nummer ska jag skriva om vad folk i Sverige tycker om djur- och pälsindustrin. Veganism är nytt i Japan och många vill veta mer om hur ni tänker omkring detta.
     
    - Så vad tycker ni om djur(kött)industrin? 
    - Är ni vegetarianer/veganer, och varför/varför inte?
    - Vad tycker ni om att ha päls och pälskläder?
    - Vad säger ni om ull kläder?
     
    Jag skulle uppskatta all slags input om det här ämnet!
    Tack på förhand!
    Kul, vilken tidning är det? Har du skrivit andra artiklar du kan referera till?
  • Tink

    I mitt tycke finns det över huvud taget ingen som helst anledning att använda sig av djurpäls idag. Det finns andra lösningar som i praktiken är minst lika bra om inte bättre och billigare, exempelvis syntetisk päls av akryl, polyester, bomull eller ull. Hållningen och hanteringen av minkar är omänsklig och alltigenom brutal och hör inte hemma i ett modernt samhälle.

    Pälsindustrin har på senare tid marknadsfört sig själv som mera miljövänliga än andra alternativ, men detta green washing bygger på desinformation. Ett kilo minkpäls har i praktiken fem gånger så stor miljöpåverkan som ull. Kemikalierna som används vid garvning av skinn, blekning och färgning samt för att förhindra att skinnet bryts ner av bakterier, skapar dessutom så mycket kemikalierester i materialet, att det flera gånger överskrider EUs lagliga gränsvärden.

  • Anonym (A)

    Jag har i princip ingenting emot att vi använder djur till mat och kläder. Men man behöver inte behandla dem hur illa som helst.

    Sedan finns det ju en miljöaspekt av det hela, och jag tror att det mest är den som gjort att veganismen fått ett uppsving på senare år. Veganmat är klimatsmart.

  • Julmust90
    Anonym (?) skrev 2024-01-30 10:27:39 följande:
    Kul, vilken tidning är det? Har du skrivit andra artiklar du kan referera till?
    Hej!

    Jag är glad att du blev intresserade av artikeln.
    Gärna kommentera ge råd!

    https://nodoca.life/lifestyle/swedish-beauty-kindness.html

    Mvh
  • Julmust90
    Hej!

    Tack för ditt svar och dela med dig din åsikt.

    Jag håller med dig 100 %.
    Det är ju bara ego att ha pälsen och det är helt onödan.

    Jag visste själv inte om detta; "pälsindustrin har på senare tid marknadsfört sig själv som mera miljövänliga än andra alternativ"...
    Det är lätt att missa sådana faktum om man inte försöka hitta informationen själv eftersom det är svårt att titta eller veta sådana brutal världen.

    Jag är väldigt ledsen över att Sverige har fortfarande minkfarm.
    Och jag undrar om vilka människor har sådana farm i Sverige.

    Mvh
    Tink skrev 2024-01-30 10:37:26 följande:

    I mitt tycke finns det över huvud taget ingen som helst anledning att använda sig av djurpäls idag. Det finns andra lösningar som i praktiken är minst lika bra om inte bättre och billigare, exempelvis syntetisk päls av akryl, polyester, bomull eller ull. Hållningen och hanteringen av minkar är omänsklig och alltigenom brutal och hör inte hemma i ett modernt samhälle.

    Pälsindustrin har på senare tid marknadsfört sig själv som mera miljövänliga än andra alternativ, men detta green washing bygger på desinformation. Ett kilo minkpäls har i praktiken fem gånger så stor miljöpåverkan som ull. Kemikalierna som används vid garvning av skinn, blekning och färgning samt för att förhindra att skinnet bryts ner av bakterier, skapar dessutom så mycket kemikalierester i materialet, att det flera gånger överskrider EUs lagliga gränsvärden.


  • Anonym (Jag)

    Djurindustrin är fruktansvärd när det kommer till hur man behandlar djur men det finns inte en chans att jag kommer att sluta äta kött för det älskar jag. Föredrar rött kött eller vilt. Jag har inget som helst dåligt samvete personligen för hur det hamnar på tallriken.

    Pälskläder känns förlegat, dessutom fruktansvärt opraktiskt som plagg så helt onödigt att fortsätta den industrin. Ullkläder är också något som mest ställer till problem. Får behöver rakas så klart, då kan man ta vara på det, men det finns ingen anledning att föda upp får främst för ullens skull. Ull är otroligt bra däremot när det gäller temperaturreglering, men svårt plagg när det kommer till tvätt. Jag som handarbetar använder uteslutande superwash om jag ska använda ull.

  • Julmust90
    Anonym (A) skrev 2024-01-30 11:05:18 följande:

    Jag har i princip ingenting emot att vi använder djur till mat och kläder. Men man behöver inte behandla dem hur illa som helst.

    Sedan finns det ju en miljöaspekt av det hela, och jag tror att det mest är den som gjort att veganismen fått ett uppsving på senare år. Veganmat är klimatsmart.


    Hej!
     
    Tack för ditt svar och dela med dig din åsikt.
     
    Jag håller med dig att man behöver inte behandla dem hur illa som helst.
     
    Det är ju så att vi äter djur.
     
    Kanske är det billigare om man behandla djur illa, dock.
     
    Jag hållar själv inte med att använda pälsen trots att vi har altanativ.
     
    Läder och andra sidan tycker jag rimligt att använda för att många äter billigare kött och annars var  bönderna kan tjäna pengar?

    Det är faktiskt sjukt att tänka om djuren när man äter steak och jag förstår att vissa blev vegan....  

    Mvh
  • Julmust90
    Anonym (Jag) skrev 2024-02-11 12:38:19 följande:

    Djurindustrin är fruktansvärd när det kommer till hur man behandlar djur men det finns inte en chans att jag kommer att sluta äta kött för det älskar jag. Föredrar rött kött eller vilt. Jag har inget som helst dåligt samvete personligen för hur det hamnar på tallriken.

    Pälskläder känns förlegat, dessutom fruktansvärt opraktiskt som plagg så helt onödigt att fortsätta den industrin. Ullkläder är också något som mest ställer till problem. Får behöver rakas så klart, då kan man ta vara på det, men det finns ingen anledning att föda upp får främst för ullens skull. Ull är otroligt bra däremot när det gäller temperaturreglering, men svårt plagg när det kommer till tvätt. Jag som handarbetar använder uteslutande superwash om jag ska använda ull.


    Hej!
     
    Tack för ditt svar och delade med dig din åsikt.
     
    Kött är gott, det förstår man och kanske viktigt att äta kött för hälsa...
     
    Det är intressant att du inte blir dig så mycket om hur kött har kommit, det gör min man också...
     
    Jag försöker köpa endasta ECO eller från bönder på sistn.
     
    Jag håller med dig, pälsen är opraktiskt och ull är också svärt att ta hand om alltså tvätta...
     
    Om man vill ha ull då får man fårkött...
     
    Då är det ju sloseri om man slänga fårkött...
     
    Mvh
  • Eurydike
    Julmust90 skrev 2024-02-11 12:19:25 följande:

    Tack för ditt svar!
    Det tycker jag också.

    Jag råkade trycka tummar ner, förlåt.

    Mvh


    Varsågod!

    Så bra, då är vi två 🐾

    Det gör inget! Jag förlåter dig om du har ?Stoppa tillbaka minkarna in i pälsarna? som rubrik 😉 Det borde få folk att vakna till och undra vad fasen de gör utanför pälsarna från första början 😢
  • Postman
    Anonym (A) skrev 2024-01-30 11:05:18 följande:

    Jag har i princip ingenting emot att vi använder djur till mat och kläder. Men man behöver inte behandla dem hur illa som helst.


    Precis instämmer.
  • Mentat
    - Så vad tycker ni om djur(kött)industrin? 
    Väldigt mycket bättre i Sverige än i t.ex. Danmark

    - Är ni vegetarianer/veganer, och varför/varför inte?
    Äter en allsidig kost för att få en allsidig mängd näringsämnen.

    - Vad tycker ni om att ha päls och pälskläder?
    Nu har jag inget sådant plagg själv men det borde ju vara betydligt bättre med en ren naturprodukt än kläder 
    i grunden baserade på olja.
     
    - Vad säger ni om ull kläder?
    Varma men kliar mot huden. Bra i tröjor, som inte bärs nära kroppen och alldeles utomordentliga i en fuktigt och dimmigt klimat.
  • Anonym (Djuren är mina vänner)

    Hej! 🙂


    Vad fint att ni intresserar er för att vilja förstå den kultur i Sverige som föredrar växtbaserad och bättre mat utan att några individer plågas. 💚


    Jag är halv-vegan, avstår ägg och ost, men äter produkter som innehåller mjölk. Har förövrigt aldrig ätit kött i hela mitt liv och skulle aldrig någonsin komma på tanken att göra.
    I min värld är det helt obegripligt hur man överhuvudtaget KAN behandla djur på det sätt som sker, utan någon empati och samvete alls för deras lidande och liv. 
    Jag saknar fler ord över att beskriva min ilska och förtvivlan över det.


    Leonardo da Vinci sa redan på 1400-talet:
    ?I framtiden kommer vi betrakta mord på djur så som vi gör på människor?.


    Tyvärr har vi inte kommit till den utopin än där djur och natur lever i harmoni och samklang med människor, men jag är glad i alla fall över att man under min levnadstid lyckats få in mer vegetarisk och vegansk mat i samhället, som innehåller en allmän uppmaning om att föredra före kött.


    Jag önskar bara att djur moralfrågan kunde komma in på ett hörn också. Att man inte bara förändrar sin kost för klimatets skull utan att man i första hand gör utav empati, respekt och kärlek för djuren.
    De är intelligenta och kännande varelser, precis som oss. Som också har tankar och drömmar om sin tillvaro. De förtjänar lika mycket värde och respekt som den vi har för människor. 


    Vidare svar på dina frågor:


    Till allt som hör päls och pälskläder säger jag starkt NEJ!
    Till ullkläder säger delvis ja om det ENBART sker för ullets skull och INTE för senare köttproduktion.
    Att djuren får fortsätta leva för sin hälsas skull och glädjas över ett långt och lyckligt liv. 💗


    Lycka till! 😊

Svar på tråden Hur tänker ni om djur- och pälsindustrin i Sverige?