• Hobgoblin

    Svenska kyrkan?

    Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

  • Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • elsi
    Hobgoblin skrev 2024-01-31 20:28:10 följande:
    Svenska kyrkan?

    Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?


    Jag blev aldrig döpt som barn (född 1975) och har därför aldrig varit medlem i kyrkan.

    Fram till 1996 blev man automatiskt med om föräldrarna var med, men mina föräldrar gick ur så fort det blev tillåtet 1951 (kanske att de väntade tills de var vuxna). 

    Mina barn, som är födda på 2000-talet, är inte döpta som barn, och har aldrig visat nåt intresse för att döpa sig heller. 
  • elsi
    Maximen skrev 2024-02-01 15:20:18 följande:

    Jag jobbar i Sv.kyrkan, som pedagog. Skulle säga att det finns mycket gott som kyrkoavgiften används till, precis som många varit inne på. Räknar upp lite av vad min arbetsplats gör nedan:

    - Barnverksamhet
    Där jag jobbar har vi flera barngrupper i olika åldrar, helt gratis. Så barn har möjlighet att vara någonstans efter skolan. Vi pratar dessutom mycket om värdegrunder, som hur man är en bra kompis osv. Alla barngrupper har dessutom fika, så barnen får i sig något ätbart på eftermiddagen. 
    Öppen förskola har vi flera dagar i lite olika lokaler. Bra för föräldrar att träffa varandra, och andra vuxna om man kanske behöver stöd och hjälp så finns utbildad och kunnig personal.

    -Ungdomsverksamhet
    Ungdomsgrupper där ungdomar får möjlighet att vara, umgås, ha vettiga vuxna i sin närhet, diskutera livsfrågor och utvecklas.
    Ledarutbildning för unga, där man får lära sig gruppdynamik, ledarskap, tala inför grupp och utvecklas.
    Nattvandring, och aktiviteter kvällstid i närområdet, för att skapa trygghet.
    Projektarbeten med ungdomar i fokus.

    - Social verksamhet
    Vi har caféer, middagar och soppluncher, där man kan få i sig mat och träffa andra. Bra för de som är ensamma och/eller äldre
    Samtalsgrupper och tematräffar, med olika intressanta ämnen och gemenskap.
    Secondhandbutik, med billiga kläder och annat.
    Närvaro på äldreboenden.

    - Skolverksamhet och samverkan
    Samarbete med skolor och utbildning
    Samverkanspartner med fältarbetare, socialen
    Närvaro på migrationsverk och fängelse.
    Hjälp med flyktingar (tex när vågor av ukrainska flyktingar kom och behövde någonstans att ta vägen).

    -Hjälp/stöd
    Möjlighet till samtal med präst/diakon. 
    Hjälp med att söka fonder/bidrag.
    Matkasse för de som har det svårt ekonomiskt.
    Sorgegrupper
    Familjeterapi. 


    - Kultur
    Flertalet körer för alla åldrar.
    Konserter.
    Konstutställningar
    Föredrag med olika ämnen och gäster
    Luciatåg


    - Förvaltare av kyrkor och andra kulturarv

    -Kyrkliga handlingar;
    Gudstjänst, begravning, dop, vigsel mm.

    Har säkert missat många grejer, men.. Kort sagt, kyrkoavgiften räcker till massor av bra saker, och även om man kanske inte är troende eller särskilt religiös så kan man tycka att verksamheten är vettig och vilja stötta den.


    Allt det där bör erbjudas av samhället eller som ideell verksamhet, men kan erbjudas av andra instanser som inte blandar in religion i det hela. 

    Begravning, vigsel och även nån form av humanistisk konfirmation erbjuds ju även som sekulära företeelser vilket är rimligt för den som inte är religiös men vill ha en fin ceremoni. 
  • Sunflora
    Cathariiina skrev 2024-02-01 20:29:01 följande:
    Jomen exakt. De skulle lika gärna kunna döpa om Svenska kyrkan - som den har blivit nu - till något som inte har "kyrka" i namnet. Och gudstjänsterna skulle de också kunna sluta med.
    Varför ska de sluta med sin kärnverksamhet? Jag var i kyrkan så sent som idag och min familj var aktiv i Svenska kyrkan när jag växte upp. De kyrkor jag varit till har alla varit väldigt religösa med mycket prat om Gud, läsning ur Bibeln etc Vet inte varifrån du fått idén om att det inte skulle vara religöst.  
  • Cathariiina
    Sunflora skrev 2024-02-02 20:48:10 följande:
    Varför ska de sluta med sin kärnverksamhet? Jag var i kyrkan så sent som idag och min familj var aktiv i Svenska kyrkan när jag växte upp. De kyrkor jag varit till har alla varit väldigt religösa med mycket prat om Gud, läsning ur Bibeln etc Vet inte varifrån du fått idén om att det inte skulle vara religöst.  
    För att de går emot Bibeln och de gamla kristna doktrinerna - som fortfarande bevaras i den ursprungliga kyrkan, d.v.s. den Katolska kyrkan - så mycket. Det är kvinnliga präster, homovigslar, präster som bor sambo utan att vara gifta (även med personer av samma kön), försvar av aborter, försvar av könsstympning, och ett starkt bidragande till islamiseringen av Sverige. Det sistnämnda är egentligen det mest märkliga... för vem ska betala prästernas löner när islam har blivit statsreligion här..?

    ...och även så mycket annat. Att de ställer upp som ceremonimästare när bröllopsparet aldrig visar sig i kyrkan annars. "Stå där så får vi bra bilder!" Allt för kunden... Och att barn som inte är konfirmerade får ta nattvarden... och att konfirmationen oftast inte är ett förhör av katekesen, utan något slags spel eller lek.

    Och sättet man förvränger de bibliska historierna och utnyttjar de bibliska gestalterna för att sprida vänsterliberal propaganda som går direkt emot Bibeln:

    - Josef var ju inte Jesus' biologiske far, men dom var en så gullig familj ändå! Därför är ALLA sorters familjer lika bra - det lär vi oss av Julevangeliet! En familj kan vara en mamma och en bonuspappa och deras barn precis som för Jesus, eller två mammor och deras barn, eller två pappor och deras barn, eller två mammor som är kära i varandra och två pappor som är kära i varandra och alla deras barn som dom har tillsammans, eller en pappa och fyra mammor och deras jättemånga barn, eller en ensam mamma som har fått bebisfrön på en klinik... Ibland kan det förstås vara så att en tjej inte vill bli mamma, och i så fall gör hon abort. Det är hennes val och hennes rätt, och skulle Jesus vara här nu så skulle han säga att han också tycker så!

    - Den heliga familjen var också en flyktingfamilj! Därför ska vi välkomna alla flyktingar, och det parti som säger att vi inte ska göra det - det ska ni inte rösta på!
  • Sunflora
    Cathariiina skrev 2024-02-03 15:08:34 följande:
    För att de går emot Bibeln och de gamla kristna doktrinerna - som fortfarande bevaras i den ursprungliga kyrkan, d.v.s. den Katolska kyrkan - så mycket. Det är kvinnliga präster, homovigslar, präster som bor sambo utan att vara gifta (även med personer av samma kön), försvar av aborter, försvar av könsstympning, och ett starkt bidragande till islamiseringen av Sverige. Det sistnämnda är egentligen det mest märkliga... för vem ska betala prästernas löner när islam har blivit statsreligion här..?

    ...och även så mycket annat. Att de ställer upp som ceremonimästare när bröllopsparet aldrig visar sig i kyrkan annars. "Stå där så får vi bra bilder!" Allt för kunden... Och att barn som inte är konfirmerade får ta nattvarden... och att konfirmationen oftast inte är ett förhör av katekesen, utan något slags spel eller lek.

    Och sättet man förvränger de bibliska historierna och utnyttjar de bibliska gestalterna för att sprida vänsterliberal propaganda som går direkt emot Bibeln:

    - Josef var ju inte Jesus' biologiske far, men dom var en så gullig familj ändå! Därför är ALLA sorters familjer lika bra - det lär vi oss av Julevangeliet! En familj kan vara en mamma och en bonuspappa och deras barn precis som för Jesus, eller två mammor och deras barn, eller två pappor och deras barn, eller två mammor som är kära i varandra och två pappor som är kära i varandra och alla deras barn som dom har tillsammans, eller en pappa och fyra mammor och deras jättemånga barn, eller en ensam mamma som har fått bebisfrön på en klinik... Ibland kan det förstås vara så att en tjej inte vill bli mamma, och i så fall gör hon abort. Det är hennes val och hennes rätt, och skulle Jesus vara här nu så skulle han säga att han också tycker så!

    - Den heliga familjen var också en flyktingfamilj! Därför ska vi välkomna alla flyktingar, och det parti som säger att vi inte ska göra det - det ska ni inte rösta på!

    Du är konspirationsteoretiker då förstår jag.


    Katolska kyrkan som den ser ut idag är inte ursprunglig på något vis utan har ändrats extremt mycket genom historien. Alla religionen ändras efter sin samtid så har det alltid varit. Att kristendomen skulle vara emot homovigslar och kvinnliga präster är din tolkning och vad du tycker inte en absolut sanning. 


    Alla kyrkliga samfund även katolska kyrkan viger par som aldrig visar sig i kyrkan annars. Att avvisa folk går tvärs emot vad Jesus predikade. 


    Det är inte praktiskt möjligt att under nattvarden förhöra sig om vilka som är konfirmerade. 


    Varför röstar du på Vänsterliberaler om du tycker det är så fel? Du sa att du var Sverigedemokrat och de är Vänsterliberaler enligt din egen tolkning de är för abort och ordnar Pride tåg. 

  • SweeneyTodd
    Fossil skrev 2024-02-01 12:16:31 följande:
    Frågan är inte ställd till mig men eftersom jag har skrivit om samma ämne så tar jag mig friheten att besvara din fråga ändå.

    Varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är medlem kan jag inte svara på då det inte är eller har varit aktuellt för mig.
    Men angående begravning då, för mig är det inte jätteviktigt var jag får min ceremoni. Men, för mitt troende barn gissar jag att det är viktigt. Och det blir inte varken dyrare eller billigare än en borgerlig ceremoni oavsett.

    Jag är troende men inte medlem. Undrar du varför så får du läsa mina tidigare inlägg.
    Varför ignorerade du mitt inlägg? Slut på argument?
    Vad har du att säga om att du är en homofob, bara för att du hade en bad break up? Fyfan vad patetiskt. 
  • Cathariiina
    Sunflora skrev 2024-02-03 15:27:58 följande:

    Du är konspirationsteoretiker då förstår jag.


    Katolska kyrkan som den ser ut idag är inte ursprunglig på något vis utan har ändrats extremt mycket genom historien. Alla religionen ändras efter sin samtid så har det alltid varit. Att kristendomen skulle vara emot homovigslar och kvinnliga präster är din tolkning och vad du tycker inte en absolut sanning. 


    Alla kyrkliga samfund även katolska kyrkan viger par som aldrig visar sig i kyrkan annars. Att avvisa folk går tvärs emot vad Jesus predikade. 


    Det är inte praktiskt möjligt att under nattvarden förhöra sig om vilka som är konfirmerade. 


    Varför röstar du på Vänsterliberaler om du tycker det är så fel? Du sa att du var Sverigedemokrat och de är Vänsterliberaler enligt din egen tolkning de är för abort och ordnar Pride tåg. 


    Fast kristendomen har liksom ALLTID varit emot kvinnliga präster och homovigslar. Det är det som är default och det finns rejält med stöd i Bibeln. Eller hur många kvinnliga apostlar skickade Jesus ut att predika Evangelium? Och hur många gulliga bögpar välsignade han? Visa mig det först: bok, kapitel och vers tack... så kan vi diskutera sedan vad som gäller i kristendomen.

    Katolska kyrkan har hållit en ren linje i tvåtusen år, utom vissa lokala avarter - som t.ex. den spanska inkvisitionen. Kvinnopräster och homovigslar är en EXTREM förändring, några så stora föränderingar har definitivt aldrig skett i Katolska kyrkan. De står grundande på hälleberget, de far inte som ett rö för vinden fram och tillbaka, efter de olika strömningarna i samhället utanför. Det är det jag gillar med romarna! Att de vågar stå för vad de tror på. Det är HEDER. 

    Förändringen kom i en del protestantiska kyrkor från 1960-talet när det gäller de kvinnliga prästerna och 1990-talet när det gäller homovigslarna. 

    Jag tänkte nu närmast på barngruppen i vår församlingskyrka när mina kids gick där, där hade prästen gett barnen nattvarden utan att ens fråga oss föräldrar först. Hon (ja en kvinnlig präst såklart) tyckte tydligen inte att nattvarden var någon big deal... lite saft och ett kex, typ. För det var ju så mycket som barnen förstod. Men sedan var den första nattvardsgången vid konfirmationen förstörd...

    Sd är verkligen inte vänsterliberaler! Men de mesade i abortfrågan, när de tog bort kravet på sänkt abortgräns, och det var väldigt synd. En av Sd:s bästa kvinnliga politiker, matematikern Paula Bieler, hoppade av partiet av den anledningen. Och Sd har ALDRIG fjantat med i ett pridetåg! Om du påstår det så måste du visa bildbevis. 
  • Hobgoblin
    Cathariiina skrev 2024-02-04 18:51:16 följande:
    Fast kristendomen har liksom ALLTID varit emot kvinnliga präster och homovigslar. Det är det som är default och det finns rejält med stöd i Bibeln. Eller hur många kvinnliga apostlar skickade Jesus ut att predika Evangelium? Och hur många gulliga bögpar välsignade han? Visa mig det först: bok, kapitel och vers tack... så kan vi diskutera sedan vad som gäller i kristendomen.

    Katolska kyrkan har hållit en ren linje i tvåtusen år, utom vissa lokala avarter - som t.ex. den spanska inkvisitionen. Kvinnopräster och homovigslar är en EXTREM förändring, några så stora föränderingar har definitivt aldrig skett i Katolska kyrkan. De står grundande på hälleberget, de far inte som ett rö för vinden fram och tillbaka, efter de olika strömningarna i samhället utanför. Det är det jag gillar med romarna! Att de vågar stå för vad de tror på. Det är HEDER. 

    Förändringen kom i en del protestantiska kyrkor från 1960-talet när det gäller de kvinnliga prästerna och 1990-talet när det gäller homovigslarna. 

    Jag tänkte nu närmast på barngruppen i vår församlingskyrka när mina kids gick där, där hade prästen gett barnen nattvarden utan att ens fråga oss föräldrar först. Hon (ja en kvinnlig präst såklart) tyckte tydligen inte att nattvarden var någon big deal... lite saft och ett kex, typ. För det var ju så mycket som barnen förstod. Men sedan var den första nattvardsgången vid konfirmationen förstörd...

    Sd är verkligen inte vänsterliberaler! Men de mesade i abortfrågan, när de tog bort kravet på sänkt abortgräns, och det var väldigt synd. En av Sd:s bästa kvinnliga politiker, matematikern Paula Bieler, hoppade av partiet av den anledningen. Och Sd har ALDRIG fjantat med i ett pridetåg! Om du påstår det så måste du visa bildbevis. 
    Men jösses ... bara ... jösses.
  • Friger

    Tycker Svenska Kyrkan är flummig med en massa vänsterdravel. Gudstjänsterna där jag bor handlar inte så mycket om gud och kyrkan utan om politik. Prästerna bedriver ju partipolitik från predikstolen.

    Synd, annars hade jag gått med i kyrkan.

  • Cathariiina
    Friger skrev 2024-02-04 18:57:06 följande:

    Tycker Svenska Kyrkan är flummig med en massa vänsterdravel. Gudstjänsterna där jag bor handlar inte så mycket om gud och kyrkan utan om politik. Prästerna bedriver ju partipolitik från predikstolen.

    Synd, annars hade jag gått med i kyrkan.


    Ja, det är det jag säger. Det är nästan ingen skillnad alls på en predikan i SvK och något som kommer från Vänsterns ungdomsförbund. Det ideologiska innehållet är precis samma.
  • SweeneyTodd
    SweeneyTodd skrev 2024-02-01 11:04:21 följande:
    Varför är du emot homovigslar i kyrkan? 

    Och jag antar då att du är emot frånskilda gifter om sig i kyrkan? För att Jesus hade synpunkter på skilsmässa. I den katolska kyrkan får bland annat frånskilda inte gifta om sig i kyrkan. 
    Undrar varför jag fick tummen ned på detta inlägg?
    Vad är det som stör dig att du gjorde tummen ner?
    Det är bara att läsa Matteus 19:4-9 så ser du vad Jesus tycker om skilsmässa.

    Och ja, det är fakta att det inte är tillåtet för frånskilda att gifta om sig i den katolska kyrkan, 

    https://www.katolskakyrkan.se/i-sverige/fragor-och-svar-om-katolsk-tro

  • Hobgoblin
    SweeneyTodd skrev 2024-02-04 19:27:33 följande:
    Undrar varför jag fick tummen ned på detta inlägg?
    Vad är det som stör dig att du gjorde tummen ner?
    Det är bara att läsa Matteus 19:4-9 så ser du vad Jesus tycker om skilsmässa.

    Och ja, det är fakta att det inte är tillåtet för frånskilda att gifta om sig i den katolska kyrkan, 

    https://www.katolskakyrkan.se/i-sverige/fragor-och-svar-om-katolsk-tro

    Vill man hänga upp sitt liv idag på det som grundades för 2000 år sedan?
    Utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt.
  • OlgaElvira
    Fjäril kär skrev 2024-01-31 20:37:38 följande:

    Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer.  Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum.  Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia. 


    Det är inte kyrkoavgiften som bekostar bevarandet av kyrkans byggnader. Det bekostas av Riksanikvarieämbetes kyrkoantikvariska ersättning. Den kyrkoavgift medlemmarna betalar ca 14,5 mdr är det bekostar löner till anställda och kyrkans löpande verksamhet.
  • Hobgoblin
    OlgaElvira skrev 2024-02-04 20:28:41 följande:
    Det är inte kyrkoavgiften som bekostar bevarandet av kyrkans byggnader. Det bekostas av Riksanikvarieämbetes kyrkoantikvariska ersättning. Den kyrkoavgift medlemmarna betalar ca 14,5 mdr är det bekostar löner till anställda och kyrkans löpande verksamhet.
    Egentligen bryr jag inte vart pengarna går. ät säkert behjärtansvärt på många olika sätt men - inte för mig tyvärr.
  • Linnie
    Cathariiina skrev 2024-02-04 18:51:16 följande:
    Fast kristendomen har liksom ALLTID varit emot kvinnliga präster och homovigslar. Det är det som är default och det finns rejält med stöd i Bibeln. Eller hur många kvinnliga apostlar skickade Jesus ut att predika Evangelium? Och hur många gulliga bögpar välsignade han? Visa mig det först: bok, kapitel och vers tack... så kan vi diskutera sedan vad som gäller i kristendomen.

    Förändringen kom i en del protestantiska kyrkor från 1960-talet när det gäller de kvinnliga prästerna och 1990-talet när det gäller homovigslarna. 

    Jag tänkte nu närmast på barngruppen i vår församlingskyrka när mina kids gick där, där hade prästen gett barnen nattvarden utan att ens fråga oss föräldrar först. Hon (ja en kvinnlig präst såklart) tyckte tydligen inte att nattvarden var någon big deal... lite saft och ett kex, typ. För det var ju så mycket som barnen förstod. Men sedan var den första nattvardsgången vid konfirmationen förstörd...
    Bara för att inget bögpar avporträtterades i just Bibeln så betyder det inte att det inte fanns homosexuell kärlek då. Homosexuell kärlek finns nedtecknat i liknande samtidsdokument från samma tid. Det kanske fanns mer av den varan i någon av de ursprungliga versionerna av Bibeln? Att kärleken mellan samkönade var tvungen att döljas beror ju mer på den barbariska samtidsandan, än att kärlek skulle vara något fel. Man var beredd att misshandla, förfölja, fängsla, förslava och mörda homo/bisexuella.

    Jag har aldrig hört talas om att nattvard skulle ges till barn i Sv K. Till och med den väldigt ickereligiösa jag skulle störa mej på ett sådant regelbrott; ) 
    Först efter konfirmationen tas ju nattvarden första gången. Jag tror heller inte att det är så vanligt att folk lajvar konfirmerade för att de så gärna vill ha en klunk rött och en torr trist oblat, att det skulle vara något större problem.

    Varför tänker du att kvinnliga präster skulle vara mer benägna att ge barn nattvard och därmed begå kyrkliga regelbrott? 
    Var det vin hon gav barnen så räknas det ju även som misshandel.
  • SweeneyTodd
    Hobgoblin skrev 2024-02-04 19:50:55 följande:
    Vill man hänga upp sitt liv idag på det som grundades för 2000 år sedan?
    Utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt.
    Läste du ens mitt inlägg rätt?

    Mitt inlägg var ett svar på alla i tråden som plockar russinen ur kakan, dvs är emot homosexualitet, men är inte emot att skilsmässa, trots att Jesus hade starka åsikter kring det. Det är ju hyckleri. 
  • Cathariiina
    SweeneyTodd skrev 2024-02-04 19:27:33 följande:
    Undrar varför jag fick tummen ned på detta inlägg?
    Vad är det som stör dig att du gjorde tummen ner?
    Det är bara att läsa Matteus 19:4-9 så ser du vad Jesus tycker om skilsmässa.

    Och ja, det är fakta att det inte är tillåtet för frånskilda att gifta om sig i den katolska kyrkan, 

    https://www.katolskakyrkan.se/i-sverige/fragor-och-svar-om-katolsk-tro

    Om man gör en skala över omoraliska saker, så kan man visst placera skilsmässa och omgifte där, med stöd i Bibeln. Men det är ändå ett enormt spann mellan det och homosexuell utlevelse. För att förtydliga: homosexuell utlevelse är något mycket värre. Detta gör att en individ - eller en församling, eller en hel trosinriktning - mycket väl kan placera sig emellan de två företeelserna. Och alltså tolerera skilsmässa och omgifte men inte homosexuell utlevelse. 

    Jag kan förstå den katolska synen på äktenskapet. Att det är ett sakrament, något heligt, och det Gud har sammanfogat får inte människan åtskilja. Det är en fin tanke. Men nu lever vi inte i Shangri-La, utan i den verkliga världen, där folk är som de är, och att tvinga människor att leva hela livet med någon som gör dem illa fysiskt eller psykiskt eller både ock - ser jag inte som rimligt. Och inte heller - som Katolska kyrkan erbjuder som en lösning - att de får separera, men i så fall får de inte söka kärleken mer så länge som den andra parten är i livet. Utan de ska ändå förbli gifta med honom/henne i hjärtat, be för honom/henne o.s.v..

    Som sagt - det är en fin tanke, och jag respekterar och beundrar människor som kan leva så, men det är orealistiskt att tro att alla eller ens majoriteten av alla människor ska kunna leva efter detta, och det skulle skapa mer olycka än vad det är värt. Man vet ju t.ex. att det var vanligt med mord på äktenskapspartnern förr, när det var enda sättet att slippa ur ett äktenskap och få gifta om sig med någon annan som man blivit kär i - när det blev tillåtet att skilja sig och gifta om sig så gick mordfrekvensen ner enormt.

    För övrigt behöver det inte handla om någon form av misshandel heller, det kan bara vara så att man upptäcker att man inte passar ihop när förälskelsen klingar av. Katoliker får ju inte provbo ihop före vigseln heller (även om vissa idag gör det ändå), och det är inte förrän man bor ihop dygnet runt som man upptäcker varandras dolda sidor, ovanor o.s.v.. På dejtingstadiet anstränger sig ju alla för att visa sina bästa sidor, eller rentav spelar en roll som de sedan inte orkar fortsätta spela särskilt länge efter vigseln. Och då står två människor där som inser att de inte står ut med varandra, men att de är hopbundna för hela livet, och inte ens får hoppas på att finna någon de är mer kompatibla mer. Nä. Det vore för grymt.

    En annan tanke: i andra samhällen - som det i Mellanöstern för tvåtusen år sedan - handlade äktenskapet väldigt mycket om trygghet och försörjning för kvinnorna och barnen. D.v.s. det var nödvändigt med starka tabun mot att män först gjorde kvinnor med barn och sedan bara övergav dem. Därför behövde äktenskapet vara en så fast och säker institution på den tiden, och det är säkert även detta som speglas i Bibeln och i Jesu inställning. Men idag när det finns subventionerade daghem, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd, A-kassa och socialbidrag, och praktiskt taget alla yrken är öppna för kvinnor, kan en kvinna klara sig och sina barn även om mannen skiljer sig från henne. 
  • Cathariiina
    Linnie skrev 2024-02-05 00:59:06 följande:
    Bara för att inget bögpar avporträtterades i just Bibeln så betyder det inte att det inte fanns homosexuell kärlek då. Homosexuell kärlek finns nedtecknat i liknande samtidsdokument från samma tid. Det kanske fanns mer av den varan i någon av de ursprungliga versionerna av Bibeln? Att kärleken mellan samkönade var tvungen att döljas beror ju mer på den barbariska samtidsandan, än att kärlek skulle vara något fel. Man var beredd att misshandla, förfölja, fängsla, förslava och mörda homo/bisexuella.

    Jag har aldrig hört talas om att nattvard skulle ges till barn i Sv K. Till och med den väldigt ickereligiösa jag skulle störa mej på ett sådant regelbrott; ) 
    Först efter konfirmationen tas ju nattvarden första gången. Jag tror heller inte att det är så vanligt att folk lajvar konfirmerade för att de så gärna vill ha en klunk rött och en torr trist oblat, att det skulle vara något större problem.

    Varför tänker du att kvinnliga präster skulle vara mer benägna att ge barn nattvard och därmed begå kyrkliga regelbrott? 
    Var det vin hon gav barnen så räknas det ju även som misshandel.
    Nä men man kan inte heller säga att Jesus EGENTLIGEN tyckte att homosexuell kärlek var OK, när det inte står någonstans. Jesus drog ju tillbaka en del regler från gamla testamentet, t.ex. detta med att arbeta på sabbaten (judarna höll ju på den i absurdum, så att de till och med kunde låta en skörd gå till spillo för att man inte fick arbeta på sabbaten), och matreglerna som judar - och muslimer - håller på än idag (han sa att det man äter har sin naturliga utgång, det man ska akta sig för är att få in något orent i själen).

    Men när det gäller förbuden mot homosexualitet i GT så drog Jesus inte tillbaka dem. Och det är bara att konstatera att det ÄR så, vi kan liksom inte utgå ifrån att han egentligen var OK med homosexualitet, men bara inte vågade säga något för att det skulle ha fått honom arresterad fortare. 
  • Cathariiina
    Linnie skrev 2024-02-05 00:59:06 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att nattvard skulle ges till barn i Sv K. Till och med den väldigt ickereligiösa jag skulle störa mej på ett sådant regelbrott; ) 
    Först efter konfirmationen tas ju nattvarden första gången. Jag tror heller inte att det är så vanligt att folk lajvar konfirmerade för att de så gärna vill ha en klunk rött och en torr trist oblat, att det skulle vara något större problem.

    Varför tänker du att kvinnliga präster skulle vara mer benägna att ge barn nattvard och därmed begå kyrkliga regelbrott? 
    Var det vin hon gav barnen så räknas det ju även som misshandel.
    I den församlingskyrka där vi gick då, så gjorde den här prästen i alla fall det. (Vinet var alkoholfritt, de använde bara det även på nattvarden för vuxna.)

    För att kvinnliga präster redan har begått ett regelbrott i och med att de har blivit präster. De har ingen respekt för tron, för då hade de inte tänkt på prästyrket från början, utan blivit diakonissor, församlingsvärdinnor, eller utbildat sig till förskollärare eller lärare och sedan arbetat med barn i kyrkan. Eller alternativt läst teologi och kanske doktorerat inom det och undervisat, men inte låtit viga sig till präster. Den vägen finns ju också om man är kvinna och är intresserad av att läsa teologi på en högre nivå. Det gör även en del nunnor inom Katolska kyrkan. Det är inte studierna som är förbjudna för kvinnor utan prästvigningen. 
  • Tyra myra

    Man glömmer lätt bort att FÖRSAMLINGEN  historiskt sett fungerat som en geografisk indelning av de LÄN som Sverige består av. Genom århundraden har församlingar slagits ihop och bildat administrativa enheter KOMMUNER. Det handlar alltså lika mycket om tillhörighet som religion. Medan vi hade en STATSKYRKA var kopplingen tydlig. Då var den främsta anledningen till att man gick ur SVENSKA KYRKAN  att man tillhörde en annan religion eller frikyrka, endast ett fåtal stod helt utanför.

    När man skilde kyrkan från staten uppstod förvirring och man började ifrågasätta sin kyrkliga tillhörighet. Frågor som, måste man vara religiös för att tillhöra SVENSKA KYRKAN?, Måste man tro på Gud för att tillhöra den?

    Från kyrkligt håll fortsatte man att döpa, konfirmera, viga och begrava sina medlemmar. Annan verksamhet är fortsatt öppen och oftast avgifts fri för alla. 

    Idag är anledningen att gå ur SVENSKA KYRKAN många gånger en ekonomisk fråga, man ifrågasätter varför individen ska betala skatt för service och för verksamheter man själv inte nyttjar.

    Som medlem i SVENSKA KYRKAN känner jag stolthet över att bidra till den fina och många gånger nödvändiga verksamhet som bedrivs.

      

Svar på tråden Svenska kyrkan?