• NMFTG

    Hur hantera pappan?

    Jag är skild från barnens pappa sedan 5 år tillbaka. Vi har 2 tonåringar.
    I höstas blev allt för mycket för vår yngsta son och han vägrade gå till skolan. Från att ha bott varannan vecka i 5 år har han nu bott hos mig på heltid sedan 5 månader. Han vägrar att träffa sin pappa och pratar inte ens med honom eller svarar på sms. Sonen är under utredning och det tyder på autism. Han har även valt bort all kontakt med sina kompisar. Pappan lägger enorm press på mig att han måste få träffa sin son, men jag vet inte hur. Han har dessutom under SIP-möten uttryckt att jag håller sonen från honom och att sonen inte får träffa honom. Hur hanterar man en sådan person?  

  • Svar på tråden Hur hantera pappan?
  • Anonym (Pappa)

    En barn mår nästan alltid bäst av att ha en bra relation till båda sina föräldrar.

    Grunden bör vara att din son ska träffa sin pappa. Sen verkar inte du vara så vänligt inställd till pappan och det kan vara ett problem om det påverkar barnet.

    Det är klart att familjerätten går på pappans sida eftersom det bästa är om de får en relation som fungerar.

    Det är inte pappan du behöver hantera utan barnet. Skapa bra förutsättningar. Träffas alla tre med en positiv inställning och gör något roligt. 

  • NMFTG
    Anonym (din) skrev 2024-02-09 14:50:29 följande:
    Såklart det är krävande, men där har man ju inget val. 

    Och du får separera det du lägger på sonen och hans mående, det borde kännas som en självklarhet. Och den tid du tvingas lägga på pappans krav, där borde du kunna säga ifrån och begränsa hur mycket åtkomst han har till dig för sitt tjatande. 

    Tyvärr är det väl så att i vissa fall har barn tvingats träffa en förälder mot sin vilja, men sällan så stora barn som tonåringar. Så du kan ju bara hänvisa till det om pappan klagar eller tjatar. Blocka honom och säg att du endast kommunicerar på bestämda tider och bara avseende specifika frågeställningar. 
    Det är jättesvårt att begränsa hans åtkomst till mig. Jag tar väldigt illa vid mig och saker maler på kvällarna och jag har svårt att sova. Han är väldigt manipulativ så jag känner ofta att saker är mitt fel och att jag kanske gör fel, även om det inte är så.
  • Anonym (din)
    NMFTG skrev 2024-02-09 14:55:44 följande:
    Det är jättesvårt att begränsa hans åtkomst till mig. Jag tar väldigt illa vid mig och saker maler på kvällarna och jag har svårt att sova. Han är väldigt manipulativ så jag känner ofta att saker är mitt fel och att jag kanske gör fel, även om det inte är så.
    Ja, det verkar väldigt jobbigt. Fundera över om du behöver en samtalskontakt för egen del, för att försöka begränsa hur han kommer åt ditt inre liksom.
  • GalenMamma
    NMFTG skrev 2024-02-09 14:50:35 följande:
    Han har ju inte gjort det, men skrivit att han ska göra det. Jag tänker att det inte kommer att leda till något. Där är ju också ett annat barn involverat och jag vet inte vad det skulle leda till ifall jag polisanmäler.
    Om du polisanmäler så leder det förhoppningsvis till en utredning, men du kan inte anmäla ett brott som inte begåtts.
  • NMFTG
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-09 14:54:25 följande:

    En barn mår nästan alltid bäst av att ha en bra relation till båda sina föräldrar.

    Grunden bör vara att din son ska träffa sin pappa. Sen verkar inte du vara så vänligt inställd till pappan och det kan vara ett problem om det påverkar barnet.

    Det är klart att familjerätten går på pappans sida eftersom det bästa är om de får en relation som fungerar.

    Det är inte pappan du behöver hantera utan barnet. Skapa bra förutsättningar. Träffas alla tre med en positiv inställning och gör något roligt. 


    Jag har ingen vänlig inställning till barnens pappa. Han är min våldtäktsman. Vi har ingen fysisk kontakt sedan flera år och kommunicerar bara via mail. Barnen vet ej orsak, men att träffas vi tre är inget alternativ.
    Jag vet att barn generellt alltid mår bäst av att ha en bra relation till båda föräldrar och han har som jag skrivit bott växelvis i 5 år utan problem. Jag har försökt få sonen att träffa sin pappa, svara på sms, ringa till honom. Det gjorde jag hela hösten. Men varje gång jag tog upp pappan så kunde det leda till en låsning som för sonen kunde vara i flera timmar. 
  • NMFTG
    Anonym (din) skrev 2024-02-09 15:01:07 följande:
    Ja, det verkar väldigt jobbigt. Fundera över om du behöver en samtalskontakt för egen del, för att försöka begränsa hur han kommer åt ditt inre liksom.
    Ja, det vore kanske bra. 
  • Anonym (JB)
    NMFTG skrev 2024-02-09 15:07:01 följande:
    Jag har ingen vänlig inställning till barnens pappa. Han är min våldtäktsman. Vi har ingen fysisk kontakt sedan flera år och kommunicerar bara via mail. Barnen vet ej orsak, men att träffas vi tre är inget alternativ.
    Jag vet att barn generellt alltid mår bäst av att ha en bra relation till båda föräldrar och han har som jag skrivit bott växelvis i 5 år utan problem. Jag har försökt få sonen att träffa sin pappa, svara på sms, ringa till honom. Det gjorde jag hela hösten. Men varje gång jag tog upp pappan så kunde det leda till en låsning som för sonen kunde vara i flera timmar. 
    *en våldtäktsman. Inte "din". Jag har tyvärr egen erfarenhet och blev hjälpt av att tänka så. Han "äger" inte mig på något vis, han tillhör inte mig alls. Han är bara ett as. 
  • Anonym (JB)

    Varför är det så viktigt för pappfiguren att ha sonen hos sig? Har han förklarat det? Annars antar jag att han bara vill slippa betala underhåll. 

    Hur mår det andra barnet?

  • GalenMamma
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-09 14:54:25 följande:

    En barn mår nästan alltid bäst av att ha en bra relation till båda sina föräldrar.

    Grunden bör vara att din son ska träffa sin pappa. Sen verkar inte du vara så vänligt inställd till pappan och det kan vara ett problem om det påverkar barnet.

    Det är klart att familjerätten går på pappans sida eftersom det bästa är om de får en relation som fungerar.

    Det är inte pappan du behöver hantera utan barnet. Skapa bra förutsättningar. Träffas alla tre med en positiv inställning och gör något roligt. 


    Nästan alltid! 

    Om pappan är knäpp så är det givetvis bara av ondo, att barnet får bestämma själv är så som det ska vara. 

    Det är väl inte alls så klart att det bästa är en relation mellan pappan och barnet, om pappan är en idiot så är det idiotiskt att påtvinga en relation. 

    Man ska inte behöva skapa konstlade möten, hantera barnet WTF!? 
  • Tow2Mater
    NMFTG skrev 2024-02-09 14:51:56 följande:
    Ja, jag har begärt underhåll. 
    Sonen vill inte ha nån kontakt. Han svarar inte om han ringer, svarar inte på SMS. Teams skulle han inte gå med på. 
    Då kanske du kan eliminera hela problemet om du drar tillbaka kravet på underhåll och står for utgifterna själv. En lite kostsam losning kanske, men ifall det skulle vara det som får pappan att sluta kräva kontakt och halva boendet och få sonen att må dåligt kanske det kan vara värt det.
  • Anonym (Pappa)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 16:46:42 följande:
    Nästan alltid! 

    Om pappan är knäpp så är det givetvis bara av ondo, att barnet får bestämma själv är så som det ska vara. 

    Det är väl inte alls så klart att det bästa är en relation mellan pappan och barnet, om pappan är en idiot så är det idiotiskt att påtvinga en relation. 

    Man ska inte behöva skapa konstlade möten, hantera barnet WTF!? 
    Det finns givetvis föräldrar som är missbrukare, våldsamma och annat som har dåligt inflytande på barnen eller är rent av olämpliga att vistas med barn. Men då kan man gå den rätta vägen och söka om egen vårdnad samt anmäla till socialtjänsten.

    Det är sällan bra att barnet får bestämma själv om det inte har blivit tonåring. Många saker kan vara jobbigt för ett barn i början men det är viktigt för utvecklingen att göra det ändå.

    Jo man kan behöva göra mycket konstlat för att man psykologiskt ska lära sig hantera saker som barn och som vuxen. Det är det många terapiformer bygger på. Det kanske kan kännas konstigt men det är resultatet som är det viktiga. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-09 16:37:27 följande:

    Varför är det så viktigt för pappfiguren att ha sonen hos sig? Har han förklarat det? Annars antar jag att han bara vill slippa betala underhåll. 

    Hur mår det andra barnet?


    Men det är väl det normala att vilja vara med sitt barn. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-09 23:14:54 följande:
    Men det är väl det normala att vilja vara med sitt barn. 
    Här verkar det ju vara allt annat än normalt. Pappfiguren vill bara få sin vilja igenom och skiter fullständigt i hur sonen mår. 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-09 14:54:25 följande:

    En barn mår nästan alltid bäst av att ha en bra relation till båda sina föräldrar.

    Grunden bör vara att din son ska träffa sin pappa. Sen verkar inte du vara så vänligt inställd till pappan och det kan vara ett problem om det påverkar barnet.

    Det är klart att familjerätten går på pappans sida eftersom det bästa är om de får en relation som fungerar.

    Det är inte pappan du behöver hantera utan barnet. Skapa bra förutsättningar. Träffas alla tre med en positiv inställning och gör något roligt. 


    Du har verkligen ingen aning om någonting.

    Om min mamma hade tvingat mig i tonåren att vara hos pappa mer än de eländiga sommarveckorna han fick förstöra med sin terror varje år så hade jag dödat honom för att få slut på skiten. 
  • NMFTG
    Tow2Mater skrev 2024-02-09 22:12:33 följande:
    Då kanske du kan eliminera hela problemet om du drar tillbaka kravet på underhåll och står for utgifterna själv. En lite kostsam losning kanske, men ifall det skulle vara det som får pappan att sluta kräva kontakt och halva boendet och få sonen att må dåligt kanske det kan vara värt det.
    Jag har ingen anledning att tro att han bara vill ha kontakt med sitt barn pga slippa betala underhållet. Vi har 2 barn och det fungerar bra med det andra barnet. 
  • NMFTG
    Anonym (JB) skrev 2024-02-10 11:17:57 följande:
    Här verkar det ju vara allt annat än normalt. Pappfiguren vill bara få sin vilja igenom och skiter fullständigt i hur sonen mår. 
    Korrekt uppfattat. 
  • NMFTG
    Anonym (Pappa) skrev 2024-02-09 23:13:50 följande:
    Det finns givetvis föräldrar som är missbrukare, våldsamma och annat som har dåligt inflytande på barnen eller är rent av olämpliga att vistas med barn. Men då kan man gå den rätta vägen och söka om egen vårdnad samt anmäla till socialtjänsten.

    Det är sällan bra att barnet får bestämma själv om det inte har blivit tonåring. Många saker kan vara jobbigt för ett barn i början men det är viktigt för utvecklingen att göra det ändå.

    Jo man kan behöva göra mycket konstlat för att man psykologiskt ska lära sig hantera saker som barn och som vuxen. Det är det många terapiformer bygger på. Det kanske kan kännas konstigt men det är resultatet som är det viktiga. 
    Detta barnet har bott växelvis hos mig och pappan i ca 4 år. Först nu han vägrar vara hos pappan. Han är 14 år. 
Svar på tråden Hur hantera pappan?