• Anonym (Hair)

    Varför denna hårfascism mot män?

    Vi föds med olika anlag. Kvinnor har i regel bra hårväxt fram tills de dör. Mäns hårväxt är beroende av genetiska anlag från pappa/ morfar/ farfar.

    Det finns män som blir tunnhåriga eller gråa redan efter 30. Samtidigt som det finns män som har rika hårsvall även efter 50. Minns när jag gick i skolan att vi hade lärare som var 50+ och hade rika hårsvall.

    Det som stör mig lite är att även kvinnor som är mellan 40-50 "kräver" att mannen de dejtar ska ha ett välbevarat hår. Samtidigt som de säger att "man ska acceptera sin ålder och det som kommer med det".

    Varför är rikt hårsvall på män så viktigt?

  • Svar på tråden Varför denna hårfascism mot män?
  • Anonym (Tunnhårig)
    Anonym (biljardboll) skrev 2024-03-09 09:35:49 följande:

    Tunnhårig: jag har sett det många gånger, hur det är mer ok för kvinnor att säga saker om och till män, som de inte vill höra själva. Som du själv beskriver det, det var som att du inte räknades. Så är det. Mäns känslor räknas inte på samma sätt.


    Jag är inte här i tråden för att säga att "alla kvinnor gör si och så eller säger si och så". Jag är inte här för att föra något könskrig. Men jag ville ge några exempel från just min erfarenhet. Jag drag inga växlar på huruvida det representerar en  större helhet. 
  • Anonym (biljardboll)
    Anonym (Tunnhårig) skrev 2024-03-09 09:32:08 följande:

    Jag har aldrig själv blivit hånad eller förminskad av en kvinna pga av min tunnhårighet. Så den erfarenheten delar inte jag. Det är aldrig någon som har sagt något negativt eller nedvärderande till mig avseende min tunnhårighet.


    Jag har erfarenhet av det, två äldre kvinnor på jobbet.
  • Anonym (biljardboll)
    Anonym (Tunnhårig) skrev 2024-03-09 09:47:32 följande:
    Jag är inte här i tråden för att säga att "alla kvinnor gör si och så eller säger si och så". Jag är inte här för att föra något könskrig. Men jag ville ge några exempel från just min erfarenhet. Jag drag inga växlar på huruvida det representerar en  större helhet. 
    Inte jag heller. Jag säger att jag ser att många kvinnor anser sig kunna säga vad som helst till män.
  • Anonym (mumsmums)
    Anonym (Läckert) skrev 2024-03-08 18:56:37 följande:

    Många kvinnor älskar män med rakade skallar. Det är nämligen det som är hemligheten om det ska uppfattas som attraktivt eller ej. Män som försöker kamma över, transplantera eller på annat sätt dölja sin flint attraherar inte. Men män som rakar av sig håret och gärna kombinerar det med ett manligt skägg drar till sig kvinnor. Stå upp för din manlighet! 


    Helt riktigt!
  • Anonym (Pet)

    Jag vet inte. Jag har ett väldigt tjockt och rikt hårsvall och inte är jag mer attraktiv för det.

  • Lånehajen

    Det enda jag tycker är tråkigt med att ha blivit tunnhårig tidigt är att alla tror att man är äldre än vad man är. I övrigt struntar jag i folks åsikter. Vill någon inte dejta mig för att jag håller frisyren 1 cm lång och har dålig täckning uppe på huvudet så år det deras sak. Jag har accepterat läget sen länge.

  • Anonym (Fia)

    Min första pojkvän började tappa hår redan när han var i 25-års åldern. Vi är inte tillsammans idag men han har en ny flamma och verkar aldrig haft problem med att få tjejer. Sist jag såg honom var han visserligen helrakad och då blir det ju inte lika tydligt att han är tunnhårig, men han ser bra ut och lider (vad jag vet) inga men av att han blev tunnhårig så tidigt.

  • Anonym (Hair)

    Vet att vi hade en del lärare i skolan som var över 50 men hade välbevarade hårsvall, så lite kan man inte låta bli att undra om folk påverkas av tidsandan och det som är inne.

  • Anonym (Föryngring)
    Anonym (Hair) skrev 2024-03-09 19:02:03 följande:

    Vet att vi hade en del lärare i skolan som var över 50 men hade välbevarade hårsvall, så lite kan man inte låta bli att undra om folk påverkas av tidsandan och det som är inne.


    Det behöver man väl ändå inte undra över? Det är ju uppenbart att det är så.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hair) skrev 2024-03-09 19:02:03 följande:

    Vet att vi hade en del lärare i skolan som var över 50 men hade välbevarade hårsvall, så lite kan man inte låta bli att undra om folk påverkas av tidsandan och det som är inne.


    Ärftlighet påverkas inte av vad som är inne.
  • Anonym (Hair)
    Anonym (x2y) skrev 2024-03-08 17:23:21 följande:

    Du får lära dig att leva med det. Precis som kvinnor som blir hårt ansatta för sin vikt. Alla kan inte rå för övervikt heller, då fetma kan vara av sjuklig orsak. Mäns dubbelmoral förvånar mig aldrig.

    Jag kan ta ett exempel. Män säger ofta att kvinnor ska nöja sig, ta någon på ens egen nivå. Är du tjock ,ska du ha någon tjock , ful ska ha ful osv. Det verkar vara jargongen. 

    Då får du väl välja mer tunnhåriga kvinnor helt enkelt. Jag har långt, fylligt tjockt och glansigt hårsvall. Jag finner inte skalliga/flintisar. Eller tunnhåriga män attraktivt. Jag tänker på äldre gamla gubbar när jag ser det. Min attraktion ligger i män med fint hår. Vi får alla acceptera att alla har olika smak och dras till olika saker 


    Jag har själv ett bra hår, men reagerar ändå på hur män döms ut pga det. Vissa i tråden och i andra trådar säger att kvinnor bedöms hårdare, men är det alltid så?

  • Fiona M
    Anonym (Hair) skrev 2024-03-09 19:29:11 följande:
    Jag har själv ett bra hår, men reagerar ändå på hur män döms ut pga det. Vissa i tråden och i andra trådar säger att kvinnor bedöms hårdare, men är det alltid så?

    Jag tror man bedöms olika (en del dömer säkert män för avsaknad av hår, andra dömer kvinnor de anser är för feta) och därför blir det olika känsligt. 


    Tycker generellt utseende är en ganska onödig sak att kommentera, negativ ELLER positiv. 

  • Anonym (DHT ofta orsak)
    Anonym (Hair) skrev 2024-03-09 19:29:11 följande:
    Jag har själv ett bra hår, men reagerar ändå på hur män döms ut pga det. Vissa i tråden och i andra trådar säger att kvinnor bedöms hårdare, men är det alltid så?
    Kvinnor som är tunnhåriga lider också jättemycket av det. Hår anses oftast vara ett kvinnligt attribut och det är inte så lätt att raka av det som kvinna. Kvinnor kan dömmas hårt av både män och andra kvinnor. Det är inget som är förbehållet män. 
  • Anonym (Gullock)

    Det är det inte.

    Jag har fallit pladask för en man, äldre än mig som är helt flint. Jag är enligt andra mycket snyggare och har ett rejält hårsvall. Men jag ör så otroligt attraherad av den här mannen,

    varje gång jag ser en man med glasögon och snagg eller flint så suger det till i magen på dig :)

    kärlek är blind. Allt handlar om personkemi och attraktion. Då spelar flint, mage, hängbröst, celluliter, flint och glasögon ingen roll.

  • Anonym (B)
    Anonym (Gullock) skrev 2024-03-09 22:31:58 följande:

    Det är det inte.

    Jag har fallit pladask för en man, äldre än mig som är helt flint. Jag är enligt andra mycket snyggare och har ett rejält hårsvall. Men jag ör så otroligt attraherad av den här mannen,

    varje gång jag ser en man med glasögon och snagg eller flint så suger det till i magen på dig :)

    kärlek är blind. Allt handlar om personkemi och attraktion. Då spelar flint, mage, hängbröst, celluliter, flint och glasögon ingen roll.


    Säkert Drömmer
Svar på tråden Varför denna hårfascism mot män?