• tiiwl

    Gå från månadsavlönad till timanställd

    Hej Familjeliv, jag har min sista anställningsdag på Systembolaget den 3/3-2024 och börjar nytt på Ica den 4/3-2024.
    Då jag varit månadsavlönad innan och går till en timanställning har jag fått informationen från Systembolaget att min slutlön kommer i April då min sista anställningsdag är i Mars och min första lön från Ica kommer även den i April då man får lönen i efterskott.
    Min stora fråga är, hur gör folk som går från månadslön till timlön när de inte får en lön? Jag kommer alltså inte få en lön i mars, hur ska jag kunna betala mina räkningar?

    Trevlig helg! Solig

  • Svar på tråden Gå från månadsavlönad till timanställd
  • Medborgare
    tiiwl skrev 2024-03-01 10:54:54 följande:
    Gå från månadsavlönad till timanställd

    Hej Familjeliv, jag har min sista anställningsdag på Systembolaget den 3/3-2024 och börjar nytt på Ica den 4/3-2024.
    Då jag varit månadsavlönad innan och går till en timanställning har jag fått informationen från Systembolaget att min slutlön kommer i April då min sista anställningsdag är i Mars och min första lön från Ica kommer även den i April då man får lönen i efterskott.
    Min stora fråga är, hur gör folk som går från månadslön till timlön när de inte får en lön? Jag kommer alltså inte få en lön i mars, hur ska jag kunna betala mina räkningar?

    Trevlig helg! Solig


    De flesta har buffert som de använder. 
  • November Rain

    Det måste man väl planera för i så fall, så besparingar som man alltid bör ha för outförsedda kostnader. Bilen kan gå sönder, kyl, frys, tvättmaskin, tandläkare och liknande.

    Sen är det dock många idag som lever på små marginaler, eller har svårt att få månaderna att gå ihop öht. Men inför en ny anställning, så bör man ha kollat upp allt sånt innan hur det fungerar, så att det inte kommer som en överraskning. Speciellt om man inte har några besparingar.

  • Fossil
    Medborgare skrev 2024-03-01 11:08:24 följande:
    De flesta har buffert som de använder. 
    Vilken hjälpsam kommentar. Verkligen.


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anotherone
    Fossil skrev 2024-03-01 13:18:14 följande:
    Vilken hjälpsam kommentar. Verkligen.
    Men den är ju sann.
    Det är just för den typen av glapp i ekonomin som man behöver en buffert. 
  • Medborgare
    Fossil skrev 2024-03-01 13:18:14 följande:
    Vilken hjälpsam kommentar. Verkligen.

    TS frågar hur andra gör. Jag svarade på det. Hur TS ska betala sina räkningar har jag inget svar på. Men det har kanske du? 

  • Fossil
    Anotherone skrev 2024-03-01 13:20:44 följande:
    Men den är ju sann.
    Det är just för den typen av glapp i ekonomin som man behöver en buffert. 
    Visst, det håller jag med om.
    Men vad hjälper det om man inte har någon?

    Vi får väl ändå utgå från att ts inte har några pengar i sin spargris.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anotherone
    Fossil skrev 2024-03-01 13:25:08 följande:
    Visst, det håller jag med om.
    Men vad hjälper det om man inte har någon?

    Vi får väl ändå utgå från att ts inte har några pengar i sin spargris.
    Varför utgå från det. De flesta jag känner har ett sparkonto. Sen att man inte "vill" ta därifrån men det är en annan sak.

    Man har nyligen fått lön och vet att det kommer dröja längre än vanligt innan det trillar in nya pengar.  Alltså bör man redan nu planera.
    Jag personligen hade inventerat skafferi & frys.
    Lagt en plan för mat & matlådor de kommande 6-8 veckorna. 
    Ställt in bokade aktiviteter om det var möjligt utan kostnad.  Alltså gjort vad jag kunnat för att få pengarna att räcka längre än normalt. 

    (Om jag inte haft en buffert).
  • Medborgare
    Fossil skrev 2024-03-01 13:25:08 följande:
    Visst, det håller jag med om.
    Men vad hjälper det om man inte har någon?

    Vi får väl ändå utgå från att ts inte har några pengar i sin spargris.
    Vi kan ju även utgå ifrån att TS vetat om detta ett tag, både att hon sökt nytt arbete samt att hon fått nytt arbete och därför borde hunnit planera för detta.

    Vad är ditt svar till TS, hur tycker du hon ska göra? 
  • tiiwl

    Min buffert har gått åt att betala dubbla hyror för ett hus jag inte får sålt då jag separerat med min sambo därav bytet av jobb

  • BellaDonnna

    Men Ts du skriver att slutlön kommer i april? Är inte det bara de dagarna i mars som betalas ut då? Det är ju fortfarande en slutlön även om den inte är stor. Det spelar ju mindre roll eftersom du får lön från Ica också. Och att du får lön i mars för det du arbetat i februari?

Svar på tråden Gå från månadsavlönad till timanställd