• Anonym (F)

    Får barnen vara på förskola dag om jag jobbar kväll?

    Jag har fått ett vik över några månader där jag ska jobba kväll två dagar i veckan, då går jag 13-21. Problemet är att jag har småbarn som vaknar vid 5 jämt oavsett om det är vardag eller helg, så jag behöver kliva upp med dem den tiden varje dag då mannen jobbar nätter och sover dagtid.


    Nu börjar jag oroa mig för hur jag ska kunna lösa kvällarna på jobbet eftersom min hjärna slutar funka vid 17-tiden om jag inte får en tupplur på dagen. Jobbet som sådant kräver att jag är alert och inte gör några fel. I dagsläget är jag så trött om kvällarna att jag mest sitter och stirrar ut i tomma intet, orkar inte umgås med mannen alls. 

    Nån som vet ifall man får ha barnen på förskolan en liten stund innan jobb om man ska jobba kväll?  Min man kan som sagt inte ta dem dagtid eftersom han sover och barnen sover inte längre på dagen. 

  • Svar på tråden Får barnen vara på förskola dag om jag jobbar kväll?
  • Anonym (Hej)

    Börjar jag 13 så får jag lämna 10:30 så sonen hinner komma in, äta lunch o sen vila med dem.
    Har du nära till förskola/jobb så hinner du ju sova en liten stund då.  

  • Anonym (Hej)

    Lättast är ju prata med förskolan och förklara läget. Alla behöver ju olika mycket sömn, kan ju vara att de tycker du inte behöver sova om du slutar 21. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-16 19:23:12 följande:

    Lättast är ju prata med förskolan och förklara läget. Alla behöver ju olika mycket sömn, kan ju vara att de tycker du inte behöver sova om du slutar 21. 


    Jag har tidigare varit utbränd i många år, så att jag sköter sömnen är absolut essentiellt för att jag inte ska riskera ramla dit igen. Det har tagit mig oerhört lång tid och många år för att komma upp i heltid igen. 
  • Anonym (Nja)

    Antagligen inte eftersom de faktiskt inte behöver tillsynen. Sedan förstår jag inte varför du inte skulle kunna sova direkt när du kommer hem och sova till kl. 5 då de vaknar.

  • Anonym (Konstigt)

    Fast helt ärligt TS? Hur resonerar du? Du har varit utbränd, din man jobbar natt och verkar ju knappast intresserad av att fatta när man får barn så behöver detta förändras om familjelivet ska gå ihop. Och nu ska du ta ett sådant jobb som du redan nu säger riskerar göra dig sjuk om du inte får din sömn? Och detta ska samhället lösa?

    Du och din man har alltså inget alls ansvar?
    Ni har valt att skaffa barn och era omständigheter. 

  • Anonym (Var är mannen?)

    Varför kan inte din man ta barnen en stund på morgonen, innan han lägger sig? Så att du kan få sova, det är ju viktigt att du orkar och inte bränner dig. Det är ju inte varje dag du jobbar kväll. 

  • Anonym (Från mig)

    Mina barn fick vara på dagis de tider som passade oss och förskolans verksamhet.
    Tex jobbade jag kväll skulle barnen komma i god tid innan lunch, att störa vid middagsvilan var inget alternativ.
    Prata med personalen/rektor var öppna för olika lösningar.
    Så länge man inte kräver stora anpassningar som längre öppentider och personalen vet att ni håller barnen hemma när ni har lediga dagar så brukar det inte vara några bekymmer.

  • kusbölehelvete

    Alla fungerar ju olika med sömn. 
    Jag jobbar natt 20:50-07:10, lägger mig sällan innan klockan 10 när jag går av på morgonen.
    Hade jag haft småbarn och min sambo jobbat kväll så hade jag med glädje haft den stunden på morgonen med dom så jag fick umgås med mina barn och min sambo fick somna om en stund när jag kom hem och sedan vid 10-11 lagt mig och sambon fått ta över innan han gick på sitt jobb.

  • Anonym (Förskollärare)

    Fråga förskolan.

    Där jag arbetar så är det sagt att barnen vars föräldrar jobbar kväll får börja vid 9, trots att föräldern börjar 13-14. Detta för att barnen inte ska missa planerad utbildning och verksamhet. 

  • Anonym (Ui)

    Hur dags kommer mannen hem? Kan inte han ha koll på barnen 1-2 timmar innan han går och lägger sig?

    Om du börjar 13 kan du nog lämna barnen då och mannen får hämta när han sovit färdigt. Jobbar man natt får man ha barnen på förskola. 

  • Bobo

    Men din man behöver väl sova längre Än till 13 när du börjar jobba? då lämnar du för förskolan typ 10:30 och han hämtar 15 eller när han nu vaknar... eller? 


     

Svar på tråden Får barnen vara på förskola dag om jag jobbar kväll?