• Anonym (Petra)

    Min dotter säger att hon äcklas av kramar 😮

    Har förstått att min dotter inte gillar att kramas. Det känns tufft för jag och övrig familj älskar och kramas, det är så vi visar kärlek. Så ett program med henne idag där de pratade om hur viktigt det är med kramar,det ger lugn och måbra-hormoner.
    Då sa min dotter (8år) att hon äcklas av kramar! Blev så paff, trodde inte det var så illa. Hon tycker det är jobbigt när kompisar ska kramas, samtidigt som hon stör sig på när bästa vännen kramar andra. Man ser hur hon stelnar till när någon kramar henne.
    Detta känns bara konstig..
    Hon kan däremot vilja hålla mig i handen o ibland sitta i mitt knä.
    Känns jättejobbigt att inte få krama henne.
    Vad kan det bero på tro?

  • Svar på tråden Min dotter säger att hon äcklas av kramar 😮
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (E) skrev 2024-03-16 22:34:11 följande:
    Nej, det är ingen som påstår heller. Det är en sak som KAN tyda på en diagnos IHOP med fler saker om man skulle utreda. Jag förklarar bara vad personen menar.
    Nej. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Aspie) skrev 2024-03-16 22:42:35 följande:
    Nej. 
    Och andra halvan sket du i ja... Suck.
  • Postman

    Samma för här, jag fick lära mig att ta i hand. Jag avskyr alla kramkalas som många gör i tron att de ska visa värme och vänskap. Speciellt kvinnor kan jag känna är väldigt fixerade vid detta med att kramas i tid och otid. De har också svårt att ta till sig att man inte vill och visar noll förståelse. 

  • Anonym (turmanslippervissairl)

    Varje.Jävla.Gång.... släng av autism? diagnoskriterier? drag av? kan tyda på? Det är ett barn som inte ens får ogilla kramar, varmkorv eller något som faktiskt är helt ok. Barn är individer.

  • Anonym (Petra)

    Ja jag var rätt säker på att det skulle komma upp här.


    Anonym (turmanslippervissairl) skrev 2024-03-17 00:06:04 följande:

    Varje.Jävla.Gång.... släng av autism? diagnoskriterier? drag av? kan tyda på? Det är ett barn som inte ens får ogilla kramar, varmkorv eller något som faktiskt är helt ok. Barn är individer.


  • Spucks

    Det kan vara harmlös - hon gillar helt enkelt inte denna form av närhet. Kanske känns det inskränkande för henne när någon håller om henne, att hon känner att hon sitter fast, fängslad. Sedan kan det vara såklart något mindre harmlöst, att hon blivit utsatt för övergrepp. 

  • Anonym (turmanslippervissairl)
    Anonym (Petra) skrev 2024-03-17 08:22:51 följande:

    Ja jag var rätt säker på att det skulle komma upp här.


    Ja såklart varför skulle du annars startat denna tråd där vi ska spekulera?


    ....

  • McIris

    Min äldsta dotter har varit likadan. Det har varit som att försöka krama en kaktus haha. Nej, det är bara att respektera. Jag är väldigt kramig så det kanske har blivit en protest. Har låtit henne vara såklart och nu när hon är 17 år har hon mjuknat i sina kramar. 


     

  • Anonym (Petra)

    Ok:) Då kanske det kan förändras med tiden vi får väl se


    McIris skrev 2024-03-17 11:50:18 följande:

    Min äldsta dotter har varit likadan. Det har varit som att försöka krama en kaktus haha. Nej, det är bara att respektera. Jag är väldigt kramig så det kanske har blivit en protest. Har låtit henne vara såklart och nu när hon är 17 år har hon mjuknat i sina kramar. 


     


  • Anonym (h)

    För det första man är olika och det får man respektera.

    Jag skulle tro att hennes reaktion, vad hon säger, skulle kunna bottna sig i att hon nog nästan känt sig kvävd/fått panik som liten nån gång utan att kunna minnas just det, mer känslan, när hon blivit "överfallen" av kramar, det här fysiska, hon binder det till något obehagligt, behöver inte betyda att den som gjort detta menat det på det sättet, men att den som då kramat saknat fingertoppkänslan. Det är inte alla som är bra på att kramas även om de kramas. Man får tänka på gränser. Ibland känner jag inte för att bli kramad, varför ska jag känna då ett tvång, ett måste, att kramas`(jag har inte autism).

    Jag har autism i min ursprungsfamilj, de är inte så fysiska, men inte stela för det, och de får/har inte den känslan du beskriver hon får. Som barn förstod jag att min autistiska förälder inte hade det i sig, glömde av att ge mig det, som mest fick man någon slapp men pytteliten öm fysisk gest med handen på min arm. När den här föräldern kramade om mig så var det med lite luft emellan så kände mig ändå trygg, respekterad i hur hen kramade mig. 

    Jag känner andra också som i vuxen ålder inte gillar kramar, blir precis lika stela som din dotter, de visar inga tecken på autism.  

    Det är bara att respektera också om din dotter har ett annat kärleksspråk än du och ni har, och lära dig förstå och uppskatta det istället, visst, jag håller med, det kan kännas sorligt på ett sätt, men med tiden så försvinner det när du också tillåter dig öppna dig upp för den andres kärleksspråk, så har det varit för mig, och jag hoppas det blir så för dig också :)

  • Anonym (Petra)

    Tack för ditt inlägg!
    Ja det är ju bara att respektera? nu vill hon inte ens ha godnatt kram. Känns lite jobbigt men men.. samtidigt kommer hon in varje natt och vill sova bredvid mig.


    Anonym (h) skrev 2024-03-18 06:39:27 följande:

    För det första man är olika och det får man respektera.

    Jag skulle tro att hennes reaktion, vad hon säger, skulle kunna bottna sig i att hon nog nästan känt sig kvävd/fått panik som liten nån gång utan att kunna minnas just det, mer känslan, när hon blivit "överfallen" av kramar, det här fysiska, hon binder det till något obehagligt, behöver inte betyda att den som gjort detta menat det på det sättet, men att den som då kramat saknat fingertoppkänslan. Det är inte alla som är bra på att kramas även om de kramas. Man får tänka på gränser. Ibland känner jag inte för att bli kramad, varför ska jag känna då ett tvång, ett måste, att kramas`(jag har inte autism).

    Jag har autism i min ursprungsfamilj, de är inte så fysiska, men inte stela för det, och de får/har inte den känslan du beskriver hon får. Som barn förstod jag att min autistiska förälder inte hade det i sig, glömde av att ge mig det, som mest fick man någon slapp men pytteliten öm fysisk gest med handen på min arm. När den här föräldern kramade om mig så var det med lite luft emellan så kände mig ändå trygg, respekterad i hur hen kramade mig. 

    Jag känner andra också som i vuxen ålder inte gillar kramar, blir precis lika stela som din dotter, de visar inga tecken på autism.  

    Det är bara att respektera också om din dotter har ett annat kärleksspråk än du och ni har, och lära dig förstå och uppskatta det istället, visst, jag håller med, det kan kännas sorligt på ett sätt, men med tiden så försvinner det när du också tillåter dig öppna dig upp för den andres kärleksspråk, så har det varit för mig, och jag hoppas det blir så för dig också :)


  • Anonym (Stella)

    Jag gillar inte heller kramar jättemycket. Som barn avskydde jag pussar o kramar och undvek dem som pesten. 


    Låt henne vara bara. Vi är alla olika. 

  • Anonym (Petra)

    Jaså? Så olika man kan vara. Jag älskar kramar. Blir lite avundsjuk när jag ser andra barn kramar sina föräldrar o vänner. men hon är ju som hon är🙂


    Anonym (Stella) skrev 2024-03-18 20:25:01 följande:

    Jag gillar inte heller kramar jättemycket. Som barn avskydde jag pussar o kramar och undvek dem som pesten. 


    Låt henne vara bara. Vi är alla olika. 


  • Anonym (h)
    Anonym (Petra) skrev 2024-03-18 20:07:37 följande:

    Tack för ditt inlägg!
    Ja det är ju bara att respektera? nu vill hon inte ens ha godnatt kram. Känns lite jobbigt men men.. samtidigt kommer hon in varje natt och vill sova bredvid mig.


    Titta, hon kommer in till dig och vill sova bredvid. Hon vill ha närhet, men hon vill ha det på sätt där hon är bekväm. Kan vara en period det här eller alltid eller så tror jag ni kommer hamna i ett mellanläge. Känns lite tråkigt men jag har glömt av att visa fysisk ömhetstecken för de som jag vet inte är så mycket för det, men vi har hittat varandra i annat istället, nu är det alltid de som kommer till mig och visar det först. 
  • Anonym (-)

    Inget konstigt med det. Aldrig själv känt några glädjehormoner vid kramar. Gör det mest för att det väntas av en. Hade kunnat skippa det helt om inte normen var så stark. Tacka vet jag japanerna som nöjer sig med en lättare bockning och nickande.

Svar på tråden Min dotter säger att hon äcklas av kramar 😮