• Anonym (TS)

    Hur ofta har man rätt att kräva extra hänsyn pga sitt mående?

    Jag har en kollega på jobbet som ofta kräver att man tar hänsyn till hens jobbiga perioder och då inte får vara får kritisk mot personen eller påtala när saker blir fel. 


    Särskilda händelser kan då vara 

    Det är en månad när hens föräldrar hade bröllopsdag och då är hela den månaden en sorg för att hens föräldrar inte längre lever.

    Det är samma sak med månaderna när föräldrarna fyllde år.

    Detsamma med föräldrarnas dödsdagar. Då blir det liksom hela maj och hela september.

    Så för varje sak så är personen väldigt känslig och hen ber folk att visa respekt och hänsyn i sorgen?.

    Detsamma är det om hens barn haft fotbollsmatch under helgen och förlorat, då kan hela veckan eller åtminstone fram till onsdagen vara en mycket svår sorgperiod och folk borde förstå att man inte får be henom om något extra för den kämpar med att hålla ihop pga helgens match.

    Personen är 50år.

    Är detta rimligt? 

  • Svar på tråden Hur ofta har man rätt att kräva extra hänsyn pga sitt mående?
  • Anonym (Mia)

    Känns märkligt att en vuxen människa inte kan hantera förluster bättre än så. 


    Vad säger chefen? Och vad är det ni måste klaga på? 

  • Anonym

    Nej det är så  klart inte rimligt.
    Prata med din närmsta chef. Ni måste kunna diskutera arbetsuppgifter och hur de ska lösas på jobbet

  • Anonym (Zez)

    Gör kollegan fel så många gånger att detta blir ett problem?

    Jag har nog aldrig varit kritisk mot en kollega, om något har blivit fel har man ju en dialog om detta utan att vara kritisk, alla kan ju göra fel, det blir ett helt vanligt samtalsämne liksom där vi pratar/diskuterar utan anklagelser.

    Om allvarliga fel inträffar, där det är uppenbart att kritik måste ges, då är det chefen som tar den biten.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Zez) skrev 2024-03-20 09:09:41 följande:

    Gör kollegan fel så många gånger att detta blir ett problem?

    Jag har nog aldrig varit kritisk mot en kollega, om något har blivit fel har man ju en dialog om detta utan att vara kritisk, alla kan ju göra fel, det blir ett helt vanligt samtalsämne liksom där vi pratar/diskuterar utan anklagelser.

    Om allvarliga fel inträffar, där det är uppenbart att kritik måste ges, då är det chefen som tar den biten.


    Detta handlar om personens upplevelse av vad som är kritik. Vi säger en kock som  får information om att en person är glutenintolerant och den andra tål inte ägg. Det tar personen som personlig kritik att man informerar om. Eller att man inte får lägga till alla mailkontakter synliga utan alla måste läggas som hemlig kopia?. Sånna enkla saker som är information är enligt personen kritik. Att man slår på denne för att man säger att den är kass och misslyckad som inte vet detta. Den personen uppfattar information på det sättet och då får vi inte säga sånt för att det är den personens mammas dödsdagsmånad eller liknande  
  • Agda90
    Anonym (TS) skrev 2024-03-20 09:03:32 följande:
    Hur ofta har man rätt att kräva extra hänsyn pga sitt mående?

    Jag har en kollega på jobbet som ofta kräver att man tar hänsyn till hens jobbiga perioder och då inte får vara får kritisk mot personen eller påtala när saker blir fel. 


    Särskilda händelser kan då vara 

    Det är en månad när hens föräldrar hade bröllopsdag och då är hela den månaden en sorg för att hens föräldrar inte längre lever.

    Det är samma sak med månaderna när föräldrarna fyllde år.

    Detsamma med föräldrarnas dödsdagar. Då blir det liksom hela maj och hela september.

    Så för varje sak så är personen väldigt känslig och hen ber folk att visa respekt och hänsyn i sorgen?.

    Detsamma är det om hens barn haft fotbollsmatch under helgen och förlorat, då kan hela veckan eller åtminstone fram till onsdagen vara en mycket svår sorgperiod och folk borde förstå att man inte får be henom om något extra för den kämpar med att hålla ihop pga helgens match.

    Personen är 50år.

    Är detta rimligt? 


    Det är totalt överdrivet och något som personen i fråga får arbeta med. 
    Prata med chefen, ta upp det som en arbetsmiljöfråga. Det är helt orimligt att alla ska tassa på tå för att kollegans unge förlorat en match eller en hel månad för att det var den månaden mamman fyllde år eller dog eller pappan eller hur det nu kan ligga till. Personen i fråga får hitta någon att prata med och bearbeta sina sorger.

    När det kommer till ungens fotbollsmatch så får föräldern för sjutton ta sig i kragen!
  • MsM84
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:28:00 följande:
    Det är totalt överdrivet och något som personen i fråga får arbeta med. 
    Prata med chefen, ta upp det som en arbetsmiljöfråga. Det är helt orimligt att alla ska tassa på tå för att kollegans unge förlorat en match eller en hel månad för att det var den månaden mamman fyllde år eller dog eller pappan eller hur det nu kan ligga till. Personen i fråga får hitta någon att prata med och bearbeta sina sorger.

    När det kommer till ungens fotbollsmatch så får föräldern för sjutton ta sig i kragen!
    Håller med och vill lägg till att alla på en arbetsplats måste klara av normal tydlig kommunikation som exemplen innan. Oavsett vad som händer i dennes liv. Sen kan jag tycka att om någon går igenom en akut livskris (skilsmässa, dödsfall i familjen, allvarlig sjukdom) behöver man ha förståelse för att personen inte presterar på topp, men det är inte alls vad detta handlar om.
  • Freddie K

    Den personen verkar omogen! Ingen ska behöva vandra på äggskal för någon.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (ett råd)

    Ett råd. När du adresserar detta till chefen, peka på bara på de sakliga aspekterna.
    Att detta hindrar framfart i ert arbete. Gör ingen personlig bedömning om kollegan eller värdera hens känslor. Utan påtala bara hur dennes beteende hindrar framdriften i arbetet. Utgående från detta får chefen sedan bemöta kollegan.

  • Anonym (E)

    Nej, det är inte rimligt. Prata med chefen hädanefter, förklara att du inte får ta upp sånt med din kollega. Detta är ett problem för chefen att lösa eftersom det försvårar arbetssituationen.

  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-20 09:23:25 följande:
    Detta handlar om personens upplevelse av vad som är kritik. Vi säger en kock som  får information om att en person är glutenintolerant och den andra tål inte ägg. Det tar personen som personlig kritik att man informerar om. Eller att man inte får lägga till alla mailkontakter synliga utan alla måste läggas som hemlig kopia?. Sånna enkla saker som är information är enligt personen kritik. Att man slår på denne för att man säger att den är kass och misslyckad som inte vet detta. Den personen uppfattar information på det sättet och då får vi inte säga sånt för att det är den personens mammas dödsdagsmånad eller liknande  
    En person som mår så dåligt att hen inte kan ta till sig instruktioner som behövs för att utföra jobbet korrekt ska vara sjukskriven. 
  • Fiona M

    Orimligt.

    Prata med chef som faktiskt har personalansvar, det här påverkar er arbetsmiljö och verksamhet i allra högsta grad.

  • Sunflora

    Det låter som att hon har trygghetsanställning eller liknande eftersom hon har så svåra problem med att hantera helt normala grejer. Sånt är sekretessbelagt men för att arbetet ska fungera måste ni få veta hur ni ska hantera situationerna som uppstår för allas skull. Jag tycker du ska be om ett möte med chefen fokusera på problemen som uppstår på jobbet både för kollegorna och gästerna/kunderna/de boende. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Generellt ska man vara försiktig med kritik på en arbetsplats. Men ibland är det befogat, och information är inte kritik.

    Vilken stress och frustration denne kollega måste skapa för er andra, om ni inte ens kan informera om saker utan att det uppfattas fel. 

    Går det inte att prata med kollegan om detta, måste ni ta det vidare till chefen. Så här ska ni inte behöva ha det. Det handlar om er arbetsmiljö, och ni måste kunna sköta ert jobb.

    Kollegan får skärpa sig eller vara sjukskriven om kollegan inte klarar att jobba, eller klarar att bete sig som folk på en arbetsplats.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (ett råd) skrev 2024-03-20 09:48:16 följande:

    Ett råd. När du adresserar detta till chefen, peka på bara på de sakliga aspekterna.
    Att detta hindrar framfart i ert arbete. Gör ingen personlig bedömning om kollegan eller värdera hens känslor. Utan påtala bara hur dennes beteende hindrar framdriften i arbetet. Utgående från detta får chefen sedan bemöta kollegan.


    De bör även påtala att det har blivit ett arbetsmiljöproblem. För det har det. Och chefen har ansvar för arbetsmiljön.

    De ska inte säga att kollegan är ett arbetsmiljöproblem, bara sakligt förklara vad konsekvenserna blir för andra på arbetsplatsen.
  • Anonym (Nope)

    Självklart inte. Oavsett orsak så får ju personen sjuka sig. Gå till din chef. 

  • Anonym (chef)

    Håller med, gå till chefen. Tänk om ni alla hållit på så? 

Svar på tråden Hur ofta har man rätt att kräva extra hänsyn pga sitt mående?