• Menslutanu

    ferielön under sommaren

    Hej. 


    jag arbetar som lärare och är ferieantälld. Jag fick barn i november, vart dock sjukskriven 100% från och med 1 oktober. hur kommer min inkomst se ut under sommaren, jag vet att man inte kan ta ut fp samtidigt som man får lön, men t.ex min ferie startar från 21/6 kan jag ta ut dagar innan dess? Eller fylla ut med de dagar som inte täcks av ferielönen? 

  • Svar på tråden ferielön under sommaren
  • Ruter

    Har du kollat så du verkligen får lön från jobbet under sommaren när du är föräldraledig? De lärare jag känner som har ferielön har inte fått denna under loven som föräldralediga. För att få den över loven har de varit tvungna att gå in och jobba ett antal veckor precos före loven. Har de inte jobbat har de fått ta ut förädlradagar som alla andra. 

  • Menslutanu
    Ruter skrev 2024-03-27 07:31:50 följande:

    Har du kollat så du verkligen får lön från jobbet under sommaren när du är föräldraledig? De lärare jag känner som har ferielön har inte fått denna under loven som föräldralediga. För att få den över loven har de varit tvungna att gå in och jobba ett antal veckor precos före loven. Har de inte jobbat har de fått ta ut förädlradagar som alla andra. 



    Jo i och med att 180 dagar är semestergrundade och jag arbetade ändå fram till oktober så jag har tjänat in lite ferie på papper blir det 8 månaders intjänad ferie. så har jag uppfattat det iallafall 
  • Anotherone
    Ruter skrev 2024-03-27 07:31:50 följande:

    Har du kollat så du verkligen får lön från jobbet under sommaren när du är föräldraledig? De lärare jag känner som har ferielön har inte fått denna under loven som föräldralediga. För att få den över loven har de varit tvungna att gå in och jobba ett antal veckor precos före loven. Har de inte jobbat har de fått ta ut förädlradagar som alla andra. 


    Det gäller inte sommarlovet = ferien.
    Däremot för flera andra lov, enligt bilaga M.
  • Anotherone

    Jag skulle ringa lönekontoret och fråga.
    Om all frånvaro är inlagd så ska det gå att se på förhand hur många feriedagar du har tjänat in under läsåret 23/24 och som då kommer att läggas ut från det att VT24 tar slut. From det att din sjukskrivning övergår i f-ledighet har du ju rätt att ta ut föräldrapenning. 

Svar på tråden ferielön under sommaren