• Nyfiken gul

    Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!

    Härmed öppnas tråden för alla våra bästa husmorstips vi sitter o ruvar på...

    Här får allt plats mellan himmel o jord som rör allehanda tips på hur man löser diverse problem...

    allt från hur man fjällar en fisk bäst till hur man få bort vinfläckarna på bästa duken...

    Alla såna här tips man läser om i veckotidningarna....

    Ös in med dom!!!

    VÄLKOMMEN!!!!
  • Svar på tråden Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!
  • Redbit

    Oljefärgsrester på t ex händerna som bara brukar gå bort med lacknafta löser sig snabbt och enkelt med make-upborttagningsmedel för vattenfast make-up! Känns nååågot bättre att smörja på huden också.

    Men det får en att undra vad man brukar måla i ansiktet egentligen...

  • Saccharina

    Om man vill att förlovnings/vigselringen ska glänsa igen, men inte vill riskrea att förstöra diamanterna med starka putsmedel kan man bara gnugga dem i potatismjöl och sedan skölja med ljummet vatten!

  • JFL

    JAg brukar ta bort färgsrester på händerna med vanlig matolja. Löser upp färgen jättebra och sen är det bara att tvätta av med tvål.

    Samma sak om man får kåda på händerna, bara att lösa upp med matolja och sen tvätta bort.


    ღMor Jennyღ
  • ylledylle

    Om man får kiss i stövlar eller exempelvis möbler som är svårtvättade blandar man bikarbonat, en rejäl matsked i en hink ungefär, och varmvatten och sköljer (duttar, blötlägger en stund eller vad som är möjligt i just det fallet) för att undvika bakterietillväxt och kisslukt som biter sig fast.
    I allra värsta fall har jag också testat att pudra bikarbonat över och sedan dutt-torka med pappershanddukar och pressa ner i fläcken på det viset. Den gången funkade det faktiskt. Bakteriefriheten kan jag inte gå i god för, men ingen kisslukt kvar efter! :)

  • Sannah

    Nån som har tips på hur man får bort gräsfläckar på kläder? Fundersam
    Har provat Vanish, flytande Ariel, galltvål, Ta Bort, Yes - men sonens byxknän är fortfarande gröna. Ledsen


    // Sanna
  • Baronessan
    Sannah skrev 2006-09-19 11:03:41 följande:
    Nån som har tips på hur man får bort gräsfläckar på kläder? Har provat Vanish, flytande Ariel, galltvål, Ta Bort, Yes - men sonens byxknän är fortfarande gröna. // Sanna
    Jag brukar få bort gräsfläckar på knäna med TaBort. Jag "dränker" fläckarna med TaBort och så gnuggar jag fläcken rejält och låter sen ligga över natten innan jag kör i maskinen.

    Dock har jag märkt att om jag redan hunnit "tvätta in" fläcken (dvs. om den inte försvann i första tvätten) så är det näst intill omöjligt att få bort dem...

    Vore, helt klart, intressant om nån har nåt braigt tips!
  • MyFine

    jag brukar rengöra (diska) mina fläckiga temuggar med lime/citronsaft (sån på flaska). Funkar superbra!

    Motorolja har jag faktiskt fått bort med galltvål. På vita byxor dessutom! Måste nog haft en otrolig tur.

  • klarabellako

    Rödvinbärsfläckar här! Hur får jag bort dom? Galltvål funkar då inte.

  • MyFine

    Hur var det man skulle ha ihjäl bananflugor? Har för mig att jag har läst nånstans att det skulle vara en skål med vinäger och nånting mer? Eller nån kanske sitter inne med ett annat bra tips?

Svar på tråden Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!