• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • appapp2

    det räcker väl att läsa TS.
    Det är sjukt med kjol på killar, får hon en sån kommer han förbjudas ha kjol.
    Vad gäller dina teorier om att åsikterna INTE skulle föras över till barnet, får nog bevisbördan anses ligga på dig. Uppfostran handlar väl till stor del om att överföra värderingar?

    Jag accepterar att tjejer, killar, vuxna och barn är olika. Så pass olika att vissa killar har mer gemensamnt med vissa tjejer än med andra killar, och tvärt om. Framför allt när de är väldigt små.
    Att därför, uttryckligen, förbjuda barn vissa lekar pga en uppfattning om vilket kön leken passar bäst för... Förklara för mig hur det är öppet, hur det är att se barn som unika individer och med skillnader. Att dela in barn i enbart 2 grupper, tjejjer och killar, är inskränkt.

  • appapp2

    Dessutom...
    Kjol kontra kilt.
    För mig, är jeans, kostymbyxor, chinos, joggingbyxor 4 exempel på Byxor.
    Sportkjol, långkjol, kilt är 3 exempel på Kjol.
    Sedan får skottarna säga vad de vill, om definitionen på Kjol är ett tunna-liknande klädesplagg hamnar kilten där.
    Eller vad är det annars som särskiljer kilten från kjolarna?

  • hönapöna2

    Jag tror det är bäst att reda ut vad en kjol är. Har slagit upp ordet i bonniers ordbok för att verkligen gå till botten med detta
    kjol = klädesplagg för kvinnor (som täcker kroppen från midjan och neråt)
    kilt = scotsk kjol för män
    mao : scotskt klädesplagg för kvinnor för män!
    Blev inte klokare av det kanske...men kilt är en kjol i alla fall.

    Jag vet inte varför detta diskuterades i och för sig...

  • DrKejs

    appapp2: Jaha, helt uppenbart så har du återigen tolkat saker som du vill. Låt mig förtydliga, och göra ett tillägg på slutet.

    Fakta:

    TS har startat en tråd i ett forum på internet, där hon framför en åsikt.

    Din tolkning:

    TS är imbicill, inskränkt och skadlig för sina barn.

    Min slutsats baserat på TS trådstart och dina inlägg:

    Du vet ingenting om TS förutom lite text på ett forum. Du tar dig friheten att kalla TS för imbicill, inskränkt samt skadlig för sina barn, och gör dig därigenom skyldig till personliga förolämpningar mot TS.

    Vänligen läs igenom detta utdrag med kommentarer:

    Förolämpning ? 5 kapitlet 3 § Brottsbalken

    ?Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter. Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.?

    Kommentar: Med ?förolämpning? avses sådant som syftar till att såra en annan persons självkänsla/ärekänsla. Konkret innebär detta att följande beteende kan vara att bedöma som förolämpning:

    - Skällsord (av typen ?jävla svartskalle/hora/bög?)
    - Skymfliga hotelser
    - Beskyllningar (tex om kriminalitet eller om att man lever klandervärt på annat sätt. Att bli beskylld för att leva ett sexuellt utsvävande liv kan vara förolämpning/förtal.)
    - Skymfliga åtbörder (tex att ?ge någon fingret?)
    - Föraktfull behandling av annans kropp (tex att spotta på någon)

    Reflektera över:

    Skulle du agera på samma sätt om du satt vid samma bord som TS?

  • Vi 2 vill bli 3

    när jag va liten hade min killkompis väldigt ofta på sig kjol och hade tofsar i håret. jag hade däremot aldrig kjol snarare skitiga jeans och en kniv(slö så klart) i bältet och tillsammans byggde vi kojor och letade skatter. underbara tider. :)

    Man ska inte hålla på att tvinga in barnen i betämda könsroller. låt dom experimentera.

  • hönapöna2

    Ursäkta DrKeys men du snackar en massa rappakalja tycker jag. Om man anser att något beteende är fel och skadligt så har alla rätt och jag anser också skyldighet att säja ifrån!

  • Leonie
    DrKejs skrev 2007-02-27 09:45:08 följande:
    appapp2: Jaha, helt uppenbart så har du återigen tolkat saker som du vill. Låt mig förtydliga, och göra ett tillägg på slutet.Fakta:TS har startat en tråd i ett forum på internet, där hon framför en åsikt.Din tolkning:TS är imbicill, inskränkt och skadlig för sina barn.Min slutsats baserat på TS trådstart och dina inlägg:Du vet ingenting om TS förutom lite text på ett forum. Du tar dig friheten att kalla TS för imbicill, inskränkt samt skadlig för sina barn, och gör dig därigenom skyldig till personliga förolämpningar mot TS.Vänligen läs igenom detta utdrag med kommentarer:Förolämpning – 5 kapitlet 3 § Brottsbalken”Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter. Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.”Kommentar: Med ”förolämpning” avses sådant som syftar till att såra en annan persons självkänsla/ärekänsla. Konkret innebär detta att följande beteende kan vara att bedöma som förolämpning:- Skällsord (av typen ”jävla svartskalle/hora/bög”)- Skymfliga hotelser - Beskyllningar (tex om kriminalitet eller om att man lever klandervärt på annat sätt. Att bli beskylld för att leva ett sexuellt utsvävande liv kan vara förolämpning/förtal.)- Skymfliga åtbörder (tex att ”ge någon fingret”)- Föraktfull behandling av annans kropp (tex att spotta på någon)Reflektera över:Skulle du agera på samma sätt om du satt vid samma bord som TS?
    Kanske kan ts dessutom tala för sig själv??
  • LeWi

    Om min son vill ha kjol så kommer inte jag att stoppa honom!

    Tids nog kommer samhället ändå hamra in könsrollerna...

  • Eofrysina

    Hmm just när jag läste det här inlägget satt jag o tittade på UR. Där var det karlar med rutiga ullkjolar och märkliga blåsintrument. Såg inget omanligt där överhuvudtaget.

    Min pappa går i klänning hemma... eller kaftan... eller tunika... allt beror på vilket ord man vill använda. Han är definitivt hetero. Tror inte han skulle tycka så mycket om en kaftan med tyllkant dock

    Jean-Paul Gaultier gjorde manskjolar på 90-talet som var dö häftiga... !!!!

    Äh, jag tycker ju att många argument om killar i kjol är lite knepiga. Om vi uppfattar en karl som omanlig eller inte har inte med kjolen att göra, utan snarare om vår uppfattning om manligheten och vad den ska innehålla. I många västländer innebär det tydligen bl.a. att man har två byxben på kläderna.

  • Leonie
    ceciliaa skrev 2007-02-12 12:44:19 följande:
    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.Med detta vill jag säga att allt gått för långt.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...
    Läs ts tilläggskommentar. Att barn klär ut sig är fullt normalt, etc.
    Men tänk de föräldrar som tycker att det är OK...etc.

    Ja, tänk de föräldrar som tycker att det är OK. Vad menas?

    Hur tolkar du det, DrKejs?

    Jag tolkar det som att ts tycker att de föräldrar som tillåter sin son att ha kjol inte är normala.
    Eftersom att jag aldrig skulle förbjuda min pojke att ha kjol om han ville, tycker ju ts att jag inte är normal. Är inte det ett påhopp??
  • appapp2

    Eftersom drkejs vill leka jurist, är mitt förslag att faktiskt _läsa_ de inlägg du refererar till.
    jag har inte kallat någon imbecill, jag har inte kallat någon inskränkt.
    Den enda som gjort detta personligt är faktiskt du.
    Jag har konsekvent talat om åsikter och beteenden.
    Du har gett dig på person.

    Reflekterar:
    Om jag sitter med någon som säger att "usch, kolla vilken SJUK bild! En pojke med kjol!"
    så kan du faktiskt lita på att jag skulle säga
    "men du, det är faktiskt inte en vettig åsikt att tycka att det är sjukt med kjol på killar"

  • appapp2

    För övrigt, kejs, balanserar du väl själv på gränsen, du väl så gott som kallade mig kriminell?

    Kan vi enas om att Bonniers ordbok har rätt och att Kilt faktiskt ÄR en kjol?

  • Hannah76

    Varför tvinga på barn fördommar??! Låt barn välja fritt vad de vill ha på sig istället, de måste ju chansen att forma o uttrycka en persnlighet.

  • Evangeline72

    Alla har inte samma synsätt, därför är det stor risk att killen blir mobbad om han kommer med kjol. Utsätt inte era barn för det, experiment bör endast gälla vuxna.

  • Leonie
    Evangeline72 skrev 2007-02-27 13:35:43 följande:
    Alla har inte samma synsätt, därför är det stor risk att killen blir mobbad om han kommer med kjol. Utsätt inte era barn för det, experiment bör endast gälla vuxna.
    Ja och vilka barn tror du att det är som kommer att mobba?? De barn som växt upp med föräldrar utan fördomar eller de som lärt sig att det är fel/sjukt/onormalt att avvika från nomen?
  • Hannah76

    Evangeline72 : Men då ligger ju inte "felet" hos pojken som vill ha kjol på sig, utan på föräldrarna till de barn som retas. Min dotter sulle aldrig reta någon för dennes kläder.

  • DrKejs

    Haha, en storm i ett vattenglas!

    hönapöna2: Jag har ingenstans sagt att man inte ska debattera åsikter, och framföra argument för och emot. Tvärtom, genom mitt agerande visar jag tydligt att jag är för en fri och öppen debatt. Det jag reagerar mot är dessa personliga påhopp och förolämpningar som förekommer här, vilket understryker din tes om skyldighet att säga ifrån. Om du tycker att det är rappakalja får stå för dig.

    Nej, jag är inte en advokat. Nej, jag känner inte TS. Det enda jag vet om TS är vad som framkommer på detta forum.

    Fru Hilde: Visst är Gaultiers manskjolar häftiga! Håller med dig fullständigt om att manligheten inte har med kjolen att göra.

    Leonie: Din tolkning är fri, för man ett logiskt resonemang och analyserar TS text kan man komma fram till många tolkningar om man vill. Däremot håller inte ditt resonemang, eftersom hon inte förolämpar någon person.

    appapp2: Kilt är INTE en kjol, kilt är ett kjolliknande plagg. www.britannica.com/eb/article-9045450/kilt

    Återigen, jag tycker mig se att det finns en avsaknad av respekt för andra kulturer i denna fråga, vilket visar sig i att en del anser sig ha rätt att kalla ett plagg för någonting som det inte är, och som nyttjarna av plagget skulle uppfatta som en förolämpning om det sades direkt till dem (har i dagarna ställt frågan till en skotte, och han blev arg). Respektera att en kilt är en kilt, inte en kjol.

    appapp2: Utdrag från ett av dina inlägg, "Inskränkthet hos förälder leder till inskränkthet hos barnet", refererandes till TS.

    Vänligen referera till ställe där jag går till personangrepp på någon i denna tråd. Jag informerar dig om vad du riskerar att göra dig skyldig till, vilket är väldigt långt från något personangrepp.

    Reflektionen kvarstår, skulle du kalla TS för imbicill och inskränkt om du satt vid samma bord? Det är en milsvid skillnad mellan att kalla någon imbicill och att säga "men du, det är faktiskt inte en vettig åsikt att tycka att det är sjukt med kjol på killar". Om du istället för att försvara dina påhopp på TS kan acceptera att du gjort fel och helst be TS om ursäkt, så kan vi hålla oss till argumentation och åsikter här. Bara för att vi inte ser varandra här på forumet ger oss inte rätt att förolämpa andra.

    Fundering:

    Jag skrev mina inlägg här för att jag reagerade på att TS blev påhoppad. Ingenstans framförde jag mina egna åsikter, för jag ville se vad reaktionen skulle bli från vissa.

    Av en del svar kan jag se att jag tolkas som motståndare till att killar/män använder kjol/kjolliknande plagg. Vilket är en fantastiskt fascinerande tolkning, eftersom jag ingenstans har gett uttryck för den åsikten.

    Nå, min egen åsikt är att vi alla får gå klädda som vi vill, vi är trots allt vuxna människor och kan ta medvetna beslut. Själv går jag ofta med sarong på mig inomhus, och även utomhus på somrarna; ja, en del ögonbryn höjs initialt, en del undrar varför jag går i kjol, andra reagerar inte; min omgivning har vant sig. Det är skitsnyggt med kilt på killar, och en skotte i full mundering är rasande elegant.

    Varför försvarar jag TS om jag tycker att det är ok för killar och män att gå i kjol eller kjolliknande plagg? Av den enkla anledningen att hon har samma rätt som alla andra att framföra sina åsikter utan att bli påhoppad och förolämpad. I slutändan handlar det om samtal mellan människor, vänligen förhåll er till detta som ett sådant och agera därefter.

  • hönapöna2

    DrKejs: "Tvärtom, genom mitt agerande visar jag tydligt att jag är för en fri och öppen debatt." - du har tydligen letat bland 1378 inlägg och lyckats hittat ett som möjligen skulle kunna tolkas som ett påhopp beroende på hur man nu tolkar, då tar du fram lagboken! verkar inte särkilt fritt tycker jag.

  • Leonie
    DrKejs, du måste ha myyyyycket att göra du, om du har tagit på dig rollen som förespråkare för en lugn och sansad debatt här på FL!

    Tycker du att ts själv lugnt och sakligt lade fram sina synpunkter i trådstarten...?

    Hon satte nivån redan från början, anser jag.
Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...