• NattravN

    VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!

    Är chockad över att inte mödravården kollar upp blivande mammor i större utsträckning, då B12-brist kan orsaka fosterskador eller födas med bristsymptom!!! För att inte tala om vilken skada en långvarig brist kan göra på en själv! Kanske bör man fånga upp de fall ännu tidigare än innan en graviditet, men bättre lite sent än aldrig.

    Min brist:
    Jag var drabbad! Hade flera symptom, men förstod inte att det hade med någon brist att göra. Jag har varit vegetarian i massvis med år och troligen berodde det på att jag nöjt mig med halvfabrikat och inte varit så noggrann med att få i mig det jag behöver. När jag väntade mitt andra barn så kollade min BM upp det av misstag, det är ingen rutin att man kollar upp B12 värdena. Hon ringde upp min sambo direkt när hon fått tillbaka värdena och sade att jag måste komma dit på en gång och hämta recept för jag ska ha sprutor vartannan dag. Måste sedan troligen äta tabletter för det resten av livet, för det är svårt att återställa B12-brist!

    SYMPTOM:
    Minnesstörningar
    Tungsveda
    Yrsel
    Svår trötthet
    Barnlöshet/upprepade missfall
    Dålig balans
    Orkeslöshet
    Depression
    Lättretlighet
    Mag och tarmproblem
    Myrkrypningar
    Domningar
    Utmattning
    Nedsatt känsel
    mm

    Kolla denna sida:
    www.b-vitaminbrist.se/index.php

    Jag vill absolut inte skrämma någon med detta, men vill göra folk uppmärksammade på att det finns! Att jag hade det kom man på av misstag och vi fick ett helt fullt friskt barn, men ingen har frågat om han har brist eller hur det påverkat honom.
    Jag hoppas kunna hjälpa någon genom detta inlägg.

  • Svar på tråden VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!
  • NattravN

    pluttmaja:
    vad skönt. jag trodde jag var döende när min sambo kastade sig över mig när jag kom hem o skrek att jag måste till mvc direkt för jag ska ha sprutor...

  • jamsin

    Jag har kronisk B12 brist och har alltid haft bra folsyra värden, de behöver inte alls hänga ihop. Har man därmed gått med B12 brist väldigt väldigt länge kan man få både folsyra och järnbrist. Men då pratar vi många år.

    Jag tror inte man ska måla upp det som en katastrof som många verkar göra här, men är man hängig så kan man väl be doktorn ta ett blodprov. Speciellt om man är gravid, ett lågt järnvärde kan indikera ett superlågt B12 värde, och då är det ju ingen som kollar B12 brist direkt.

    B12 tas upp i tarmen och har man magproblem har man ofta B12 brist.

    Att få i sig nog med B12 (eller andra vitaminer) via mat när man redan har en brist är ganska omöjligt, men det är ju bra att man försöker äta en allsidig kost så man inte FÅR en brist!

  • NattravN

    Jag hade förresten inte heller brist på folsyra...

    Nej det är kanske inte en katastrof så länge man upptäcker det i tid, men jag tog inte b12-brist på allvar innan, fast jag hade hört om att man kan få det om man är veg. Hörde alltid att eftersom jag dricker mjölk så är jag inte i riskzonen. En tjej i en annan tråd skrev att hon fått 2 mf pga sin brist, så visst finns det människor det ÄR en katastrof för.

    Läs gärna den tråden jag länkade till. Ville inte skriva allt man kan råka ut för i denna tråd...

  • jamsin

    Min brist upptäcktes då jag sökte för hjärtklappning och jag bad dem testa då min syster också har en kronisk B12 brist.

    Att man är trött och hängig däremot kan ju bero på så mycket, men ofta kollar de ju blodstatus (järn tex) och då kan de ju passa på att kolla B12 tycker man.

    Men oftast är det ju faktiskt gamla tanter och farbröder som har problem, så man kanske inte riktigt kvalar in i rätt åldersgrupp .

    Själv försökte jag bli med barn i 2 1/2 år och vare sig läkare eller gynekolog sa något om att min B12 brist kunde ha med saken att göra. Kan man ju tycka är lite skumt...

  • NattravN

    jamsin:
    Ja, det är synd. Kanske är det nya rön? Jag vet inte... men om det kan hjälpa någon som försöker få barn är det ju en banal liten sak att ge B12-sprutor om man jämför med IVF osv.
    Hoppas det blir bättre med info om det.

    Ja, det är flest äldre som har brist och äter behepan, men en hel del gravida och veg med. Lite skrämmande om mörkertalet är stort, då det inte verkar tas på speciellt stort allvar inom vården...

  • jamsin

    Precis, och som i mitt fall räcker det med tabletter, jag tar inte ens sprutor. Hur enkelt är inte det liksom?

    Men det är som du säger, en del inom vården verkar inte ens veta vad det är. "B12 brist, jaha...?"

  • NattravN

    Jag äter bara tabletter nu med. I början fick jag gå vartannan dag till vårdcentralen och ta spruta för att få upp värdena. Var dessutom gravid då... De kanske tog det på större allvar då? Vet inte, men tycker att det kan göras mycket mer och förebyggande vård...

  • MeLianna

    I v 15 fick jag reda på att jag hade stor b12-brist. Fick då liksom ts sprutor varannan dag och äter nu tabletter. Enligt barnmorskor och läkare jag pratat med ska det inte vara någon fara för barnet, det suger åt sig allt det kan, det är mamman som blir lidande. Varken läkaren eller bm tyckte det var någon katastrof, det är tydligen vanligt med b12-brist hos unga kvinnor. En anledning till brist kan vara om man brukar micra sin mat, vitaminet är tydligen väldigt känsligt för det och förstörs då.

  • pluttmaja

    har för mig att b12 provet är ett dyrare prov o därför tar de inte det som rutin. Men jag kan minnas fel.

    TS: om du kommer på vad du hade så får du gärna berätta det, om du vill alltså.

    Jag fick inga sprutor men däremot har jag knaprat fyra så ggr högdos än vanligt. och kontrollerat mina värden varannan vecka.

Svar på tråden VARNING för B12-brist!! Har du det? Se här!!!