• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Ida 84

    Peand: Haha, ja det kan jag förstå... Skulle inte heller ha nått emot att sova en stund men jag skall nog försöka hålla mig vaken. Blir lätt en ovana att sova på dagen annars...
    Jaa du... Kultur finns det mycket av när man tittar närmre på vad det står för. Du får försöka begränsa dig och bara ta med några exempel, annars blir arbetet tjockare än bibeln...


  • Peand

    Ida - det är ju det jag har insett... Om jag bukar hamna på en 20-30 sidor i vanliga fall vill jag ju inte tänka på detta... Och hur svårt är det inte att begränsa detta.... SUCK!
    Brukar inte sova på dagen för det förstör hela kvällen och natten för mig. Maken skulle kunna sova en hel dag och iallafall lägga sig som vanligt sedan. Men idag slocknade jag. Vet inte vad jag ska skylla på.
    Och nu äter jag lunch framför datorn. Hur mår jag egentligen?????

  • Ida 84

    Peand: 20-30 sidor???Förvånad Jag tycker jag skriver mycket om jag skriver 10....Skrattande
    Jag är likadan.. har jättesvårt att sova mina timmar jag behöver på natten och det blir ju inte direkt lättare om man sover på dagen... Och min pojkvän kan utan problem sova 11 timmar på helger och liknande.. orättvist när en annan går runt som en zombie ibland pga sömnbrist...

    Nu har jag äntligen börjat komma igång lite på arbetet... Men jag tittar in här mellan varannan mening jag skrivit ungefär... Oskyldig


  • ericas mamma
    Peand skrev 2007-04-11 12:36:55 följande:
    Okey, jag erkänner!!! Jag har gjort dagens dundertabbe!!!!Tänkte den goda tanken att jag skulle ta med mig boken till soffan och läsa lite mer innan jag börjar skriva. Trodde att det skulle bli bättre. Nu lite drygt en timme senare inser jag att det var ett stort misstag. Men det var skönt att sova en stund Undra om det är meningen att jag ska läsa detta????Ida - Människan socialt och kulturellt är det som ska bankas in just nu. Uppgift 1A är helt enkelt beskriv begreppet kultur med egen ord och reflektera. Hurra!!!!!Finns det något som INTE är kultur?????ericas mamma - spontant så tänker jag på att det i SoL står att alla har rätt till en vårdplanering när man lämnat den slutna vården. Alltså kan det vara en bit i ytkeslivet.Ska kolla upp lite.... Återkommer
    okej
    Erica 060202 Hoppas på en bebis 2008
  • Peand

    Ericas mamma - Förlåt... Men när jag väl vaknade till så lägger ju mitt modem av Skrikandes Blir man glad eller???? Men word  funkar så jag blev helt plötsligt tvungen att skriva lite om min kultur så nu har jag kommit igång....

    Men detta skrev jag innan modemet strejkade - smart som jag är kopierande jag det Skrattande

    SoL är ju en ramlag som kommunen får bestämma ganska mycket om hur den ska utformas. Vårat mål som USKor är ju att översätta dessa riktlinjer i praktiken. Som att alla äldre ska få leva eoch bo så självständigt som möjligt under trygga förhållanden - hemtjänst och äldreboende. Att låta dem få bestämma över sina liv, så långt det går iallafall.
    SoL säger bland annat också att du som USKa är skyldig att rapportera missförhållanden inom vården, även om det innbär att man anmäler en kollega. Lex Sara!!!
    Som privat person kan man ju egentligen hoppas att man INTE ska behöva ha allt för mycket med SoL att göra. Men där har vi ju socialbidragen, hjälp till missbrukare och familjer....
    Sen vart det tomt i huvudet igen.... Hoppas att jag är ute på lite rätt spår....

  • Peand

    Glömde ju säga att inspirationen kommer nu.... De två arbetena jag "pillade" med under helgen kom tillbaks för en lite stund sedan med varsit MVG Glad Så nu väntar jag "bara" på den stora sista biten om de olika religionerna. Vore för bra för att vara sant om de fick samma bedömning... Fundersam men man kan ju hoppas....

    Ingen mer än jag vaken????

  • Fröken NollÅtta
    Peand: Den uppgiften du har känner jag väl igen, har gjort den själv och det var faktiskt lättare än jag trodde. Kultur är INTE bara populärkultur utan så mycket annat.

    Jag har pågått misstaget själv att sätta mig i soffan för att läsa, men jag blir alltid så jädra trött då så det är inget bra alternativ för mig

    Ska i väg och klippa mig nu på eftermiddagen och kan bara säga att det verkligen behövs, hela håret är slitet.

    I går var jag på HLR och gissa vad....det var bara jag och en annan där av en distansklass på runt 30 pers Ähhh!! Det gick bra och jag har nu intyget att jag genomgått den i plånboken. Jag undrar bara är de inte väldigt stor skillnad på att utföra HLR på riktigt än på en docka? Hävs bröstkorgen uppåt på den skadade när man gör 2 inblåsningar? Och ska man verkligen göra 30 hjärtkompressioner? För bara något år sedan var det 15.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta
    Peand:  Nåt sånt här kanske

    Redogör för kulturbegreppet Kulturbegreppet är indelat i två typer som är: "Finkultur", dvs olika konstarter såsom musik, teater och litteratur Antrapologiskt kulturbegrepp (studiet av människan) och i det ingår även socialantropologin som är nyckeln till förståelsen av människors tänkande och agerande. Kulturbegreppet kan förklaras som en grupp människors regler, värderingar, symboler och språk. I begreppet kultur ligger de grundläggande värderingar av vad gruppen uppfattar som rätt eller fel.  b) Vilka fördelar och nackdelar finns det med en individorienterad respektive grupporienterad kultur? Individorienterad kultur + FördelarMan ses som ansvarsfull och självständig Man har ett värde inför samhällets lag Ens personliga integritet är ens egna kropp och själ Man väljer själv sina vänner, arbeten och kläder och vem man vill leva med Individen ses som en förutsättning för jämlikhet, frihet och demokratiska rättigheter.  

    -         Nackdelar


     

    Samhällets instituationer har byggts utifrån den individorienterade principen


     

    Man förlitar sig i första hand på sjukvård, barnomsorg och socialtjänst skall ställa upp då man behöver hjälp och inte den egna familjen


      

    Grupporienterad kultur


     

    + Fördelar


     

    Gruppens överlevnad prioriteras framför individens


     

    Livslång trygghet och tillhörighet samt gemenskap inom den egna familjen


     

    Gamla och unga bor tillsammans och åldringsvården sköts i hemmet


     

    Familjen är en sluten enhet som har till uppgift att skydda sina medlemmar


      

    -         Nackdelar


    Inga gränser mellan olika personers sfär (ingen integritet)


     

    I vissa samhällen ges inte män och kvinnor socialt erkännande förrän de gifter sig och bildar egen familj


     

    Män har högre värde än kvinnor, äldre högre värde än yngre och den välbärgade högre värde än den som är fattig


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Ida 84

    Peand: Jag är vaken... Men disken lockar mer än pluggandet... Då är det ILLA.... Grattis till dom fina betygen! Kan förstå att motivationen återkom efter de bedömningarna...

    Fröken NollÅtta: När vi gjorde HLR utbildningen för ett år sedan lärde vis oss att man skulle börja med 2 inblås sedan 15 kompressioner. Men instruktören sa att det skulle komma nya restriktioner vid årsskiftet. Vi hade en föreläsning med samma snubbe för några veckor sedan och då drog han igenom de nya för att vi skulle ha hört dem. Alltså 30-2 (man börjar med 30 kompressioner innan man gör två inblås). Det är ju inte fel att göra 2-15, även om detta är det nya sättet som lärs ut nu. Huvudsaken är ju att HLR påbörjas...


  • Fröken NollÅtta

    Fast SoL har inget med socialbidrag at göra, det är två skilda saker. SoL är en lag, socialbidrag något helt annat.


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III