• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Fröken NollÅtta

    Syns senare! Ska i väg till frisören nu och jag hoppas jag kommer se ut som en människa efter det besöket


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Peand

    Fröken NollÅtta - Kan du ta med mitt hår också???? skäms nästan för hur det ser ut just nu men kommer mig inte för att ringa och beställa tid. Det kostar ju pengar Skrattande


    Tack för det du klistade in. Kommer ta med mig det... Bestämde mig för att bena upp detta med kultur lite och skriver just nu om hur vårt land ser ut med dess kultur. Olika sätt att vara, dialekter, matvanor, hus osv.....


    Och soffan - ja den kommer jag inte sätta mig i mer på dagtid.....Skrattande

    Ida - tack
    Hmmm.... har pillat lite på disken jag med.... Nästa steg är väl att börja vattna blommor eller något Skrattande

  • Peand

    Är det inte SoL som styr vilka bidrag som kan ges och till vem?????
    Nu MÅSTE jag leta på det istället för kulturen....

  • Peand

    Hittade det snabbt....

    SoL är en lag som garanterar vår ekonomiska och sociala grundtrygghet i landet. Lagen innebär att alla som vstas i Sverige ska kunna vända sig till den kommunala socialtjänsten för att få stöd och hjälp. Skall ges oavsett vilket skede i livet man är och kan bland annat handla om ekonomisk hjälp, hjälp till att kunna nå ett drogfritt liv, familjerådgivning och hemtjänst.

    Ungefär så skrev jag för läääänge sedan iallafall och det gick igenom....Flört

  • Ida 84

    Peand: Blommorna vattnade jag igår, hade knappt varit hemma på 1½ vecka och glömde nog vattna dem innan jag åkte härifrån för två var döda... Så typiskt mig... Borde satsa på tygblommor...
    Nu är det mat som gäller innan jag tar tag i pluggandet på allvar igen...


  • Peand

    Ida - Blommor med feta blad!!! Det är lösningen i detta hem. Kräver inte så mycket vatten och klarar det mesta. Blommor som verkligen blommar dör efter ett par dagar i detta hem.

    Nu tar jag en pause. Kanske blir det mer pluggande i kväll. Fick ihop iallafall fyra sidor så här långt om vad kultur är, och då är jag kanske halvvägs. Sedan när den biten är klar skall det skrivas om hur jag och mitt liv är påverkad av den kultur jag lever i - suck!

    Över till något annat...
    Blev deppig häromdagen när jag upptäckte (egentligen ingen nyhet) att sista CSN bidraget jag får kommer den 25:e juni och är bra 50%. Sedan kommer nästa först i september. Om jag sedan börjar jobba 1:a juli så får jag ju inte julis lön förrens i aug. Hängde ni med på glappet där??
    Klurar på vad jag ska leva på i juli och halva juni? har tyvärr ingen rik make..... Och jag hinner inte med en skilsmässa och ragga nytt innan heller Skrattande

  • Ida 84

    Peand: Ja jag försöker mig på sånna blommor men jag klarar lätt ha ihjäl kaktusar med, så jag tror hoppet är ute för min del...

    Förstår dig precis vad du menar ang CSN.. Själv får jag drygt 50% den 25/5 och eftersom jag bara skall jobba 4 dagar i juni vad jag vet nu så får jag inte mycket pengar i juli utan första riktiga lönen kommer i slutet av augusti.. Alltså kommer jag vara pank heeela sommaren och då är jag ju ensam om hyra och allt.. Gråter Tur att jag har sparade pengar och snälla föräldrar som lovat att de skall försöka hjälpa till.. Men det känns inte kul att vara 23 och inte ha en chans att klara sig ekonomiskt...


  • Peand

    Ida - jag är 34 och i samma sits..... inte roligt.
    Har gått på FP sedan a-kassa och nu CSN så det finns inte mycket sparat här heller längre. Saknar känslan av att få en riktig lön.
    Men nu håller jag tummarna om att min skatte blankett kommer och visar stor summor +. Och att jag får springa in mycket under maj och juni så jag kan spara den lönen till juli. Men sedan bli vi "rika " i september för då får jag både lön och CSN. Och ja, jag vet att jag då borde spara pengar för i december blir det inte mycket igen. HATAR när det släpar....

    Nu ska jag hämta vilddjuren.....

  • 3småttingar
    SkrattandePeand: Grattis till dina mvg.......

    Vilken bra koll ni har på SoL.Glad
Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III