• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • ericas mamma

    Om man inte följer lagarna inom SoL, vad händer då? blir man avskedad som undersköterska?


    Erica 060202 Hoppas på en bebis 2008
  • Ida 84

    ericas mamma: Det är roligt, och framför allt jättenyttigt! Och sen när man har licensen skall man fortsätta gå på övningar eftersom man måste öva det hela tiden. Sen får man ju bara hoppas att man slipper använda det i verkliga livet...

    Peand: Jag förstår dig... Inte kul att vara totalt barskrapad jämt... Jag ser fram emot en riktig lön och sedan semester... Det har jag aldrig haft... Förutom sommaren för två år sedan men det var inte semester... Jag gick arbetslös mellan maj och fick extraknäck i mitten av juli (när det dåliga vädret kom...)


  • Peand

    3 småttingar -  Tack så mycket

    ericas mamma - vet inte riktigt.... man kan säkert få varningar men jag vet inte vilken grad. Ska se om jag kan hitta något, för det har jag inte skrivit om tidigare.
    Sekretesslagen kan ju ge fänglese men SoL vet jag inte. Och nu blev jag nyfiken Skrattande

    Ida - Hade hoppats att kunna gå hemma i sommar men jag har inte mammadagar så det räcker. Annars hade det varit skönt med lite ledigt. Men en vecka tillsammans får jag och maken. Det är ju något iallafall.
    Eller kanske inte. Det är min sista pluggvecka som är hans första semestervecka. Så om jag har allt klart tills dess så får vi ledigt annars måste jag ju plugga....

  • Dorabella
    Får en till blivande uska, gå med i erat gäng, läser till hösten valbara paketet. från när får man titulera sig som uska, är det när helautbn är klar??
  • Peand

    Dorabella - Nu får nog någon rätta mig om jag har helt fel MEN jag tror intea tt man får titulera sig som USKA förrens man har en tjänst som det. Alltså även om vi läser dessa 1350 poäng som jag tror är minimum så kan vi inte säga att vi ÄR uskor utan att vi har en utbildning som uska. Sen när vi har en anställning som uska ÄR vi en.
    Och du, det är klart att du ska vara med här inne Flört

    ericas mamma - letar vidare....

  • Peand

    Hjälp mig nu....


    Om man som undersköterska inte följer lagarna enligt SoL så borde man ju bli anmäld enligt Lex Sara eller är jag helt fel ute? Och en sådan anmälning kan ju leda till uppsägning beronde på vilken grad det är.

    Hittade förövrigt en bra sida där det SoL finns. Gillade att de rödmakerade hänvisningarna visar med en liten ruta vilka texter det handlar om....
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20010453.HTM

  • Ida 84

    Peand: Det kan väl vara skönt att spara lite mammadagar tills du är färdig med? Tyvärr är man ju inte garanterad fast tjänst när man är färdig...


  • Peand

    Ida - Är man inte??? Jag som räknade med en 75% tjänst med en lön på en 20-25000:- i månaden.... Kanske tänkte lite fel då Skrattande
    Ja, vad som kommer efter vet man ju inte. Dock vet jag att jag tydligen ska få stämpla ialla fall då jag avbröt min stämpling för att börja plugga. Detta trots den nya regeringens regler. En trygghet iallafall.

Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III