• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Fröken NollÅtta
    Jonna 3: Går du i skolan, alltså går på lektioner? Jag gjorde det tidigare innan jag tröttnade på tråkiga lärare som bara gav oss en massa grupparbeten som ingen gillade och där jag nästan alla gånger satt med 5 uttråkade klasskamrater som vägrade göra ett arbete så det slutade oftast med att jag fick göra alltihopa själv.

    Nu läser jag på distans, alla gör sitt liksom och man kan plugga när man vill. Man har några veckor på sig att lösa typ 5 olika uppgifter. Den första jag gjorde var andningssjukdomar, den andra cirkulationssjukdomar, den tredje diabetes och njurinsufficiens och den fjärde organisation vid olyckor och det är den som jag håller på med nu och den svåraste tror jag hitills.

    Om du känner att du vill läsa akutsjukvård så kan du ju göra det via distans om nu inte skolan har sjukvård eller akutsjukvårds kursen. Du läser inte inriktning somatisk vård nu då i tvåan?

    Jo, det ska bli bra skönt att slippa tanten. Hon är hopplös och jag kommer med all sannolikhet få en massa kompletteringar då hon verkligen letar fel Nån rättvis bedömning kan jag nog glömma. Hon anser ju tex att en förlossningsavdelning inte är tillräcklig akut. Näähäää, jag har om USKA ingen aning om när det kommer en mamma vad som har hänt, hon kan ha en stooor blödning, det kan komma en ambulans transport när som helst. Måste det vara så jädra dramatiskt då?? Om man nu ska ha så akuta situationer som hon är ute efter då måste vi ju alla USKOR vara på akuten då hela högen under APU och jag tror nog att akuten tar emot dem som vet vad dem sysslor med , dvs inte uskor som är osäkra ens hur man tar ett venprov eller hur man tar ett blodtryck. Du förstår, det är lite annorlunda där med snabba beslut och väldigt mycket olika skador. Visst det skulle vara jätteintrassant att vara på trauma enheten på K.S men då måste jag nog ha mer erfarenhet än vad jag har idag.

    Jag har inte fått något mer jobb. Jag har fått ett ev jobberbjudadande i närheten där jag bor, väldigt i närheten. Jag ska dit på måndag och prata. Det är jobb som sträcker sig bara 1 mån så jag vet inte. Det dem kan erbjuda sedan är ett kort vik och jag vill ju helst ha tillsvidare eller fast så...

    Nu måste jag fortsätta med pluggandet!
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • ericas mamma

    jag läser vårdo omsorg,nån som har en bra bok eller film att tipsa om inom ämnet?


    Erica 060202 Hoppas på en bebis 2008
  • Peand

    Ericas mamma - har för mig att jag hade en bok från någon som heter Fyhr. En grön bok från Bonniers.
    Annars var jag på biblioteket och lånde böcker om SoL och andra lagar. Fanns ganska gott om sådana.
    Är det något speciellt du letar efter?

  • Fröken NollÅtta

    Behöver hjälp med min uppgift. Är detta bra eller ska jag ändra något, ta bort något, lägga till något? Jag är inte klar än utan har bara tagit det första.

    Vem ska jag ta sedan? Föraren som sitter fast eller tjejen som jämrar sig tyst?


    När jag kommer till olycksplatsen så uppträder jag lugnt. Jag gör en kontroll av skadeplatsen och för de skadade som är i omedelbar fara till skyddat Läge.


    Givetvis gör jag inget som kan förvärra skadorna. Jag flyttar därför aldrig en skadad om det inte är nödvändigt.


     Jag försök att få en uppfattning om olyckans omfattning, antal skadade, typ av skador etc.


     

    Kom dock ihåg att vid uppenbara risksituationer ska du vänta tills utbildad räddningspersonal kommer. Annars kan även du bli skadad.


     

    Så fort den skadade är i säkerhet, dvs i skyddat Läge börjar jag med ABC-åtgärderna.


     

    Larma 112


    När man larmar ska man för larmcentralens operatör uppge:


     

    Vad som hänt.


    Från vilket telefonnummer man ringer. Ge vägbeskrivning eller ange olycksplatsens adress.


    Olyckans omfattning. Antal skadade.


    Ditt namn.


    Tala om ifall någon möter ambulansen.


     

    Jag sätter ut varningstrianglar, så att andra trafikanter varnas och försöker påkalla uppmärksamhet för att få hjälp.


     

    Prioritera de viktigaste uppgifterna för varje skadad och utför dessa ordentligt. Ett lugnt och kunnigt uppträdande ökar den skadades trygghetskänsla.


    Arbeta lugnt och metodiskt. Gör färdigt en sak i taget. Ofta vill man göra så mycket som möjligt för så många som möjligt.


     

    Första hjälpen består av:


    L= Livsfarligt läge


    A= Andningshjälp


    B= Stoppa blödning


    C= Förebygg/behandla chock


    D= Diagnostisk genomgång


    E= Evaluering, utvärdering


     

    Börja med L. Därefter:


     

    Är någon av de skadade medvetslös? Koncentrera då hjälpinsatsen på A.


     

    Är den skadade vid medvetande? Koncentrera då hjälpinsatsen på B och C.


     

    När de livsuppehållande åtgärderna i LABC är utförda kontrolleras D.


     

    När livräddningen är avslutad och personen omhändertagen genomförs E av utförd hjälpinsats.


     

    Jag skulle börja hjälpinsatsen hos flickan i framsätet som till synes ser livlös ut.


    Börja med att tala med flickan, får du ingen respons väck henne med tilltal, rop och försiktiga skakningar.


    Jag gör sedan en andningskontroll där jag lägger min kind mot flickans kind och lyssnar efter andningsljud, ser om bröstkorgen lyfter sig och sänks och om flickan ser cyanotisk ut som är ett tecken på syrebrist och känner efter om hon andas ut genom näsa eller mun. Till sist så kollar jag puls på halsen innan jag påbörjar HLR.


     

    Fri luftväg skapas innan jag böjer huvudet bakåt och skjuter fram hakan genom käkvinkellyft.


    Jag gör 30 hjärtkompressioner och 2 inblåsningar i 3 seanser. Jag fortsätter med 30 hjärtkompressioner och 2 inblåsningar till ambulans anländer eller flickan syresätter sig själv. Om hon syresätter sig själv så läggs hon i stabilt sidoläge med en filt över sig och lämnas inte ensam.


     

    Hennes blödningar stoppas med ett tryckförband.


    Man börjar med att pressa ihop sårkanterna med fingrarna eller trycker med fingrarna mot blödningskällan.


    Ett tryckförband läggs. Lägg en kompress närmast såret. Över kompressen läggs en tryckkudde, en gasbinda eller dylikt.


    Lägg den skadade kroppsdelen i högläge. Lyft upp den skadade kroppsdelen ovanför hjärtats nivå.


     

    När ambulansen anländer så tas hon om hand först (pga medvetslöshet) och förs till sjukhus för vidare vård. På sjukhuset konstaterar man att flickan har en hjärnskakning av allvarligare grad.


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta
    ericas mamma: jag hade en bok som hette vård och omsorg tror jag, en mörkgrön bok. Det var så länge sedan jag läste den kursen så jag minns knappt, det var 2003
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta

    Hallå, ingen som kan hjälpa mig nu då??? Jag behöver er Jag hjälper ju er då är det inte mer än rätt att ni hjälper mig *ironi*


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta

    Inte nån??? Det är bara jag i hela världen som är så duktig och pluggar nu alltså

    När ni kommer tillbax är väl jag klar, det brukar vara så...


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Peand

    Fröken NollÅtta - har bara hunnit skumma igenom det men det verkar vädligt bra. Hinner inte mer nu ska vara på barnkalas snart... Återkommer i kväll Flört

  • Fröken NollÅtta
    Peand: Ikväll??????? Ähhh, jag tänkte vara klar då Orkar inte sitta så länge. Har pluggat sen 11 idag, har suttit 7 tim nu och är bara halvvägs känns det som.

    Är inne på själva organisationen nu. Första halvan av arbetet är jag inte nöjd med, får inte till det och vet inte vad läraren vill veta och inte kan man fråga henne heller eftersom hon skiter i att besvara sina mail.

    Är FL skumt och segt för er andra också? Första halvan av mitt inlägg nu har en annan texttyp än andra halvan. Får se om det blir så även när det skickas iväg.
    Sedan var jättesegt att få upp sidan öht. FL har ett eget liv verkligen, funkar jättebra ena stunden och skitsegt i nästa.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta

    Verkligen dött i denna tråd när man behöver er som mest.


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III