• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Peand

    Zandra - Vad kul att vara snart klar....
    Själv läser jag Människan socialt och kulturellt just nu...

    Ida - Pengar är alltid välkommet. Ska jobba lite i morgon med. Och på lördag. Gäller bara att hitta balansen med pluggandet också. Men denna vecka är jag i takt så det går att jobba lite också.

    Lernia är ju uppbyggt så man läser oftast en kurs i taget men jag har faktiskt just nu suttit och planerat vad jag ska läsa och i vilken takt. Så om min planering stämmer så har jag poäng nog till jul för att kunna gå ut och söka USKA tjänster. Vore ju kanon om man klarade det på två terminer. Sen kan man ju läsa lite strö kurser undertiden man jobbar - om man vill.
    Gäller ju bara att få ihop vilka kurser man vill läsa....Fundersam

  • Ida 84
    Peand: Ja, så länge jobbet inte går ut över skolan så tycker jag det är skönt att jobba lite ibland med. Och inte bara för pengarna utan även få träffa lite folk och få lite nytta av allt man lärt sig..
    Det är duktigt jobbat om du klarar läsa in så många poäng under bara två terminer.
    Själv har jag ju funderingar på att läsa upp två kurser senare med. Sjukvård och psykiatri till att börja med. Men först vill jag få jobba lite, men man vet ju aldrig vad som händer till hösten.
  • Peand

    Ida -Det är väl så jag er det med, först och främst pluggar jag och sedan kommer familjen och sist timmarna... Men det är svårt när man behöver ha in pengarna också Flört
    Vi får väl se om jag hinner till jul, annars tar jag nästa vår också. Då hinner jag läsa mer om jag vill. Men klar om ett år är jag iallafall. Skrämmande helt plötsligt.

  • delifi2

    vad skönt att snart vara klar.

    jag läser på komvux 2 terminen och just nu läser jag människan..., psykatri, och etik och livsfrågor.

    Vi ska skriva lixom varför det hände, om de kunde gjord något annorlunda. Varför folk ser på dem som man gör osv osv.
    det är så många frågor i en lixom. tex hur kunde läraren i American.... påverkat att han inte skulle bli nazist osv osv

  • Fröken NollÅtta

    Nån som kan nåt om hjärtsvikt? Ska göra ett patientfall och jag kan inte


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Fröken NollÅtta

    Hallå!!! Varför försvinner ni när jag ber om hjälp?


    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • delifi2

    hihihihi...........

    hmmm... hjärtsvikt?? snacka om att man glömd bort allt man läst i medicisnk grundkurs, ska se efter i min agamla pappaer om jag har något

  • Ida 84
    Peand: Haha, ja ibland vill man att allt skall komma i första hand.. Synd att man inte kan klona sig... Ja det finns ju fördelar och nackdelar med båda. Får du jobb får du ju mer pengar och mer fritid, men väljer du att fortsätta plugga får du ju en bredare utbildning och större chans till jobb sedan när du är färdig.
    Kan lova att det känns skrämmande att snart vara färdig... Just nu fattar jag inte riktigt vad det är jag gett mig in på. Fattar inte att jag snart skall vara färdigutbildad och klara av att hjälpa andra människor... Men jag tröstar mig med att jag inte tror att man någonsin kommer bli färdigutbildad utan hela tiden kommer lära sig nya saker både om man väljer att läsa vidare eller jobba. Då känns det lite bättre.. delifi2: Okej, jag skulle försöka dela upp det. Först tex hur jag tror att de tänkte och varför de reagerade som de gjorde. Och sen även skriva hur jag reagerade när jag såg filmen, hur jag skulle reagera om jag hamnade i den situationen och hur jag skulle lösa det. Min lärare lägger mycket tyngd på egna reflektioner och så, och det är ju ibland lättare att skriva om än att analysera filmen.. Fröken NollÅtta: Den här sidan kanske kan hjälpa dig? netdoktor.passagen.se/default.ns
    Skall du skriva som en fallbeskrivning och sen vård och omvårdnad eller vad går uppgiften ut på?
  • Peand

    Ida - tror som du att man aldrig kommer känna sig riktigt klar...

    Hmmm, hamnde i soffan och tittade på tv och höll på att somna. Det hade ju varit snyggt att försova sig till jobbet Skrattande
    Men nu ska jag ut med hunden och sedan iväg.

    Fröken Noll Åtta - Hjärtsvikt är inte min starka sida. Men skriv vad det är du vill ha hjälp med så kan säkert någon hjälpa dig.

Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III