• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Peand

    delfi - Problemet är inte så stort då mormor vet vart jag jobbar och har ganska stor koll på vilka som är där. Dessutom har hon själv jobbat där ialla sina dar så hon vet ju allt om sekretessen.

    Utan det var mer att jag började klura på det i natt. För sekretesslagen säger ju att man inte få säga något om de man jobbar med såvida de inte själva ger sitt godkännaden. Är det då ett godkännande att de säger att man ska hälsa eller bör man ifråga sätt det. Alltså typ - vill du VERKLIGEN att jag ska hälsa? Är det OK att jag hälsar?
    Ja, det är ju inte så super viktigt. Tänkte bara kolla vart gränserna går....

    Men nu ska jag själv in till medicinkliniken och få bannor. Sköter mig väl inte så bra som jag borde Generad

  • delifi2

    hehehe....... lycka till.

    själv har jag gjord klart allt, å nej det har jag ju inte kom jag på nu, shit jaja då var det bara att sätta sig att skriva om subotex och metadon till grupparbetet

  • Ida 84

    Peand: När vi pratat om det i skolan så säger läraren att det är okej att hälsa om vårdtagaren vill det. Men om din mormor sen frågar typ vart du träffade personen så får du inte berätta det om hon/han inte sagt att det är okej.. Så det kan bli lite knivigt ibland...


  • Peand

    defli - Tack! Det gick bra. Har numera fått en underbar mänsklig läkare. Gillas sådana och inte de som sitter med pekpinnar.

    Ida - Skönt att det är fler än jag som klurat på den frågan Flört
    På något sätt känns det ju ganska uppenbart vart ifrån jag har fått de hälsningen - alltså från jobbet. Och så känns det som om det är väldigt lätt att "råka" bryta mot den lagen, alltså utan att man tänker sig för.
    Men nu har ju min mormor jobbat där jag är och hon har ju också skrivit på sekretessen en gång och vet vad den innebär. Så skulle jag hamna i den sitsen så får jag väl se hur jag uttrycker mig. Än så länge har det bara hänt någon gång och då har jag inte skickat hälsningen vidare Generad Fundersam men samtidigt har jag gjort det åt andra hållet. Alltså från mormor till någon boende. Men då vet hon ju redan att de bor hos oss.

    Kanske är det ett typiskt liten byhåla problem men samtidigt är det faktiskt en väldigt stor fördel också. Som igår hade vi en dam som var lite orolig och jag satt och pratade med henne. Försökte få henne att tänka på annat och vi pratade om ditten och datten. Men sen när hon kom fram till att jag var X barn barn blev det något helt annat. Då blev hon lite lugnar och även om det fortfarande var en ny obehaglig och utlämnad situation hon är i så var inte alla nya ansikten för henne så nya längre. Hon visste inte vem JAG är men hon hade en anknytning till mig då jag är X´s barnbarn. Något som hon kände igen trots att hon var alldeles ny hos oss.

  • Ida 84

    Peand: Ja att bo i en byhåla har både sina för- och nackdelar.
    Har också varit i de situationerna, speciellt under mina APU-perioder. Då valde jag att inte hälsa, men sedan hade tanten pratat med min farmor själv och då blev de ju lite pinsamt..
    Därför är det lättare så jag jobbar nu.. Eftersom de flesta boende inte kommer från stan och så, så är det ingen som vet vilka som bor där jag jobbar... Förutom en boende som alltid vill att jag skall hälsa till mina barn.. Får nog spara de hälsningarna tills jag skaffat några..


  • Peand

    Adnama - Hmmm, det var ju knappast något....


    Om det är mjölk allergi så vet jag mer Flört

    Ida - *asg* i det sista fallet är det ju knappast troligt att bryta mot lagen Skrattande Är du SÄKER på att du inte har några barn någonstans?

  • Ida 84

    Peand: Haha, ja eller hur... Men det är svårt att veta vad som är okej...
    Det kanske ser ut som att jag har nån på väg... Men vad jag vet så har jag inte lyckats klämma ut nån än.. Men det kan ju kanske hänt och jag har förträngt det...


  • Peand

    Ida - Med erfarenhet av två stycken så vet jag ju att det verkligen är något som bara händer och att de bara ploppar ut - man märker absolut inget Skrattande Flört I wish......
    Tror mer på demens hos gubbenFlört

    Nähä, nu är luchen slut och jag ska skutta in i Word igen och skriva skriva skriva.....
    Men jag kommer snart igen, då är det ju dags för eftermiddags kaffe, vad jag älskar att plugga på distans och bestämma tider själv Skrattande

  • Fröken NollÅtta
    Peand: Jag har läst vårdpedagogik och frågar du mig så gav den kursen mig igenting faktiskt.

    Kommer hem HELT slut. Har varit med mina barn på Barnadiset (ett stort aktivitetshus med hoppborgar och sånt) Var där i två hela timmar. Tror barnen är lika slut dem. Jag är iaf typ helt gråtfärdig av trötthet.

    Fick iaf en skön belöning när jag kom hem, JAG ÄR GODKÄND PÅ PROVET!!!
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III