• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Peand

    Snäckis - Grattis   
    Måste vara jätteskönt.... Vad händer nu då?

  • Peand

    MammaOsa - jag får välja vilka ämnen jag vill Skrattande Så jag kommer att plocka ihop en bredgrund att stå på så får vi se vart det bär hän sedan.

  • MammaOsa

    oki här är det så att man oxå fär välja bland visst antal kusrser att läsa..bara mån får ihop sin 400 poäng...så jag har läst...utvecklingsstörning o funktionshinder, rehabilitering/habilitering och socialpsykiatri nu sista terminen...har bara min pfu kvar som jag skall göra v.40-44 då är jag sedan färdigutbildad usk

  • Peand

    MammaOsa - Kanske ska förklara mer... Först har vi ett antal grundämnen som vi måste läsa vilka är:
    data
    vård och omsorgsarbete
    Medicinsk grund
    Etik
    Männsikan socialt och kulturellt
    Arbetsmiljön
    psykologi A

    Sen får vi välja mellan ett 20 tal ämnen ( har för mig att jag räknade ut tidigare att det var så många) och jag kommer troligtvis läsa dessa
    Vårdpedagogik - håller på med den nu
    Omvårdnad - börjar på måndag
    geriatrik
    handledning
    sjukvård - den som förr hette aktusjukvård
    lindrande vård
    folkhälsovård
    rehabilitering/habilitering

    Så känns det NU iallfall, vet ju inte hur det är till hösten Skrattande

  • MammaOsa

    peanad: oj vad olika det kan vara
    de grundämnena vi läste var
    vård o omsorg
    data
    psykologi A
    arbetsmiljö
    Etik o livsfrågor
    omvårdnad
    social omsorg
    medicinsk grundkurs.

    sedan i profilen fick vi välja vad man ville...bara man kom upp i 400 poäng så de tre först nämda är 200 p resten är 100 p
    sjukvård
    utvecklingsstörning
    psykiatri
    socialpsykiatri
    rehab/hab
    lindrande vård
    hemsjukvård
    geriatrik
    friskvårdsmassage
    folkhälsovård

  • Peand

    MammaOsa - Visst är det lite roligt att se att det kan vara så olika. Men vi blir ju samma ska i slutet - perfekta USKOR

Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III