• Peand

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • Wiken

    Hejsan funderar också på att läsa. Hoppas det är okey med några frågor.
     Är det tufft att läsa utbildningen på 1 år? Mycket läxor och framför allt ni med barn. har ni hunnit läsa något på kvällarna?

  • MammaOsa

    anvik: jag har läst tre terminer..visst det har vart mycket egna arbeten...så gubben här hemma har fått ta läggningen av barnen så man fått tid att plugga

  • Peand

    Anvik - Läser på distans och är inte alls i skolan vilket gör att man bestämmer helt själv när och hur man vill läsa. För mig har det funkat perfekt. Nu har jag läst sedan årsskiftet och kommit in i det riktigt bra.
    Barnen är på dagis/skola/fritids om dagarna medan jag har plugg tid vilket innebär att jag inte ska behöva plugga på kvällarna. Och det är inte många kvällar jag har behövt göra det, men det är flera kvällar då jag har gjort det för att jag VILLE göra det. En viss skillnad.
    Jag tycker att det är skit kul att plugga även om det finns dagar när det är lite mer motigt.

  • Peand

    Tjohoooo
    Nu är sista psykologi uppgiften inskickad så nu är det bara att hoppas på att de inte kommer tillbaks med någon komplettering. Vore det inte så att jag är själv hemma i kväll med lillkillen så hade jag nog tagit mig en.
    Men jag får väl belöna mig med att köpa någon gott åt en mamma och en tvååring Skrattande

    Så, glöm min fråga tidigare. Det är försent och det är lika bra jag inte får höra något som gör att jag tvivlar på att jag var rätt ute.... Skrattande

  • snäckis77

    Tack till alla grattis nu ska jag va timmis på ett äldreboende tills juli sen börjar mitt sommarvik där fram till sept sen får man väl börja söka sig ett jobb........

  • GBGTjejN

    Hej. Jag har bestämt mej att jag ska börja plugga till hösten till USKa. Men va får man jobba som om man e USKa??

  • Wiken

    Peand:

    Hur funkar det med praktik när du läser på distans? Hur många veckor ligger det på? Har en man som ännu så länge bara jobbar kvällar. Kan bli svårt då att kunna göras in praktik eftersom det är mycket obekvämt inom vården?

    Är det mycket prov och läxor?

  • Peand

    Anvik - Jag läser mot Lerina på distans och det fungera så att via deras hemsida får jag uppgifter som jag ska göra. Om vi säger som etiken så vi diskuterade tidigare idag så är det totalt 5 uppgifter att göra och det ska ta 5 veckor om man läser heltid. Man har böcker att utgå från men sen letar man mycket på nätet. Hur mycket man skriver beror på hur man är. Men man måste skriva på ett sånt sätt så att lärarna förstår att man har lärt sig det man ska. Man kan alltså inte bara skriva av från andra böcker utan det ska vara med egna ord.
    Jag har inga prov. Utan "bara" mina uppgifter som jag ska göra och där bestämmer jag tidsplanen själv, alltså vilket datum uppgifterna ska vara inlämnade.

    Praktiken är 2*4 veckor. Första omgången är inom omsorg vilket kan vara ex äldreboende eller handikappsomsorg. Men praktik gör man även om man läser på annat sätt. Dock bestämde jag själv när jag ville göra min första praktik och antar att det kommer vara det samma nu när jag ska göra min andra i höst.

  • FamiljenPeura

    Så där ja Nu är jag klar för idag o tar rast ända till Söndag! 

  • I Love You Three

    om 6 dagar tar jag studenten kan inte säga helt att jag är USKA för jag kommer ha svenskan kvar.. (missade den då jag nyss fått barn men kommer göra svenskan i höst så i spetember är jag nybakad uska:)

Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III