• Anonym (orolig!!)

    Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!

    Hej!

    Jag har fött barn för 10 dagar sedan, jag har haft dubbelslag/extraslag på hjärtat förrut i perioder, men då bara några dubbelslag då och då, sen har dom försvunnit.

    Igår åkte jag till akuten för att hjärtat slår extraslag 20 ggr per minut, alltså var 5:e slag, ibland ännu oftare.
    Jag fick ta massa prover och EKG och träffade en hjärtläkare.
    Han tyckte att det var lite mång extraslag för att var normalt och jag ska få göra arbets EKG och ultrsljud.

    Själv undrar jag om det har med allt som händer i kroppen att göra så här 10 dagar efter förlossning och amningen och allt.

    Även fast han har sagt att jag inte ska vara orolig i dagsläget så kan jag inte tänka på nåt annat och går hela tiden och känner efter.
    Men hjärtat hoppar där inne precis hela tiden så det är inte så lätt.

    Undra om någon annan har upplevt att ha så mycket dubbelslag under så lång tid?

  • Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!
  • Anonym

    Jag har inte läst igenom tråden.

    En dotter till en fd chef fick strul med hjärtrytmen. Hon var på en massa tester och dom kom till slut på att hon hade kaliumbrist (inte kalcium). Det hade försvunnit pga att hon åt för mycket lakrits.

  • Anonym (orolig!!)

    SSK, tack!
    Men du måste lova att inte lämna oss, vi kanske kommer behöva fåga dig saker eller ha en lugnande hand

    Anonym, jag har iallafall kollat mitt kaluim, men det var normalt, men tack iallafall!

    Ondella, vad menar din läkare med att det är omöjligt??
    Tycker att det verkar som om nästan alla med extraslagsproblem kommer sporadiskt.

    Nu har jag verkligen försökt "kartlägga" mina, det känns mest på morgonen och minst när jag promenerar väldigt fort.
    Jag har inte druckit kaffe på länge, men det har inte hjälpt, så nu dricker jag faktiskt kaffelatte eller lite kaffe då och då och det har inte blivit någon skillnad.
    Men om jag blir stressad så känner jag en tydlig ökning.
    Annars så kommer dom precis hur och när som helst.

    Nu har jag trillat tillbaka lite igen, har haft mycket extraslag som jag känner hela tiden, känns som hjärtat hoppar ur mig och så har jag blivit orolig och känt efter hela tiden

    Nu ska jag nog gå och sova.

    Gonatt!

  • ondella

    Jadu,han sa att man måste få dem när man känner sig stressad.
    Jag har också bra kaliumvärden.
    Jag märker heller ingen bättring med eller utan kaffe,så nu dricker jag det igen.(lite)
    Som sagt betablockern hjälpte inte heller så jag får klara mig som det är nu.

  • Anonym (orolig!!)

    Ondella, det var konstigt att han säger så.
    Nästan alla verkar ju få dom när som helst och dom läkare som jag träffat har inte sagt att dom kommer precis när man stressar.
    Ofta kan man få dom när man känner en inre stress som man kanske inte tänker på själv, bara oron över att ha dom kan räcka.
    Nån har sagt att det även kan vara hormoner som påverkar.

    Såna som är i klimakteriet kan ju också få problem med sånt, så hormoner måste ju kunna vara en orsak.

    Men som sagt mina extraslag är omöjliga, i morse när jag vaknade så satte dom igång som bara den, ofta känns det mest på morgonen, det är så jobbigt att inte kunna gå upp och känna sig som vanligt, inte en enda dag sen jag fick barn för 8 v sedan.
    Jag blir tokig av det här!

    Det brukar kännas bättre när jag tar en rejäl promenad så här på fm, meen idag ska jag på efterkontroll på mvc och sedan på lönesamtal på jobbet så det får bli ikväll.
    Men det känns som kropppen behöver vakna till ordentligt med en promenad.
    Jag ska berätta för min bm hur jag haft det sen förlossningen, få se vad hon säger.

    Nu vaknar lilleman

  • Shinna

    Tack ssk ja vi får hoppas det löser sig för oss alla som lider av detta frustrerande problem.
    Själv var jag jätteledsen igår. Hade sååå mkt extraslag och hjärtat ville inte slå normalt så till slut tänkte jag att nu kommer nog hjärtat stanna så som det hållt på hela dagen...

    Ondella: jag har också hört att beta-block inte fungerar på alla människor. Man kan ju tycka att det borde finnas en alternativ medicin som fungerar för extraslag när inte beta-block gör det.
    Min kardiolog sa att man kunder få extraslag när som helst (inte endast pga stress), och att man inte själv kan göra något för att få dom att försvinna. Kommer dom så kommer dom säger han och det enda som möjligtvis hjälper en del är beta-block.

    Anonym: Har kollat både kaliumvärdet, magnesiumvärdet och natriumvärdet...alla låg inom det rätta gränsvärdet så för min del är det inte pga det. Men har dock hört många som fått extraslag pga för lågt kalium, magnesium halt i kroppen...tänk om det varit så lätt...åhh vad glad jag blivit då

    TS:
    Mina känns också mkt på morgonen...och ibland även mkt på nätterna. När jag har som värst på nätterna så vaknar jag och kan inte somna om..
    Nu inatt och i förrgår natt har jag sovit hyffsat, men så fort jag vaknat och stigit upp ur sängen och börjar med mina morgonsysslor så sätter hjärtat igång som ett brev på posten....alltid samma visa....sen håller det på mer eller mindre under dagens lopp.....
    Har också hört av min läkare att extraslag kan bero på väldigt många olika faktorer. Hormoner, graviditet, vagusnerven som blivit irriterad, stora kroppspulsådern, inre stress, för mkt kaffe, nikotin med mera....och att vissa människor helt enkelt har en större benägenhet att utveckla arytmier. Att vissa har känsligare och mer lättretat hjärta än andra är hans förklaring. jaja...kunde ju önska att det inte var så och att det bara va tillfälligt, men ibland förlorar man hoppet och tankar som att detta elende aldrig kommer att försvinna dyker upp i huvudet. Hoppas du får en bra dag..kram

  • Tilt
    ondella skrev 2007-09-05 21:46:25 följande:
    Hej igen!Jag blir så "glad" när jag läser era beskrivningar.Jag får dem också helt sporadiskt,vilket min läkare sa var omöjligt..Tänk att det finns fler som jagDet är bara det att jag är inte,och har inte varit gravid på över fem år,och har haft dem i 4 år..Varför har jag dem?!Jag känner också att jag ska ramla ihop här en vacker dag.Har dem inte så ofta nu,men de är riktigt j-vliga då de kommer istället.Kram till er som kämpar med denna objudna gäst.
    Hejsan.
    Jag har inte extraslag så ofta jag heller, men när dom kommer är dom som du säger riktigt jävliga.
    Jag tror att när man har dom väldigt ofta så dämpas känslan ganska mycket tillslut (menar inte att det känns ok utan det kan ju vara lika skräckinjagande i alla fall), men när man bara har extraslagen då och då så känns dom mycket mer.
    Så har i alla fall jag upplevt det.
  • Anonym (HjärtSSK)

    Självfallet finns jag kvar
    Jag läser nästan varje dag så jag ser ju om ni undrar över nåt nytt! Och om jag inte kan så arbetar jag ju med hjärtläkare dagarna i ända så då får jag väl fråga dem!

    Ha det alla!!!

    /SSK

  • ondella

    Vad bra! Då undrar jag om jag låter "normal" i sammanhanget
    Alltså,har dem inte så ofta,men när jag får dem känns det som om hjärtat är en hammare som hamrar på i otakt.

  • ondella

    Ps.Ju längre det går emellan ju obehagligare är dom.

  • Shinna
    Anonym (HjärtSSK) skrev 2007-09-06 14:40:05 följande:
    Självfallet finns jag kvar Jag läser nästan varje dag så jag ser ju om ni undrar över nåt nytt! Och om jag inte kan så arbetar jag ju med hjärtläkare dagarna i ända så då får jag väl fråga dem! Ha det alla!!!/SSK
    Va bra ssk... nu kommer en till liten fråga isåfall eller några (dina stackare)...
     
    Är det verkligen normalt att ett hjärta håller på på detta viset dag in och dag ut? Sliter det inte på hjärtat att inte slå i normal rytm?
    Kan man inte operera så man blir av med extraslag? Och finns det verkligen ingen annan medicin än beta-block mot extraslag...om nu inte beta-block fungerar eller man av annan anledning inte kan äta dem? 
     
    MVH
    Shinna
Svar på tråden Dubbelslag på hjärtat hela tiden i över en vecka!!!