• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Grannen

    Hej alla goa!

    Tackar för kramar och skickar ut ett gäng som bara är att fånga för den som behöver en, och det är många som verkligen behöver en kram nu!

    Jag glädjer mig så med er som får må lite bättre och blir glad över fester, tårtmumsning utan efterföljande toabesök! Det finns hopp för oss alla!

    Återigen önskar jag att jag kunde trolla bort allas smärtor och problem både på magfront, annan sjukdom och relationstrassel

    En kväll när jag hade riktig ångest så försökte jag frammana bilden av änglar som stod runt mig och bredde ut sina vingar över mig-och jag blev varm och kände ett sådant lugn. Jag tror att det finns ngt som hjälper oss när vi har det tungt och jag har tidigare under hög feber sett min skyddsängel-vet inte om det var en feberdröm eller om ängeln verkligen fanns hos mig men ända sedan dess har jag trott att det finns ngn som vakar över mig.

    Ha en fin helg och ta hand om er.

    Kram

  • goa mia

    Hej allihop!

    Är det någon här som får svåra anfall på nätterna? Själv drabbas jag av detta fruktansvärda.. jag är under utredning men dom hittar ingenting.

    Det som händer är att jag vaknar av ett Jätteillamående, svåra buksmärtor, enorma tarmtömningar, svimningsattacker,(svimmat av flera ggr) andningsvårigheter, jag mer eller mindre kryper på golvet och ropar på hjälp. Åkt in med ambulans flera ggr...
    Dom hittar ingenting.. Har haft detta i 5 år.

    Någon som känner igen sig??

  • 68an

    Mumlin.se Glad åt ditt inlägg....känner mig inte fullt så ensam längre då jag ser din underbara beskrivning *L*

    goa mia.se Välkommen kompis om än tyvärr. Jag känne rmig hemma med din beskrivning!

  • Småstadsbönan

    hej hej!!

    Tack och massor av kramar för alla svar och stöttning det känns super att få höra massor av positivt. Då min läkare har berättar att det inte alltid blir bätter även om man opererar och att det nästan kan bli värre. Men efter att läst om det och hört av andra så värkar det inte vara nån som upplevt något negativt med att fått stomi och det känns tryggt.
    Skall få träffa en stomisköterska nu på torsdag och skrivit upp massor av frågor och funderingar. Kommer få se vad det finns för olika slags påsar och sånt har aldrig sett en stomipåse förut.

    Jag har så ont i kroppen nu sambon kan knappt nudda mig för att det gör ont och värre är det när lillan klättrar på en. Man kan ju inte bli arg på henne fast man vill fräsa. är glad att få slippa dom biverkningarna av remicaden nu.

    Nog om mig nu. Men det är härligt att få skriva med folk som vet vad man snackar om.

    kramar på er Joanna

  • Småstadsbönan

    Goa mia: precis sådär har jag det oxå när min mage har varit som värst. Hoppas dom hittar felet snart så dom kan hjälpa dig.

  • Fru U

    goa mia, har du blivit kollad för endometrios? Eller är du helt hundra på att det är tarmarna?


    Live and let live
  • skrutteluttan74
    mumlin skrev 2007-10-06 21:08:34 följande:
    Hej alla goa!Tackar för kramar och skickar ut ett gäng som bara är att fånga för den som behöver en, och det är många som verkligen behöver en kram nu!Jag glädjer mig så med er som får må lite bättre och blir glad över fester, tårtmumsning utan efterföljande toabesök! Det finns hopp för oss alla!Återigen önskar jag att jag kunde trolla bort allas smärtor och problem både på magfront, annan sjukdom och relationstrasselEn kväll när jag hade riktig ångest så försökte jag frammana bilden av änglar som stod runt mig och bredde ut sina vingar över mig-och jag blev varm och kände ett sådant lugn. Jag tror att det finns ngt som hjälper oss när vi har det tungt och jag har tidigare under hög feber sett min skyddsängel-vet inte om det var en feberdröm eller om ängeln verkligen fanns hos mig men ända sedan dess har jag trott att det finns ngn som vakar över mig.Ha en fin helg och ta hand om er.Kram
    Du vår vän,du har säkert din egen ängel som vakar över dej,både i piggare och sämre tillstånd...men mest får du nog se den i sämre tillstånd.
    Så var det för mej då ,den gången när jag var 20.
    Efter det har jag inte sett något/någon..Ja förutom ett eller annat "spöke" som knatar runt i huset,men vadå´?Dom bor juh här som vi
    Andra som ser och hör våra "hus vänner" blir oftast rädda,men jag känner bara lungt.

    Så ,det kan du vara säker på,i svårare tider finns dom närmare oss och sen går dom en bit bort så att säga,håller sej på lite avstånd,då vi inte behöver dom på samma sätt.

    Ha en underbar helg du med,med din lilla familj Jätte kram
  • skrutteluttan74
    68an skrev 2007-10-06 20:51:32 följande:
    Tack så jättemycket Nalla.se. Jag är extremt känslig nu, som då jag hade fött barn. Gråter så lätt och gråter tom av era svar til mig men det är goda tårar, era ord värmer så. Tack!Tack Bc.se ocskå! orkar mest ögna på nätet nu, orka rinte orda så mycket. Är ganska lessen men ist borde jag kansek vara glad åt att få hjälp men....nä jag känner mig så ensam i det och att hälsoproblemen aldrig tar slut. Flåt! Vet att ni har det tungt också.Tack och kram..era svar är ovärdliga för mig!
    HAr man jobbigt själv är det inte lätt att stötta andra i deras jobbighet...det förstår alla ska du veta.
    Även jag,och jag förstår även att du måste ha det skit jobbigt, hjärtat är det käraste vi har ,utan det fungerar vi ju inte...så det förstår alla att du mår skit och sen allt annat som är...Nädu...Känn inte skuld för att du inte orkar med andras problem eller svårigheter...För mej ger det dock annat att tänka på...oavsett glädje eller sorg...

    Tänker mycke på er alla och extra mycke på er som har det jobbigt just nu..massor med kramar till er alla
  • Lällas

    Mumlin: Blir så glad när jag hör från dig för jag märker din styrka. Jag med har ängel/änglar omkring mig och märker av dem ibland men blir heller inte rädd. Ska berätta mer för dig när vi träffas, nästa VVS dejt, när du är opererad och kan va med.
    Jag är övertygad om att du har rätt och att du kan känna dig lugn. Hoppas på operation för dig snart och skickar dig massor av kramar.


    mumlin skrev 2007-10-06 21:08:34 följande:
    Hej alla goa!Tackar för kramar och skickar ut ett gäng som bara är att fånga för den som behöver en, och det är många som verkligen behöver en kram nu!Jag glädjer mig så med er som får må lite bättre och blir glad över fester, tårtmumsning utan efterföljande toabesök! Det finns hopp för oss alla!Återigen önskar jag att jag kunde trolla bort allas smärtor och problem både på magfront, annan sjukdom och relationstrasselEn kväll när jag hade riktig ångest så försökte jag frammana bilden av änglar som stod runt mig och bredde ut sina vingar över mig-och jag blev varm och kände ett sådant lugn. Jag tror att det finns ngt som hjälper oss när vi har det tungt och jag har tidigare under hög feber sett min skyddsängel-vet inte om det var en feberdröm eller om ängeln verkligen fanns hos mig men ända sedan dess har jag trott att det finns ngn som vakar över mig.Ha en fin helg och ta hand om er.Kram
  • Lällas

    Vad bra
    Jag har aldrig kollat B12 men kanske bör göra det nån gång? Har ju tagit olika prover innan operation och sådär, vet inte om dom kollar B12 då, men ska nog be min doktor kolla det. Ska träffa han i februari.

    Fru U skrev 2007-10-06 13:06:35 följande:


    Jag äter folsyra och behepan (b12) eftersom blodproverna visat att jag har brist (eller jag äter pillerna när jag minns att ta dem *s*)
Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!