• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Grannen

    Jag är här! Ingen ny lever än.


    68an skrev 2007-10-15 00:23:43 följande:
    La mig precis men var tvungen att ta fram datorn ingen....Var är Mumlin???Jag har inte sett henne på länge har ni?Tänk om hon fått en lever nu?! Ja bara hon mår. Jag är nog en MAMMA för jag har lätt för tokoroa mig.Håller tummar och alla tår och allt annat för dig Mumlin om det är din tur nu!!!
  • BomberKing

    Säger hej! UC-are här.
    Hej! Är en gift 39 årig tvåbarnsfar i Umeå. Hängiven MC-förare, likaså hängiven flugfiskare. Ett annat stort intresse är styrketräning. Jag bygger muskler sen många år (jo det går faktiskt trots jobbig UC). Jobbar som ekonom och reser en del i jobbet (inte helt lätt med aktiv UC som många här garanterat vet)

    Jag har levt med UC sedan 1986/87. Haft flera svåra skov genom åren som ändå gått att pressa tillbaka med Prednisolon. Har nog testat hela arsenalen av mediciner (för underhållsmedicinering)men alltid återkommit till Salazopyrin EN som varit det som funkat bäst. Normaltillståndet för mig har blivit saaaakta men säkert sämre sista åren. Man tycker själv att man funkar rätt bra MEN.....med handen på hjärtat så styrs ju hela tillvaron av tillgång till toaletter var man än ska nånstans. Och sen då tröttheten...man blir ju rent fysiskt väldigt trött när kroppen hela tiden konstant jobbar med att försöka läka en inflammerad tjocktarm.

    Jag gjorde en koloskopi för några veckor sedan. Läkaren ringde i onsdags och berättade rakt upp och ner att man hitta grava dysplasier (cellförändringar) i höger colon, och att man efter samråd var helt överrens om att jag måste operera bort tjocktarmen. Så nu har jag tusen och åter tusen frågor. Har ägnat sista dagarna åt konstant informationssök och även varit kontakt med ett par st med dels Ileostomi, dels IRA. Ska träffa kirurgen 29/10 för diskussion om op-metod osv. Är lovad op inom närmsta veckorna därefter. Ändtarmen är och har varit i hyfsat skick senaste åren även om den periodvis varit inflammerad. Hela tjocktarmen har periodvis haft aktiv inflammation men värst har det för mig alltid varit i högercolon. Känner att IRA skulle kunna vara värt att testa trots vetskap om riskerna/nackdelarna med det. Bäckenreservoar o Ileostomi finns ju ändå möjlighet till om IRA inte skulle funka. Ja Ileostomi lär det väl bli inledningsvis hur som helst. Försöker se positivt på det här för förhoppningsvis ska väl livskvalitén kunna bli bättre på sikt. Ändå är jag ju självklart jäkligt orolig att lägga mig under kniven. Och likaså orolig för magnetröntgen som de tycker jag ska göra...orolig för att den ska visa att jag har cancer nånstans. Risken borde dock vara mkt liten då jag inte utvecklat cancer i tjocktarmen ännu.

    Hittade den här tråden och inser att det finns många i samma sits på ett eller annat vis. Har ju många funderingar kring hur snabbt man repar sig efter op, hur ska livet bli sen, hur kommer det funka med hård tung styrketräning sen (betyder oerhört mkt för mig) osv osv.

  • 68an

    Ja det gick ju inte alls som planerat denna gång heller, känns som då det sket sig med hjärtläkaren för nån vecka sen.

    Tarm ringde 8 i morse, tyvärr är läkaren sjuk. Ja det är ju inget att göra åt men jubla gjorde jag inte.
    Är lite orolig för att jag får en läkare igen som inte komemr funka bra...Hon avd sjuk 1-2 v för bara nån vecka sen och nu var hon sjuk igen sen 2 dgr tillbaka.
    Ja hon kan ju knappast rå för det men det känns så typiskt att jag aldrig får nån ordning på detta sen jag flytta till västernorrland, det har ju trots allt gått 6,5 år.
    Gud vad jag gnäller

  • 68an

    Mammasknodd.se Tack! Ja du blev inget som du kan läsa ovanför.

    Mumlin.se Kul att se dig men jaghade hoppats på att du hade fått dig en ny...men skönt att se att du är i behåll.

    Bomberking.se Välkommen!
    Några likheter fann jag hos dig också...jag blir 39 denna vecka och har diagnos sen -88...hängiven mc föreare blev jag aldrig då mamsen o papsen satt stopp för det men skotern kunde dom inte hålla mig borta från Skoter är mitt liv, ja jag säger det fast jag sålde min sista dagen innan jag skulel bli mamma, många tårar blev det.

    Jag läser det jags jälv befarat då jag haft uc så länge. Magproblemen kom långt före jag fick diagnos så visst har jag i bakhuvudet ibland om att dom ska hitta förändringar.
    Jag håller tummar o tår för dig att allt kommer gå bra och sen tror jag säkert att du kommer få bra hjälp av tjejerna ang. op av colon då jag själv inte op.
    Finns iofs killar som varit här men dom ser jag inte sen länge..Skytten från Norrbotten är en av dom, minns inte nicket på den andra.
    Lycka till!

  • Mammasknodd

    68an: Klart att man ska gnälla! Jag förstår att det är tröttsamt, hoppas att det löser sig snart! Oj, 6½år är en lång tid!! Nä nu får de sätta lite fart!!! Jag skickar en klackspark till din läkare så hon tillfrisknar mirakulöst fort


    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Billy och Jag

    BomberKing: Välkommen hit och beklagar och Grattis.. Grattis till ditt nya liv..

    Jag har haft ileostomi och det funkade super bra! Jag blev ju fri från toalettens bojor *ler* Sen gjorde jag en IRA och skiten började om igen.. Men det är en annan historia. Du kan se fram emot att slippa din tjocktarm! Det är det bästa jag gjort! Du verkar leva ett aktivt liv så det passar nog jätte bra då

    Har du fått en tid för op?


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • BomberKing

    68:an: Tack för välkomnandet! Tråkigt att ge upp skotern förresten. Själv återupptog jag MC-åkandet för några år sedan efter ett decennium utan hoj. Tråkigt att så få killar med UC/crohns mm hittat hit. För dom finns...

    LSS: TACK! Jo jag lever jätteaktivt får man väl lov att säga...vilket ju oxå gör att jag oroar mig. VET att jag egentligen inte behöver det...för allt kan bara komma att bli bättre. Har inte fått tid för op ännu. Träffar som sagt kirurgen 29/10 och får veta mer då. Vet bara att jag är lovad op snabbast möjligt därefter.

  • skrutteluttan74
    68an skrev 2007-10-15 12:18:28 följande:
    Ja det gick ju inte alls som planerat denna gång heller, känns som då det sket sig med hjärtläkaren för nån vecka sen.Tarm ringde 8 i morse, tyvärr är läkaren sjuk. Ja det är ju inget att göra åt men jubla gjorde jag inte.Är lite orolig för att jag får en läkare igen som inte komemr funka bra...Hon avd sjuk 1-2 v för bara nån vecka sen och nu var hon sjuk igen sen 2 dgr tillbaka.Ja hon kan ju knappast rå för det men det känns så typiskt att jag aldrig får nån ordning på detta sen jag flytta till västernorrland, det har ju trots allt gått 6,5 år.Gud vad jag gnäller
    Vilken taskig läkare,gå och bli sjuk så där...de är såååå typisgt,då man behöver dom som bäst...

    ***************************************************************************
    mumlin skrev 2007-10-15 11:18:58 följande:
    Jag är här! Ingen ny lever än.
     Hur mår du då ?? Förstår att du säkert är mycket trött .... Håller tumamrna sten hårt ska du veta...Kram påre

    *************************************************************************

    Bomberking : Välkommen hit,kul med mer folk,omän det är under trista omständigheter ...

    ***********************************************************************
  • Grannen

    Jo det är som vanligtförutom att svärmor ligger på sjukhus för hjärtflimmer igen så det är inget roligt. Ska dit och hälsa på ikväll och krama henne lite. Har turen att ha en kanonbra svärmor. Kram tillbaks!


    skrutteluttan74 skrev 2007-10-15 16:26:59 följande:
    [citat]
     Hur mår du då ?? Förstår att du säkert är mycket trött .... Håller tumamrna sten hårt ska du veta...Kram påre
  • per

    Hej Bomberking, kikar in på den här tråden då och då,får en hel del praktiska tips som är bra.
    Har uc och levt utan tjocktarm i 30 år, tunntarm och ändtarm kvar. Har som du en aktiv vardag med 4-5 träningspass i veckan, Mest spinning, bodypump, löpning etc. Du behöver inte oroa dig om att behöva avstå träning mer än tills såret läks sig, gissar 2-4 veckor.Du kommer tvärtom ha en väldig nytta av att ha en god kondition, du kommer att märka att magen jobbar bättre när du rör på dig.För mig var det som att vända på en hand när de tog bort min inflamerade tarm, det var som att börja leva 100%, och den där kartan man har i huvudet över var toaletterna finns kan du slänga. Lycka till!

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!