• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Grannen

    Igår låg jag i badet och tänkte att nu orkar jag inte mer, nu går jag och super sönder den lilla leverfunktion jag har kvar så att det är över för jag ORKAR inte vänta mer och jag ORKAR inte vara så där stark och duktig efter transplantationen som man måste vara och äta massor av mediciner som kan ge läskiga biverkniningar och vara rädd för avstötningar.

    Men...

    Det går ju inte då jag har min dotter och hon kommer alltid först och hon behöver mig.

    Är väl inte konstigt att man bara bryter ihop ibland och känner att man inte mäktar med situationen-det är ju helt sjuk och konstig!

    Idag känns det bättre och återigen hoppas jag på att få samtalet och vill att de ska ringa så snrt som möjligt så att jag får börja komma tillbaks, det är tur att jag har så mkt att leva för för annars hade det varit så enkelt att sluta kämpa.

    Ja det var lite upplyftande helgläsning...

    Ta hand om er och extra kramar till er som har det jobbigt. Tänker på er!

  • Fru U

    *kram* mumlin

    Vi måste ju få trilla ihop ibland, det är bara mänskligt. Du lever i en situation som är så nervpåfrestande att hälften hade varit nog för att få de flesta att bryta ihop

    Hoppas samtalet kommer snart

    *kram*


    Live and let live
  • Lällas

    Dalkulla: Stor kram vännen! Har hört att Imurel kan ta upp emot 3 månader för full effekt. Hur länge har du tagit Imurel nu? Kämpa på, det kommer bli bättre men jag förstår att det känns tungt.

    Mumlin: Åh, mitt hjärta gör ont när jag läser om din situation. Är så glad att du har en fantastisk man och underbar dotter som hjälper dig att hålla kvar glöden och kämpa. Du ska se att det är värt det och jag med hoppas att samtalet kommer snart. Och du kommer fixa tiden efter också för då är du på väg tillbaka. Stor kram till dig å.

    Kramar till alla. Jag ska umgås lite med sambon nu men jag tänker på er allihopa. Magen känns bättre igen tack och lov men uppdaterar er mer imorgon.

  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2007-10-20 22:37:39 följande:
    Tradolan OCH ketogan. Wow, vilken cocktail
    Nej,nej,inte då jag var gravid så ar det citodon och ngn gång fick jag ketogan...

    Nej,nej,igen...ingen cocktail,känner inte ens av dessa tabletter så nu har dom ökat upp tradolanen till depå tabletter,för dom har gjort EEG under sömnen på mej och sätt att smärt centra jobbar för fullt även då jag sover...Så jag har fått en Ep,medicin  men den fick jag mot nervsmärtor i benen och inte mot ep...
  • Fru U

    Okej, trodde du fick det samtidigt. Hoppas du får nåt som hjälper i alla fall


    Live and let live
  • skrutteluttan74
    mumlin skrev 2007-10-20 23:02:05 följande:
    Igår låg jag i badet och tänkte att nu orkar jag inte mer, nu går jag och super sönder den lilla leverfunktion jag har kvar så att det är över för jag ORKAR inte vänta mer och jag ORKAR inte vara så där stark och duktig efter transplantationen som man måste vara och äta massor av mediciner som kan ge läskiga biverkniningar och vara rädd för avstötningar.Men...Det går ju inte då jag har min dotter och hon kommer alltid först och hon behöver mig.Är väl inte konstigt att man bara bryter ihop ibland och känner att man inte mäktar med situationen-det är ju helt sjuk och konstig!Idag känns det bättre och återigen hoppas jag på att få samtalet och vill att de ska ringa så snrt som möjligt så att jag får börja komma tillbaks, det är tur att jag har så mkt att leva för för annars hade det varit så enkelt att sluta kämpa.Ja det var lite upplyftande helgläsning... Ta hand om er och extra kramar till er som har det jobbigt. Tänker på er!
    *Kram* från mej med...Huga ,din stackare,men jag förstår dina tankar omän det är jobbigt att tänka dom med,kanske just tur för dina andra anhöriga att du har din fina dotter,för annars kanske du hade gett upp för länge sen...
    Skönt att det kändes lite bättre idag...Kram igen och här hålls de fortfarande tummar óch tår
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2007-10-20 23:26:28 följande:
    Okej, trodde du fick det samtidigt. Hoppas du får nåt som hjälper i alla fall
    Haha...jo det skulle varit ngt de att få de samtidigt,då hade de nog blivit en ordentlig coctail som sagt..

    hur går det föresten för dej,har ni varit och pratat om detta med IFV(visst heter det så,eller är bokstäverna i oordning?? ) och hur går det,när funderar ni på att sätta igång...
    Jag hoppas verkligen det kommer att "ta&sitta fast" så snabbt som möjligt,måste va grymt att få gå och vänta...Tycker man dessutom borde få hjälp av kommunen sen då bäbisen kommit,speciellt då man är sjuk...
    I vårat fall så var vi bägge hemma som ni,men jag var bara sjukskriven,och gubben fick ta ut föräldra penning,för han hade sjukbidrag...

    Dom upplyser inte om sånt,men har man sjukbidrag behöver du inte vara mamma eller pappa ledig,du har rätt att få ut en viss summa av föräldra dagarna ändå...Lite elakt av FK att itne berätta sånt,...
  • Fru U

    Ah tusan, det var intressant. Det ska vi helt klart kolla upp den dagen det blir aktuellt (de gillar ju att ta bort förmåner så allt kan ändras snabbt)

    Jo, vi sätter väl igång med hormonbehandlingen i december/januari. Först måste dock lägenheten renoveras (från fukt/mögel-skadan). Orkar liksom inte dra i bägge ock.

    + att jag har skrivit till matilda-teamet som handhar förlossningsskräck för jag vill veta innan jag blir gravid att jag får kejsarsnitt (jag tänker inte föda vaginalt och riskera att gå ännu mer i sönder)

    Tarm-läkaren hittade i alla fall värktabletter jag kan ta som gravid (doloxene) så min värsta skräck (att gå nio-tio månader i hemsk smärta) har i alla fall kommit på skam


    Har nere i min lilla storstad kan man faktiskt få hjälp om man har småbarn. Kommunen har något som kallas familjestödjare, tyvärr är det bara min stad i hela avlånga sverige som erbjuder detta.


    Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!