• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • malvas mam

    jajjaB: Jag har testat TENS, när jag var gravid med Linnea. Jag hade då väldigt ont i ryggen och även foglossning. Visst hjälpte det, lite i alla fall, men kanske inte tog bort smärtan helt...

    Jag vet även de som hade TENS på sig på förlossningen, när verkarna började komma, med då tyckte jag inte att det hjälpte ett "skit"... den smärtan var lite väl stark för att avhjälpa med TENS...

    //Anna med Linnea

  • 68an

    Jag har abstinens! *gah*
    Jag vill ha en klunk vatten och jag vill ha snus, maten kan jag hoppa bara jag få de andra.
    Ultraljud på levern så då får man tydligen inte göra annat än att borsta tänderna på morgonen. Ja längtar till kl 14 då jag får snusa hur mycket jag vill och dricka o äta igen

  • Lällas

    Hej
    Busar och kikar in från jobbet.. Kan ju inte säga att jag stressar ihjäl mig nu när jag ska sluta här den sista oktober.. he he he

    68:an: Lycka till idag! Kika in sen och berätta mer men jag tänker på dig. Och snart får du ditt vatten och snus igen. Kram

    Tessi: Åh, vad glad jag blev att se dig. Har saknat dig. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Önskar dig bara gott. Kom tillbaka snart. Kram

    MissDisa: Jag är också en sån som inte går ner ett gram fast jag är tarmsjuk. Men nu ska jag också börja träna igen. Nu är det snart 1,5 mån sen operation så det bör väl va lugnt att köra på nu?

    Jajja: Jag kan fisa om jag sitter på toa men inte annars.. Det är som att hjärnan blockerat funktionen. Jag måste på en toa då.. Konstigt, jag vet, men så är det. Jag såg inte heller det på expressens hemsida.

    Lone Star State: Precis, vilken frisk 21 åring vill inte göra roliga saker. Skönt att din man verkar vara förstående. Hoppas innerligt att Remicaden ska hjälpa dig.

    Malvas Mam: Hur är det med Linnea nu? Går det bra för henne?

    Grådis: Känner igen mig så i det du skriver med att inte bli färdig.. Så kan jag också hålla på, skitlänge.. ah haah.. fyndigt va? Men nu sköter sig min mage helt exemplariskt igen.. Inga som helst problem.. men man vågar knappt avsluta meningen här för då kan det ändras igen.

    Bcsvensk: Gissar att du antagligen fått en del tips från doktorn men ät järnrik mat såsom blodpudding etc så hjälper det till blodvärdet en sväng.. Jag köpte Blutsaft på hälsokost som jag tog då och det hjälpte väl lite.. Och har man blodvärde under 90 så ska man väl få blod tror jag.. Det har jag fått några gånger.

    Jo, är som sagt på jobbet nu. Sitter vid datorn och "jobbar" in lunchen så att jag kan gå lite tidigare idag. Mamma kommer från Hudik för att lillasyster fyller 25 imorgon så jag tänkte bjuda på lax i ugn idag. Magen sköter sig kanon och jag mår bra.. Lite krasslig i halsen bara.
    Nu kanske jag jobba lite också
    Kram på dig.

  • skrutteluttan74
    Mammasknodd skrev 2007-10-21 19:56:43 följande:
    Grådis: Tack Jag tror nog jag redan testat allt och läst om allt jag kan... Har som gett upp nu... Väntar bara på svar... fast jag har en misstanke om att det krävs mycket mycket mer än en liten colonskopi för att få fram vad som är fel ... Och om jag förstår rätt så har många här gått med sina besvär i många många år innan de tillslut fått diagnos och behandling...Vilken lyxig firmafest ni varit på!!! Låter som ni haft riktigt trevligt
    Tack Jo,de tycke rjag med räcker ...Men idag har det variiiiit jätte lungt med blödningar,säkert för att jag ska till läkarn...så typisgt
  • dalkulla26

    hej

    grådis: tack. hoppas oxå på effekt av imurel. Hur går det för dig då?

    jajja: har ätit det i drygt en månad nu så jag är säkert för uinvrig med att få resultat. får vackert äta mera kortison i gen ett tag till. har i alla fall kommit upp i den dos jag ska ha. Hur går det för dig då?

    Bc svensk: hur mår du?

    Lällas: har du talat med doktorn än? Hoppas att du blir bättre snart i gen

    68 an: hur går det för dig?

    Tessi: kram

    Mumlin: har tänkt på dig och funderar hur det går för dig

    Nalla: Pluggar för fullt antar jag??? hur mås det då?

    kram på er alla

  • skrutteluttan74
    Lällas skrev 2007-10-22 12:32:37 följande:
    HejBusar och kikar in från jobbet.. Kan ju inte säga att jag stressar ihjäl mig nu när jag ska sluta här den sista oktober.. he he he 68:an: Lycka till idag! Kika in sen och berätta mer men jag tänker på dig. Och snart får du ditt vatten och snus igen. KramTessi: Åh, vad glad jag blev att se dig. Har saknat dig. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Önskar dig bara gott. Kom tillbaka snart. KramMissDisa: Jag är också en sån som inte går ner ett gram fast jag är tarmsjuk. Men nu ska jag också börja träna igen. Nu är det snart 1,5 mån sen operation så det bör väl va lugnt att köra på nu?Jajja: Jag kan fisa om jag sitter på toa men inte annars.. Det är som att hjärnan blockerat funktionen. Jag måste på en toa då.. Konstigt, jag vet, men så är det. Jag såg inte heller det på expressens hemsida. Lone Star State: Precis, vilken frisk 21 åring vill inte göra roliga saker. Skönt att din man verkar vara förstående. Hoppas innerligt att Remicaden ska hjälpa dig. Malvas Mam: Hur är det med Linnea nu? Går det bra för henne?Grådis: Känner igen mig så i det du skriver med att inte bli färdig.. Så kan jag också hålla på, skitlänge.. ah haah.. fyndigt va? Men nu sköter sig min mage helt exemplariskt igen.. Inga som helst problem.. men man vågar knappt avsluta meningen här för då kan det ändras igen. Bcsvensk: Gissar att du antagligen fått en del tips från doktorn men ät järnrik mat såsom blodpudding etc så hjälper det till blodvärdet en sväng.. Jag köpte Blutsaft på hälsokost som jag tog då och det hjälpte väl lite.. Och har man blodvärde under 90 så ska man väl få blod tror jag.. Det har jag fått några gånger. Jo, är som sagt på jobbet nu. Sitter vid datorn och "jobbar" in lunchen så att jag kan gå lite tidigare idag. Mamma kommer från Hudik för att lillasyster fyller 25 imorgon så jag tänkte bjuda på lax i ugn idag. Magen sköter sig kanon och jag mår bra.. Lite krasslig i halsen bara. Nu kanske jag jobba lite också Kram på dig.

    Jo,här ger dom blod under 88,så din gissning var alldeles korrekt

    Skönt att det är lungt för dej på jobbet,kan du säkert behöva

    **********************************************************************


    **********************************************************************


    I övrigt somnade jag stax innan halv nio i går kväll,var helt färdig,somnade i soffan då vi såg film,sen tvingade jag med maken in i sovrummet,jag ville ha sälskap då jag skulle läsa,så han fick se film därinne...


    Blev dock inge läsa,somnade direkt...Så ,så bra sällskap var jag


    Sov till halv åtta i morse då jag blev väckt för att ta medicinerna som ska tas innan åtta...Undra hur länge jag sovit annars...??


    Jaja,om en halv timme ska jag åka sjukresa in till VC,kan inte använda mitt  v.ben så bra nu,lite svårt då att köra bil.


    men de var inga problem på sjukresor,dom bekräfta mitt dilemma på VC och sen var allt lungt.


    Trodde jag skulle få bråka en massa,,men icke sa nicke..det gick så smidigt så


    Så nu ska jag ner och käka blod pudding till lunch,med lingonsylt ,morötter oc h apelsin juice...


    När jag kommer hem från VC,så är svägerskan här med två av sina tre kidz,dom fick en liten i juli,så då ska vi snusa bäbis,ska bli skoj..det blev inte så att dom sover här,hade aldrig fixat det.


    Dom sover hos en i en grann by,ca.6 km härifrån.


    Josefine längtar efter kusin Beatrice,så de blir skoj.


    Dom kommer sova här från redag till lördag,då ä maken hemma och kan vara social då inte jag orkar.


    Sen sjussar vi dom till tåget på lördag.


    På torsdag ska dom också vara här mest hela dagen,då kommer distrikt sköterskan som haft han om alla våra kidz., men som missat deras lilla för att odm flyttade tebax till Göteborg.


    Så distriktarn satte upp en timmes hem besök i Josefines namn,så kommer hon hit bara för att gooooosa med bäbis Jonathan,fika och för  att snacka lite skit.


    Distriktarn tyckte hon var värd en timmes rast en gång udner alla sina år som anställd åt landstinget...Tyckte jag var lite gulligt


    Ha en bra kväll allihopa nu...

  • skrutteluttan74
    dalkulla26 skrev 2007-10-22 13:23:18 följande:
    hejgrådis: tack. hoppas oxå på effekt av imurel. Hur går det för dig då?jajja: har ätit det i drygt en månad nu så jag är säkert för uinvrig med att få resultat. får vackert äta mera kortison i gen ett tag till. har i alla fall kommit upp i den dos jag ska ha. Hur går det för dig då?Bc svensk: hur mår du?Lällas: har du talat med doktorn än? Hoppas att du blir bättre snart i gen68 an: hur går det för dig?Tessi: kramMumlin: har tänkt på dig och funderar hur det går för digNalla: Pluggar för fullt antar jag??? hur mås det då?kram på er alla
    Halloj och kram till dej med..jag är trött,men just nu är det de minsta bekymret för mej,det är ( tycker jag ) att jag har så ont i höften från ryggen,så jag ahr svårt att använda v.ben.
    Ska kolla både järn och blod värde idag på VC, får hoppas det stigit lite,ska kka blodpudding till lunch nu.,så kanske kroppen hinner ta år sej lite

    ******************************************************************

    Hur mår du själv Sofie ?? I övrigt tänker jag alltså ??,...
  • grådis

    MissDisa, jag har Crohns och förr gick jag alltid ner i vikt vid skov, men efter 30 kommer fettet och nu tappar jag inget eller väldigt lite....
    träna när man är mitt i ett skov och jättesjuk, har ont och inte kan äta verkar ju konstigt?
    Det orkar aldrig jag, fast jag är ingen träningsmänniska i vanliga fall heller

    Dalkulla, jotack här rullar det på Har varit otroligt mycket jobb ända sen augusti, så nu längtar man efter lite ledighet Har jobbat 200 timmar övertid, och det känns Men nu är det bara tis-torsdag kvar, sen är jag ledig i en vecka...tjoho

    BCsvensk, vilken gullig distriktssköterska Din krake Usch, va tråkigt med rygg-höft och ben Hoppas det snart blir bättre.

  • Grannen

    Hej

    Orkar inte skriva så mkt men jag vill iaf titta in och ge alla en kram!

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!