• micorazón

    Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!

    Jaha tjejer, nu var det dags för en ny tråd IGEN Nu ser vi till att slå rekordet med denna!!

    Jag ändrade titeln så att den passar oss alla hahahaha Så nu känner sig väl ingen utanför???????

    Kram på er, ni är för underbara! Vad skulle man göra utan denna tråden i forumet? Jobba kanske? Eller hur Jeta?


    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:28:38:
    Tråd nr 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19351269.html

    Tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m22076767.htmlBesim per gjithmonë - 2007.02.22

    recepttråd 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21516317.html

    recepttråd 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m24690002.html

    LÄNK TILL LISTAN FÖR OSS SOM ÄR AKTIVA I TRÅDEN

    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m23703062.html

    LISTTRÅD nr 2

    Alla nya skriv in er om ni inte redan har gjort det!

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26820088.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:30:52:
    Recepttråd 3

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 23:32:49:
    Tråd nr 3

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m24867770.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-14 17:13:59:
    recepttråd 3 - NU FUNGERAR DEN

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27857440.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-19 18:42
    TILL REDAKTIONEN PÅ FL:

    Här komemr vår lilla ordlista Vill ni kolla upp alla hemska ord vi säger TILL VARANDRA härinne så har ni en länk här

    lexin2.nada.kth.se/

    Så nu kör vi:

    naten e mirë - godnatt
    miredita - goddag
    diten e mirë - hejdå
    tung - hejdå (eller tungjatjeta omman är bonde haha)
    mut - dåligt
    qifsha - fan

    sen har vi lite olika maträtter ,men SVerige har inte översatt dem så det får ni faktiskt tåla

    Återkommer säkert me fler ord!
  • Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!
  • msuse

    här var det dött..
    tyckte esc-låten var lite lam..kom inte igång riktigt..

    är i götet hos svärföräldrarna..kommer ju ingen bebis så vad ska man göra..?

    ang pengar: en del där nere verkar ju tro att när man flyttar till sverige så har man hus med garage inkl fin bil färdigt när man får uppehållstillståndet..

  • jessi5

    Jeta, lägg ett bud!!! Hade jag gjort, kanonfint och inte så dyrt heller.

    Har en fråga: Ger ni godis och andra sötsaker till era barn? Vi har bestämt att inte ge något till vår son förrän han vet vad det är och det inte går att undvika, men har alltid stooora diskussioner om det med mentors släktingar. Jag klagar inte på dom när dom doppar nappen i socker eller ger te, läsk, saft i flaskan, varför måste dom påpeka och bråka om att vi är snåla och inte vet nåt och att barn inte far illa av socker. Men samtidigt har alla barnen svarta tänder och jämt ont i magen, en har tom opererat ut 11 mjölktänder (stumpar). Jag vet att barnen inte far illa om dom äter/dricker normala mängder med sockersaker, och borstar sina tänder men vi har vlt att inte ge. Hur gör/har gjort/tänker ni göra??

  • msuse

    några albaner var å hälsade på släkten i hemlandet. svärmor sa till svärdottern att hon måste köpa henne 2 par kule och en kjol. svärdottern hann inte det på just denna shoppingtur, däremot köpte hon en tvättmaskin samt ordnade installation av den. svärmor blev iaf sur för att hon inte fått kläderna hon bett om.

  • msuse
    jessi5 skrev 2007-12-17 23:22:54 följande:
    Jeta, lägg ett bud!!! Hade jag gjort, kanonfint och inte så dyrt heller.Har en fråga: Ger ni godis och andra sötsaker till era barn? Vi har bestämt att inte ge något till vår son förrän han vet vad det är och det inte går att undvika, men har alltid stooora diskussioner om det med mentors släktingar. Jag klagar inte på dom när dom doppar nappen i socker eller ger te, läsk, saft i flaskan, varför måste dom påpeka och bråka om att vi är snåla och inte vet nåt och att barn inte far illa av socker. Men samtidigt har alla barnen svarta tänder och jämt ont i magen, en har tom opererat ut 11 mjölktänder (stumpar). Jag vet att barnen inte far illa om dom äter/dricker normala mängder med sockersaker, och borstar sina tänder men vi har vlt att inte ge. Hur gör/har gjort/tänker ni göra??
    har tänkt att undvika det så långt det går, mannen instämmer helt men vi får väl se hur det går...alla andra är gottegrisar, i både min å hans släkt.
  • Albu

    Det betyder: mensen..Tezet e kuqe brukar man säga


    shqiperi82 skrev 2007-12-17 22:44:23 följande:
    vad betyder tezet????? eller menar du testat???
  • micorazón
    jessi5 skrev 2007-12-17 23:22:54 följande:
    Jeta, lägg ett bud!!! Hade jag gjort, kanonfint och inte så dyrt heller.Har en fråga: Ger ni godis och andra sötsaker till era barn? Vi har bestämt att inte ge något till vår son förrän han vet vad det är och det inte går att undvika, men har alltid stooora diskussioner om det med mentors släktingar. Jag klagar inte på dom när dom doppar nappen i socker eller ger te, läsk, saft i flaskan, varför måste dom påpeka och bråka om att vi är snåla och inte vet nåt och att barn inte far illa av socker. Men samtidigt har alla barnen svarta tänder och jämt ont i magen, en har tom opererat ut 11 mjölktänder (stumpar). Jag vet att barnen inte far illa om dom äter/dricker normala mängder med sockersaker, och borstar sina tänder men vi har vlt att inte ge. Hur gör/har gjort/tänker ni göra??
    vi gav inte Dante förrän han fyllde ett år, då hade vi gjort en tårta o självklart ville han ha,sen var det kört

    Jag tycker man ska undvika det så länge det går!!!!! Jag har själv gått över till att INTE äta på mcdonalds o dricka läsk till att äta sallad med vatten när jag går ut, då äter Dante det också.  Bara man själv håller sig till det så gör barnen det också. Sen att jag o besim tar ett glas cola när han har somnat det e en annan sak hehe

    Tycker det är såå ondöigt med en massa socker till barn. Dante får nåt gott varje lördag nu då han är väldigt medveten om vad det är. Men det handlar om en liten klubba eller några godibitar. INTE en el påse eller så... Vi äter nästan aldrig godis här hemma så han vet..

    Däremot Dantes pappas sida vill VÄLDIGT gärna proppa i honom en massaz. Nu har jag sån "tur" att Dante har en diabetes gen, det testar dem häri Krstd (Teddy studien heter det) på alla nyfödda om man vill. Så vi har fått direktiv att vi ska undvika sött så länge det går,men inte ta bort det HELT. För han HAR inte diabetes, men det finns 2 % risk att han utvecklar det.... Så nu har deras famil fattat deto ger honom inget godis Skönt!

    kram o godnatt tjejer!
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • micorazón
    msuse skrev 2007-12-17 23:15:43 följande:
    här var det dött.. tyckte esc-låten var lite lam..kom inte igång riktigt..är i götet hos svärföräldrarna..kommer ju ingen bebis så vad ska man göra..?ang pengar: en del där nere verkar ju tro att när man flyttar till sverige så har man hus med garage inkl fin bil färdigt när man får uppehållstillståndet..
    tänk om du plötsligt behöver föda?   lite läskigt att föda på ett främmande sjukhus, skulle jag tycka i alla fall.. eller vart bor du nu???
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • jessi5

    Min systers dotter är också med i teddy studien! Men dom hade också redan bestämt att inte ge sötsaker.
    Hur gick det i kosovo? Förstod dom eller försökte dom proppa i dante en massa?


    micorazón skrev 2007-12-17 23:45:08 följande:
    vi gav inte Dante förrän han fyllde ett år, då hade vi gjort en tårta o självklart ville han ha,sen var det kört Jag tycker man ska undvika det så länge det går!!!!! Jag har själv gått över till att INTE äta på mcdonalds o dricka läsk till att äta sallad med vatten när jag går ut, då äter Dante det också.  Bara man själv håller sig till det så gör barnen det också. Sen att jag o besim tar ett glas cola när han har somnat det e en annan sak heheTycker det är såå ondöigt med en massa socker till barn. Dante får nåt gott varje lördag nu då han är väldigt medveten om vad det är. Men det handlar om en liten klubba eller några godibitar. INTE en el påse eller så... Vi äter nästan aldrig godis här hemma så han vet..Däremot Dantes pappas sida vill VÄLDIGT gärna proppa i honom en massaz. Nu har jag sån "tur" att Dante har en diabetes gen, det testar dem häri Krstd (Teddy studien heter det) på alla nyfödda om man vill. Så vi har fått direktiv att vi ska undvika sött så länge det går,men inte ta bort det HELT. För han HAR inte diabetes, men det finns 2 % risk att han utvecklar det.... Så nu har deras famil fattat deto ger honom inget godis Skönt!kram o godnatt tjejer!
  • msuse
    micorazón skrev 2007-12-17 23:45:46 följande:
    tänk om du plötsligt behöver föda?   lite läskigt att föda på ett främmande sjukhus, skulle jag tycka i alla fall.. eller vart bor du nu???
    nä..då åker vi hem! tar ca 1,5-2 timmar att åka. vill inte föda här heller! men vi åker hem imorgon iaf. tror inte att det börjar här, tycker det är jobbigt att sova borta egentligen, slappnar inte av riktigt. har alltid varit så'n.
    har med mig "väskan" om det skulle bli väldigt brådis...
  • jessi5

    Nu när svärmor, svägerskorna och männen gått hem är här lugna gatan här inne.....jag är alltid här inne vid fel tidpunkt.
    Har ni andra nån pakt som jag inte vet om hahahahah.

Svar på tråden Vi som är gifta/tillsammans med/är kosovoalbaner, makedoner, albaner :-D tråd 4!!!!