• grådis

    V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

    IBS
    Ankissen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

    Crohns
    Fairyfloss

    Ulcerös Colit
    Pernilla19

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

  • Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Tindras äiti

    jippie winnerbäck vann årets låt
    han e ju så bra

  • Grannen

    Nalla: hoppas att det inte är uvi, drick mkt surt och var noga med att blåsan töms ordentligt!

    Tindras ä: smarrigt med semlor, det är nog nyttigt! mandel är ju nuttigt iaf...

    mammasknodd: jag satt hemma och surade för att jag inte kunde vara med! Var uppsatt på transplantationslistan då så jag fick inte vara mer än två timmar från göteborg, men de andra hade det kul!

    Axelpaxel: numera transplanteras tarmar, vet att det inte är många per år men det finns iaf! Kan inte ngt om det men det kanske går att googla?

    prommis; usch, håller tummarna för rödbetor jag med! Får bara inte vara ngt annat!

    lällas: vad säger de om tarmsnuttsblodet? Varför går det inte över? Du slarvar väl inte med supparna!!!

  • MrsDream
    Evve81 skrev 2008-01-09 18:47:52 följande:
    Jag har ätit Pentasa under min graviditet och den fick jag istället för Asacol. Enligt min doktor ska det itne vara någon fara alls...
    åh det lät ju bra! tack för det
  • 68an

    Tack till er som skrivit för omtänksamheten *L* Kram

    Prommis.se Jag förstår din oro. Min syster skedde samma sak för när vi var små med i henes fall kunde dom inte hitta något så det fick bli rödbetorna som förklara det hela då hon oxå hade ätit pytt med rödbetor. Än idag är hon fri tarmsjukdommar och det har ju gått kring 35 år sen sedan det skedde.

    Min dotter hade blod i blöjan vid 2 tillfällen då hon var riktigt liten, tror det var kring 3 månadersåldern, även slem några ggr men på barnsjukhuset kunde dom inte hitta nåt fel och då åt hon ju bara bröstmjölk.

    MrsDream.se Kul att se dig. Det var längesedan.

  • Billy och Jag

    måste fråga en sak som ni säkert inte kan svara på men man lär väll få spekulera?

    ska träffa en reumatulog i morgon, inte min vanliga läkare.. vet inte varför jag fick en annan nu.. men men.. iaf.. det var ju faktiskt reumatulogen som fick mig att sluta med asacol... för att jag skulle få salazopyrin ist.. och sen skulle jag sluta med det också.. så nu står jag på NADA medeciner för tarmen.. förutom remicade då..
    Då BORDE väll en reumatulog kunna fixa så att jag kan börja med asacol igen?? För de behöver ju bara säga: Ok, ta dem Hehe

    Vill ine behöva kontakta mag och tarm.. :-P


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • MrsDream

    68.an: ja riktigt länge sedan. men nu har jag återuppstått.

    Lällas: kan inte låta bi o kommentera ditt inlägg om uvi.. man avråder patienter med uvi att dricka kaffe och te, då detta är vätskedrivande och kroppen förlorar vätska utan att få in sig ny. Jag har haft en hel del uvi och på distrikten sa en ssk "spontant så känner jag att du inte bör dricka te och kaffe" så jag drog slutsatsen att det va för den anledningen hon sa så. men tranbär och citrus är kanonkalas för uvi! och allmänt att dricka mkt, för då kissar man mer och bakterierna åker fortare ut. detta låter som jag är en som vet bäst, men på kvällskvisten kan jag inte formulera mig snyggare

  • Småstadsbönan

    Hej!!

    Är det någon som har tips på hur jag inte skall glömma ta mina pentasa suppar?? Mitt minne sviker mig Och min stump blir värre och värre

    Kramar

  • detejagdet

    Jag kliver in i denna tråd... Om jag får.. Fick diagnos igår som löd IBS, men dom vill utreda mer för Crohns....

  • Nallatalla

    Hej alla,jag kikar in sväng nu medan sonen sysselsätter sig själv med sin briotågbana. Annars är han rätt så mammig av sig just nu,undrar om det beror på min graviditet?

    Lällas,jag har ju också lite problem med min stump. Tar du bara suppar eller kombinerar du med något?
    Yes,jag har köpt hem både citroner och jockdryck med tranbär så nu hoppas jag att det ska fixa sig! Ska nog ändå be BM att ta ett test i morgon när jag ändå ska dit på besök.
    Ang te och kaffe så har jag hört att man bör dricka dubbel mängd vätska mot den mängd te/ kaffe man druckit. Jag vet inte hur väl det stämmer men jag älskar te och skulle aldrig klara mig utan!

    joannakba,visst är det trist när stumpen ska envisas och trilskas? Jag har haft lite sådana problem den senaste tiden och har ökat medicineringen till 2 pentasasuppar/dag.
    Mitt problem är inte att jag glömmer att ta dem utan det är nog snarare att jag inte vill....
    Jag måste verkligen skärpa mig när det gäller detta!
    Visst tar du supparna till kvällen?
    Eftersom jag själv är så duktig på att glömma dessa så har jag bett min man att påminna mig varje kväll och det fungerar ganska bra. Hoppas att det snart blir bättre för alla oss med trilskade stumpar!

    mumlin,jag försker att dricka så mkt som möjligt och ser även till att ta mig tid på toa och inte stressa.
    Hoppas att detta bara är falskt alarm.
    Hur är det annars med dig? Det är verkligen härligt att se dig här med oss igen så pass kort tid efter op!

    68an,hur är det med dig?

    Dalkulla,hur går det med allt?

    tindras äiti
    Choklad är min passion!

    Nu måste jag försöka se till att komma ut en sväng med sonen innan han börjar riva hela hemmet.

    Kram på er alla / nalla

  • Nallatalla

    Hej detejagdet och välkommen hit! Här är vi många med olika erfarenheter kring sjukdomar i mag och tarmsystemet!
    Det är inte så kul att drabbas med ändå känner man en viss lättnad när man väl får en diagnos då man kan få en passande behandling. Själv har jag UC sedan 2005 och är nu op med tillfällig stomi sedan 2006. Det är meningen att jag ska få IRA men jag måste vänta till bebisen kommit ut.
    Hoppas att du ska känna samma stöd som många andra gjort genom att hänga här på tråden. För min egen del är det tack vare alla underbara människor här som jag accepterar min sjukdom och orkar leva med den.

    Kram / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10