• grådis

    V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

    IBS
    Ankissen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

    Crohns
    Fairyfloss

    Ulcerös Colit
    Pernilla19

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

    ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

  • Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • apan mittemot
    MaijaO skrev 2008-02-12 10:17:30 följande:
    Usch, sköterskan nämde imurel som exempel på vad man kan ge istället för asacol. JAg var inne på fass nu och läste lite om imurel... det vill jag INTE ha!! Då börjar jag hellre röka igen.
    Fast imurel kan fungera väldigt bra. Jag har ätit det sedan 2001 utan uppehåll och genomgått två graviditeter (snart) med den medicinen och jag har verkligen inga biverkningar och inte mina barn heller. Ingen annan medicin har funkat för mig men med imurel har jag inte haft ett enda skov sedan jag började. Jag tycker det är en helt fantastisk medicin!
    ..:: planerat snitt 27/2 ::..
  • MaijaO

    Är du mer infektionskännslig? Varför funkade inte asacol för dig?

  • apan mittemot
    MaijaO skrev 2008-02-12 10:41:25 följande:
    Är du mer infektionskännslig? Varför funkade inte asacol för dig?
    Nej jag är nästan aldrig sjuk, inte ens förkylningar och liknande. Har för mig att jag fick utslag (typ nässelutslag som kliade över hela kroppen) av asacol, testade den precis i början när jag var sjuk och de bytte ut den rätt snabbt. Sedan testade jag dipentum men jag fick ändå skov hela tiden. Nu går jag på imurel och salazopyrin sedan höstan 2001 och har inte haft ett enda skov, jag känner mig och lever som innan jag blev sjuk, mår egentligen bättre än innan, har fått en riktig stål-mage och tål att äta allting.

    Jag tycker du ska testa imurel, den är inte så farlig som det står i fass, jag har fått flera läkare att erkänna att den förmodligen inte alls är farlig, jag har som sagt varit gravid två gånger med denna medicin och barnen har inte påverkats. Har kollat upp mkt själv på internet och det finns inga belägg för att det ska kunna skada foster i magen t.ex. Så jag tror att de överdriver riskerna tills de har tillräckligt med bevis för att det är en säker medicin.
    Mycket av biverkningarna som står gäller om man tar medicinen efter en transplantation och då tar man mycket högre doser, jag har stått på 2x50mg sedan starten och har inte fått speciella förhållningsregler om att inte vara i solen eller nåt sånt, och som sagt inte mer infektionskänslig är jag heller. Man går på regelbundna kontroller när man tar imurel så de håller koll på om din kropp blir påverkad.
    Jag har förstått att imurel inte funkar på alla, men om det funkar är det verkligen en bra medicin, värt att testa. Jag blev som sagt "frisk" med imurel.
    ..:: planerat snitt 27/2 ::..
  • MaijaO

    Kollade upp dipentium. Den verkar ju "mildare". Ja, ja. Allt är ju värt att testas... fast leukemi som stod som biverkning på imurelen är kanske inget som går under "värt att prova".

  • fairyfloss

    AngelEye: Välkommen!!

    MaijaO: Jag gick på imurel och den funkade bra på mig i tre år, inga alvarliga biverkningar MEN jag blev mer infektionskänslig! Var förkyld rätt så ofta (flera gånger i månaden ibland). Sen jag slutade med den så har jag inte varit förkyld mer än kanske fyra gånger! Och det är över ett år sen jag slutade. Annars är den inte så farlig, 100 gånger bättre än kortison i alla fall. En miljon gånger bättre! Men tål man 5-ASA preparaten så skulle jag hellre ta dem tror jag. Det jobbiga med imurel är också att det tar tre månader innan den verkar, alltså vet man inte om den funkar tills dess! Det är lite jobbigt.

  • Fru U

    Så har jag då börjat med hormonnedregleringen inför ivf. Maken får ge sprutorna (medan jag blundar) för jag fixar inte det annars (o knappt ändå).

    Det gör ont, men inte så ont som jag trodde (han är en duktig sjuksköterska ) men det svider så in i norden

    Vet forfarande inte vad jag ska känna inför det här med IVF. Känner mest ingenting...

    Välkomna alla nya


    Live and let live
  • lärka78

    malvas mam: När jag var hos läkaren och fick min diagnos så försökte jag få honom att säga hur mycket skov jag skulle ha i fram tiden Han kunde inte svara *chockad* men sa att om man har täta skov i början så har man ofta det i sen också och tvärtom.
    Men säker kan man ju inte vara. Min kompis man var supersjuk med täta UCskov hela sin barndom upp till 13 år sen var han skovfri i 14 år och sen fick han ett elakt skov och de var tvugna att operera bort tarmen och göra bäckenreservoir.

    Angeleye: Välkommen!!

  • Småstadsbönan

    maijaO: Börja inte rök igen. Jag gjorde det när min dotter var ca:9 månader och det blir inte bättre av det. Det är bara dyrt och ohälsosamt, Tror nog att jag började röka igen bara för man har hört att symtomen blir minder av det, det låg nog undermedvetet på mig för jag ville ju bara få bli frisk igen inte börja röka. Mitt sörsta misstag när jag ändå hade slutat.

  • Fru U

    Ser att ni pratar om rökning:

    OM ni nu känner att det är enda utvägen så tugga lite nikotintuggummi istället, då slipper ni alla fall 99% av de skadliga ämnen som finns i en cigg

    Dessutom så är det bara ett fåtal som faktiskt blir hjälpta av nikotin och det gäller enbart UC-patienter (tyvärr ansågs det väl inte etiskt att fortsätta forska för jag har inte hittat mer än en studie från -99 och en från -03)


    Live and let live
  • fairyfloss

    Nån som såg avsnittet av House när en patient med IBD (de specifierade varken crohn's eller UC) kom in och House rekomenderade honom att börja röka? Fy fasiken vad arg jag blev! För rökning förvärrar ju otroligt vid Crohn's, och så svårt hade det inte varit att specifiera att det var UC det rörde sig om egentligen. Men ja, det är ju en TV-serie bara så man ska väl inte bli så upprörd .

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10