• Anonym

    Finne som blivit en böld?!

    Hade en knöl på ryggen (gjorde inget ont). Den hade suttit där i typ 4 månader så vaknade jag en dag av att den gjorde ont och min kille klämde på den. Det kom ut ca 1 tsk var/gegga/fett.

    Nu gör det skitont och jag ångrar att han klämde skiten...jag är öm och det är en ond knöl som knappt går att röra.

    Nån som varit med om detta och vad gör jag för att lindra det?
    Är livrädd att behöva gå till läkaren och få den uppskuren...

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Finne som blivit en böld?!
  • Anonym

    Ska fixa sån där sprit idag och kanske ta mod till mig och ringa vårdcentral.

    Du som skrev att det inte gör ont att ta hål...vet du vad du pratar om?

    Jag kan ju inte ens ha bh, röra den eller ens trycka lite på den utan att jag får svinONT.

    Jag vägrar låta nån läkare skära eller trycka en nål i den...finns inte en möjlighet.

  • Anonym

    Om det är en böld och du inte öppnar den och klämmer den så värker den sönder vanligtvis. Och det är värre, tro mig...

  • Anonym (böld)

    Okej, om du nu vägrar att låta en läkare tömma den och inte kan röra den själv så får du väl vänta tills den spricker.

    Det är så irriterande att folk är rädda för att gå till doktorn för en liten böld. Det skulle ta en minut för en läkare att fixa saken och sen är det över.

    Alternativet är som sagt att vänta till den värker sönder vilket innebär långvarig smärta. Som pricken över i är det även lätt att området infekteras och då kan bölderna spridas samt att du måste käka antibiotika.

    Läkaren sprutar kylspray på bölden innan den töms så man känner knappt något alls. Pallra dej nu iväg till sjukan så du slipper lida .

  • Anonym

    Jag har ringt men fick svaret att det var inget akut så jag får återkomma om en vecka.

  • Anonym (böld)

    Va? Får du vänta en vecka? Vilka klåpare!

    Jag har själv lidit av bölder och läkaren har alltid tagit det på allvar eftersom infektionsrisken är så hög.

    Klämmer man själv eller om bölden spricker så är det jättesvårt att tömma den helt. Det ligger kvar bakterier och gror och det kan bli ett elände!

    Jag vill absolut inte skrämma upp dej det kanske går över hur bra som helst för din del men jag har själv varit med om att det inte har gjort det.

    Lycka till i alla fall

  • Anonym (Bamse)

    Min pappa hade en sån knöl för ett tag sen på huvudet. Han hade riktgt ont !! ( han brukar inte gnäll ) men han låg i soffan i ca 4 dagar.. sen var han så trött på den så han tog i allt vad han kunde och tröck ut " geggan " och han sa att det va inte lite som kom ut, men trycket släppte lite, sen gick han till vårdcentralet och fick nån salva (tror ja det va)

    Och nu är den borta :)

    Läkaren sa att om han kommit in ( utan att ha klämt den ) så hade dom gjort ett litet snitt och tryckt ut den ( hade tagit 3 min )

    men men envis om han är så klämde han den och nu har han en kal prick i skallen hahahha

  • syd

    1tsk är ganska mycket..
    Det hörs som en hårsäck som fått nog och hårstråt har börjat försöka växa innåt(har haft 3 sådana som varit från hasselnöts stor till handflata stor)
    Det kan bli ganska stora bölder av det och de är svåra att bli av med på egen hand..
    Den ena jag hade växte på en vecka från ömm till stor som ett ägg delat på längs och satt på handleden på akuten meddelade man att 2dagar till så var det stor risk för att handen behövt amputeras så spridd var den på insidan

    Kolla upp hur stor den är och försök uppskatta hur länge du hat den och hur mycket den växer

  • Anonym

    Den är inflammerad helt klart o gör skitont..därav jag tvekat till o gå till läkare.

    Men borde den inte "växa" bli större om den är jätteinfekterad?

    Ska iallafall testa det där med sprit o badda den...får se om den blir bättre.
    Som det är nu så går det inte klämma ut det som finns i, om det nu finns nått kvar i. Kanske bara är svullet.
    Det gör helt enkelt för ont för o klämma.

  • ischa

    Sa du till läkaren när du ringde att den var infekterad? Om inte så ring igen, låter som om du skulle behöva en antibiotika kur iaf.

Svar på tråden Finne som blivit en böld?!