• tröllkäringa

    Hemlösa i Sverige och invandringen

    Alltså nu får nån förklara för mig...för jag fattar inte nåt...

    Varför tar vi in massa invandrare, tom så mkt att vi inte klarar av dom...när vi faktiskt har flera tusentals hemlösa svenskar som bor i kartonger(eller vad dom nu sover i....) och lever ett helvetiskt liv. Varför tar vi inte hand om vårat folk först innan vi tar in människor från utlandet. För mig är detta obegripligt. Vi borde väl hjälpa dom här hemma först och främst..nä för vi ska va så jävla snälla o hjälpa alla andra.....

    varför är det så här??


    (¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 10:27
    Vill klarlägga en sak....

    Jag vill ha svar på min fråga för att bli mer klokare. Utan kunskap blir man knappast klokare. Jag tycker det är sorgligt att läsa vissa av era svar där ni dömer mig. Jag har blivit kallad korkad, dum och jag vet inte allt. Visst jag kanske är det men gör mig klokare då med bra svar istället för att döma mig!!!!!
  • Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen
  • appapp2
    tröllkäringa skrev 2008-01-07 16:21:13 följande:
    men borde inte Sverige kunna ge hemlösa här en lägenhet och socbidrag? det krävs det väl inte drogfritt för? Sverige ger ju invandrarna lägenheter och bidrag och inte är alla dom drogfria när de kommer inte..
    du får gärna föregå med gott exempel och låta några pundare flytta in. blir säkert bra, det.
  • Buttelina

    jag håller med dig ts. FULLSTÄNDIGT! Man ska ta hand om sina egna först! De drogberoende hemlösa får man ju hjälpa med behandlingshem osv och sen ge dom en lgh. Ta inte in fler invandrare innan det är fixat!, Det råder redan bostadsbrist i stora delar av landet, VARFÖR ta in mer människor??

  • korven72
    Miss Lau skrev 2008-01-07 16:28:56 följande:
    Tycker illa om när man ställer utsatta grupper mot varandra och menar att vi ska strunta i den ena gruppen! De flesta hemlösa som bor på gatan är psykiskt sjuka och/eller missbrukare. De blir inte friska/drogfria för att vi slutar hjälpa flyktingar.Självklart ska vi hjälpa människor som kommit snett, men jag tycker också att det är självklart att vi ska hjälpa utsatta människor som kommer hit från andra länder.
    Dito. Som jag skrev tidigare så är det olika problematiker som inte har med varandra att göra.
  • korven72
    Buttelina skrev 2008-01-07 16:32:48 följande:
    jag håller med dig ts. FULLSTÄNDIGT! Man ska ta hand om sina egna först! De drogberoende hemlösa får man ju hjälpa med behandlingshem osv och sen ge dom en lgh. Ta inte in fler invandrare innan det är fixat!, Det råder redan bostadsbrist i stora delar av landet, VARFÖR ta in mer människor??
    I många delar av sverige står samhällen tomma. Det har mycket med att man väljer att bo där det finns jobbtillfällen dvs i storstäderna med omnejd.
  • azofia

    Ja du Buttelina: tror du att de missbrukare som finns här slutar punda om vi stoppar all invandring?

    Tror du att Sverige skulle tjäna på att inte ha någon invandring?

    Tror du att alla invandrare bara kostar pengar?

  • Miss Lau
    Buttelina skrev 2008-01-07 16:32:48 följande:
    jag håller med dig ts. FULLSTÄNDIGT! Man ska ta hand om sina egna först! De drogberoende hemlösa får man ju hjälpa med behandlingshem osv och sen ge dom en lgh. Ta inte in fler invandrare innan det är fixat!, Det råder redan bostadsbrist i stora delar av landet, VARFÖR ta in mer människor??
    Sina egna? Det finns inget som säger att jag har mer gemensamt med en hemlös, bara för att personen är svensk medborgare, än med en barnfamilj från ett annat land.

    Man kan hjälpa båda grupperna!
  • Niinii
    tröllkäringa skrev 2008-01-07 16:21:13 följande:
    men borde inte Sverige kunna ge hemlösa här en lägenhet och socbidrag? det krävs det väl inte drogfritt för? Sverige ger ju invandrarna lägenheter och bidrag och inte är alla dom drogfria när de kommer inte..
    Man får inte bidrag och boende om man inte är drogfri i sverige..
    Många hemlösa är också psykiskt sjuka och KAN inte leva själva. Jag håller med om att man kan göra mer för de.
  • Lilith74

    Ni blandar ihop äpplen och päron.
    INVANDRARE får inga lägenheter, det får de fixa själva.
    Flyktingar med flyktingstatus som ansöker om asyl i Sverige kan få bostad i väntan på besked, oftast hamnar de dock på förläggningar med många människor i samma rum.
    Får de asyl - inte speciellt lätt numera, och absolut inte utan starka skäl - så kan de få hjälp till en bostad i ett område där du TS, nog inte skulle vilja bo.

    men visst borde mer göras för våra hemlösa, speciellt på vintern. Jag tycker att drogfrihetskravet måste sänkas och fler härbärgen och tillfälliga bostäder ordnas.

  • Mannehkunda

    många hemlösa har dessutom fått oändligt många chanser som av olika anledningar sumpats, missbruk, psykisk ohälsa och i vissa fall till och med ovilja. Efter ett par år på gatan är det väldigt svårt att komma tillbaks till ett normalt liv, precis som efter ett par års fängelse... Tro mej, många människor kämpar för att göra dessa människors liv bättre, men det handlar om mer arbete än att bara ösa pengar över dem... Vissa människor går inte att hjälpa, hur tragiskt det än är!

    men att jämföra det med invandrare måste vara höjden av okunskap


    life is sweet
  • Lequisha
    Lilith74 skrev 2008-01-07 16:36:56 följande:
    Ni blandar ihop äpplen och päron.INVANDRARE får inga lägenheter, det får de fixa själva.Flyktingar med flyktingstatus som ansöker om asyl i Sverige kan få bostad i väntan på besked, oftast hamnar de dock på förläggningar med många människor i samma rum. Får de asyl - inte speciellt lätt numera, och absolut inte utan starka skäl - så kan de få hjälp till en bostad i ett område där du TS, nog inte skulle vilja bo.men visst borde mer göras för våra hemlösa, speciellt på vintern. Jag tycker att drogfrihetskravet måste sänkas och fler härbärgen och tillfälliga bostäder ordnas.
    Bra skrivet!
Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen