• Mama Law

    Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......

    Ja idag är det sista ansökningsdagen för ansökan till HÖGSKOLAN. Har du som jag varit ute i tid och ansökt redan första dagen eller har du väntat till idag den sista dagen för ansökan. Idag börjar allvaret nu är det på riktigt snart stängs slussarna och det är bara denna ständiga VÄNTAN kvar.

    Här kan vi samlas att dela tankar inför uttagningen och funderingar över huruvida vi kommer in eller inte......


    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-19 15:37
    Första antagningsbeskedet kommer mellan 10-15 Juli.

    Andra antagningsbeskedet kommer mellan 6-8 Augusti.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 19:18
    NORMERINGSTABELLEN!!!

    www.umu.se/edmeas/hprov/08a/norm.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 07:47
    BARA 2 VECKOR KVAR TILLS BESKEDEN BÖRJAR TRILLA IN!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 12:32
    Här kommer länken till listan!

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m33970874.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-01 10:28
    länk till antal sökande ht 2008

    www.vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT20...

    Antal antagna tidigare terminer

    www.vhs.se/templates/Page.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 19:50
    LÄNK TILL NYA SNACKISEN

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 19:51
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m34367172.html
  • Svar på tråden Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......
  • mimili

    nu har jag för ca 100 gången noggranr studerat statistiken på VHS och blivit lite orolig eftersom det är fler sökande i år på de flesta skolor...Vad tror ni, nu när HA och HP gruppen slås ihop sänks snittet något?? jag inbillar mig att det kanske dras ner typ 0.1 poäng på Hp snittet och då känns det lite positivare...kan set stämma?

  • Hello Kitty 80

    Hur kommer det sig att det är så olika antal platser på samma program/skola från år till år?

  • Mama Law
    mimili skrev 2008-07-02 13:40:34 följande:
    nu har jag för ca 100 gången noggranr studerat statistiken på VHS och blivit lite orolig eftersom det är fler sökande i år på de flesta skolor...Vad tror ni, nu när HA och HP gruppen slås ihop sänks snittet något?? jag inbillar mig att det kanske dras ner typ 0.1 poäng på Hp snittet och då känns det lite positivare...kan set stämma?
    Jag tror helt klart att snittet sänks precis som du tror ca 0.1 för mig gör det mycke, det kan göra att jag kommer in i första urvalet och ingen blir gladare än jag då!
    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Lalalong

    HelloKitty80
    Det kan nog ha att göra med hur många sökande det var förra året och att de anpassar platserna efter det... Bara en gissning från min sida dock. Är det på utb där det är många sökande varje år vet jag faktiskt inte.
    En annan tanke är ju att de anpassar antalet platser till arbetsmarknadens förfrågan. Det är ju dumt att många många fler än vad det kommer finnas behov av. Är det utb där man har praktik måste ju antalet praktikplatser också vägas in kan jag tänka mig.

    Skrev ett mail till antagningen i växjö pga strul med inskickade papper o.s.v.
    Mailet avslutades med att jag den 10/7 kommer få besked om jag är antagen. Hoppas verkligen det betyder att man faktiskt får besked den 10:e och inte behöver vänta till 15:e. Det är ju fasiken som att vänta barn detta... man siktar in sig på den 10/7 (jämf. BF) men sen kanske man "går över tiden" och får vänta till den 15:e. Känns som det kommer bli bland de längsta 5 dagarna i ens liv i så fall!!

  • Mama Law

    Det här är värre än att vänta på bf (har nämligen aldrig behövt göra det då alla kommit tidigare) kan inte jämföra det med nåt för mig har det med hela min framtid att göra (fast iofs så har det med framtiden att göra när man väntar barn med) aja vet inte vart jag ville komma egentligen bara att det tar alldeles för lång tid innan beskedet iaf!


    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Hello Kitty 80

    Mama Law skrev 2008-07-02 14:03:15 följande:


    Det här är värre än att vänta på bf (har nämligen aldrig behövt göra det då alla kommit tidigare) kan inte jämföra det med nåt för mig har det med hela min framtid att göra (fast iofs så har det med framtiden att göra när man väntar barn med) aja vet inte vart jag ville komma egentligen bara att det tar alldeles för lång tid innan beskedet iaf!
    Tänk jag då som bara får reda på vilken reservplacering jag får..
    Får vänta ända till augusti innan jag får reda på om jag kommer in eller inte. Eller iofs får jag en liten ledtråd när jag får reservplaceringen om huruvida jag ligger bra till eller inte. Får jag reservplats över ca 50 så är det kört
  • Lalalong

    Mama Law
    Ibland går det bra att skriva utan att man egentligen vet varför. Jag förstår ditt resonemang helt och hållet!!
    Detta är nog inte riktigt lika livsavgörande för mig, inte just nu i alla fall. Jag kommer i vilket fall som helst att jobba på mitt jobb ett år till. Det stora för mig kommer nästa vår då jag får reda på om jag får fortsätta där eller ej... och det är klart att kommer jag in nu så är jag rätt säker på det så på såvis är det ju lite avgörande. Samtidigt jobbar jag i en "bransch" där det är stor brist och med mina två år på jobbet så kommer jag nog inte ha jättesvårt att hitta ett annat jobb. Jag är ju dock fortfarande inte behörig och det vill jag så klart vara! Dels av lönemässiga skäl men framföralt av etiska och ideologiska skäl.
    Jag håller verkligen alla tummar och tår för att det ska gå bra för alla här!!

  • Mama Law
    Hello Kitty 80 skrev 2008-07-02 14:08:43 följande:
    Mama Law skrev 2008-07-02 14:03:15 följande: Tänk jag då som bara får reda på vilken reservplacering jag får..Får vänta ända till augusti innan jag får reda på om jag kommer in eller inte. Eller iofs får jag en liten ledtråd när jag får reservplaceringen om huruvida jag ligger bra till eller inte. Får jag reservplats över ca 50 så är det kört
    Det är ganska stor risk att jag får vänta till augusti med mitt besked också tycker att både besked 1 och 2 kommer på tok försent. Egentligen är det konstigt för alla betyg ska ju va klara i maj nån gång så det borde egentligen kunna gå att lägga beskeden tidigare! om inte annat kan dom ju anställa fler då blir det fler sysselsatta också
    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
Svar på tråden Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......