• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • rednose
    evaoregon skrev 2010-11-14 17:19:46 följande:
    Hur kan du vara expert på SF och LA och San Diego och alltihop?
    Eva - Jag har ju bott där. Så jag är nog lika bra på "mina områden" som du kanske är på Portland. Det blir ju så med åren som du säkert vet. :) Menar inte att vara otrevlig, tycker snarare det var lite otrevligt hur du "tillrättavisade" mig när det gäller saker jag faktiskt råkar känna till genom genomlevda erfarenheter. 
    Tråden handlar inte heller specifikt om Indies frågor, eller hur? Och mina svårigheter att komma tillbaka har jag inte blandat ihop med Indies på något sätt. Jag har svarat på hennes frågor som du ser om du går lite bakåt i tråden.

    Jag har tid för jag är mammaledig samt ligger hemma i influensa.  
  • evaoregon
    Wagram skrev 2010-11-14 17:26:07 följande:
    Ja, det har jag. Ja, det är möjligt att du har rätt. Själv har jag aldrig haft den typen av försäkring så jag är inte helt hundra på hur det fungerar.
    När jag födde mina barn så var det en klumpsumma per dag på sjukhuset och en klumpsumma för själva förlossningen.  När jag kollar på mina papper ifrån försäkringsbolaget så försöker läkarna och sjukhusen ofta ta ut större belopp, men försäkringsbolaget har en viss summa för vad allt får kosta så det som överstiger den summan tas automatiskt bort.  Minns du hur mycket du själv fick betala för dina förlossningar? 
  • Wagram
    evaoregon skrev 2010-11-14 17:35:09 följande:
    När jag födde mina barn så var det en klumpsumma per dag på sjukhuset och en klumpsumma för själva förlossningen.  När jag kollar på mina papper ifrån försäkringsbolaget så försöker läkarna och sjukhusen ofta ta ut större belopp, men försäkringsbolaget har en viss summa för vad allt får kosta så det som överstiger den summan tas automatiskt bort.  Minns du hur mycket du själv fick betala för dina förlossningar? 
    Runt 1000-1500, tror jag.
  • evaoregon
    rednose skrev 2010-11-11 10:47:28 följande:
    Och ja, det är jäkligt krångligt... Ta mig som exempel. Jag har spenderat 6 år nu med att försöka komma tillbaka på heltid. Jag har kvar mitt rum där borta och åker över två till tre ggr om året, har utställningar där och gör en del jobb.
    De flesta av mina vänner har immigrerat tack vare greencardlotteri och liknande, gift sig med en amerikan, fått jobb och blivit sponsrade eller sponsrats av familjemedlemmar... Alla andra sätt är krångligare. De går säkert men jag tvivlar på att om man inte försökt själv, förstår precis HUR jäkla knepigt det kan vara.
    Här tycker jag t ex att du blandar ihop din situation med indies.  Hon kommer ju att få uppehållstillstånd här medan hennes sambo/man jobbar här och kommer inte att ha det så krångligt.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2010-11-14 17:36:48 följande:
    Runt 1000-1500, tror jag.
    Ja, det låter ganska normalt.  Vad jag minns ifrån vår USA-tråd så var det några där som fått allt betalt genom försäkringen och som inte själva behövt betala något alls. 
  • evaoregon
    rednose skrev 2010-11-14 17:12:49 följande:
    jag kollar aldrig tabeller för just temperatur eftersom man inte får en bra bild av hur det egentligen ser ut. Detta vet jag efter dryga 12 år i SF bay arean... Du verkar tycke precis omvänt mig i mer eller mindre allt jag berättat. kanske är det så att du helt enkelt inte har samma erfarenhet av SF och området omkring. Du bor ju trots allt i EN ANNAN STAT...
    Det är svårt att få någon uppfattning av hur länge du har bott här för i det här inlägget skriver du 12 år och i ett annat att du bott här mellan 99 och 04.  Nu var det ju temperaturerna i LA och San Diego som det handlade om, inte SF bay area.
  • evaoregon
    rednose skrev 2010-11-14 17:26:22 följande:
    Eva - Jag har ju bott där. Så jag är nog lika bra på "mina områden" som du kanske är på Portland. Det blir ju så med åren som du säkert vet. :) Menar inte att vara otrevlig, tycker snarare det var lite otrevligt hur du "tillrättavisade" mig när det gäller saker jag faktiskt råkar känna till genom genomlevda erfarenheter. 
    Tråden handlar inte heller specifikt om Indies frågor, eller hur? Och mina svårigheter att komma tillbaka har jag inte blandat ihop med Indies på något sätt. Jag har svarat på hennes frågor som du ser om du går lite bakåt i tråden.

    Jag har tid för jag är mammaledig samt ligger hemma i influensa.  
    Du vet ju faktiskt inte hur mycket tid jag spenderat i Californien och Portland är faktiskt inte den enda plats där jag bott under mina dryga 15 år här. 

    Dina svårigheter har vi diskuterat och jag har rekommenderat dig av att använda dig av en advokat.  Jag tycker ändå att du blandar ihop era situationer.

    Sjukförsäkringen "tillrättavisade" jag dig om eftersom din info inte verkar stämma och jag vill inte att indie ska få fel uppfattning av hur det fungerar.  Jag betvivlar inte att det kan kosta 3000 dollar att föda barn här, men det är knappast vad "medelsvensson" betalar så det var inte något bra exempel.

    Fast nu tänker jag lägga ner den här diskussionen med dig.
  • rednose
    evaoregon skrev 2010-11-14 17:41:27 följande:
    Här tycker jag t ex att du blandar ihop din situation med indies.  Hon kommer ju att få uppehållstillstånd här medan hennes sambo/man jobbar här och kommer inte att ha det så krångligt.
    Det tycker du? Trots att jag i ett tidigare inlägg berättat om en vänninas föräldrar som flyttade över 96 då mannen fått jobb och frun inte fick börja jobba som lärare förrän 05 och efter att hon kompletterat sin lärarexamen från sverige med studier i USA? Hujr blandar jag in min situation här tycker du?
  • evaoregon

    Min mans bäste vän och hans fru fick sitt första barn på Cedar-Sinai nu i september och det kostade inte mer för dem att föda där än vad det hade kostat att föda på ett annat sjukhus som deras försäkring täcker. 

  • Seven Costanza

    Jag vill bara säga att jag läser vad alla skriver och det är jättebra med olika åsikter och ni har hjälpt mig mycket. Sjukförsäkringen verkar kunna skilja sig mcyket så vi ska noga kolla upp villkoren och ev. förhandlingsutrymme. Min sambo läste Rednoses beskrivning av SF och tyckte att det lät jättemysigt . Jag är dock lite kritisk till den där dimman och regnet. Han ska till San Diego på konferens nu i januari så får han se lite vad han tycker om den staden. Kan ju vara bra att åka dit på vintern också för att se lite hur det är när det inte är turistsäsong och hur det är med vinterväder - och att nätverka med de forskare som tillhör UC San Diego såklart för att fråga ut dem lite . Hans forskningsgrupp har som sagt mest kontakter med skolor i Kalifornien så jag är nyfiken på allt vad man kan tänkas vilja veta.

    Kitty Shark: De där 1000-1500 i egen kostnad, det är i USD antar jag? I SEK låter det ju lite lite. Var det bara för förlossningen eller inklusive kontroller under graviditeten, man gör väl ultraljud lika många gånger som här?

    Alla: Om jag redan är gravid om/när vi kommer dit, hur går processen till i USA när man märker att man är gravid? Är det en barnmorska eller en gynekolog man vänder sig till? Är det vanligt att man kan få sin egen barnmorska på förlossningen? Hur vanligt är det att försäkringsbolagen har egna sjukhus? Vad händer om jag föder för tidigt och inte befinner mig i min hemstad, jag kanske har otur och måste föda flera veckor för tidigt - måste jag hålla mig hemma de tio sista veckorna för att inte få problem om jag måste föda i en annan stad och inte kan ta mig till "mitt" sjukhus?  Det är ju kanske inte så stor risk men ändå.

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA