• F  Love

    Bio mamman vill inte att barnet kallar mig för mamma inte heller bonusmamma

    Jag älskar mina bonusbarn, har två och två egna sedan tidigare äktenskap, men bonusbarnen är halvsyskon och båda har varsin biomamma...Båda barnen tycker att alla är precis de familjemedlemmar som man är bror,syster,mamma,pappa osv i kärnfamiljen. Den ena Biomamman tycker att allt är ok och vi har en jättebra dialog/samarbete/relation till varandra, den andre biomamman är det precis tvärtemot med..Hon hatar nog mig innerst inne och vill inte att vi ska lära känna varandra överhuvudtaget, vilket för mig är jätte ? Hur kommer det sig att hon inte är intresserad över att ens veta vem jag är, hur jag är osv när hon vet att jag ska leva med hennes barn. Barnet själv kallar mig för mamma...........(mitt namn) men när barnet pratar om sin bio mamma så säger barnet bara mamma, vilket jag tror att det är hennes sätt att skilja på biomamma och bonusmamman?! Biomamman ville inte ens en enda gång hälsa på mig. Hon vill alltså inte ha med mig överhuvudtaget att göra med??? Stackars barn, är min tanke. Barnet får inte ens nämna allt som vi gör för då blir biomamma ledsen...Hur ska man gå vidare för att få det bästa för de två? Någon som har erfarenhet, vet något svar? vad göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 19:54
    Jag och min man (barnens biopappa)tar ingen notis om att bonusbarnet kallar mig för mamma ......(mitt namn)Vi har även pratat med barnen om detta att det är upp till dom vad de vill säga namn eller-kalla oss för mamma, pappa osv. Jag är mycket medveten om att jag ALDRIG kan vara barnets mamma men jag är faktiskt en mamma och det tror jag gör lite ont i ena barnet när mina egna biobarn kallar på mig med ordet mamma. Själv tycker jag att det viktigare att alla barn/en (på jorden) ska vara älskade, ompysslade osv. Det är ju vi vuxna som ska vara föredöm till dessa små som ska växa upp...

  • Svar på tråden Bio mamman vill inte att barnet kallar mig för mamma inte heller bonusmamma
  • Zaria

    F Love skrev 2008-11-12 13:57:47 följande:


    Men om du var gift med pappan som har barn sedan tidigare, och barnet kallar dig självmant för Mamma? Då skulle du alltså tala till barnet "Du får absolut inte kalla mig för mamma, för jag är inte din riktiga mamma! Och om dina barn säger mamma till dig inför både öron och ögonen på din mans barn som du ser blir ledsen när han/hon inte får kalla dig för mamma! Och om du har ett barn gemensamt med din man och hans barn sedan tidigare kallar dig för mamma? Är du av annan åsikt då?
    Beror väl på om barnet träffar sin biomamma.
    Gör han/hon inte det så kanske möjligtvis.

    Men finns det en fungerande mamma med i bilden så Nej,då vill jag inte bli kallad mamma.

    Sedan hade jag inte sagt "du får absolut inte kalla mig mamma,du har en mamma" men förklarat att barnet har en mamma precis som mina biobarn har mig som mamma,därmed inte sagt att jag tycker mindre om barnet för det.

    Förstår inte hysterin att promt vilja vara mamma åt andras barn när man aldrig kommer att bli det. Däremot kanske jag skulle kunna älska min bonus lika mycket som min egna och det skulle jag kunnat säga till barnet om det var läge för det. Men någon mamma är jag inte och kan aldrig bli däremot pappans fru/sambo.
  • Zaria

    SMå barn (syftar inte på TS nu) är dessutom otroligt lätta att få att kalla kreti och peli för mamma.
    Min egen 3 åring testar namn just nu bla både att kalla mig mamma och mitt förnamn (för andra kallar ju mig vid förnamn) han provar att kalla sina vänners mammor för "mamma" eftersom kompisarna ju kallar dem mamma.

    Kompisen förklarar då att "jag är ***** mamma"
    Mycket möjligt att han kallar bonusmamman för mamma också eftersom hennes egna barn gör det.

    Mindre barn förstår öht inte innebörden "mamma" och är otroligt lätta att fås att kalla den eller den för mamma.

  • Misty W

    Jag skulle inte gilla att min dotter kalla en eventuell "ny tjej" för mamma, för d e mitt barn! en sak om dom förklarar för nån att d e hennes plast mamma eller liknande. men inte säga mamma till henne.

    detta pågrund av att det e mitt barn som jag älskar å har varannan vecka eller liknande, pluss att jag tycker att man har bara 1 mamma å 1 pappa, undantag för barn som har två mammor eller två pappor där dom lever tillsammans.
    ett annan undantag för mig e om mamman eller pappan inte finns me i bilden alls. å man lever tillsammans me en bioförälder + ny.

    tycker heller inte man ska uppmuntra barnet att kalla en varannan vecka sambo för mamma eller pappa. man kan väl älska personen lika mkt ändå.

  • Misty W

    men d behövs nog fler som ts som faktiskt älskar å tar till sig sina bonusbarn. läste om någon idag somkallar sin mans barn för kvittot!

  • Zaria

    Misty W skrev 2008-11-13 00:48:51 följande:


    Jag skulle inte gilla att min dotter kalla en eventuell "ny tjej" för mamma, för d e mitt barn! en sak om dom förklarar för nån att d e hennes plast mamma eller liknande. men inte säga mamma till henne. detta pågrund av att det e mitt barn som jag älskar å har varannan vecka eller liknande, pluss att jag tycker att man har bara 1 mamma å 1 pappa, undantag för barn som har två mammor eller två pappor där dom lever tillsammans. ett annan undantag för mig e om mamman eller pappan inte finns me i bilden alls. å man lever tillsammans me en bioförälder + ny. tycker heller inte man ska uppmuntra barnet att kalla en varannan vecka sambo för mamma eller pappa. man kan väl älska personen lika mkt ändå.
    Instämmer.

    Hade inte velat bli kallad mamma heller, del för att det känns fel,som att jag trampar in i någon annans territorium. Tar det slut med partern byts man då ut mot en ny mamma? Gör man slut på sin mammaroll?

    Hur mycket man älskar barnet sitter inte vad barnet kallar en,man kan säkert älska ett bonusbarn som sitt egna.
  • F  Love

    Jag håller med er både positivt och negativa inställda till att bonusbarnet kallar bonusmamman för mamma + namnet, men vill påpeka att när det gäller mig som bonusmamma, så kvittar det vad bonusbarnet kallar mig för (bara det inte är något elakt)
    Men i mitt fall så är det bonusbarnet själv som vill kalla mig för mamma + mitt namn och när barnet pratar om sin biomamma så säger barnet bara Mamma, där tror jag att barnet gör sin skillnad på oss mammor.
    Det jag blir skrämd över att vissa biomammor är egoistiska när det lägger sig i vad barnet säger och tycker själv att det är vad barnet vill kalla bonusmamman för mamma + mitt namn. Jag tycker det är bra att barnet får ha egen åsikt i alla fall när det gäller en biomamma som förbjuder barnet att kalla mig för mamma + mitt namn. Det blir så stor grej av det, låt barnet kalla bonusmamman för vad han / hon vill för det kommer barnet lägga av med om man inte gör så stor grej av det, eller?
    Barnen är bara till låns, du äger dom inte! Mycket kan hända under barnets levnadstid och då är det ju bara bra att barnet har mammor och pappor även om de inte är barnets bioföräldrar!
    Om man separerar, jaa, vad händer då? Jag själv skulle vilja ha fortsatt kontakt med mina bonusbarn men jag skulle aldrig fråga bioföräldern utan jag skulle vända mig direkt till bonusbarnet - men då finns det kanske en biomamma (som i mitt fall) som skulle bli förbannad över att jag skulle vilja ha fortsatt kontakt med barnet, vem är då ego och vem är det som bryr sig om barnet? Man kan ju inte bara försvinna efter att man levt tillsammans med bonusbarn i några år eller flera år, någon kontakt måste ju få finnas kvar om barnet vill det, eller?

  • Zaria

    F Love skrev 2008-11-13 11:44:03 följande:


    Om man separerar, jaa, vad händer då? Jag själv skulle vilja ha fortsatt kontakt med mina bonusbarn men jag skulle aldrig fråga bioföräldern utan jag skulle vända mig direkt till bonusbarnet - men då finns det kanske en biomamma (som i mitt fall) som skulle bli förbannad över att jag skulle vilja ha fortsatt kontakt med barnet, vem är då ego och vem är det som bryr sig om barnet? Man kan ju inte bara försvinna efter att man levt tillsammans med bonusbarn i några år eller flera år, någon kontakt måste ju få finnas kvar om barnet vill det, eller?
    Tyvärr kan man det och det är JÄTTEVANLIGT.
    Det är en annan anledning till att jag tycker det är dumt att blanda in ordet mamma. En mamma försvinner inte,visst dör hon så gör hon ju det men kommer alltid att vara barnets mamma. Ett bonusbarn kan däremot ha en massa "bonusmammor" som kommer och går,även detta är inte helt ovanligt.

    Tyvärr har man som bonusförälder ingen laglig rätt att träffa barnet efter det tar slut om man inte har bioföräldrarnas samtycke. Däremot tror jag inte det blir biomamman som kommer att ha mest emot det utan biopappan (den man levde med) ofta skiljs man inte som goda vänner även om en del gör det.

    I de fall jag känner till där bonusförälldrarna fortsatt träffat barnet har det funkat ett tag,sedan kommer det enny bonusförälder och då vill oftast inte bioföräldrarna att barnet springer hos sina ex. Han har ju en ny bonusmamma som skall ta "din plats" hur hårt det än låter.

    Ett barn med kanske 3.5 st olika bonusmammor får det otroligt svårt att veta var han/hon skall vara och var lojaliteten ligger speciellt om alla inte håller sams och det är inte speciellt vanligt.

    Sedan vet jag inte hur gamla dina bonusbarn är TS,men som sagt mindre barn är lätta att på eget bevåg få att kalla en mamma tex.
    Fördelen är ju om barnet kan välja själv och vara självgående men det kan bli en enorm lojalitetskonflikt för barnet.

    Tycker du TS verkar vara en bra bonusmamma med barnens bästa i fokus,men tyvärr verkar såna som du inte växa på träd.
  • Zaria

    Misty W skrev 2008-11-13 00:52:37 följande:


    men d behövs nog fler som ts som faktiskt älskar å tar till sig sina bonusbarn. läste om någon idag somkallar sin mans barn för kvittot!
    Japp,genetiskt avfall hörde jag i en annan tråd, HEMSKT
  • Misty W
    Zaria skrev 2008-11-13 13:35:38 följande:
    Misty W skrev 2008-11-13 00:52:37 följande:
    Japp,genetiskt avfall hörde jag i en annan tråd, HEMSKT
    Folk e vidriga!
  • Tuplan

    Oj vad många svar jag orkar verkligen inte läsa igenom dem alla men jag har en fråga till er som tycker att det är fel/jobbigt att erat barn kallar nån annan för (mamma)XXX.

    Barnet vet ju att ni är deras mamma och kommer alltid att veta att ni är deras mamma och älska er mer än nån annan så spelar det verkligen någon roll vad för namn BARNET väljer att säga?

    Då jag inte har några egna barn eller bonus så kan jag ju inte sätta mig in i känslan men jag var bara nyfiken?!

  • pyretochbönan0809

    Jag har en bonusson på 4 år som jag älskar hur mkt som helst. Vi har honom varannan vecka och jag tar precis lika mkt ansvar för honom som hans pappa gör och vi har våra egna duster när dom kommer upp. Jag och min sambo anser mig vara hans bonusmamma m jag vill INTE att han kallar mig för mamma! Det är MINA känslor som säger att jag är bonusmamma. Jag är enligt lillkillen hans...(mitt namn). Det är jag glad för Härligt att höra att fler än jag vill ha en så nära relation m sina bonusar som möjligt!


    Vår älskade Saga 5/7 - 08
  • trygghet
    att bli kallad mamma" av sk bonusbarn" är en bonus!!?? jag kallade min mors man för pappa. min bio"pappa fick jag aldrig träffa innan jag blev 12.. men honom kallade jag vid namn för det var ju min "styvfar" som det hette förr(50-talet) som var min pappa. jag tror ju att om man som pappans nya sambo  blir kallad mamma är ett tecken på trygghet i den nya familjen. barn vet vem deras bio mor och far är..men kanske är det så idag att om man bor hos pappa och hans nya tjej så är det tryggt att få säga "mamma" till henne också. för hon betyder ngt för barnet..i sin nya situation. jag hade inte tagit illa upp!! jag hade blivit glad och trygg. Då är det den snälla styvmamman barnet är hos som inte gör skillnad på dina barn, mina barn och våra barn utan alla barnen  om det är så är ALLA VÅRA barn. förr var det tuffare att komma in och bli familjemedlem både som barn och ny sambo..bara barnet/barnen har det bra!! det är barnen som kommer i första hand. resten kan vi kanske minimera...HjärtaCoolNalleHjärta{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Bio mamman vill inte att barnet kallar mig för mamma inte heller bonusmamma